Gå til innhold
Tommy

Swissvax Utopia

Recommended Posts

Haakon O

Fant denne i 50ml utgave på den lokale BilXtra'en, på samme hylle som Rupes sortimentet de fører. Alltid greit med kortreiste kvalitetsvarer :) 

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy
1 time siden, Haakon O skrev:

Fant denne i 50ml utgave på den lokale BilXtra'en, på samme hylle som Rupes sortimentet de fører. Alltid greit med kortreiste kvalitetsvarer :) 

Så hyggelig, ja den ble introdusert i 50ml i januar 2017. Å de aller fleste Bilxtra forhandler swissvax sitt sortiment nå. Håper du blir fornøyd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stian B-L

Har veldig lyst til å prøve ut Utopia! Er superfornøyd med Shield og Autobahn!!!

hvordan er Utopia i forhold til Shield?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy
9 timer siden, Stian B-L skrev:

Har veldig lyst til å prøve ut Utopia! Er superfornøyd med Shield og Autobahn!!!

hvordan er Utopia i forhold til Shield?

Den er lettere å legge å buffe en shield, da den ikke er så "feit" i konsistens (jeg har tatt utgangspunkt i konsistens på crystal rock når jeg fikk laget denne) å så har den bedre holdbarhet en shield. Den er laget som en show voks, med hovedvekt på dybde og wetlook, men tilsatt en klar PTFE for ekstra holdbarhet, slik at den skal være tilpasset nordiske forhold. Jeg pleier å kalle den en Concorso på steroider.

• Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kenmel

Den svetter heller ikke i forhold til shield!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy
1 time siden, Kenmel skrev:

Den svetter heller ikke i forhold til shield!

Den svetter minimalt, men all naturvoks vil svette. Optimal behandling, er å først gå over lakken med SV cleaner fluid, slik at du tilfører prevwax oljer (du skal ikke ta wipedown etter dette) Så legger du på SV voksen med applikator i et meget tynt lag, lar den ligge 10 til maks 15 min før den buffes av, så lar du lakken være urørt i 3 timer, så går du over hele bilen med en runde med SV Lotos Speed.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stian B-L
9 timer siden, Tommy skrev:

Den svetter minimalt, men all naturvoks vil svette. Optimal behandling, er å først gå over lakken med SV cleaner fluid, slik at du tilfører prevwax oljer (du skal ikke ta wipedown etter dette) Så legger du på SV voksen med applikator i et meget tynt lag, lar den ligge 10 til maks 15 min før den buffes av, så lar du lakken være urørt i 3 timer, så går du over hele bilen med en runde med SV Lotos Speed.

Hvor lenge kan det gå etter at man har brukt Cleaner Fluid før man bør legge voksen?

jeg går gjerne over hele bilen med eventuelt cut, deretter Cleaner Fluid Regular og avslutter med Shield. Noen ganger kan det gå en dag - tre dager fra jeg har brukt Cleaner Fluid Regular som siste steg til jeg får begynt å legge voks.

Burde jeg heller tatt ett og ett panel helt ferdig for å best utnytte prevwax oilen i CF?

er det også prevwax oil i medium og strong CF?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy

Det skal ikke gjøre noe om bilen står en dag eller to etter bruk av cleaner fluid, så lenge den står tørt innendørs. Det er prewax oljer i alle typer cleaner fluid fra SV

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stian B-L
37 minutter siden, Tommy skrev:

Det skal ikke gjøre noe om bilen står en dag eller to etter bruk av cleaner fluid, så lenge den står tørt innendørs. Det er prewax oljer i alle typer cleaner fluid fra SV

Takk for svar!

tok en VW forrige uke som hadde forholdsvis hard lakk. Brukte Scholl S3 på rupes blå ull og det avsluttet kjempe bra. Gikk til slutt over bilen med CFR kunn for prewax oljen. Hadde jeg hatt CF Strong så hadde det kanskje holdt med ett steg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KennethR
22 minutter siden, Stian B-L skrev:

Takk for svar!

tok en VW forrige uke som hadde forholdsvis hard lakk. Brukte Scholl S3 på rupes blå ull og det avsluttet kjempe bra. Gikk til slutt over bilen med CFR kunn for prewax oljen. Hadde jeg hatt CF Strong så hadde det kanskje holdt med ett steg?

Da regner jeg med du mener Swissvax Cleaner Fluid Professional Strong som er ment for maskinbruk, og ikke Cleaner Fluid Strong som er ment for hånd? 

Jeg er i samme situasjon som deg på min samboers hvite polo fra 2015, som jeg driver med litt nå og da. Lakken på denne er så hard at rupes blå MF med Rupes blå compound avslutter perfekt. Jeg har da gått over en runde med Cleaner Fluid Professional Regular på gul rupes pute før voksing, selv om dette ikke gir noen synlig bedre glans enn det blå-blå klarte å gi. Det kan godt hende at CFP Strong kunne vært en god løsning her, selv om den kanskje koster litt mer, og man bruker en del når man primer pads, og jeg bytter de ofte da jegbare bruker børste og ikke trykkluft. 

Jeg har et annet spørsmål om CFPR. Er denne diminishing eller non-diminishing? Er man avhengig av å kjøre denne helt ut, eller kan man bruke den som et raskere alternativ til vanlig CFR? Altså da at man for eksempel kjører CFPR med en fin pute på lav hastighet og kanskje bare kjøret et pass i steden for å kjøre flere og holde på til den er kjørt helt ut? 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stian B-L
37 minutter siden, KennethR skrev:

Da regner jeg med du mener Swissvax Cleaner Fluid Professional Strong som er ment for maskinbruk, og ikke Cleaner Fluid Strong som er ment for hånd? 

Jeg er i samme situasjon som deg på min samboers hvite polo fra 2015, som jeg driver med litt nå og da. Lakken på denne er så hard at rupes blå MF med Rupes blå compound avslutter perfekt. Jeg har da gått over en runde med Cleaner Fluid Professional Regular på gul rupes pute før voksing, selv om dette ikke gir noen synlig bedre glans enn det blå-blå klarte å gi. Det kan godt hende at CFP Strong kunne vært en god løsning her, selv om den kanskje koster litt mer, og man bruker en del når man primer pads, og jeg bytter de ofte da jegbare bruker børste og ikke trykkluft. 

Jeg har et annet spørsmål om CFPR. Er denne diminishing eller non-diminishing? Er man avhengig av å kjøre denne helt ut, eller kan man bruke den som et raskere alternativ til vanlig CFR? Altså da at man for eksempel kjører CFPR med en fin pute på lav hastighet og kanskje bare kjøret et pass i steden for å kjøre flere og holde på til den er kjørt helt ut? 

Ja, mener selvfølgelig Professional! 😊👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy
4 timer siden, KennethR skrev:

Du kan fint kjøre denne på fin pute/lav hastighet. Men hvis du har kjørt den et pass, så bør den jo være kjørt ut. (1 pass i detailing verden, er fra du setter maskinen med polish på lakken, å har kjørt den opp/ned, frem/tilbake så lenge/mangen ganger at polishen er brutt ned) Hvis du ikke kjører den helt ut så vil den bli litt tyngre og buffe, dette vil ikke være noen stor utfordring på CFP regular, men medium og strong kan bli litt "sticky" Disse CFP polishene er utviklet for bruk til både roterendes og DA

Endret av Tommy
  • Liker 1
  • DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stian B-L
4 timer siden, Tommy skrev:

Du kan fint kjøre denne på fin pute/lav hastighet. Men hvis du har kjørt den et pass, så bør den jo være kjørt ut. (1 pass i detailing verden, er fra du setter maskinen med polish på lakken, å har kjørt den opp/ned, frem/tilbake så lenge/mangen ganger at polishen er brutt ned) Hvis du ikke kjører den helt ut så vil den bli litt tyngre og buffe, dette vil ikke være noen stor utfordring på CFP regular, men medium og strong kan bli litt "sticky" Disse CFP polishene er utviklet for bruk til både roterendes og DA

Takk for nyttig info!

da blir det å kjøpe inn Utopia, CFP medium og strong 👍🏼

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig