Gå til innhold

Valg av maskin nr. 2


OleMo

Recommended Posts

Har fra før en Duetto, men savner noe som tar litt bedre og raskere. Vet selvsagt at roterende er det raskeste, men er bittelitt redd for å bryte den roterende jomfrudommen min... Ennå.

Har også tenkt litt på om jeg _egentlig_ trenger en Rupes maskin. Vet at ND maskinene vibrerer og støyer noe mer, men for min del blir det kune mine to og et par i familen som tas, max 10 stk i året. 
Er en PDA 21 veldig mye mer effektiv enn en PDA 15? Vegrer meg litt for å velge 15 pga det "bare" er 3 mm mer utkast enn jeg har fra før på Duetto´n. Men tenker at 21 mm i kombinasjon med en Duetto kan dekke mye av en bil, samt få litt fortgang på grovere korrigering på store flater.

innspill tas i mot med stor takk :)

2014 VW Golf stv.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, ja, hører dere sier det... hehe😁 For en som er ny innenfor den roterende verdenen, jeg kan fint bruke Rupes 150 mm DA puter til det? Har en drøss med disse, så blir litt bortkastet å måtte begynne heeelt på nytt igjen. 

2014 VW Golf stv.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget er enkelt med de alternativene: Roterende! Hvorfor utsette å bryte jomfrudommen?:) Her har du så sinnsykt mange muligheter med ulik bruk av forlengerstag og bakplater slik at du kommer til så og si over alt. Masse godt lesestoff om hvordan man skal komme igang med dette finnes det også. Og hvis man unngår å legge full kroppsvekt på maskina, kjøre full fres og holde maskina bom rolig på panelet man jobber på er det ikke så fryktelig skummelt som alle sier.

 

Var selv livredd roterende i noen år, men nå har jeg testet litt og kommer til å kjøpe meg roterende selv. Blir da Rupes sin LH 18ES. God maskin, overraskende lett faktisk til konkurransedyktig pris. Ikke mye dyrere enn den 21 maskina du nevnte med litt rabatt (2750,- i disse dager hos Autoglaze).

 

En 21 maskin rydder bra, men jeg syns de blir for brutale på noe annet enn store flater.. Og når du er vant til Rupes blir du nok skuffet når du prøver noen av de billigere variantene. Mitt beste råd er å kjøpe skikkelig utstyr med en gang, koste hva det koste vil. Uansett om man står 5 eller 500 timer med det i løpet av et år er det vel mest stas når utstyret man bruker er behagelig å ha med å gjøre? Tjener inn ei skikkelig maskin på et par biler uansett..

 

En annen tanke som streifet meg var: Hvordan har du tenkt å få tatt stolper, håndtak, lykter, griller, støtfangere etc. med kun to "store" maskiner på lur? Å polere eksempelvis støtfanger foran på nyere Mondeo med en 21 maskin er jo som å skjære brød med motorsag. 

 

Syns forøvrig ikke at washermodda Duetto med Flexipads MF Cutting Disc og Angelwax Resurrection rydder opp så aller verst jeg. Har kommet langt med det flere ganger uten at det tok 100 år og en efta:)

 

Edit: Og ja, Rupes sine puter funker på roterende maskin også:)

Endret av Capone
  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Om du vil prøve litt roterende før du bestemmer deg så kan jeg si fra når bilen min er klar for å herjes med :)

  • DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, og tilbudet Håkon😊 Har et mareritt om holo-rama og brent lakk, men det er vel mer uvitenhet enn erfaring. Har også tenkt på roterende som noe som i alle tilfeller krever en DA for å rydde opp holos, men det stemmer kanskje ikke? Ser helt klart fordelen med å kunne benytte alt fra spotpads til 200 mm puter, forlengere osv. Sånn jeg har skjønt det er det Flex PE 14-2 som er "kongen" av roterende, men er det verdt de ekstra kronene kontra LH 18 ES?

2014 VW Golf stv.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Til info så kom jeg over en såvidt brukt Flex PE 14-2 150 av en stakkar som hadde brukt den på én bil, lagd hologramarama og blitt drittlei :P Så da ble det denne, og litt forskjellige bakplater og pads... Så får vi se hvordan dette ender :ph34r:

  • DCN Poeng 4

2014 VW Golf stv.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Moderatorer
Christer

Gratulerer med knallmaskin! PE 14 er en flottflott roterende som kommer til å vare lenge.

 

Bare husk at hologrammer ikke er farlige, og at det er helt normalt å få holos på grovsteget. I verste fall kjører du over med en DA-maskin på finsteget etterpå og så er hele problemet borte. Med nok trening og riktig teknikk kan du etterhvert kjøre finsteget med roterende også uten å lage nye holos. :)

  • DCN Poeng 3

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Ja, har tatt meg selv i å ta den opp av esken, plugge den inn å tørrkjøre den i stua et par ganger:P Virkelig kvalitetsfølelse! 

 

Jeg er forberedt på hologrammer ja, så Duettoen får nok ikke hvile helt ennå. Leser og leser angående teknikk, men tipper det ikke er noe å bli klok på før man får det i fingrene.

2014 VW Golf stv.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden
Takk for det! Ja, har tatt meg selv i å ta den opp av esken, plugge den inn å tørrkjøre den i stua et par ganger[emoji14] Virkelig kvalitetsfølelse! 
 
Jeg er forberedt på hologrammer ja, så Duettoen får nok ikke hvile helt ennå. Leser og leser angående teknikk, men tipper det ikke er noe å bli klok på før man får det i fingrene.


Og ikke minst det er ufattelig mange teknikker

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, polishduden skrev:

 


Og ikke minst det er ufattelig mange teknikker

 

Hehe, trenger nok påfyll av Ultra og noen Water Wizard etterhvert, så vi får prates litt da:)

  • DCN Poeng 1

2014 VW Golf stv.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22.1.2017 - 19.35, OleMo skrev:

Takk for det! Ja, har tatt meg selv i å ta den opp av esken, plugge den inn å tørrkjøre den i stua et par ganger:P Virkelig kvalitetsfølelse! 

 

Jeg er forberedt på hologrammer ja, så Duettoen får nok ikke hvile helt ennå. Leser og leser angående teknikk, men tipper det ikke er noe å bli klok på før man får det i fingrene.

Med riktig kjøring vil du benytte duetto mindre og mindre. Jeg kan lett slipe lakk i 2 3 dager med pe 14. 2timer maks med duetto på slutt steget.

 

E30 Turbo 

E34 Bi turbo bruksbil

BMW 2002 Turbo under restaurering

 

http://facebook.com/GusdalsCarCare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...