Gå til innhold

Forlengerstag til Rupes Nano?


Capone

Recommended Posts

Capone

Hei!

 

Jeg kjørte en bil her om dagen som hadde et instrumenthus som var ripete til det punktet hvor det irriterte meg. Da begynte jeg å tenke.. Og det kan fort bli interessant.

 

Det er som regel ekstremt kukete å komme til for hånd, spesielt når man har store hender (noe jeg har prøvd før).. Og rattet er jo en evig pest og plage der det sitter midt i veien. Ikke har jeg noe lyst til å demontere ratt nå om dagen heller så mye knapper, ledninger, airbag'er og eventuelle feilmeldinger man må forholde seg til. 

 

Til roterende maskiner får man jo forlengerstag i alle mulige lengder slik at det er enkelt å komme til på slike plasser, men jeg har per i dag ingen roterende maskin og har heller ikke tatt høyde for å kjøpe en i budsjettforhandlingene jeg nylig hadde med lommeboka.. Jeg har bare en Rupes Nano iBrid Long Neck som er "liten" nok til formålet. Sitter derfor og leker litt med tanken om forlengerstag i Nano skala. Blir dyrt å kjøpe en håndfull til av de som følger med maskinen bare for å prøve, koster ca 200,- stykket: 

 

image.jpeg.bff74dbc2e511377d4023cda3addabc2.jpeg

 

Men det jeg trenger litt innspill på er om maskinens drivverk og innfesting vil tåle det? Snakker ikke om forlengere på 1,2 meter akkurat, men la oss si kanskje 5-8 cm eller noe sånt.. Det hadde hjulpet mye. Til å begynne med tenkte jeg bare en stump av et gjengestag med en lang mutter i enden av denne typen:

 

image.jpeg.5fd7144b1038c8a14dd8085a1922c297.jpeg

 

Skrur da gjengestaget i det roterende adapteret på maskinen, mutteren i gjengestaget med Loctite så den sitter og så 1" bakplata i mutteren. Så lenge staget er rett vil det jo ikke vibrere/kaste i mitt hode, men er maskinen sterk nok til at det går? Er ingen ingeniør, så hva den ekstra avstanden mellom bakplate og maskin gjør med moment osv har jeg ingen peiling på.. 

 

Håper noen kan komme med innspill. Og ikke slakt meg hvis idéen er helt Noddy, jeg er kjent for å komme med teorier og idéer som stort sett kun fungerer i mitt eget hode :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke være noe problem å lage seg noe selv i en dreibenk. 

Men den idéen din med mutter vil ikke fungere optimalt. Vanlige gjenger i muttere og skruer vil ha en del slakke, så det vil bli noe vibrasjoner hvis du bruker en lang mutter og gjengestag. Det vil vel gå bra til det formålet der men veit ikke hvor mye ibriden tåler. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capone
12 minutter siden, Madas skrev:

Burde ikke være noe problem å lage seg noe selv i en dreibenk. 

Men den idéen din med mutter vil ikke fungere optimalt. Vanlige gjenger i muttere og skruer vil ha en del slakke, så det vil bli noe vibrasjoner hvis du bruker en lang mutter og gjengestag. Det vil vel gå bra til det formålet der men veit ikke hvor mye ibriden tåler. :P

Neida, har tilgang til både dreibenker, CNC freser og alt mulig der fattern jobber så det skal ikke være noe problem å få smidd noe skikkelig. Men tenkte bare en enkel og billig løsning i starten for å se hvordan maskinen fungerer med det. Eller, om den fungerer i det hele tatt :) Litt sånn som Mythbusters, "small scale test" først :P 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Capone skrev:

Hvis det skulle være noen tvil om tankegangen her:

image.thumb.jpeg.489bbf078991e3669afc48f5cd3102cd.jpeg

 

image.thumb.jpeg.65cfdda726744fd318482a3fbb63660e.jpeg

 

B)

tegnefantasi står det ikke på med iallefall :lol:

 

gjengestang vil dessverre bli for mye kast i, her må noe dreies og til mindre overganger du har jo bedre. Om dette blir helt i balanse og ikke for langt vil jeg ikke se sånn kjempe problemer i det med forsiktig bruk, men kraft x arm = moment så det vil definitivt slites mer på det lille lageret som nano har.

 

kanskje heller en elektrisk dremel med "forlenger" og en liten bakplate vil være mer egnet, om ikke billigere om det raser :ph34r: 

 

https://goo.gl/images/34Mw06 

Endret av Johans

Min bilpleielogg

 

- Bmw F11 520d M-sport

-(X)Bmw e92 325d Hartge 2009. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capone
31 minutter siden, Johans skrev:

tegnefantasi står det ikke på med iallefall :lol:

 

gjengestang vil dessverre bli for mye kast i, her må noe dreies og til mindre overganger du har jo bedre. Om dette blir helt i balanse og ikke for langt vil jeg ikke se sånn kjempe problemer i det med forsiktig bruk, men kraft x arm = moment så det vil definitivt slites mer på det lille lageret som nano har.

 

kanskje heller en elektrisk dremel med "forlenger" og en liten bakplate vil være mer egnet, om ikke billigere om det raser :ph34r: 

 

https://goo.gl/images/34Mw06 

Et bilde sier mer enn tusen ord har jeg hørt :) 

 

Skal se om jeg ikke klarer å ta noen mål og tenke ut en patent og fremgangsmåte i helga. Elsker sånne små knoteprosjekter :D Hadde jo vært gøy om det fungerte, da har man isåfall en allsidig maskin! 

 

Pfft, Dremel du liksom! No guts, no glory B) 

 

29 minutter siden, e30 tic skrev:

Plamen din virker nok gjerne.. Men klarer tannkosten den ekstra massen?

 

Selg tannkosten å lag egne forlengere å kjøp deg flex pe8 feks 😍 

 

Det har vært stunder hvor jeg har lekt litt med tanken faktisk.. For selvom den sikkert tåler mer enn jeg tror så syns jeg allikevel at en Nano virker veldig spinkel og skjør på mange måter :) Men har bestemt meg for å ikke gjøre noen flere kjøp eller salg på maskinfronten til Rupes kommer med en "stor" maskin som kan brukes både med batteri og ledning, hvor man kan skifte mellom roterende og DA med forskjellige utkast på lik linje med Nanoen. Hvis de klarer å utvilke den teknologien i så liten skala så er det ikke lenge før det kommer i større skala også tenker jeg.

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...