Gå til innhold

Vinter vask - dårlig resultat


Fettstykket

Recommended Posts

Fettstykket

Hei folkens,

 

Nå som vinteren er godt i gang her rett utenfor hovedstadsområdet og gradestokken ligger og vaker rundt -2 til +2 så sliter jeg med å få vasket bilen skikkelig. Vanligvis kjører jeg full DCN vask på gårdsplassen hjemme med Prickbort, Nerta, CG W&G, Rim7, vaskehanske og 2 bøtter med gritguard. Men nå som høytrykkspyleren er pakket bort for vinteren så må jeg ty til selvvaskeanleggene rundt omkring. Har brukt Circle K på Nadderud og Best Eikeli, begge steder er medbrakt fy fy. Så jeg har brukt avfettingen deres, for deretter og spyle bilen skikkelig, så såpen deres og spyle skikkelig.. Men bilen ser absolutt like jævlig ut når jeg er ferdig. Selv etter ett par hundrelapper i avfetting, såpe og avspyling. Hva gjør dere for å få bilen ren nå på vinteren? Jeg ender med å levere inn bilen til innvending/utvendig vask hos de utallige sjappene som leverer dette, men da kommer jo vaskeripene fortere enn Trump kommer med fornærmelser mot 90% av verden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RalphDarwin

Jeg bruker Circle K selv og gjør som følgende.

 

Utenfor på parkeringsplassene og ikke i båsene, så sprayer jeg på med avfettingene og Rim7, kjører inn i bås for HT med vann og spyler av.

 

Deretter har jeg jeg med bøttene mine. De har heldigvis vann(varmt vann også, så det er litt mer behagelig for hendene). Tar håndvasken på parkeringsplassen og deretter inn i bås for å spyle av igjen.

 

Så kan man kjøre ut og tørke på parkeringsplassen.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir faen i forbudene og kjører på likevel 😂

Han som eier statoilen her jeg bor er litt bilpleieinterresert så han kommer alltid å maser om råd mens jeg holder på. Han har hengt opp masse lapper med "medbrakt forbudt" men har aldri sagt noe til meg.

 

Samme på den på forus rett ved siden av statoils hovedkvarter. Der var jeg senest innom for 2 timer siden og la på gyeon wet coat etter først å ha vasket bilen hjemme. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettstykket
4 timer siden, RalphDarwin skrev:

Jeg bruker Circle K selv og gjør som følgende.

 

Utenfor på parkeringsplassene og ikke i båsene, så sprayer jeg på med avfettingene og Rim7, kjører inn i bås for HT med vann og spyler av.

 

Deretter har jeg jeg med bøttene mine. De har heldigvis vann(varmt vann også, så det er litt mer behagelig for hendene). Tar håndvasken på parkeringsplassen og deretter inn i bås for å spyle av igjen.

 

Så kan man kjøre ut og tørke på parkeringsplassen.

Den var ganske kreativ! Takk for svar

1 time siden, Arild skrev:

Jeg gir faen i forbudene og kjører på likevel 😂

Han som eier statoilen her jeg bor er litt bilpleieinterresert så han kommer alltid å maser om råd mens jeg holder på. Han har hengt opp masse lapper med "medbrakt forbudt" men har aldri sagt noe til meg.

 

Samme på den på forus rett ved siden av statoils hovedkvarter. Der var jeg senest innom for 2 timer siden og la på gyeon wet coat etter først å ha vasket bilen hjemme. 

 

Haha herlig. Snakket med de som jobbet på Circle K forrige gang og de sa glem det når jeg spurte om medbrakt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Det beste er å finne eksterne vaskeanlegg som ikke har en vaktbikkje i skranken. Slike selvvasker var det dårlig med på i Oslo. Men på Vinterbro er det en Shell med en fantastisk selvvask. Denne sa de ingenting på om medbrakt, da de ikke kunne se vaskebåsene fra disken. Man går jo ikke å spør om det er lov heller da :lol:

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært på de du nevner spesifikt, men hvis du drar bort til selvvasken på litt ugunstige tidspunkt hvor det normalt ikke er andre der, så har jeg inntrykk av at eier ser litt mellom fingrene på medbrakt.

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
Herr_Eklund

Hej dere :) väcker liv i en gammal tråd här. 

Jag har hängt på på dcn i lite mer än ett år nu och fått massor av gratis tips från alla er likasinnade bilälskare och har nu blivit medlem på riktigt :) tack för det!  Vill inte skapa en ny tråd för det finns ju redan massor av liknande, därför valde jag denna för att jag tyckte min fundering passade in här, och jag ber om ursäkt för trådskaparen om jag trenger mig på. 
Mitt namn är Daniel förresten hej hej 👋🏼 


Jag, precis som många andra här inne använder gärna medbrakt i vaskehallarna (är medveten om den tråden också) 
Precis som dom flesta andra så vet jag också om varför det är förbjudet. 

MEN hur allvarligt kan det vara att, trotts allt bryta mot reglerna igentligen?


Den vaskehallen jag brukar köra till på natten har nu satt upp helt nya, stora gula skyltar med texten bla bla bla... bryts detta så blir det pilitianmälan 😳 jag tänkte efter en stund,  men egot tog över totalt. Bilen var ju fullpreppad med nytt snacks som kommit med posten som skulle testas ut, lagom till den stora vårvasken :) så jag bröt alltså mot reglerna och tillbringa nästan 2 timmar där inne (helt ostört) 

 

lätt att va efterklok, och jag borde såklart ha tagit av skyltarna innan, vilket man alltid ska göra i en komplett nedvask. Ser en del tipsar om att lägga på kemin innan man kör in också, det ska jag göra nästa gång! 
Det är kameraövervakning och jag funderar nu över, hur allvarligt det kan va 🤔

Är det någon som eventuellt har vart lika osmart som mig och fått några följder av liknande? 

 

 

Endret av Herr_Eklund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn til at man ikke skal bruke sine egne produkter er vel for man skal bruke mest mulig penger på kjemien de har i hallen...kanskje?.. De oljeutskillerne de brukte før i vaskehallene ble også "lurt" av microavfetting, altså at avfettingen og asfalt fra bilen ikke ble fanget opp i oljeutskiller og dermed forurenset noe. Her i Tromsø har vi en innendørs selvvask hvor man kan bruke egne produkter/kjemi og stå så lenge man vil etter kl.23:00 og igjennom natten, så mulig det er forskjell på hallene og oljeutskillerne(?). 

 

Jeg har også brukt egne produkter i haller hvor det ikke er lov, men har aldri blitt politianmeldt eller tilsnakket av eiere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herr_Eklund
1 time siden, trogha skrev:

En grunn til at man ikke skal bruke sine egne produkter er vel for man skal bruke mest mulig penger på kjemien de har i hallen...kanskje?.. De oljeutskillerne de brukte før i vaskehallene ble også "lurt" av microavfetting, altså at avfettingen og asfalt fra bilen ikke ble fanget opp i oljeutskiller og dermed forurenset noe. Her i Tromsø har vi en innendørs selvvask hvor man kan bruke egne produkter/kjemi og stå så lenge man vil etter kl.23:00 og igjennom natten, så mulig det er forskjell på hallene og oljeutskillerne(?). 

 

Jeg har også brukt egne produkter i haller hvor det ikke er lov, men har aldri blitt politianmeldt eller tilsnakket av eiere.

Okej jag förstår, men det är ju en sjyst deal endå. Jag håller till i Oslo området, hallen ägs av en firma som äger hela bygget med tillhörande dekkhotel/verkstad som hyr lokalen. Dom som jobbar i verkstaden har inget att göra med själva hallen. Vi får se helt enkelt, Kanske jag får ett brev i värsta fall. Men sen tänker jag att dom aldrig kan bevisa att det är just mina produkter som orsakat eventuella problem i oljefiltret... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at så lenge man bruker alkalisk og petrokjemisk forvask skal det gå bra for miljøet, da dette blir fanget opp av oljeutskiller. Og hvis man ikke lager lang kø er det ingen som blir sur. Sånn som jeg har skjønt det er problemet med microavfetting at det er en slags vannbasert kombinasjon av alkalisk og petrokjemisk avfetting som løser opp bla. asfalt, men blir ikke fanget opp i oljefilter. Men det kan jo være at dette ikke er et problem lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamera i slike haller/områder benyttes 95% for å avdekke evt hærverk, ikke for å fakke kunder med egne produkter. 

  • Liker 1

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
22.4.2020 - 19.51, trogha skrev:

En grunn til at man ikke skal bruke sine egne produkter er vel for man skal bruke mest mulig penger på kjemien de har i hallen...kanskje?.. De oljeutskillerne de brukte før i vaskehallene ble også "lurt" av microavfetting, altså at avfettingen og asfalt fra bilen ikke ble fanget opp i oljeutskiller og dermed forurenset noe. Her i Tromsø har vi en innendørs selvvask hvor man kan bruke egne produkter/kjemi og stå så lenge man vil etter kl.23:00 og igjennom natten, så mulig det er forskjell på hallene og oljeutskillerne(?). 

 

Jeg har også brukt egne produkter i haller hvor det ikke er lov, men har aldri blitt politianmeldt eller tilsnakket av eiere.


Hvor er denne vaskehallen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
25.9.2021 - 23.23, trogha skrev:

Langnes Bilbad


Takk for svar. Da vet jeg hvor jeg kan vaske bilen i vinter! Er ny i byen og måtte klare meg med børstefri vask på Circle K frem til nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SK901 skrev:


Takk for svar. Da vet jeg hvor jeg kan vaske bilen i vinter! Er ny i byen og måtte klare meg med børstefri vask på Circle K frem til nå. 

 

Den utendørs selvvasken på Cirkle K i breivika har en helt grei alkalisk skumforvask som rengjør bra (ihvertfall på polert/vokset bil) og er snill mot voks/LSP. Men kanskje ikke førstevalget i minusgrader..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...