Gå til innhold

Daniel's Foto Tråd


Concker

Recommended Posts

  • Forhandlere
Concker

Hei og hopp!
Jeg tenkte jeg skulle fordype meg litt i foto interessen å lære underveis.
Har noe "basic" kunnskaper ifra før, men langt ifra at jeg vil kalle meg en fotograf.

Men for litt siden kom jeg over et Canon 5D hus for en fornuftig penge (Mark 1) 
Samtidig gikk jeg til innkjøp av et par rimelige objektiver. (Canon EF 28-135mm F3.5-5.6 IS USM) (Canon EF 50mm F1.8 STM)
Så da tenkte jeg å ta steget litt videre og prøve meg fram.
Tenkte å bruke denne tråden som en konstruktiv kritikk tråd for løst og fast :)

Med fare for gjentagelse av bilder poster jeg noen tatt de siste dagene
 

tMC30y.jpg
Fullsize

AMo0EV.jpg
Fullsize (Vet at fokus området skulle dekt litt mer av felgen her)

zdmJIT.jpg

Fullsize

a1Tiy9.jpg

Fullsize

FTtsE0.jpg
Fullsize

Endret av Concker
  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Ble et lite bilde i dag også.
Var langt på overtid med kjøpepastaen på cpu'n min så da ble det test av noe nytt :)
Coollaboratory Liquid Ultra+

 
rFQF1x.jpg

Resultat ble 18grader lavere temperatur i snitt :D 
Lever nok et hardt liv når jeg kjører rett under 4,9ghz på min gode gamle 2600k :) 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Prøver meg fram litt da :)
Er heldig og har en veldig flink læremester på jobb som har drivet med photo i en god del år nå :)

 

IMG_1266

Fullsize
 

IMG_1265

Fullsize
 

IMG_1220

Fullsize

 

IMG_1206

Fullsize
 

IMG_1195

Fullsize
 

IMG_1225

Fullsize
 

IMG_1189

Fullsize

Som sagt tar jeg gjerne imot konstruktiv kritikk / tips & tricks
Skal sies at ingen at disse bildene var planlagt :)
Lagt ut med tillatelse av person/er på bildet :)

  • DCN Poeng 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Forhandlere
Concker

Tok  noen bilder ifra fjellet i helgen :)
 

IMG_1418

 

IMG_1417

 

 

IMG_1416

 

IMG_1508

 

IMG_1407

 

IMG_1384

 

 

Endret av Concker
  • DCN Poeng 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker
Akkurat nå, Lafsen skrev:

Hvilken linse er det du bruker mest? :)

Hovedsaklig Canon EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM.
Da jeg liker å ha muligheten til vidvinkel ute. 
Ellers har jeg også en Canon EF 50mm f/1.8 STM jeg bruker, da spesielt innendørs siden den er ganske lyssterk :) 

Veldig lyst på en Tamron SP 70-300mm etterhvert for å bruke på trackdays osv :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som ei kjempelinse ihvertfall :) Har bare Standard linse og Nikon AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8G selv, men vurderer noe tilsvarende du bruker mest, da standard linsa ikke er bra :)

Og en skikkelig zoom linse er kjekt og ha, hadde vært morro og sett hva du hadde fått til med det ihvertfall ;)

-Thomas-

2013 Mercedes Benz CLA 220 CDI

2015 Kia Cee'd SW 1.6 GDI Jubileum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Hehe. 
Synes begge objektivene jeg har så langt fungerer veldig bra.
Det er jo linser som ikke ligger så veldig høyt i pris. Men jeg tror jeg klarer meg ganske greit så langt med de 2.
Kan man eventuellt oppgradere til en L-linse (Dyrere Canon objektiv med bedre optikk) etterhvert når man finner ut av hva man bruker mest om man føler behov for det :) 
Første jeg blir å gjøre nå er nå ihvertfall å prøve å få renset sensoren skikkelig da er i overkant mye dritt som ligger på den.
Skal prøve litt selv først, før jeg evt sender inn til en proff ihvertfall :)

Men man har helt klart mye å hente selv på et billig kamera med en litt bedre linse.
Gamle kamerat mitt (Canon 1100d) tok helt greie bilder med kit linse, men selv med en 1100kr ny. Canon 50mm 1.8 STM linse så ble kvaliteten fort litt bedre.
Men mest har man å hente på han som står bak kamerat tror jeg :)

Edit: Og helt klart har man enormt mye å hente på bilder i lightroom! Spesielt så lenge man bruker RAW format. 
Merker jeg har mye å lære her :) Men kommer litt etter litt.

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom det ikke er så dyre linser så ser man forskjell fra ei standard linse ganske tydelig ihvertfall.

Merker du det på bildene at det er mye skitt/støv på sensoren?

Og han bak kamera er viktig ja, mener jeg så en artikkel hvor en fotograf tok bilder med kompaktkamera hvor bildene så ut som de var tatt med speilrefleks, men etterbehandlig hadde litt og si der også :)

Prøvde Lightroom i dag selv, og for ett program, blir nok mer enn 7 dager trial der ja ;)

-Thomas-

2013 Mercedes Benz CLA 220 CDI

2015 Kia Cee'd SW 1.6 GDI Jubileum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker
19 minutter siden, Lafsen skrev:

Selvom det ikke er så dyre linser så ser man forskjell fra ei standard linse ganske tydelig ihvertfall.

Merker du det på bildene at det er mye skitt/støv på sensoren?

Og han bak kamera er viktig ja, mener jeg så en artikkel hvor en fotograf tok bilder med kompaktkamera hvor bildene så ut som de var tatt med speilrefleks, men etterbehandlig hadde litt og si der også :)

Prøvde Lightroom i dag selv, og for ett program, blir nok mer enn 7 dager trial der ja ;)

Man ser det om jeg har F5 og oppover mot lys/hvit bakgrunn.
Det er ikke enormt mye, men nok til at der irriterer meg, så må få tørket over sensoren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • Forhandlere
Concker

Får vel oppdatere litt i tråden her også :)
Ser at de aller fleste bildene mine er innenfor 30-60mm området så vurderer litt å selge 28-135mm objektivet for et 24-70mm objektiv :)
Har også fått låne et Canon 24-105 L objektiv som frister veldig, er ikke noen enorm bilde forskjell ifra det langt billigere 28-135 objektivet, men en god del bedre bildekvalitet.. vi får se..
En så lenge har jeg egentlig konkludert med at 50mm stm objektivet er det som er helt klart skarpest om man klarer å holde seg til fast objektiv, så dette blir nok "go to" objektivet frammover på treff med utstilte biler. 

Ellers har jeg gått til innkjøp av et Tamron SP VC 70-300mm som er tenkt å brukes på blant annet våler for å ta en del bilder av banekjøringen, dette gleder jeg meg veldig til :D 
Får vel poste litt bilder også da så ikke bare blir tekst.
 

IMG_2530

 

IMG_2531

 

IMG_2534

 

IMG_2613

 

 

IMG_2738-3

 

IMG_1701

 

 

IMG_2421


Tilbakemeldinger og tips tas gjerne imot :)

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Noen ifra i helgen :)
Felles for disse er vel at de er tatt med nye Tamron 70-300mm objektivet.
Utrolig fornøyd med dette! Også prøvd en Sigma 24-70mm igjennom helgen men synes dette var utrolig tungt, samtidig bildene ble så som så.. 
Så får se litt hva jeg ender opp med.. frister mest med Canon 24-105mm L objektiv nå.. men koster litt mer.. :ph34r:

IMG_3195

 

 

IMG_3218

 

IMG_3180

 

IMG_3160

 

IMG_3154

 

 

  • Liker 2
  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte biler og bilder, morro og følge denne tråden [emoji4]

-Thomas-

2013 Mercedes Benz CLA 220 CDI

2015 Kia Cee'd SW 1.6 GDI Jubileum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Fine bilder! 70-300 objektivet fungerer nok knall til banekjøring vis du skal prøve å ta noen bilder dær.
Må plukke opp fotohobbyen igjen å tørke støv av kamerastativet, for det er gøy med bilder.


Lekte meg litt med ND filter å biler på bane. Da kan man ha litt ekstra lukketid uten at bildet blir overeksponert, dette gjør at bildene blir veldig levende. Så slipper man at det ser ut som en bil står parkert i svingene [emoji23]


Stå på, gjør en god jobb. [emoji106]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker
Fine bilder! 70-300 objektivet fungerer nok knall til banekjøring vis du skal prøve å ta noen bilder dær. Må plukke opp fotohobbyen igjen å tørke støv av kamerastativet, for det er gøy med bilder.

 

 

Lekte meg litt med ND filter å biler på bane. Da kan man ha litt ekstra lukketid uten at bildet blir overeksponert, dette gjør at bildene blir veldig levende. Så slipper man at det ser ut som en bil står parkert i svingene [emoji23]

 

 

Stå på, gjør en god jobb. [emoji106]

 

 

 

 

Takk [emoji4] tror nok tamron objektivet blir perfekt, det fokuserer veldig raskt og gir helt upåklagelig kvalitet [emoji4] samtidig som stabiliserings motoren til tamron er veldig bra. Så går det helt til f45 om jeg husker riktig så 1/100 1/160 lukkertid etc burde gå fint men lurer på om jeg skal skaffe meg et nd filter selv, kjekt å ha på dager med masse sol [emoji4]

Sammen med dehaze funksjonen på lightroom tror jeg det blir muligheter [emoji106]

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Forhandlere
Concker

Får vel oppdatere litt her også :)
Dessverre så tok 5D'n helt kvelden å ville ikke skru seg på noe mer.. Tenkte egentlig jeg da likså godt kunne oppgradere til mark 2
Men var få / ingen i nærområdet og jeg var veldig utålmodig så da ble det hastekjøp av Canon 7D.. 
Fikk det av en kollega til en fin pris, da dette kun har blitt brukt som reserve kamera og har bare 10k eksponeringer.

Samtidig da det ble crop sensor kamera så måtte jeg nesten bytte ut litt i "linseparken"
Så kjøpte meg samtidig et Sigma EX 10-20mm objektiv og Canon efs 17-55mm som skal være noe av det bedre av optikk man skal kunne få til crop :) 
Har ikke rekket å testet en hel del med de nye enda, men har da fått tatt noen bilder med de gode gamle sliterne.
Veldig artig å bruke 70-300mm Tamron objektivet nå med crop da dette effektivt blir hele 480mm!

35123664000_0ea984f35c_h.jpgNorwegian Cow by Daniel Sommer, on Flickr

35676233875_4e5eba6f5e_h.jpgNorwegian farm landscape by Daniel Sommer, on Flickr

34807850693_978b189f0f_h.jpgA4 B8 Allroad by Daniel Sommer, on Flickr

34669450334_d2548ab399_h.jpgA4 Allroad by Daniel Sommer, on Flickr

34585702454_34419f0ba9_h.jpgIMG_5643 by Daniel Sommer, on Flickr

35289424710_8d470e25f1_h.jpg
IMG_6043 by Daniel Sommer, on Flickr

35507268442_4b271e8c94_h.jpgNorwegian Cat by Daniel Sommer, on Flickr

35082015386_64bf102666_h.jpgIMG_5329 by Daniel Sommer, on Flickr

Endret av Concker
  • Liker 2
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 8 months later...
  • Forhandlere
Concker

Lenge siden jeg har oppdatert noe her gitt.. 
Men siden våren har begynt å komme skikkelig her på Østlandet kommer kamerat frem også. 
Ble et bilde i dag av gamle audien som jeg ble veldig fornøyd med :)

40126155000_6a3465ceeb_k.jpgAudi 100 5E by Daniel Sommer, on Flickr

Utstyret er det samme som 90% av bildene mine, Canon 7D mark 1 med Canon efs 17-55mm, det objektivet er en arbeidshest uten like :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...