Gå til innhold

Vask/Polering/Claybar - Når man vasker på circle-k


Andreas B

Recommended Posts

Hei gutter (og jenter).

 

Jeg har sitti her og lest liitt, og det kreves jo at man vasker bilen godt når man skal gjøre dette.

Vil det være greit nok å vaske bilen godt på nærmeste vaskeanlegg så godt man kan, deretter bruke claybar osv, for så å kjøre pent hjem, og bare "vaske av" med en vaskehanske og rent vann før man tørker og fortsetter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, todleif skrev:

Clay brukes etter håndvasken. 

 

Nå takker jeg i utgangspunktet for svar, men jeg har aldri påstått annet. Det var ikke dette jeg spurte om.

Poenget mitt var at håndvasken må tas på nevnte vaskeanlegg. Ingen mulighet for å "spyle av" bilen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke optimalt, men er det tørt og kaldt (vinter) eller tørt og varmt (sommer) er det vel bare litt støv som forsiktig kan vaskes bort. Optimum har et produkt som heter "No rinse" som er laget for å vaske uten å skylle etterpå, skal i teorien kapsle inn møkka for å gjøre den type vask mer skånsom. I det lange løp er det uansett best at lakken får en form for polering på denne måten enn å la være. Nå vet jeg ikke om du skal polere for hånd eller med maskin med slipende polish, men clay kan lage merker som må fjernes med en form for slipende polish, og spesielt under lite optimale forhold som i en kald/kjølig vaskehall. Noen runder med prickbort (kaldavfetting) og f.eks korrosol (metallpartikkelfjerner) vil redusere behovet for clay betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er varmere/innendørs der du skal polere?

I så fall ville jeg tatt claying hjemme, etter en runde med optimum no rinse.

Det er ingen skam å bytte microfiber ofte når man vasker med ONR, det tar ikke lenger tid i vaskemaskinen om det er 3 eller 12 kluter ;)

ONR kan du også blande til å bruke som claylube.

 

For å redusere jobben med clay kan det anbefales å kjøre en runde autoglaze anti etter håndvasken.

Enkelt å påføre med en kvart avrevet svamp som kastes etterpå, og så bare å skumme ned og spyle etterpå.

Jeg har bare fått gleden av å teste den en gang, og den rensket så bra at jeg lurte på om claybaren i det hele tatt funka

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein ikkje tilgang på vannslange, kan ein bruke ei vannkanne, bøtte, sprayflaske osv for å skylle bilen. 

Er jo berre å bruke fantasien. So finnes det produkter som er beregna på at ein slipper å skylle. Sånn som ONR

Kan vel og brukes QD som sprayes på og tørkes av. 

Dette er litt avhengigt av kor mykje dritt det er på bilen. I verste fall kan man lage litt riper ved sånn vask. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, todleif skrev:

Har ein ikkje tilgang på vannslange, kan ein bruke ei vannkanne, bøtte, sprayflaske osv for å skylle bilen. 

 

Jeg vil ikke stå ute i kulda og tørke av bilen etter å ha skylt den, og det er ikke lov å vaske inne i garasjen. På sommeren kan dette kanskje fungere.. Jeg tror jeg må flytte til et hus istedet for leilighet jeg ass, hehe :) 

Jeg tenker å vaske og tørke bilen godt etter berøringsvask, deretter kjøre pent hjem, og deretter bruke noe bare for å tørke vekk det lille som evnt har festet seg på vei hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...