Gå til innhold

Erfaringmed å skifte billån?


oblot

Recommended Posts

Dette er kanske litt utanfor emne, men i så fall får dere ha tålmodighet med meg.. :-)

 

Jeg lurte på om det er noen, som har erfaring med å refinansiere billån? Det er åpenbart ganske klønete, men kjæresten klarte å ta opp et helt uhorvelig dyrt lån, og kjøpte bil rett før jul, så jeg tenkte at det kanskje kan lønne seg likevel? Det er noe med å flyte panten i bilen som åpenbart er temmelig dyrt...

 

 

Endret av oblot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Hmm, det høres rart ut. Nå vet ikke jeg hvordan dette egentlig foregår, men jeg flyttet billån på min og damas BMW. Fra Gjensidige til Sparebank1. :) Eneste utgiften var vel 1500 kr avgift til banken som måtte sette opp lånet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri flyttet billånet selv, men jeg vet at Santander kan ta over billån. Jeg leste fra "perm til perm" på Santander sine sider da jeg lånte til bil der selv. 

 

Et raskt Google-søk viste meg at det koster 1500-ish kroner å flytte et billån (kilde: Sparebank 1), så i kroner og øre er det ikke dyrt. Men du må jo se det beløpet opp med hvor mye det koster deg ekstra å ha lånet i den banken du har i dag kontra den nye banken.

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet mitt huslån og billån fra DNB til Eika. Kundebehandleren hos DNB påstod hardnakket at det å flytte billån var plent umulig av en eller annen søkt grunn som jeg ikke husker i farten. Dette var imidlertid smertefritt i følge Eika og bare krevde etableringsgebyr, og det stemte selvfølgelig. Endte opp med mye billigere lån for min del. 

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Det har i alle år vært et prinsipp/avtale (stilltiende avtale) mellom bankene at de ikke refinaniserer/tar over billån fra hverandre. 

-Ofte så har man da vært nødt til å "selge" bilen til en kjenning/familie for en dag eller to slik at man kan kjøpe den tilbake på lån i ny bank. Alternatvt låne til bil med sikkerhet i hus, etc for å refinansiere via den veien.

 

Bra at de nå har endra dette og noen vil overta billån fra andre banker.  Da gjenstår det vel bare å se om de bankene fortsatt  følger god gammel standard med å heve renten på billånet kraftig etter som man betaler det ned.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


-Ofte så har man da vært nødt til å "selge" bilen til en kjenning/familie for en dag eller to slik at man kan kjøpe den tilbake på lån i ny bank.
 


Men må man ikke da styre med omregistrering frem og tilbake og betaling ift dette?

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell fritatt omreg så lenge det ikke går over en mnd mener jeg .. Etter det må mann betale. Men jeg har også hørt dette mange ganger at bankene ikke flytter billån seg i mellom så dette må jo være ganske nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg fikk nei etter at fagforeningen byttet bank og den nye ga over 1% bedre rente. Jævlig irriterende

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, dj john skrev:

Er vell fritatt omreg så lenge det ikke går over en mnd mener jeg .. Etter det må mann betale. Men jeg har også hørt dette mange ganger at bankene ikke flytter billån seg i mellom så dette må jo være ganske nytt?

Er et år siden jeg skiftet bank. Var nytt for meg at dette var "plent umulig", men i alle fall Eika (Grong sparebank) hadde ingenting mot å overta lånet på begge mine biler.

 

EDIT:

Kan kanskje være for begge bilene var forholdsvis nye og med lav risiko? 2016-modell Mazda CX-3 og 2014 BMW i3.

Endret av Klykken
  • DCN Poeng 1

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det låter jo litt  blanda her, men vi får prøve os fram hos diverse banker, og se om noen napper! Banken hans ville ikke ta over (DnB nord om noen lurer). Låter som om det er beste mulgiheten. Ellers funderet han karen på noe med å ta ut forbrukslån og betale ut billånet, og deretter få banklån som refinansieringslån - men det synes jeg ærlig talt låter som en dyr og klønete løsning. Jaja, pen er han, men ikke så økonomisk lagd ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg hadde en tilsvarende situasjon for noen år siden. Var imidlertid smertefritt for min del å få overført lånet. Er vel dessverre noen banker som har det med å gjøre seg vanskelig når det kommer til slikt. Kan evt. vurdere en slik løsning med andre typer lån og refinansiering, men det blir vel fort mye dyrere enn å bare beholde billånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukslån til å betale ned et billån? Altså øke renten fra 2-5% til oppimot 30%? neitakk.

  • Liker 1

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...