Gå til innhold

Spørsmål rundt VAGCOM


Sortehaug

Recommended Posts

Sortehaug

Jeg har noen kjappe spørsmål rundt det med VAG COM og koding :) Har da en Audi A5 fra 2013. 

 

Man trenger vel en slik ross-tech kabel til 4-5 tusen for å i det hele tatt kunne kode noe som helst på bilen?

Hvilket program må jeg ha på pc? Eller kan jeg bruke mobil? 

Finnes det noen rimeligere måte å kode om noe på bilen?

Noe her inne som bor på sunnmøre som kan kode om småtteri for meg? 

Eller er det noen i landet som vil selge vagcom til meg? :) 

 

Alt tips og triks rundt dette er hjertelig velkommen :) 

 

Kunne sikkert googlet meg frem til mye, men tenkte å høre med dere flinke fagfolk her ute! 

 

Mvh Tobias S. 

 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Det er Ross-tech som fører vagcom, men det er mulig å skaffe VSCN light gratis uten lisens med begrensninger. Light versjonen er også utviklet for å benyttes til "3rd party usb", med andre ord billige OBD2 kabler (on board diagnostic) som feks kjøpt på ebay. Skal du ha legitim versjon med lisens som fungerer på alt, fås det kjøpt direkte fra Ross-tech eller så finnes det legitime utgaver som som feks denne på ebay med lisens. 

 

Verdt og merke seg at det finnes flere utgaver av vagcom, k-line, can og hex. Har en del å si siden ulike årganger benytter forskjellige systemer. 

 

Men dette er noe som egentlig hører hjemme på vacn.no forumet, så jeg anbefaler deg å oppsøke det forumet hvis du ikke allerede er medlem. Der vil du definitivt finne noen som har vagcom og kan hjelpe deg der du bor :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Ross-tech har utviklet alt av diagnose verktøy som blir brukt på Audi av verksteder, typ møller etc.
Helt klart dette man får mest ut av sammenlignet med veldig dårlige 3.parts software.

Man kan bruke VCDS Lite og en uorg kabel men dette har etter min erfaring vært en svært dårlig løsning og fungerer svært dårlig med nyere windows versjoner.
Anbefaler som beste løsning og kjøpe Ross tech org kabel ink software.
Men det finnes kabler som er langt bedre en de billige ebay kablene også.

Feks: http://www.obd2tool.de/

Pass også på at du kjøper kabel med "linsens" som er ny nok til din bil. 
16.8 Kom i August i 2016 og skal støtte opp til tidlig 2017 modeller.  
Kjøp en Hex+Can kabel så har du støtte for alt av systemer som er brukt i VAG siden obd2 begynte.

Som nevt ovenfor her anbefaler jeg deg å melde deg inn i VACN da utover gatebil & Autofil samt eget klubb blad ned i posten får du tilgang til Norges helt klart beste forum for spørsmål og svar på vag.
Samt gode rabattavtaler, treff og lignende ;) 
De 550kr i årene er det helt klart vært om man har litt over snittet interesse i bil og kjører vag. 

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste gratisversjonene er ok kun til å lese av feilkoder og innimellom slette de. De sliter ofte med dårlig kontakt, og kan variere fra dag til dag om de fungerer eller ikke.
Min orginale Rosstech-kabel er tett på 10år gammel, med den har du full tilgang til alle systemer og kan kode så mye du vil. Aldri et feilkakk og det kommer stadige oppdateringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rosstech wifi versjonen. Endel dyrere enn vanlig kabel, men da kan man bruke mobil/nettbrett. Er også mulig å bruke kabel med den også

Er vel og merke Wifi, så mobil og enhet må være tilkoblet trådløst nett for koding.

 

Mener den kostet 6000kr med ubegrenset bruk på forskjellige biler.

 

Surt å kjøpe, men veldig kjekt å ha.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortehaug
17 timer siden, jan9 skrev:

Det stemmer. Det er Ross-tech som fører vagcom, men det er mulig å skaffe VSCN light gratis uten lisens med begrensninger. Light versjonen er også utviklet for å benyttes til "3rd party usb", med andre ord billige OBD2 kabler (on board diagnostic) som feks kjøpt på ebay. Skal du ha legitim versjon med lisens som fungerer på alt, fås det kjøpt direkte fra Ross-tech eller så finnes det legitime utgaver som som feks denne på ebay med lisens. 

 

Verdt og merke seg at det finnes flere utgaver av vagcom, k-line, can og hex. Har en del å si siden ulike årganger benytter forskjellige systemer. 

 

Men dette er noe som egentlig hører hjemme på vacn.no forumet, så jeg anbefaler deg å oppsøke det forumet hvis du ikke allerede er medlem. Der vil du definitivt finne noen som har vagcom og kan hjelpe deg der du bor :)

 

 

 

17 timer siden, Concker skrev:

Ross-tech har utviklet alt av diagnose verktøy som blir brukt på Audi av verksteder, typ møller etc.
Helt klart dette man får mest ut av sammenlignet med veldig dårlige 3.parts software.

Man kan bruke VCDS Lite og en uorg kabel men dette har etter min erfaring vært en svært dårlig løsning og fungerer svært dårlig med nyere windows versjoner.
Anbefaler som beste løsning og kjøpe Ross tech org kabel ink software.
Men det finnes kabler som er langt bedre en de billige ebay kablene også.

Feks: http://www.obd2tool.de/

Pass også på at du kjøper kabel med "linsens" som er ny nok til din bil. 
16.8 Kom i August i 2016 og skal støtte opp til tidlig 2017 modeller.  
Kjøp en Hex+Can kabel så har du støtte for alt av systemer som er brukt i VAG siden obd2 begynte.

Som nevt ovenfor her anbefaler jeg deg å melde deg inn i VACN da utover gatebil & Autofil samt eget klubb blad ned i posten får du tilgang til Norges helt klart beste forum for spørsmål og svar på vag.
Samt gode rabattavtaler, treff og lignende ;) 
De 550kr i årene er det helt klart vært om man har litt over snittet interesse i bil og kjører vag. 

 

13 timer siden, Knutis skrev:

De fleste gratisversjonene er ok kun til å lese av feilkoder og innimellom slette de. De sliter ofte med dårlig kontakt, og kan variere fra dag til dag om de fungerer eller ikke.
Min orginale Rosstech-kabel er tett på 10år gammel, med den har du full tilgang til alle systemer og kan kode så mye du vil. Aldri et feilkakk og det kommer stadige oppdateringer!

 

10 timer siden, joher skrev:

Har rosstech wifi versjonen. Endel dyrere enn vanlig kabel, men da kan man bruke mobil/nettbrett. Er også mulig å bruke kabel med den også

Er vel og merke Wifi, så mobil og enhet må være tilkoblet trådløst nett for koding.

 

Mener den kostet 6000kr med ubegrenset bruk på forskjellige biler.

 

Surt å kjøpe, men veldig kjekt å ha.

 

ok, takk for tilbakemelding folkens! :)  Jeg har ikke tenkt å gjør så veldig mye med vagcom, kun å endre noe småtteri så er ikke så himla gira på å betale mange tusenlapper for å ha tilgang. Hadde også da et håp om å få napp hos en som kanskje ville selge :) 

Er medlem hos vacn, men syns forumet er veldig rotete. Syns ikke man får samme respons der, som til igjengjeld dere har gitt meg her :) 

 

Noen som har erfaring med hacket kabler da? :) 

Mvh Tobias S. 

 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Jeg har tilsvarende jeg linket til i posten ovenfor her. Fungerer helt supert på Windows 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortehaug
34 minutter siden, Concker skrev:

Jeg har tilsvarende jeg linket til i posten ovenfor her. Fungerer helt supert på Windows 10.

En kabel til rundt 40 euro? :) men hva heter programmet du bruker på windows? Eller følger det med installasjoncd? :) Og du får full tilgang? :)

 

34 minutter siden, chriz1 skrev:

Jeg har selv kjøpt denne : http://www.totalcardiagnostics.com/shop/car-diagnostic-tools/vag/vagcom-rosstech-vcds

 

Fikk hentelapp igår, så får jeg se hva jeg får til prisen jeg betalte :)

Aiai, du får gi meg en lyd om hvordan den funker? :) Ser du har samme årsmodell og facelift du også! 

Mvh Tobias S. 

 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Følger med, etter det link på siden til nedlasting. Det er org Ross tech software med full tilgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortehaug
11 minutter siden, Concker skrev:

Følger med, etter det link på siden til nedlasting. Det er org Ross tech software med full tilgang

 

http://www.obd2tool.de/vagcom-15-7-2-vcds-hex-can-usb-interface-obd2-diagnose-cabel-for-audi-vw-seat-skoda-2953.html 

 

Noe slikt? :) 

Mvh Tobias S. 

 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter denne for programmering av min A5. https://obdeleven.com/

 

Man kan benytte vanlige VAGCOM-koder som man finner på nett.

En genial billig sak, som i stor grad gjør det meste" vagcom gjør, meg bekjent.

 

Blåtann-dongle for tilkobling til mobil eller nettbrett! Funker dog kun med Android.

 

edit: Glemte å si at den kun funker på VAG-biler.

 

Endret av Auro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg fant en hex-can brukt på finn (trådløs dongle) med lisens til 2000 kroner, beste kjøpet jeg har gjort noen gang, anbefales trådløs hvis du er mye på farten og ikke alltid har tilgang på PC :)

-Skoda Octavia 2010 1Z5

-Mercedes Benz 190E 2.8 1991

-Mercedes Benz C200 Kompressor Avantgarde 2002 

-Mercedes Benz E200 1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere testa? Noen tilbakemeldinger om hvor gode de er? Denne jeg tenker på. http://www.totalcardiagnostics.com/shop/car-diagnostic-tools/vag/vagcom-rosstech-vcds

 

Hva får du ekstra til 600$ versjonen kontra den jeg linka til bortsett fra en 3rd party chip? Er den like god som orginalen med muligheten for å gjøre alt orginalen kan? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortehaug
Har dere testa? Noen tilbakemeldinger om hvor gode de er? Denne jeg tenker på. http://www.totalcardiagnostics.com/shop/car-diagnostic-tools/vag/vagcom-rosstech-vcds
 
Hva får du ekstra til 600$ versjonen kontra den jeg linka til bortsett fra en 3rd party chip? Er den like god som orginalen med muligheten for å gjøre alt orginalen kan? 


En her inne anbefalte meg også denne: https://www.teknikmagasinet.no/produkter/lyd-o-bilde/bilstereo/tilbehor/vgate-obd2-icar2-wifi

Denne skal funke kjempebra, har også lest veldig mye bra om den på a5oc.com. Last ned appen Carista (som er gratis) og så plug and play :) :)
  • DCN Poeng 1

Mvh Tobias S. 

 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Petter92
1/29/2017 - 10.55, Petter92 skrev:

Har dere testa? Noen tilbakemeldinger om hvor gode de er? Denne jeg tenker på. http://www.totalcardiagnostics.com/shop/car-diagnostic-tools/vag/vagcom-rosstech-vcds

 

Hva får du ekstra til 600$ versjonen kontra den jeg linka til bortsett fra en 3rd party chip? Er den like god som orginalen med muligheten for å gjøre alt orginalen kan? 

Jeg lurer også på dette. Noen som kan si om denne versjonen gir deg de samme mulighetene som orginal?

 

De påstår ihvertfall det: "So to clarify... Total Car Diagnostics VAGCOM 2017 cable gives you identical capability of what original VAG-COM $600+ kit can do."

 

Men nettsiden ser litt ut som en svindlerside spør du meg. Noen som har kjøpt derfra?

 

Edit: Jeg fant litt forskjellige meninger om dette. Er åpenbart en kopi av scanmaster og cracked. Sjekk ut disse tilbakemeldingene:

 

https://www.complaintsboard.com/complaints/toad-obd-customer-service-c751640.html#comments

Endret av Petter92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mye billig som er bra, men jeg ville heller betalt litt mer for å få noe som er anerkjent, har god kvalitet og man vet fungerer. Man skal tross alt bruke det til å tukle med elektronikken i biler som koster mange hundretusen kroner... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...