Gå til innhold
Murse

Bytte av Webasto Thermotop Top V på Skoda Octavia 1z5

Recommended Posts

Murse

Da har undertegnede starta å bytte Webasto på bilen.. lite visste jeg om hvor mye mer tull det skulle være før jeg starta med dette i kveld. Har kommet meg inn til enheten og starta demontering før jeg fant ut at den nye enheten er med forskjellig eksosuttak enn den originale fabrikkmonterte har. Blir vel å renovere eksisterende på den gamle og flytte over på den nye tenker jeg(det får bli i morgen ). Legger ved noen bilder på hva jeg har gjort hittil.

Er det interesse for en oppskrift på hvordan man gjennomfører bytte så kan jeg lage en oppskrift for de som ønsker. Blir nok en update i morgen kveld :)

IMG_20170118_014632.thumb.jpeg.0dd4114a7IMG_20170128_224847.thumb.jpeg.8a057a90eIMG_20170128_224859.thumb.jpeg.fc5f2c460IMG_20170128_224910.thumb.jpeg.827583847IMG_20170128_224917.thumb.jpeg.afd3ae182

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Murse

Liten oppsummering av hvordan byttet ble gjort:

Ikke bytte :P 

Men renovering av gammel enhet ble det. Viser seg å være stor fallhøyde på disse dieselvarmerne fra webasto. 

Enheten jeg kjøpte var en universal enhet som var ment for å passe de aller fleste biler, med samme delenummer som min originale enhet. 

Men kan si litt om demontering av bil og hvordan komme til :) 

Demontere støtfanger, grøftelys/tåkelys, plastgrill nedre på begge sider osv. en del skruer under lykter, inne i forskjerm, under fanger sitter det vanlig karroseriskruer og plastikk ekspansjonspropper(lite helvette å få ut uten å ødelegge lakken rundt for å si det sånn)

Når fanger er av er jævelskapen "unfanget". Tror man. 

Demontering av spylervæsketank og braketter. Under lykta sitter plata som lykta "slider" inn på, denne måtte også ut. Undertegnede tok heller ikke bilde og mål av posisjon, tenkte ikke veldig mye over at denne platen bestemmer hvor lykta befinner seg i karosseriet :ph34r:. (Førte til en del jobb i å finne rett posisjon under montering senere). 

Bak lyktespylertanken sitter brenneren. Demonterte kjølevæske tilførsel (tips: her passer det perfekt å dytte inn en tenner til lystoffrør, denne passer akkurat inn i kjølevæskeslangene, så slipper du å tømme bilen for kjølevæske). Sikret med strips. 

Tok av alt av kabler til webastoen og festebrakketter, Vipps, webastoen er løs.

Enheten jeg hadde kjøpt inn hadde nye kontakttyper, samt forskjellig brennkammer. Tok en telefon til et verksted som markedsfører webasto, fikk fort beskjed om at disse enhetene ikke er like da min er "Factory fitted". Her har Skoda fått laget en helt egen enhet som prater med W-Bus og styrer alt derifra i stedenfor. Ville derfor ikke fått kontakt med webasto'n uten å bytte ledningsnett og legge inn webasto-ur i stedet for å ha AUX heater menyen i dashbordet. 

Ble en tur på verksted og ny brenner, vannpumpe og pakninger ble kjøpt inn. Renset huset rundt brenner for sot med whitesprit og kost. Ny vannpumpe er bedre og mer holdbar. Tok en kjapp prat med fyren på verkstedet, avkreftet at det ikke var behov for å justere hastighet på vifte for å unngå soting (det skjer like ofte at de soter ned selv om de skrur opp hastigheten på vifta). 

Nye deler montert på webasto, samle sammen bilen, en liten runde på VCDS og resette heater og den fungerer fint. SUCCESS. Bortsett fra at jeg sitter igjen med en helt ny webasto som jeg ikke får brukt. (Denner finner du på finn.no om du er interessert i en Thermo Top V- 5 kw Diesel :) )

• DCN Poeng 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly

Greit å få overhalt brenneren da.;)

Byttet du glødeplugg/glødesil samtidig?

Kjedelig å kjøpe enhet som ikke passer. -Er samme sak med Eberspacher, hvor eks Opel har fått laga en egen/spesiell versjon av ECU'n på den som gjør at det man får kjøpt standard/billig på ebay ikke passer...Må finne rett enhet med rett nummer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Murse

Pluggen er integrert i brennkammeret på disse jeg har. Har ikke demontert den gamle enda, men er noe som har løsna inn i den, hører det skrangler når jeg riser på den :P 

Holder ikke med rett nummer heller vettu, må nesten sjekke at du har samme kretskort, plugger, kontakter og uttak :P 

Den enheten jeg har kjøpt er typisk for ettermarkedet tipper jeg. Universal sådan, men ikke for de med factory fitted enhet. ^^ 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly

Tipper glødesil, etc som er gått i oppløsning som rasler inni.

Brenneren har et Webasto-nummer (som muligens er generelt) og garantert et nummer til som identifiserer enheten 100%.

-Ofte så må man starte med VAG/SKODA-nummeret og så finne delen i Webasto-verden og så ut på nettet å kjøpe når begge nummer stemme 

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig