Gå til innhold
Martin.

Er det noe særlig å dra over med vokssjampo i skumkannon?

Recommended Posts

Martin.

Er det noe særlig å dra over med vokssjampo i skumkannon før håndvask??

Jeg pleier å ta sjampo i skumkannon, dra over bilen når den er tørr, vente 10 min, spyle av

Så tar jeg håndvask, så spyler av, så tørker

Er det best å bruke "vanlig" såpe i skumkannonen først 

Så bruke vokssjampo i bøtta til håndvasken etterpå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN
25 minutter siden, Martin. skrev:

Er det noe særlig å dra over med vokssjampo i skumkannon før håndvask??

Nei, det er ikke noe særlig. Bruk såpe med kjemi som er konstruert til forvask.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer

Det gir jo skum, men har liten rensende effekt... et bedre valg er en forvasksåpe laget for bruk i skumkanon.

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.

3 minutter siden, ØHN skrev:

Nei, det er ikke noe særlig. Bruk såpe med kjemi som er konstruert til forvask.

så vokssjampoo etterpå i bøtta?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN
2 minutter siden, Martin. skrev:

så vokssjampoo etterpå i bøtta?

Ja, helt korrekt.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.

Nå er jo ikke bilen min vokset enda.. Men når den er det så vil jeg ha en PH nøytral både forvask og sjampo! Hva skal man gå for? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polestarpolish

Om du skal vedlikeholde voksen er no det perfekt med voksshampo,men skal du legge et strøk med voks vil vell liggetid bli betraktelig redusert da heft til lakk blir redusert. Da polymer legger seg i porer på lakken.Som en dårlig prep fks.Kan tenke meg det er lurt å bruke Wonder Wash fra gc da den ikkje inneholder gloss som kan sammenlignes voks?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.

Nå for øyeblikket bruker jeg vokssjampo fra biltema! 2l til 70kr. Denne funker ypperlig! Bruker en sjampo fra AutoSmart som forvask. Denne kombinasjonen fungerer fint for meg nå!

Kjøpte den fra biltema for å prøve og det viste seg at den faktisk fungerer ganske bra!

Men nå tenker jeg mer for fremtiden.. hva er det man skal bruke som ikke sliter på voksen? Har hørt at meguiers nxt er bra. Men bør man bruke vokssjampo oppå voks i tillegg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer

Personlig liker jeg ikke produkter som gjør mer enn én ting, da de som regel ikke gjør noenting skikkelig. Voksshampoo - vasker ikke skikkelig, gir ikke skikkelig beskyttelse. All-in-one-polish: Korrigerer ikke skikkelig, legger igjen fillers (som er juks), beskytter ikke skikkelig. Etc.

Jeg bruker shampoo som rengjør skikkelig og en skikkelig voks etterpå til beskyttelse, og polish som korrigerer skikkelig, ikke legger igjen fillers og ikke har beskyttelse, og fullfører arbeidet med en skikkelig voks eller forsegling. Tar litt lenger tid, men resultatet blir bedre og varer lenger.

Det er dog ikke sagt at disse produktene ikke har noe for seg; jeg ser mange bruksområder der voksshampoo og AIO-polish er riktig, men jeg personlig liker dem ikke og bruker dem ikke.

Meguiar's NXT Car Wash-såpen er en knakende god såpe, og vanvittig drøy. Jeg kjøpte en 64oz-dunk av den i 2011 og har ikke kommet halvveis i den enda, 6 år senere. Jeg har riktignok brukt en hel del andre såper underveis også, men fremdeles er NXT en av mine favoritter. 1-2 korker (fra flasken) er nok til en full 18-litersbøtte vann for super glid og mye skum (i den grad skum er viktig).

Voks? Hvor mye du vil bruke er egentlig opp til deg, men du får carnauba-baserte vokser fra rundt 200 kroner til 50.000, så her er det bare lommeboken, hypejaget og opplevd prestisjefaktor som setter grenser. Personlig er jeg glad i Collinite 845 (lett å legge, tilgivende å buffe, varer lenge, koster en slikk og ingenting, men lukter sterkt av løsemidler og fremkaller nesten migrene hos meg (så pass på rikelig ventilasjon eller bruk maske)) og Dodo Juice Supernatural (billig-ish, lett å legge, kan være vanskelig å buffe om den får ligge for lenge, lukter ingenting og varer lenge). Ellers er jo Swissvax poppis fremdeles, og man får mye gøy innen coating i disse dager.

Uansett, det er ikke bøttesåpen som sliter på voksen, men kjemien du bruker til forvask. Prickbort er relativt snill mot voks, Surfex HD kan strippe voksen av hvis du blander for sterkt, Korrosol/IronX tar en jafs de også, så innen du kommer til bøttevasken er "skaden" egentlig allerede gjort.

• DCN Poeng 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polestarpolish

Kommer vell ann på kor sterkt du blander forvasken?, men har hørt at prickbort er egentlig snill med voksen sjølom den er sterk såklart!Spørsmålet er no egentlig kva dette laget med polymer som du legger på utsiden av voksen. Blir voksen spist opp om du bruker feil type voks iforhold til shampo? Nxt voks ilamme nxt shampo fks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.
1 time siden, Christer skrev:

Personlig liker jeg ikke produkter som gjør mer enn én ting, da de som regel ikke gjør noenting skikkelig. Voksshampoo - vasker ikke skikkelig, gir ikke skikkelig beskyttelse. All-in-one-polish: Korrigerer ikke skikkelig, legger igjen fillers (som er juks), beskytter ikke skikkelig. Etc.

Jeg bruker shampoo som rengjør skikkelig og en skikkelig voks etterpå til beskyttelse, og polish som korrigerer skikkelig, ikke legger igjen fillers og ikke har beskyttelse, og fullfører arbeidet med en skikkelig voks eller forsegling. Tar litt lenger tid, men resultatet blir bedre og varer lenger.

Det er dog ikke sagt at disse produktene ikke har noe for seg; jeg ser mange bruksområder der voksshampoo og AIO-polish er riktig, men jeg personlig liker dem ikke og bruker dem ikke.

Meguiar's NXT Car Wash-såpen er en knakende god såpe, og vanvittig drøy. Jeg kjøpte en 64oz-dunk av den i 2011 og har ikke kommet halvveis i den enda, 6 år senere. Jeg har riktignok brukt en hel del andre såper underveis også, men fremdeles er NXT en av mine favoritter. 1-2 korker (fra flasken) er nok til en full 18-litersbøtte vann for super glid og mye skum (i den grad skum er viktig).

Voks? Hvor mye du vil bruke er egentlig opp til deg, men du får carnauba-baserte vokser fra rundt 200 kroner til 50.000, så her er det bare lommeboken, hypejaget og opplevd prestisjefaktor som setter grenser. Personlig er jeg glad i Collinite 845 (lett å legge, tilgivende å buffe, varer lenge, koster en slikk og ingenting, men lukter sterkt av løsemidler og fremkaller nesten migrene hos meg (så pass på rikelig ventilasjon eller bruk maske)) og Dodo Juice Supernatural (billig-ish, lett å legge, kan være vanskelig å buffe om den får ligge for lenge, lukter ingenting og varer lenge). Ellers er jo Swissvax poppis fremdeles, og man får mye gøy innen coating i disse dager.

Uansett, det er ikke bøttesåpen som sliter på voksen, men kjemien du bruker til forvask. Prickbort er relativt snill mot voks, Surfex HD kan strippe voksen av hvis du blander for sterkt, Korrosol/IronX tar en jafs de også, så innen du kommer til bøttevasken er "skaden" egentlig allerede gjort.

Voks har jeg allerede, kjøpte fusso coat dark fordi den har en veldig hyggelig pris og jeg ser at veldig mange anbefaler den!

Polish har jeg også kjøpt, der har jeg kjøpt Menzerna 400, 1000, 2500 og 3500 grade.   Det var tilbud på GS, så jeg tok med litt av hvert!

Du vokser ikke bilen hver eneste gang du vasker den.

Jeg mener jo ikke at jeg skal bruke vokssjampo isten for sjampo og et ordentlig lag med voks!  Dette er bare for å få litt ekstra beskyttelse og nå som jeg ikke har en vokset bil og orker ikke å stå ute i -5 så fungerer dette fint.  

Jeg får se hvordan Meguiers nxt sliter på fussoen når jeg får lagt den!

Men er det ikke greit å bruke vokssjampo i håndvasken for å få litt ekstra beskyttelse når bilen også er vokset?

Surfex HD og korrosol kommer jeg bare til å bruke før jeg polerer bilen uansett.

4 minutter siden, Polestarpolish skrev:

Kommer vell ann på kor sterkt du blander forvasken?, men har hørt at prickbort er egentlig snill med voksen sjølom den er sterk såklart!Spørsmålet er no egentlig kva dette laget med polymer som du legger på utsiden av voksen. Blir voksen spist opp om du bruker feil type voks iforhold til shampo? Nxt voks ilamme nxt shampo fks.

Får prøve med Meguiers NXT og muligens biltema vokssjampo som såper når jeg får lagt Fusso på bilen. Så får jeg se hvordan det holder seg.

Jeg kan egentlig ikke skjønne hvordan vokssjampo kan slite på fussoen når vokssjampo hjelper med å beskytte??

Endret av Martin.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hydrogen

Bruk Pricbort+Nerta Active diamond eller Prickbort+Surfex HD (1:10 på vinter er fint) etterfulgt av Autofoam til forvask og en god sjampo til berøringsvask. Dette vil fjerne langt mer forurensninger i lakken, samtidig som det er meget skånsomt. Så kan du heller benytte sprayvoks som Wetcoat, Carpro reload eller andre hydrofobiske sprayvokser. Dette vil være mye hyggeligere for lommeboken, siden sjampo med vannavvisende egenskaper er relativt dyrt i lengden. Samtidig vil det slå Biltemas produkter langt ned i støvlene når deg gjelder holdbarhet. 

Hvis du benytter deg av Wetcoat (som er på tilbud hos bilnerden.no i skrivende stund), så vil det ikke koste deg mer enn ca 20-30 kr per påføring gitt at du bruker 1-2 dl. En påføring holder 2-3 måneder, så kan du eventuelt legge en forsegling til våren når du har tid og anledning. Fusso, som du allerede har kjøpt inn, vil passe fint som forsegling. 

Endret av Hydrogen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G

Mitt tips er, dropp voks shampoo og bruk wetcoat ved behov isteden. 

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_Makki_
‎2‎/‎17‎/‎2017 - 17.01, Haukefer skrev:

Anbefaler Nerta Active Diamond i skumkanon. Perfekt til forvask.

du har vel brukt Nerta ADF på bilen din siden den var ny sant? Har du kromlistverk og rails eller er det "sort" optikk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Haukefer
du har vel brukt Nerta ADF på bilen din siden den var ny sant? Har du kromlistverk og rails eller er det "sort" optikk?

Nei har ikke det. Kjøpte nerta i Oktober /November. Har krom lister og rails. Sort grill og diffusor. Vil den over tid lage merker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sondresvan
3 timer siden, _Makki_ skrev:

derfor mine chromelister ikke er like blanke lenger tro? :o har brukt en 5liter Nadf, og noen av chrome listene er litt blassere enn andre... Har gått over til magifoam nå (heldigvis?)

Isåfall noe å tenke over ved valg av skum

Endret av sondresvan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.
18.2.2017 - 14.01, Hydrogen skrev:

Bruk Pricbort+Nerta Active diamond eller Prickbort+Surfex HD (1:10 på vinter er fint) etterfulgt av Autofoam til forvask og en god sjampo til berøringsvask. Dette vil fjerne langt mer forurensninger i lakken, samtidig som det er meget skånsomt. Så kan du heller benytte sprayvoks som Wetcoat, Carpro reload eller andre hydrofobiske sprayvokser. Dette vil være mye hyggeligere for lommeboken, siden sjampo med vannavvisende egenskaper er relativt dyrt i lengden. Samtidig vil det slå Biltemas produkter langt ned i støvlene når deg gjelder holdbarhet. 

Hvis du benytter deg av Wetcoat (som er på tilbud hos bilnerden.no i skrivende stund), så vil det ikke koste deg mer enn ca 20-30 kr per påføring gitt at du bruker 1-2 dl. En påføring holder 2-3 måneder, så kan du eventuelt legge en forsegling til våren når du har tid og anledning. Fusso, som du allerede har kjøpt inn, vil passe fint som forsegling. 

Ok. Får se hva det blir til... Skal vokse og polere ihvertfall 4 biler til sommeren. Kanskje 7!    Så jeg får prøve med litt av hvert av kombinasjoner på bilene!

Jeg har Prickbort, surfex HD, Carpro Hydrofoam og Mequiers NXT.. Så bare man er nøye når man blander surfex'n så skal det vell gå bra.

Men når jeg vasker bilen nå så skummlegger jeg bilen med en sjampo som jeg fikk til jul  "AutoSmart Fordonsschampo"  så venter jeg 10min, så spyler av nøye..

Da har jeg fått av veldig, veldig mye! Men denne sliter fælt på voks har jeg merket!  Så har nesten brukt den opp nå..    Jeg sparer heller mequiers nxt og slikt til jeg får vokset bilen ordentlig.. Ikke noe vits å bruke det nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer
18.2.2017 - 12.43, Martin. skrev:

Voks har jeg allerede, kjøpte fusso coat dark fordi den har en veldig hyggelig pris og jeg ser at veldig mange anbefaler den!

Polish har jeg også kjøpt, der har jeg kjøpt Menzerna 400, 1000, 2500 og 3500 grade.   Det var tilbud på GS, så jeg tok med litt av hvert!

Du vokser ikke bilen hver eneste gang du vasker den.

Jeg mener jo ikke at jeg skal bruke vokssjampo isten for sjampo og et ordentlig lag med voks!  Dette er bare for å få litt ekstra beskyttelse og nå som jeg ikke har en vokset bil og orker ikke å stå ute i -5 så fungerer dette fint.  

Jeg får se hvordan Meguiers nxt sliter på fussoen når jeg får lagt den!

Men er det ikke greit å bruke vokssjampo i håndvasken for å få litt ekstra beskyttelse når bilen også er vokset?

Surfex HD og korrosol kommer jeg bare til å bruke før jeg polerer bilen uansett.

Får prøve med Meguiers NXT og muligens biltema vokssjampo som såper når jeg får lagt Fusso på bilen. Så får jeg se hvordan det holder seg.

Jeg kan egentlig ikke skjønne hvordan vokssjampo kan slite på fussoen når vokssjampo hjelper med å beskytte??

Det er ikke såpen som sliter på voksen, det er berøringen.

19.2.2017 - 17.08, Martin. skrev:

Ok. Får se hva det blir til... Skal vokse og polere ihvertfall 4 biler til sommeren. Kanskje 7!    Så jeg får prøve med litt av hvert av kombinasjoner på bilene!

Jeg har Prickbort, surfex HD, Carpro Hydrofoam og Mequiers NXT.. Så bare man er nøye når man blander surfex'n så skal det vell gå bra.

Men når jeg vasker bilen nå så skummlegger jeg bilen med en sjampo som jeg fikk til jul  "AutoSmart Fordonsschampo"  så venter jeg 10min, så spyler av nøye..

Da har jeg fått av veldig, veldig mye! Men denne sliter fælt på voks har jeg merket!  Så har nesten brukt den opp nå..    Jeg sparer heller mequiers nxt og slikt til jeg får vokset bilen ordentlig.. Ikke noe vits å bruke det nå.

Hvis AutoSmart-såpen sliter så mye på voksen hadde jeg 1) blandet den ut noe, og 2) vokset ekstra ved behov. Alternativt brukt et lettvintprodukt som WetCoat, Reload eller Hydro2 etter vask.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig