Gå til innhold

Varmvann fra vask til høytrykkspyler?


Himate

Recommended Posts

Jeg kom til å tenke på en ting som kanskje kan besvares her på forumet.

Er det noen som vet om det går an å koble hageslangen til en vanlig vask som blir forsynt med varmt vann fra berederen i huset? Altså at du kan justere temperatur på vann som går inn i høytrykkspyler.

Finnes det evt en overgang som kan brukes ?

Takker for alle svar [emoji4]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på kranen du skal koble deg inn på. -Gardena og Hozelock har flere sånne plastoverganger i ulike dim som kan skrus innpå kranen om denne har gjenger i tuten (at silen/endestykket kan skrues av) og dermed kan hageslangen kobles på.

Alternativt legge opp varmt og kaldt vann i utekrana;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe utekrana kan forbli kald tror jeg [emoji12] Har regnet ut at krana inne leverer tilfredsstillende menge til HT-vasker så det burde da gå bra, i teorien [emoji1365][emoji6] Takker tips [emoji4][emoji1376]

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk bruksanvisningen hvor varmt vann spyleren tåler, husk at pumpa blir kjølt av vannet.


Stemmer det ! Tror jeg får høre med noen fagkyndige på det området ang maks temp [emoji4][emoji1360]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukk Lesbe

Jeg har ikke utekran, så jeg kobler fra servantbatteriet (?) på vaskerommet (slik du spør om i andre linje).

Vedrørende varmtvann så tror jeg du må ha hageslange og overganger som er laget for dette, hos meg så løsner slangen fra overgangene eller sprekker når jeg bruker varmtvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke utekran, så jeg kobler fra servantbatteriet (?) på vaskerommet (slik du spør om i andre linje).
Vedrørende varmtvann så tror jeg du må ha hageslange og overganger som er laget for dette, hos meg så løsner slangen fra overgangene eller sprekker når jeg bruker varmtvann.


Hmm godt poeng ! Må sjekkes opp i [emoji4][emoji1360]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en av ulempene med å hente vann inne; slangebrudd, dårlige tilkoblinger, etc kan lage mye gris med vann.

Anbefaler uansett ordentlige koblinger. (Jeg bruker de Gardena metall-forsterka kobingene sammen med gardena slange, de holder fint til 50-60 grader i alle fall)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update !

 

Har nå handlet inn og testet utstyr. Funket helt perfekt ! 

 

Handleliste for de som er interessert :)

 

http://www.gardena.com/no/water-management/garden-hose/comfort-flex-slange-13-mm-1-2/

http://www.gardena.com/no/water-management/hose-connectors/adapter-til-innendors-kraner/

- 2 stk http://www.gardena.com/no/water-management/hose-connectors/premium-metall-slangekobling-med-stopp-13-mm-1-2/

- Gjengeteip

 

 

Endret av DetailersClub
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan synes du temperaturen er når den treffer lakken? Jeg opplever at det kjøles veldig ned om strålen er spredt, samtidig som jeg heller ikke vil ha det så varmt at voks slites unødig.

 

 

Jeg hat hatt varmtvann i utekran to sesonger nå, og å fylle bøtta er en drøm i forhold til tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ingolf skrev:

Hvordan synes du temperaturen er når den treffer lakken? Jeg opplever at det kjøles veldig ned om strålen er spredt, samtidig som jeg heller ikke vil ha det så varmt at voks slites unødig.

 

 

Jeg hat hatt varmtvann i utekran to sesonger nå, og å fylle bøtta er en drøm i forhold til tidligere

Det stemmer at den kjøles bra ned allerede før den treffer lakken, men det er vel naturlig når vannet "forstøves". 

 

Idag skulle jeg strippe alt voksrester o.l av lakken for å legge nye voks og da valgte jeg å justere vanntemp til ca 50 grader.

 

Tanken er å bare ha en fin "lunk" i vannet når jeg skal ta den daglige vasken, for som du sier å spare evt beskyttelse.

 

Hvor mye temperaturen faller ved utgang av HT-dyse er jeg mer usikker på. Merket iallefall at det ble mer "damp" når jeg skudde opp varmen på vannet, så jeg antar at det har sin effekt. 

 

Om noen føler for å gjøre en test ang det temaet så skal ikke jeg hindre dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å teste til våren med større vannmengde :P Da graver jeg ned ny strømkabel så jeg får trefas til kranzlen. Har slik puslete nilfisk 145 i bruk pt. og bruker autodysa for å få litt bredde, men det blir tynn stråle

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen høytrykkspyler bruker du varmt vann fra innekrana på? 

Har hørt at kränzlen hvertfall griner litt når den ikke får nok vann. 

Kompisen min har 2160 og han sier det ikke er ideelt med for lange strekk på slangen heller på den. 

 

Vet ikke hvordan den oppfører seg selv med for lite vann. Har kjøpt 1152tst men ikke fått den i posten enda så ikke fått testet. Har selv "problemet" med at jeg må til med 20 meter slangestrekk fra baksiden av huset hvor vannuttaket er.

 

Mulig dette bare gjelder kränzle men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29.1.2017 - 22.11, Arild skrev:

Åssen høytrykkspyler bruker du varmt vann fra innekrana på? 

Har hørt at kränzlen hvertfall griner litt når den ikke får nok vann. 

Kompisen min har 2160 og han sier det ikke er ideelt med for lange strekk på slangen heller på den. 

 

Vet ikke hvordan den oppfører seg selv med for lite vann. Har kjøpt 1152tst men ikke fått den i posten enda så ikke fått testet. Har selv "problemet" med at jeg må til med 20 meter slangestrekk fra baksiden av huset hvor vannuttaket er.

 

Mulig dette bare gjelder kränzle men..

Bruker en Nilfisk 130, fungerer veldig fint til mitt bruk :) Bare til å måle vannmengde ut av kran med tidtaker og bøtte, så finner du ut om vannmengden er tilfredsstillende til HT-spyleren din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Sålenge vannmengden fra slangen til bøtta gir  min 10L/min - har det noe for seg å bytte til større dim slange?  Fra 13 til 19mm?  Vil det gjøre noe forskjell på vann fra HT vaskeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...