Mighty

Første forsøk!

Da var tiden for mitt første forsøk på skikkelig poleringsjobb. Bilen er en peugeot 406 hdi 2001 mod. Mørk "vinrød" metallic. Den så pen og blank ut på avstand, men var innmari mye swirls og småriper der. Bakdelen nå etter polering er at steinsprut, småbulker osv synes så mye bedre. Og jeg har bestemt meg for at den trenger ny lakk. Et bilde av bilen fra i fjor engang: Bilde

Jeg gikk til innkjøp av en einhell roterende maskin som var på tilbud på bilxtra. Denne var heldigvis av en annen klasse enn det biltema/torshov rælet jeg har prøvd såvidt før. Den holder jevnt tempo uansett belastning og blir verken varm eller lukter svidd, dessuten ser den så fancy ut med display og knapper på :P . Jeg har også gått til innkjøp av meguiars produkter for noen tusen, som f.eks M105, M80, clay kit, NXT tech wax 2.0, all metal polish osv osv. Pluss en haug med aplicator pads og microfiber duker.

Pads til poleringsmaskinen inkl dobbelsidig ullpad og noen av megs poleringspads har jeg bestillt, men ikke fått enda, så jeg bestemte meg (desverre) for å prøve med det som fulgte med maskinen. Altså, 2 tynne ullpads og 1 "fin" polish pad.

Første feilen jeg gjorde var å maskere med noe som åpenbart ikke var egnet som maskeringstape. Jeg brukte vel et par-tre timer på å skrape/gnisse/vaske/skrubbe dette av listene på bilen. Etter dette bestemte jeg meg (desverre igjen) for å droppe hele maskeringen. Noe som førte til at jeg fortsatt, et døgn senere satt og skrubbet listene med det jeg kan finne av kjemikalier for å få bort skjoldene etter poleringsmiddel. Raskt roterende ullpad tar seg visst også gjerne et jafs av av plastlister raskere enn jeg rekker å blunke fant jeg ut. :o

Dosering av produkt var mye frem og tilbake da jeg syntes det tørket ut med en gang. Hadde jeg på for mye kladdet det seg til "tyggegummi" på lakken nede i dulper og sånt så jeg måtte "skrubbe" det av, mens brukte jeg mindre var alt borte etter 5 sek, selv på lav fart. Jeg fant ut at det var greit å bruke lite middel og heller fortsette å jobbe selv om det så ut som mesteparten var borte. Paden var fortsatt våt med poleringsmiddel og det lå fortsatt et tynt lag med polish på lakken når jeg var ferdig, selv om det ikke var lett å se. Det så ut som effekten var det den skulle også, så da regnet jeg med at dette var riktig.

Poleringsmaskinen med 8" hard bakplate, tynn 8" ullpad og M105 fjernet swirls og småriper helt fint, men det var umulig å komme til noe annet sted enn på store flater, så noen steder er det fortsatt endel swirls og riper da disse var vanskelig å fjerne for hånd. Jeg brukte nok 8 gode timer bare på å gå over bilen med M105 og ullpad, før jeg begynte med M80 på poleringspad. Taket jeg tok til slutt måtte jeg bare gi opp å bruke ullpaden på, ettersom jeg rett og slett ikke greide å få maskinen til å slutte å hoppe. Etter endel forsøk og mye banning var det til slutt like før jeg moste hele poleringsmaskinen inn igjennom ruta på bilen, men jeg bestemte meg for å prøve med den tykke paden og M80, noe som fjernet det meste av swirls, så da lot jeg det være med det. Alt i alt gikk poleringen med maskin relativt bra, med unntak av taket.

Nå etter at jeg er ferdig er det fortsatt hvite prikker av polerings "støv" etter M105 utover alle vinduene osv, selv etter 2-3 vask. Hvordan i alle verdens dager blir jeg kvitt disse uten å skrape vekk 1 og 1 prikk? Fant forresten ut at selv mikrofiber lager riper i lakken hvis man skrubber hardt nok.. Og så mye rester etter poleringsmiddelet som sitter i lister og sånt. Hver eneste gang jeg går forbi bilen ser jeg en ny hvit "kant" inni en eller annen list. Jeg har brukt timesvis på å skrubbe gummilister og kanter inni dører, panser, bagasjelokk, håndtak osv osv. Hvordan unngår jeg dette?

Beklager at jeg ikke har tatt noen bilder, men jeg var så lei når jeg var ferdig at jeg bare gikk inn og slengte meg på sofan, og der ligger jeg enda.

Er det noen som har noen gode tips og råd til meg? Særlig når det gjelder å bli kvitt poleringsstøv/rester, finne riktig maskeringstape, dosering av produkt osv osv. Skal nok prøve å gå over bilen igjen når jeg får skikkelige poleringspads og bakplater i forskjellige størrelser. Har lest veeeldig mange tråder her, og har lært mye, selv om jeg gjorde endel dumme feil når jeg skulle i gang selv. Mer pga latskap enn uvitenhet desverre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maskering med 3M grønn for grove overflater funker KNALL!

ellers er jeg like grønn

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med en microfiberklut og QD for og få vekk produkt rester.Funker fjell for meg,men du må ikke la det sitte for lenge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk M105 på en vanlig rondell/bakplate med f.eks Mirka/Scholl/Lake Country foamed ull, min fra Scholl (scandicshine) er medium stor (rundt 145mm) og med myk rondell da, blir det hele en lek. M105 er fortsatt veldig effektiv, MEN den støver så og si null! Veldig bra produkt mener jeg...

Poleringsstøv hos meg går av ved første vask etter jeg har polert bilen, og på vinduer,lister osv bør du prøve en vindusspray.. Men ting går 100 ganger lettere etter noen ganger med maskinen.. Men 8" tvistet ullpute og M105 første gang høres ikke artig ut :)

Lykke til videre ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hoppingen kureres med ny bakplate som Kris sier. Du kan prøve å ta en wipedown med en 50/50 blanding av isopropanol(kondensfjerner) og batterivann om noe støv sitter veldig godt fast i lakken. Etter det er det bare å kose seg med å legge på voks eller sealer :) evt begge deler :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg har bestillt meg noen bakplater med sånn "skum lag" i forskjellige størrelser, regner med at det skal gå litt lettere. Synes 18cm var litt i største laget for alt utenom de aller største flatene. Tror det holder lenge med 15cm og en enda mindre for rundt dørhåndtak og sånt.

Jeg har lagt på sealer i dag, og blitt kvitt omtrent alt støvet. Alt i alt ser det greit ut, men det ble littegranne hologrammer noen steder da den "superbillige" poleringspaden begynte å gå i oppløsning når jeg nærmet meg slutten. Begynte å fly av biter av den. Fant også noen sånne skarpe "riper" som jeg ikke kjenner med neglene etter at jeg hadde vasket bilen, som lyste skikkelig opp i sola. De gikk heldigvis bort med lett håndpuss med M105. Regner med at det hadde sneket seg inn et korn av noe slag i en av mikrofiber dukene mine.

Skal gå over på nytt i allefall med M80 og poleringspad når jeg får disse. Hvor lenge pleier disse egentlig å holde? Blir dyrt hvis man skal kjøpe pads på nytt for hver gang man skal ta en bil. Regner med at det blir endel biler for familie og bekjente etter hvert. Og hvor mye polish er det vanlig å bruke på en bil? Syntes litersflaska ble endel lettere, selv om jeg ikke synes jeg brukte mye. Det er jo dyre saker disse nye greiene til meguiars. Blir vel å importere noen gallon kanner hvis det blir mye biler framover.

Skal prøve å bygge meg garasje i løpet av sommeren også, så kanskje jeg har et sted å drive på i vinter. Er passe lei av å alltid drive ute nå. Jeg beundrer forresten dere som holder på med bil etter bil i dagesvis. Etter å ha brukt 3 dager på min utvendig er jeg så lei at jeg ikke orker tanken på å begynne innvendig før jeg har hvilt et par dager :P Lakkering, rustsveising etc. er jo ingenting i forhold til dette :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En god skumpad holder lenge! De jeg har hatt lengst i samlinga mi som fortsatt er som nye er de fra Meguiars, de fra Scholl og Menzerna virker også som er holdbare, men vil ikke si noe om de enda..

1 liter polish har du til maaange biler, si hvertfall 20 (hvertfall..) 2 erter til ca 30x30 cm. 1 dispenserflaske med polishprodukt har jeg til sikkert 4(5?) biler (fyller opp etter hver gang så er vanskelig å si..)

Gallon med M105 og M205 er ikke dumt ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet triks er å bruke en eller annen vinylfornyer (for å bruke et samlebegrep) på plastikkdeler før du går på med maskin, da går flekkene etter rubbinga av mye lettere. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maskere plastdetaljer med 3M tape av den blå eller grønne typen. Vinylfornyeren klarer ikke å hindre at du river med deg plast når du treffer den med høyt turtall. Så om du har tid, Masker. Men husk å bruke god tape ellers blir det bare drit etterpå med fjerning av limrester.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive