Gå til innhold
Christer

S&S BMW Active Tourer SportLine 218d 2015

Recommended Posts

Christer

 

autowerx-logo-svart.png

 

Show & Shine

Salgsklargjøring BMW Active Tourer SportLine 218d 2015

Atlantic Grey Metallic

25-27. januar 2017

 

ss16-bmw218d.jpg

 

 

Min mor skal atter en gang selge bilen, da den stort sett står og samler veistøv. I den anledning fikk jeg det ærefulle oppdraget med å klargjøre den for salg.

 

Det ble avtalt at jeg skulle få ha bilen i hele to uker, slik at jeg kunne ta en skikkelig tostegs på den, etterfulgt av full innvendig uanstendig-nøye-pirkearbeid for å få den til å fremstå som nesten fabrikkny.

 

Slik gikk det jo i kjent stil ikke, da et dødsfall i familien førte til at dragen plutselig måtte dra i utlendighet en uke, og min mor ble akutt innkalt som krisebarnevakthjelp slik at jeg skulle få gjort noe som helst.

 

Tostegs med omfattende interiørjobb ble derfor degradert til vask og voks og støvsuging/støvtørk innvendig og skulle da helst fullføres på én dag i steden for to uker. Ikke noe press der, altså.

 

Alt utstyret mitt ble hentet hjemmefra og plassert hos Rasmussen Autospa siden bilen var i bruk, så jeg fikk i det minste gått gjennom det jeg har, sortert og organisert litt og skaffet meg litt oversikt. Jeg fikk også tømt og vasket en god del flasker som nå er rene og kan gjenbrukes til andre formål. Og denne gangen skal de merkes med hva som faktisk er i dem...

 

Etter 4 timer med ryddearbeid fant jeg ut at jeg mangler en kasse med utstyr og voks. Helt spesifikke ting jeg husker/vet jeg mangler, er Collinite 845, Collinite 850 Metal Wax, Blank Bil Engel, Meguiar's All Metal Polysh, Gtechniq T1 Tyre and Trim, Gtechniq C6 Matte Dash, Dodo Juice Supernatural Hybrid, to Wheel Woolies, en vaskebøtte, Gamma Seal-lokk med sittepute, noen børster, 3 Miracle Dryer, 1 Woolly Mammoth tørkehåndkle, Dodo Juice Double Touch tørkehåndkle, en haug mikrofiberkluter fra gamle dager og 3/4 av et traktsett. Og så er det alt jeg ikke husker at jeg mangler...

 

Uansett, dagen etter (altså tirsdag) skulle bilen hentes og kjøres til Rasmussen Autospa, men det ble det ikke noe av. Onsdag ble den derimot kjørt dit :)

Jeg startet jobben med å varme meg på kontoret til Christer R siden det var 2 grader ute, en del vind og vann i luften. Med andre ord ikke veldig trivelige forhold for bilvask. Jeg vurderte å starte med interiøret, men siden bilen var så grodritten måtte den uansett skummes og spyles først, og da kunne jeg like gjerne vaske den skikkelig og bli ferdig med det.

 

Utstyrsliste:

 

Forvask, vask og tørk:
Prickbort
Surfex HD 1:15
Auto-wheel
Korrosol
Labb fôrbøtte med gritguard og tralle
Iskaldt vann
Insta Finish Maxi Suds
Bilnerden-svamp
Bilnerden tørkehåndkle
eBay clay
Blank Bil QD/claylube
Gtechniq MF1
Iron.X Lemon Scent


Polering:
Flex XC 3401 VRG
Rupes iBrid Nano
Orange Uber
Gul Rupes pute/polish
Scholl Concepts S30+
Scholl Concepts S20 Black
Gtechniq P1 Nanocomposite compound
Lilla Scholl rubbingpute
Mange mikrofiberkluter

 

LSP:
Carpro Reload

 

Noen før-noe-som-helst-bilder:

 

Møkkete fra siden:

 

IMG_1549.jpg

 

Møkkete felger og dekk:

 

IMG_1550.jpg

 

Møkketimøkketi:

 

IMG_1551.jpg

 

Møkkete foran også!

 

IMG_1552.jpg

 

Møkkete nesebor:

 

IMG_1553.jpg

 

Møkkete panser:

 

IMG_1554.jpg

 

Møkkete førerside:

 

IMG_1555.jpg

 

IMG_1557.jpg

 

IMG_1558.jpg

 

Møkkete bak også:

 

IMG_1559.jpg

 

IMG_1560.jpg

 

IMG_1561.jpg

 

IMG_1562.jpg

 

IMG_1564.jpg

 

Vaskefesten startet med å kaste mye Prickbort til vinden før jeg fikk teknikken inn og hvertfall deler av produktet landet på lakken. Effekten lot ikke vente på seg siden bilen som nevnt var grodritten, og det rant guffelure av den i strie strømmer.

 

IMG_1566.jpg

 

IMG_1567.jpg

 

IMG_1570.jpg

 

IMG_1571.jpg

 

IMG_1572.jpg

 

IMG_1573.jpg

 

IMG_1574.jpg

 

IMG_1577.jpg

 

IMG_1578.jpg

 

Etter ca en sigg var det tid for spyling, etterfulgt av sterk Surfexblanding. Mens Surfex jobbet dusjet jeg felgene med Auto-wheel, som ble gnukket med en Wheel Woolie. Etter skrubbings av alle felgene var det fremdeles noe rusk igjen, men Surfexen holdt på å tørke inn, så det måtte hastespyles litt. Siden det ble noe akutt tidspress ble det ikke tatt bilder av dette, men det burde jeg gjort, for det rant lystig i ymse sjatteringer av brunt og grått av bilen. Etter spyling ble Korrosol funnet frem fra glemselen og dusjet på hele bilen og felgene, og overlatt til seg selv mens jeg blandet vaskevann.

 

IMG_1580.jpg

 

IMG_1581.jpg

 

IMG_1582.jpg

 

IMG_1583.jpg

 

IMG_1584.jpg

 

IMG_1585.jpg

 

IMG_1586.jpg

 

...og slik så forvaskevannet ut på vei ned i kummen:

 

IMG_1588.jpg

 

Vaskebøtten min har ikke vært i bruk på drøyt to år, så den var jo full av årgangssåperester, støv, hybelkaniner og døde insekter. Disse ble kastet ut med umiddelbar virkning pr høytrykksspyler. Siden det allerede var grisekaldt var det jo midt i blinken at varmtvannsvaskeren til Christer R ikke fungerte på varmtvannsinnstilling, så da ble det 4 grader kaldt vann i bøtten sammen med en god klunk Insta Finish Maxi Suds. Vaskeredskapen denne gangen ble en Bilnerden spesialsvamp, siden den lå laglig til for hugg. Jeg er i utgangspunktet ikke så glad i å vaske med svamp siden jeg alltid mister dem, men denne gangen gikk det overraskende bra. Ingen bilder av vask heller siden det var bikkjekaldt og jeg holdt på å fryse hendene av meg.

 

Vel inne i varmen ble det tørket og clayet litt. Etter å ha clayet en hel dør var det ingenting på clayen, så jeg følte meg frem og fant ut at det var noe grums nederst på dørene på førersiden og litt på høyre bakskjerm. Dette gikk i clayen, som deretter gikk i bakken og til slutt i bosset. Yay for slepphendthet...

 

Uansett, inspeksjonsbilder må til sånn at vi ser hva vi har å jobbe med. Alle bildene var kjempemørke, så jeg måtte tweake samtlige i Lightroom for å ha noe presentabelt til S&S denne gangen.

 

Führerdør:

 

IMG_1589.jpg

 

Bakdør:

 

IMG_1590.jpg

 

Bakdør:

 

IMG_1591.jpg

 

Forskjerm:

 

IMG_1592.jpg

 

Bakskjerm:

 

IMG_1594.jpg

 

Bakluke:

 

IMG_1595.jpg

 

IMG_1596.jpg

 

IMG_1597.jpg

 

IMG_1598.jpg

 

IMG_1600.jpg

 

IMG_1601.jpg

 

Min mor var på et tidspunkt uheldig og rygget i tilhengeren. Hellet i uhellet var at hengerkulen traff midt på den svarte pyntelisten, som er festet med klips og dermed lett å bytte. Erstatningslist var også billig, så totalt ble det en stor FUUUUUUU til Murphy denne gangen og en win til oss. :)

 

IMG_1603.jpg

 

Bakskjerm passasjerside:

 

IMG_1605.jpg

 

IMG_1607.jpg

 

Tanklokkområde:

 

IMG_1608.jpg

 

IMG_1609.jpg

 

Mer tjafs på hjulbuen mot bakdør:

 

IMG_1610.jpg

 

Tror dette er bakskjermen også, muligens bakdøren:

 

IMG_1611.jpg

 

Nok swirls på pianolakken på B-stolpen, hvertfall...

 

IMG_1613.jpg

 

IMG_1614.jpg

 

De obligatoriske jakkemerkene over dørhåndtaket:

 

IMG_1616.jpg

 

Passasjerdør fremme:

 

IMG_1617.jpg

 

IMG_1618.jpg

 

Tungt oksiderte kromlister:

 

IMG_1619.jpg

 

Dyp ripe på forskjerm:

 

IMG_1620.jpg

 

Steinsprut ned til grunningen på frontfanger:

 

IMG_1621.jpg

 

Fuglebajsmerker på frontfanger:

 

IMG_1624.jpg

 

Fuglebajsmerker på panser:

 

IMG_1626.jpg

 

Matte speilhus:

 

IMG_1628.jpg

 

Fuglebajsmerker på taket og oksiderte takrails:

 

IMG_1629.jpg

 

IMG_1630.jpg

 

En hel del å ta tak i, med andre ord. Det var faktisk såpass mye at den allerede degraderte jobben ble oppgradert fra vask og voks til enstegs. Begrenset tid var også en faktor her, så jeg droppet å blande min mor inn i beslutningsprosessen og bestemte meg for å kjøre en fin enstegs der hovedfokuset var å fjerne mest mulig swirls, la RDS være RDS og å få vekk så mye oksidering fra krommen som mulig.

 

Valget falt derfor på Flex XC3401 VRG, oransje Uber og Scholl 30+. Nå er det sikkert mange som spør seg om hvorfor jeg ikke gikk for noe grovere polish eller en annen kombo, og svaret er enkelt og greit at jeg ikke klarer å kjøre grovere enstegs når jeg har så dårlig tid, for jeg roter meg alltid bort med eeeenda litt grovere der eller bare 1251 runder til for å fjerne den ene lille ripen som allerede neeeesten er borte, og plutselig har jeg kastet vekk altfor mange timer på noe jeg ikke skulle begynt på i utgangspunktet... derfor.

 

Panseret lå som vanlig greit til for hogg, så jeg begynte med en 50/50 av B-stolpen på førersiden i stedet. Her er det kjørt en runde med iBrid og gul/gul Rupes, uten at jeg har anelse om hvor mange pass det ble totalt. Jeg tok en runde til etterpå for å fjerne det siste tjafset, og så kjørte polishen helt ut to runder på den andre halvdelen også.

 

IMG_1631.jpg

 

På skjermen på førersiden var det et dørmerke som var rimelig synlig; dette er før:

 

IMG_1632.jpg

 

Og etter 1 runde:

 

IMG_1633.jpg

 

Og etter 2 runder:

 

IMG_1634.jpg

 

Panseret hadde et snodig merke:

 

IMG_1636.jpg

 

Og plutselig var det ikke der lenger!

 

IMG_1637.jpg

 

Bakluken var et kapittel for seg selv. Bilen var så å si strøken før den ble levert til klargjøring, og da den kom tilbake var den full av polishrester, holos, bakplatemerker på kanten av bakluken mot glasset (h!")#(%& idioter), og så har det jo naturlig nok kommet noen bruksmerker på vel halvannet år.

 

IMG_1639.jpg

 

IMG_1640.jpg

 

IMG_1641.jpg

 

IMG_1642.jpg

 

Jeg knakk av resten av pyntelisten for å få polert hele bakfangeren når jeg først var i siget:

 

IMG_1643.jpg

 

IMG_1644.jpg

 

Closeups av merker på bakfanger:

 

IMG_1646.jpg

 

IMG_1647.jpg

 

IMG_1648.jpg

 

IMG_1649.jpg

 

Her ser man godt idiotmerkene klargjørerne har laget. Disse var ikke der før den ble levert til klargjøring, og for the record insisterte jeg på at den IKKE skulle til klargjøring, siden den var så å si strøken i lakken allerede... men det er jo ingen som hører på meg...

 

IMG_1650.jpg

 

Flere merker på bakluke og bakfanger:

 

IMG_1651.jpg

 

IMG_1652.jpg

 

IMG_1654.jpg

 

Plutselig var jeg ferdig å polere (beklager, jeg ble veldig inspirert av dårlig tid...), og det var på tide å montere ny pyntelist. Her er deler av den gamle, og den nye i plastposen sin:

 

IMG_1656.jpg

 

På plass med beskyttelsestape:

 

IMG_1657.jpg

 

Og ferdig!

 

IMG_1659.jpg

 

Interiørjobben ble jo også degradert fra full innvendig rens til støvsuging og støvtørk. Nå var ikke bilen voldsomt skitten innvendig i utgangspunktet, så denne delen hadde sannsynligvis blitt degradert uansett.

 

Litt støvete i håndtaket:

 

IMG_1660.jpg

 

Grus og skitt på pedaler; mattene var grå av skitt og støv og er allerede ute av bilen:

 

IMG_1661.jpg

 

IMG_1662.jpg

 

Rusk i oppbevaringsrommet:

 

IMG_1663.jpg

 

Rusk og støv og teflekker på midtkonsollen:

 

IMG_1664.jpg

 

Støv på rattdekslene:

 

IMG_1666.jpg

 

Rimelig greit i baksetet:

 

IMG_1667.jpg

 

Noe rusk i bagasjerommet:

 

IMG_1668.jpg

 

Andre siden av baksetet så ikke like bra ut, siden det er der jentungen (min) sitter og sparker:

 

IMG_1669.jpg

 

IMG_1670.jpg

 

Litt gruff ved innsteget til passasjersiden også:

 

IMG_1671.jpg

 

Lurer på når folk skjønner at skoene skal på matten og ikke oppetter alle andre steder...

 

IMG_1672.jpg

 

Dashen var stort sett støvete, men pynteinnleggene var noe ripete. Hadde jeg hatt bedre tid hadde jeg kjørt iBriden over for å freshe dem opp litt, men det ble med støvtørk denne gangen.

 

IMG_1673.jpg

 

IMG_1674.jpg

 

Og til slutt passasjerdør foran:

 

IMG_1675.jpg

 

Ferdigbilder innendørs:

 

IMG_1676.jpg

 

IMG_1679.jpg

 

IMG_1680.jpg

 

Shinyyyy!

 

(og en Lambo Gallardo skolebil i bakgrunnen):

 

IMG_1683.jpg

 

Ble bra bak til slutt også:

 

IMG_1685.jpg

 

Tak:

 

IMG_1689.jpg

 

Interiør:

 

IMG_1691.jpg

 

IMG_1692.jpg

 

IMG_1693.jpg

 

IMG_1694.jpg

 

IMG_1699.jpg

 

IMG_1700.jpg

 

IMG_1717.jpg

 

IMG_1719.jpg

 

Eksteriør utendørs:

 

IMG_1701.jpg

 

IMG_1703.jpg

 

IMG_1704.jpg

 

IMG_1705.jpg

 

IMG_1706.jpg

 

IMG_1707.jpg

 

IMG_1710.jpg

 

IMG_1711.jpg

 

IMG_1712.jpg

 

IMG_1713.jpg

 

IMG_1714.jpg

 

Tidsbruk: Ca 20 timer.

 

Bilder tillates ikke brukt uten skriftlig samtykke.

  • DCN Poeng 21

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johans

Flott shinings dette som helt klart vil gjøre salget mye enklere, og resultatet ble jo veldig bra mtp på tiden du hadde her! 

Disse 2-seriene ser jo veldig praktiske ut, var moren din fornøyd med den? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer
11 minutter siden, Johans skrev:

Flott shinings dette som helt klart vil gjøre salget mye enklere, og resultatet ble jo veldig bra mtp på tiden du hadde her! 

Disse 2-seriene ser jo veldig praktiske ut, var moren din fornøyd med den? 

Takk for det :) Skulle gjerne gjort mer også, særlig på kromlistene, så mulig jeg tar meg en tur i garasjen en kveld med metallpolish og noen kluter... ;)

 

Hun har vært veldig fornøyd med bilen og har strengt tatt bare én ting å utsette på den, og det er at den har manuell setejustering og ikke elektrisk. Oppsiden med manuell justering er jo at det er færre ting som kan gå i stykker, men det var litt merkelig siden BMW skal være premiummerke og denne bilen har alt av utstyr... men 2-serien er vel kanskje ikke posisjonert som like premium som 3-, 4-, 5- og 7-serie. Ikke vet jeg. :)

 

Bortsett fra det synes hun den er fantastisk god å kjøre, setene er komfortable og sportslige på samme tid, den har et vell av utstyr for enhver gadgetnerd, overraskende god plass i baksetet og, størrelsen til tross, anstendig bagasjeromsstørrelse. Til og med jeg synes den er trivelig å være kusk i, og jeg har ingen problemer med å anbefale den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8

Kjempe jobb dette :thumbs: tid er som regel alltid det store spørsmål hehe man kan jo gnikke å gnikke til det uendelige hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer
7.2.2017 - 22.46, Audi S8 skrev:

Kjempe jobb dette :thumbs: tid er som regel alltid det store spørsmål hehe man kan jo gnikke å gnikke til det uendelige hehe

Ja, det er lett å rote seg vekk i småting som tar timevis å putle med :)

 

22 timer siden, Freakshow skrev:

flott salgs shine! :D
MEN GALLARDO SKOLE BIL?! oO

I know, right!? Det er mest en gimmick for de flinkeste elevene som tar lappen raskt og demonstrerer gode evner; de får seg en tur i den. Jeg ser ikke for meg at nybegynnere får seile rundt i en Gallardo i første timen på veiene, for å si det sånn :)

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
D.Mikalsen

Lekkert utført Christer, alltid morro med S&S fra Autowerx :thumbup:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×