Jump to content
Sign in to follow this  
Haavardnk

Kjøpt bruktbil med oppgitt nybilgaranti?

Recommended Posts

Haavardnk

Hei!

Jeg kjøpte i mars en GT86 2013 mod der selger sa muntlig når jeg spurte om det fortsatt var garanti på bilen at det var det. Dette tok jeg da for god fisk, og nå når jeg skulle ringe toyota for å fikse noe smått så får jeg beskjed om at garantien utløp i 2015.. Kan jeg gjøre noe? Eller har jeg rett og slett bare blitt lurt? Jeg har jo selfølgelig ikke dette skriftelig.

Jonas88

Det høres rart ut at det bare er to år garanti. Er den bruktimportert eller kjøpt ny i norge? Man har jo forbrukerkjøpsloven som er fem år. Og Toyota kan søke om å få noe av rep kostnader dekket, så blir det ihvertfall billigere. 

Haavardnk

Det er bruktimport ja, 2013 mod førstegangs registrert sept. 2012, så var vel 3 år. Men jeg har hele tiden tenkt at bilen var dekket av garanti siden selger oppgav dette. Er dette noe man vanligvis sjekker om stemmer? Første gang jeg har kjøpt så ny bil, så visste ikke det at det bare var 3 år ved bruktimport.

Jonas88

Okey. Njæ, jeg hadde vel ikke turt å si det var garanti på en bil jeg skulle selge hvis det ikke var det. Men det er egentlig kjøpers ansvar å sjekke dette tror jeg. Man har jo også 14 dagers angrerett, men det utgår jo i ditt tilfelle. Hvis du forklarer situasjonen til Toyota er jeg sikker på at du får rabatter ihvertfall. Håper det ordner seg! Lykke til:)

Edit: Det var kanskje garanti når du kjøpte den i Mars? Som da gikk ut i september.

Edited by Jonas88

sondresvan

Hvis selger (forhandler?) kun sa muntlig at det ennå var nybilgaranti på den, og du ikke har noe som helst dokumentasjon som viser dette, så stiller du nok dårlig ja... 

Men noen forhandlere har en tendens til å snike seg unna, og være ordentlig vrange på garantisaker.. mens andre til gjengjeld ordner alt på garanti.. Finn en annen toyotaforhandler i nærheten, og spør hos de :)

Alfaduden

Stort sett gir bilfabrikantene 2 års garanti. Det norske importørleddet tar på seg alt over dette. 

Jeg har selv importert en helt ny bil og denne var det bare to års garanti på. Dette var jeg klar over ved kjøp.

Edited by Alfaduden

ØHN

Høres ut som selger kan ha sagt noe som ikke stemmer, men dere skrev vel salgskontrakt? Hvis det der er opplyst om at bilen er bruktimportert, er det kortere nybilgaranti.

Det er ofte penger å spare på å velge en bruktimportert, fremfor "ny i Norge". Nettopp det med nybilgaranti, er en av grunnene til det. De pengene man sparte kan brukes hvis feil dukker opp.

Som kjøper har man også et ansvar for å orientere seg i forhold til garantiregler, særlig hvis det er snakk om privatkjøp. Ta det på kontoen for "lært lekse og levd liv." ;)

• DCN Point 2