Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 7 Februar, 2017 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 7 Februar, 2017 Show & Shine BMW i3 2016 02-03. februar 2017 Eieren av Teslaen jeg tok i januar kjøpte i fjor elektrisk sparebøsse til husdragen sin, i form av en BMW i3. Denne har nå trillet i overkant av 6000km og hadde etterhvert behov for en liten strigling. Jeg avtalte en 2-stegs med coating og full innvendig rens med eier, men etter at husdragen fant ut hva han hadde brukt på å få striglet Teslaen og hintet til at de heller kunne reist på sydentur for de pengene, ble budsjettet strammet inn og han er nå på kort lenke. Jobben ble derfor amputert noe, og vi ble enige om en 1-stegs og voks, og støvsuging, vask av harde flater og dørkarmer i stedet. Dette er en bil med tett svart farge, så jeg tenkte det kunne være greit å rådføre seg med en som har tatt noen tettsvarte biler tidligere, og konsulterte som vanlig Christer Rasmussen om saken. Han mente jeg hadde skutt meg i foten med atomkanon siden jeg planla dette som en 9:00-16:30-jobb over to dager og mente jeg burde planlagt en hel uke. Det fikk ikke hjelpe, to dager var hva jeg hadde, så her måtte vi bare finne en løsning. Jeg fikk låne med meg en flaske Scholl S20 Black for å komme i mål med ensteget mitt, og gode ønsker på veien. Vel fremme i garasjen til eier sto det ved ankomst en BMW Z3 og en vannscooter, så jeg gikk inn for å se hva annet jeg hadde i vente, og så gikk alarmen i garasjen. Flott. Og jeg hadde ikke koden. Ringte eier, som ikke svarte. Ringte igjen, fremdeles ingen svar. Sendte melding om at alarmen står og hyler, og at jeg ventet på å bli slengt i bakken av alarmselskapets vektere når som helst. Koden kom som svar, etterfulgt av forklaring om at han var i møte. Jeg slo inn koden, alarmen stoppet, og siden jeg ikke så noe til noen vektere låste jeg døren igjen og kjørte mot kontoret til eier. Traff ingen vektere på veien heller, så jeg tror det gikk bra... På kontoret til eier forklarte jeg at det står en bil og vannscooter i veien for at jeg får gjort noe og at det er en fordel at jeg slipper å bruke masse tid på å flytte på ting når jeg i utgangspunktet har tidspress på meg, så vi stakk oppover begge to og fikk ryddet unna. Omsider var det klart for vask. Klokken var nå 10:30. Dagens produkter: Forvask/vask/tørk: Prickbort Autowheel Surfex HD Korrosol Gritguardbøtte Noodle vaskehanske Ectoplasma i bøtten Lavor Rio varmtvannsvasker Bilnerden MF-tørkehåndkle Polering: Flex XC3401 VRG Flex PE 14-2 150 Rupes iBrid Nano Longneck Grønn Uber-pad Grønn CG Hex-logic-pad Gul Rupes-pad (34mm) Blå Rupes-pad (34mm) Blå Rupes-pad (54mm) Gul Rupes-pad (54mm) Scholl S20 Black Blå Rupes-polish Hauger av mikrofiberkluter Interiør: Scholl SPAM Sonax Glas- och fönsterputs Kärcher grovstøvsuger Enda flere mikrofiberkluter LSP: Collinite 845 Insulator Wax Starter med å gå rundt bilen og knipser noen skitne bilder av objektet. Nok å ta tak i, og strengt tatt ikke mulig å danne seg noe bilde av hvor mye arbeid jeg egentlig har foran meg. Siden klokken allerede hadde blitt mer enn jeg likte var det bare å kaste seg rundt. Tradisjonen tro startet jeg med Prickbort, som fikk ligge ca en sigg. Til en forandring var det plussgrader, men i kjent Bergensstil regnet det jo, så virkningen var noe redusert denne gangen også. Det til tross rant det oljebasert gruff av hele bilen. Prickbort jobber: Renner greit med gugge av bilen: Finfin effekt på felgene også: Diger fuglebajs på bakskjerm førerside: En kjapp spylings, og så var det å gønne på med Surfex HD 1:10. Mens denne koste seg på lakken pøste jeg Auto-wheel på felgene. Alt dette fikk ligge i ca 10 minutter før avspyling. Ingen bilder av dette denne gangen heller... Korrosol var nestemann ut, og ble dusjet liberalt på hele bilen, vinduer og tak inkludert. Denne fikk også ligge ca 10 minutter før avspyling. Mens Korrosol jobbet med sitt fylte jeg bøtten med varmt vann og en god klunk Ectoplasma. Bilen ble så håndvasket med noodlevaskehansken jeg fant i garasjen. Aner ikke hvor den kommer fra, men den gjorde jobben. Etter nok en avspyling ble bilen rygget inn for tørk. Idet jeg gikk ut av bilen så jeg ullvaskehansken min henge til tørk over et sykkelstyre. Så det var <i>der</i> den hadde blitt av, altså... ned i kassen med seg, sauen! Bad sheep! Baa-a-a-aaa-ad. ...anyway. Inspeksjonsbilder! Panzer: Forskjerm førerside: Panser igjen: Forskjerm/fanger passasjerside: Forskjerm passasjerside: Fuglebajs på passasjerspeil: Masse riper i knekken mellom dørene: Og med blitz for dramatisk effekt: Forsøk på kunstnerisk vinkel for å fange defekter på forskjermen, uten helt å lykkes... Fire forsøk på å vise defekter på bakskjerm passasjerside, mot bakdør. Ikke helt heldig med disse heller, menmen... Bakskjerm/bakfanger: Bakfanger igjen, på førersiden: En del subbemerker på bakfangeren må påregnes på en bruksbil som dette: Rikelig med swirls og noen RDS på bakdør førerside: Etsemerke etter fuglebajsen: Masse swirls og RDS på bakdøren også: Litt smårufsete nederst på førerdøren også: Rikelig å ta tak i for en enstegs, og vel så det. Så var det å tape det som ikke var lakkert, som detaljer på frontfanger, gummilister (og det var en del meter gummilister...), rundt speil, etc. Da dette var ferdig var klokken 11:45, og det var klart for polering. Denne bilen burde hatt seg en tostegskorrigering, tenkte jeg... helt til jeg prøvde Scholl S20 Black på grønn Uber på den. Siden dette skulle være en enstegs bestemte jeg meg for å kjøre Flex DA med overnevnte kombo, og tapet opp for en 50/50 på panseret. Det ble sånn: Etter å ha kjørt panseret to runder på relativt kort tid og med godt resultat var jeg oppstemt og positiv til at dette kom til å gå veien, og tapet opp en 50/50 på forskjermen også: Grunnet noe tidspress jobbet jeg jevnt og trutt videre uten å ta bilder, til jeg kom til bakdøren. Her fant jeg noe jeg hadde oversett under inspeksjonen: Stygg, dyp ripe nederst på bakdør passasjerside, mot fordør: Og med blitz: Ripen var mer enn dyp nok til å kjennes med neglen, så jeg tenkte ikke det ville være mulig å fjerne den, men å dempe den litt burde da hvertfall være mulig. Jeg dro på med enstegskomboen uten at det gjorde noe særlig fra eller til for ripens del. Området rundt ble blankt og svart, men ripen var like hvit og skjærende som før jeg begynte. Jeg tok en runde til for å fjerne noen mindre RDS (som forsvant), men ripen gav i det store og hele en god bæng i hva jeg holdt på med. Jeg pakket derfor ut roterende, ladet den med en liten gul uber og Scholl S3 Gold, og kjørte to runder med det for å se hva som skjedde. Absolutt ingenting. Dro så ut iBriden, satt på roterende bakstykke og 30mm bakplate og 34mm blå pad, primet med blå polish og kjørte to runder med dette også. Bortsett fra at paden begynte å ryke fra varmeutviklingen, skjedde det fremdeles ingenting med ripen, så jeg dro kjapt over med Scholl S20 igjen for å fjerne hologrammene jeg hadde laget, og aksepterte nederlaget. Dette er etter 2 runder grønn uber/Scholl S20 Black på Flex DA, to runder gul uber/Scholl S3 Gold på roterende og tre runder med iBrid roterende med blå/blå Rupes pad/polish, og en runde grønn uber/Scholl 20 Black igjen for å fjerne holos. Ripen er rett og slett for dyp til å engang dempes noe vesentlig, og altfor dyp til å kunne fjernes uten å legge i flekklakk og slipe. Frihånds 50/50. Området til venstre for kameraet i bildet er ikke polert, som indikert av den grå, matte overflaten. Det var det jeg hadde av poleringsbilder. Som nevnt hadde jeg litt tidspress på meg, og derfor ble det ikke så mange bilder av selve prosessen denne gangen. Da jeg gav meg for dagen klokken 16:15 hadde jeg polert panser, frontfanger, hele passasjersiden, halve taket, hele bakfangeren og bakluken (dvs den 6cm høye listen nederst på bakluken; resten var av glass). Dagen etter var jeg på plass rundt klokken 10, og satte sporenstreks i gang med å polere ferdig resten av bilen. 3 timer senere var jeg ferdig med det, bilen var vokset og klar for buffing, og så ringte eier og lurte på hvordan det gikk. Jeg fortalte at jeg nesten var ferdig, og at jeg hadde tenkt å pakke sammen og dra hjem. Jeg hadde jo helt glemt at jeg skulle ta den innvendig også... så jeg buffet voksen og gikk løs på interiøret. Heldigvis skulle jo det bare være en kjapp jobb uten våtrensing av noe som helst, så det burde ikke ta for lang tid. Noen inspeksjonsbilder må til. Bagasjerom: Skitne sideruter: Skittent innsteg: Grus og tjohei i fotbrønnen: Støv på ... alt, og fingermerker på speedometerskjermen: Da dette er en barnehagefrakter sier det seg selv at det ikke er mulig å holde den ren lenge av gangen: Og andre siden: Og foran: Merker på skjermene: En hel del å ta tak i her også, altså. Jeg fant Scholl SPAM og en stabel kluter og skred til verket. Interiør er ikke veldig vanskelig å vaske; i korte trekk sprayet jeg SPAM på kluten og tørket av, snudde kluten og tørket en gang til. På vanskelige flekker sprayet jeg rett på flekken hvis mulig, lot det virke litt (og passet på at produktet ikke rant og/eller laget flekker/skjolder), og gnukket til den forsvant. Mattene foran ble plukket ut, dynket med SPAM og skrubbet med børste, før de ble tørket med klut og lagt på plass igjen. Mattene bak ble værende i bilen, dusjet friskt med SPAM og skrubbet med klut, da de satt fast og uansett ikke var forferdelig skitne. Et par timer senere så det sånn ut: Innsteg førerside: Førerplassen: Baksete passasjerside: Foran, passasjerside: Dashbord: Rutene ble vasket med Sonax Glas- och Fönsterputs og mikrofiberklut for glass. Begge sider av glasset ble vasket, og så til slutt slik ut: Så over til ferdigbilder av eksteriøret: Siden det til en forandring fremdeles var lyst ute da jeg var ferdig, åpnet jeg porten og slapp solen inn. Dvs, solen hadde på det daværende tidspunkt seg en siesta bak noen grå skyer, men dagslys var det, hvertfall! Frontruten ble gjennomsiktig igjen også, gitt Så kjørte jeg bilen ut, dro vannscooteren inn, og tok noen utebilder i regnet. Foran bilen står de to neste prosjektene: En BMW X3 og enda en i3. Fikk jaggu noen beadingbilder helt på slutten også: Takk for oppmerksomheten! Tidsforbruk: Torsdag: 10:30-16:15 Fredag: 10:00-15:45 Totalt: 11,5 timer Bilder tillates ikke brukt uten skriftlig samtykke. Ectoplasmaet er egentlig Insta Finish Maxi Suds, men det har en uncanny likhet med ectoplasmaet som renner som en elv under museet i Ghostbusters II, særlig når den blir helt i bøtten. Og så var det et kulere navn 46 Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Conkey 713 Skrevet 8 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 8 Februar, 2017 Som vanlig en writeup i særklasse. Ble jo mye bedre med "bare" 11 timers jobb. S20 black imponerer Siter Min Produktlogg Bilpleielogg [twitter]samfunnspsyk[/twitter] 2013 BMW 525d XDrive 2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S2012 Ford Fiesta 1.252011 Mazda 6 2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde1999 Volvo V70 2.0LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi S8 4 829 Skrevet 8 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 8 Februar, 2017 Dette må eg si du rodde meget bra inn på den tiden du fikk til rådighet, meget imponert over resultatet Cred! Siter Max Protect Certified Instructor Max Protect Certified Detailer Grindvikas Gnikkebu samlede S&S Følg oss på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johans 590 Skrevet 8 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 8 Februar, 2017 Helt konge resultat dette på den tiden, imponerende! Bilen ble jo knall blank og fin. S20 imponerte bra her ja, skal teste denne teste gang i forhold til rupes UHS som jeg har brukt til nå som 1-stegs polish. Godt jobbet! Siter Min bilpleielogg - Bmw F11 520d M-sport -(X)Bmw e92 325d Hartge 2009. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnera 1 291 Skrevet 10 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 10 Februar, 2017 Veldig bra bruk av tiden og ett bra resultat! Write-upen var veldig bra! Siter Certified Rupes Bigfoot System Specialist Se alt av Show and Shine tråder med mer i bilpleieloggen S&S: Honda Acura NSX Audi A6 BMW 520 Hvit Fiat Bobil Volvo XC90 BMW 740xd BMW 320i GT Volvo XC70 BMW 320d BMW 530i BMW Z4 Audi A5 Cab BMW 116i Volvo XC90 Volvo XC60 BMW 120d VW EOS Toyota MR2 BMW 740xd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runey 769 Skrevet 10 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 10 Februar, 2017 Veldig bra jobb med så liten tid Synd med den ripen, og liker måten du skriver på! Siter Max Protect Certified Detailer. Tidligere: Opel Astra H GTC 1.7CDTI, Suzuki GSX-R600 K8 Nå: BMW F20 116i Estoril blå II Biltråd Instagram: rune_w_h Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mozell 43 Skrevet 10 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 10 Februar, 2017 Dette var herlig lesning med kaffekoppen Cred! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins Dennis 546 Skrevet 10 Februar, 2017 Admins Rapporter Share Skrevet 10 Februar, 2017 Veldig bra dokumentert og resultat Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freakshow 724 Skrevet 10 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 10 Februar, 2017 fantastisk lesning! xD og kjempe resultat! Cred ^^ Siter Max Protect Certified Detailer Freakshows E39 530DAT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 11 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2017 Fantastisk hva du fikk gjort på kort tid. Synd med ripa, men resten ble jo flott. Fine biler er det også :-) Tommel opp og grønn knapp er trykket. Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 11 Februar, 2017 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 11 Februar, 2017 8.2.2017 - 6.19, Conkey skrev: Som vanlig en writeup i særklasse. Ble jo mye bedre med "bare" 11 timers jobb. S20 black imponerer 8.2.2017 - 9.07, Audi S8 skrev: Dette må eg si du rodde meget bra inn på den tiden du fikk til rådighet, meget imponert over resultatet Cred! 8.2.2017 - 9.49, Johans skrev: Helt konge resultat dette på den tiden, imponerende! Bilen ble jo knall blank og fin. S20 imponerte bra her ja, skal teste denne teste gang i forhold til rupes UHS som jeg har brukt til nå som 1-stegs polish. Godt jobbet! Ja, jeg trodde ikke mine egne øyne og måtte pøse på med silikonfjerner for å sjekke at det ikke var oljer og lurium som skjulte ripene, men neida, det tok faktisk så bra. Tror jeg må handle meg en flaske selv og slutte å bruke opp produktene til Christer R 10.2.2017 - 12.22, Magnera skrev: Veldig bra bruk av tiden og ett bra resultat! Write-upen var veldig bra! Takk for det, hyggelig at den falt i smak. 10.2.2017 - 13.13, Runey skrev: Veldig bra jobb med så liten tid Synd med den ripen, og liker måten du skriver på! På fredagen følte jeg egentlig at jeg hadde veldig god tid, og jeg var jo ferdig med poleringen litt etter kl 13. Ripen var kjip og plager meg egentlig litt fremdeles, men selv med ubegrenset tid hadde det ikke vært noe å gjøre med den uten flekklakk og mye ekstraarbeid. C'est la vie 10.2.2017 - 14.19, Mozell skrev: Dette var herlig lesning med kaffekoppen Cred! Takker 10.2.2017 - 14.48, Dennis skrev: Veldig bra dokumentert og resultat Takktakk 22 timer siden, Freakshow skrev: fantastisk lesning! xD og kjempe resultat! Cred ^^ Godt du likte den 13 timer siden, rogersolmyr skrev: Fantastisk hva du fikk gjort på kort tid. Synd med ripa, men resten ble jo flott. Fine biler er det også :-) Tommel opp og grønn knapp er trykket. Som nevnt over hadde ripen krevd veldig mye ekstraarbeid, så det var egentlig ikke vits i å prøve å gjøre noe mer med den uansett. Hvor fine de er kan jo diskuteres, men vi kan være enige om at de har et ... annerledes utseende. Takk for grønn tommel 3 Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Z. 1 Skrevet 12 Februar, 2017 Rapporter Share Skrevet 12 Februar, 2017 Veldig inspirerende. Godt skrevet og flott resultat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Mikalsen 3 072 Skrevet 1 Mars, 2017 Rapporter Share Skrevet 1 Mars, 2017 Enda en flott jobb fra deg Christer, Autowerx leverer og det jaggu kjapt også 11,5 time er imponerende! Nydelig Siter Mine jobber: Show and Shines Garasjen min: Mikalsens garasje 7x7 Showcase: Mikalsens Audi A3 Coupè - 1.8 TFSI - 2009 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 4 Mars, 2017 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 4 Mars, 2017 12.2.2017 - 3.40, Christian Z. skrev: Veldig inspirerende. Godt skrevet og flott resultat. Takk skal du ha 1.3.2017 - 20.26, D.Mikalsen skrev: Enda en flott jobb fra deg Christer, Autowerx leverer og det jaggu kjapt også 11,5 time er imponerende! Nydelig 11,5 timer på en enstegs på en relativt liten bil får være nok. Jobben var jo over to dager også, så jeg slapp å stå til langt på natt og slite meg ut, noe som jo er å anse som en bonus Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild 1 088 Skrevet 5 Mars, 2017 Rapporter Share Skrevet 5 Mars, 2017 Er i3en fæl å jobbe med? Har en som maser på at vi skal ta en.. samme farge som denne. Han vil ha pris på forhånd og det er jeg ikke sikker på at jeg vil gi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 5 Mars, 2017 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 5 Mars, 2017 Denne var jo relativt fin i lakken, så det holdt med ett steg. Hvis lakken er i god stand kommer du i mål med Scholl S20 Black og gul eller oransje Uber, og så er det i grunnen klart for voks/forsegling/coating. Hvis den er litt/veldig sliten, Scholl S20 Black på gul uber, alternativt blå/blå Rupes pad/guffe for grovkorrigering, og S20 Black eller S30+ på oransje uber som finsteg. Og beregn å ha den en uke for å unngå stress. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild 1 088 Skrevet 5 Mars, 2017 Rapporter Share Skrevet 5 Mars, 2017 49 minutter siden, Christer skrev: Denne var jo relativt fin i lakken, så det holdt med ett steg. Hvis lakken er i god stand kommer du i mål med Scholl S20 Black og gul eller oransje Uber, og så er det i grunnen klart for voks/forsegling/coating. Hvis den er litt/veldig sliten, Scholl S20 Black på gul uber, alternativt blå/blå Rupes pad/guffe for grovkorrigering, og S20 Black eller S30+ på oransje uber som finsteg. Og beregn å ha den en uke for å unngå stress. Takk for svar. Tror den er relativt grei. Er en 2016 denne også. Men liker ikke å gi pris på forhånd for det er somregel de du tror er enkle og greie som er verst Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 6 Mars, 2017 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 6 Mars, 2017 9 timer siden, Arild skrev: Takk for svar. Tror den er relativt grei. Er en 2016 denne også. Men liker ikke å gi pris på forhånd for det er somregel de du tror er enkle og greie som er verst Det er helt sant, derfor nekter jeg konsekvent å gi pris på en jobb før jeg har sett bilen. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
overlay 320 Skrevet 6 Mars, 2017 Rapporter Share Skrevet 6 Mars, 2017 7 hours ago, Christer said: Det er helt sant, derfor nekter jeg konsekvent å gi pris på en jobb før jeg har sett bilen. Samme her, men folk har en tendens til å bli oppgitt dessverre... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maitruckz 403 Skrevet 8 Mars, 2017 Rapporter Share Skrevet 8 Mars, 2017 Imponert over hva du fikk til på de timene Og enda mer imponert over at du klarte til en vis grad å holde deg til 1 steg Tror vi alle kjenner til hvor vondt det kan være... Godt jobba Siter -Eskil- S&S Audi A4 Quattro 2004 S&S Audi A4 MY04 Black Edition S&S Moccamaster Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.