Gå til innhold

Bilvask på bensinstasjonen og deres varmvoks


jean_eric

Recommended Posts

Jeg driver og leter etter gode vaskemuligheter nå på vinteren. Jeg polerer bilen minst et par ganger i året, og har også begynt å bruke Autoglym sin aqua voks nå på vinteren, en gang i blant.

 

Ofte blir jo bilen utsatt for heftig saltlake, og jeg prøver å vaske bilen relativt ofte av denne grunn. Tar jeg en skikkelig vask, bruker jeg avfetting, og tar sjampo/svamp fra egen bøtte, og evt. autoglym voks.

 

Hva med de gangene jeg bare vil ha en noenlunde ren bil når vinteren er som verst, uten nødvendig å bruke svamp... er det ok å bruke sterk avfetting, avspyling med såpe, og bruk av bensinstasjonenes varmvoks? Beskytter denne varmvoksen på en god måte, eller er det bare noe tull?

 

Tenker da i forhold til at man bruker avfetting i forkant, da tar man gjerne bort en del av gammelt vokslag og lakken trenger ny beskyttelse. Spørsmålet er om varmvoksen de har på bensinstasjonene er bra nok til å beskytte igjen, som en midlertidig løsning til man får brukt egen voks igjen? Noen som vet noe om dette?

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet en del varmvoks på biler vi har på jobb, vil ikke kalle det for beskyttelse da det knapt tåler en regnskyll og er alltid dødt før neste vask. En midlertidig permanent løsning mellom voks er Gyeon Wetcoat, spray på spyl av og nyt.
 
http://bilnerden.no/gyeon-q2m-wetcoat

Jeg har akkurat bestilt en pakke fra Bilnerden med Gyeon Wetcoat. Har enda ikke prøvd den men hørt mye bra [emoji16]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med børsteløs (!!!) vask på bensinstasjon er at selv etter avfetting på forhånd så er ikke lakken ren....... Man sprayer jo  så voks oppå dette.

Joda, man får litt beading som jo varmer i sjela, men man vet jo at det ikke er optimalt.

 

Jeg er mere tilhenger av ofte vask på vinteren i eks  børsteløs maskin (med underspyling, men uten "varmvoks") for å få vekk mest mulig dritt (og ikke minst salt fra undersiden av bilen) og så helle toppe opp med voks etter de gangene det er mildt/man får vaska hjemme ordentlig DCN-style vask.

Blank bil/shine i lakken ligger som kjent ikke i voks/beskyttelsen. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, jean_eric skrev:

Det var i grunn et godt tips, har lett etter et sånt produkt.

 

Men den brukes kun etter vask/polering/voks, som en konservering, og ikke kun etter vask?

Jeg bruker wetcoat (etter vask) når voksen begynner å bli slapp for at lakken skal være enklere å rengjøre til neste voksing. Har aldri prøvd slike produkter på skitten bil etter kun avspyling, å kapsle inn møkka er sannsynligvis ikke bra, og holdbarheten vil nok bli redusert da den vil få dårlig heft på møkk istedet for ren lakk. Ser egentlig ikke poenget med å skulle påføre beskyttelse på lakk som ikke er håndvasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hirobofly skrev:

 

Blank bil/shine i lakken ligger som kjent ikke i voks/beskyttelsen. ;)

 

 

Det er sant, utseendet kommer fra det som skjer før voks. Dog vil voks eller f.eks wetcoat øke glans/dybde/glød hvis det påføres lakk som ikke har blitt polert/renset på en stund, selv om det nødvendigvis ikke varer like lenge som etter en runde med maskinpolering. Syns wetcoat gir en greit synlig boost av glans og glød når voksen er nesten borte og det er lenge siden forrige runde med finpolish. Når holdbarheten også er topp er det en sikker vinner for å holde liv i lakken til neste polering/voksing:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, trogha skrev:

Jeg bruker wetcoat (etter vask) når voksen begynner å bli slapp for at lakken skal være enklere å rengjøre til neste voksing. Har aldri prøvd slike produkter på skitten bil etter kun avspyling, å kapsle inn møkka er sannsynligvis ikke bra, og holdbarheten vil nok bli redusert da den vil få dårlig heft på møkk istedet for ren lakk. Ser egentlig ikke poenget med å skulle påføre beskyttelse på lakk som ikke er håndvasket.

Nei, riktig. Jeg mente naturligvis at man skulle vaske bilen skikkelig (med svamp/mikrofibersvamp) før påføring, ikke bare spyle av med såpe osv. Er klar over at man da kapsler møkka inne hvis bilen ikke er ordentlig ren, i hvert fall når det er mer ordentlige saker enn det man åpenbart får på selvvasken på bensinstasjonene.

 

Gleder meg til skikkelige poleringsrunder til våren, dog. Mørk bil er ikke alltid like gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørk/svart bil er superpent når ren og shin'a!!! -Selv om møkka synes raskt, så synes jeg hvor bra det er når den er rent/blank oppveier.

 

Er bilen maskinpolert/detailed ordentlig så holder jo dette seg i årevis så lenge man vasker ordentlig DCN-style og selvsagt ikke riper opp kjerra på annet.

Her på østlandet så er det mest snakk om å bytte møkk på bilen i vinterhalvåret; bilen er skitten igjen 2km etter vask.

-Da er ren bil for meg mye viktigere enn innkapsla møkk men som vannet beader litt på.

 

De wet-coat produktene er geniale på eks sommeren (ellers i året utenom vinteren) til å friske opp beskyttelse etter hver vask. (kremt.... det kan jo bli noen vask iløpet av uka på sommeren, på en bil som kanskje ikke akkurat var superskitten....men de fluene i grillen eller litt pollen på taket krevde en vask.^_^ )

Men for all del, det skader ikke noe som helst å spraye på voks etter selvvask/vaskeautomat. -Den beadingen er avhengighets-skapende.B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hirobofly skrev:

 

Er bilen maskinpolert/detailed ordentlig så holder jo dette seg i årevis så lenge man vasker ordentlig DCN-style og selvsagt ikke riper opp kjerra på annet.

 

 

Selv om du ikke lager riper vil uansett porene i lakken fylles med litt møkk uansett hvor mye man vasker eller vokser, ved å få renset/polert lakken et par ganger i året henter man ut de siste viktige prosentene av glans/glød/dybde som gjør at man alltid har litt blankere bil enn naboen:D

 

Hvis du må bruke wetcoat etter hver vask på sommeren fordi voksen ikke gjør en tilfredsstillende jobb ville jeg vurdert å prøve en annen voks, for å bruke den etter hver vask høres ut som overkill i mine ører. Tar jeg vårshine i mai har jeg ikke behov for wetcoat før tidligst i august, men det kan for all del være at vi har forskjellige prioriteringer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfattning er nå at det er i hovedsak riper (alt fra micro til større) som ødelegger den blanke overflaten for de aller fleste her. (Ser bort fra fysiske partikler som typisk fjernes med clay. Disse vil jo sjeldent sitte hardt/de er oftest vekk ved vask så lenge voks/beskyttelsen er inntakt.

 

Jeg sa ikke at jeg frisker opp voks etter hver vask på sommeren.  -Jeg tenkte med utsagnet å "balansere" mine uttrykk ifm wet-coat/andre spray-på vokser som jeg har begrensa inntrykk av hvor bra de er.B) 

Spesielt ved bruk på vinteren, hvor den ofte sprayes over en skitten overflate.

 

Jeg er nok mye latere nå enn for snart 10 år siden, så årlig shine med maskin holder på bruksbil for meg.

Også, selv på sommeren så vasker jeg ofte PB++ og sterk såpe. -Selvsagt "lever" ikke voks/Sealer så lenge da, og når jeg føler for å strekke tiden litt før fornying av beskyttelsen, så kan jeg se nytten av wet-coat/Quick Detailer produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hirobofly skrev:

Min oppfattning er nå at det er i hovedsak riper (alt fra micro til større) som ødelegger den blanke overflaten for de aller fleste her. (Ser bort fra fysiske partikler som typisk fjernes med clay. Disse vil jo sjeldent sitte hardt/de er oftest vekk ved vask så lenge voks/beskyttelsen er inntakt.

 

Oppfattninger skapes av å lese hva andre skriver og tror, hva med å være bevisst på det du driver med for å sanke erfaringer?:)

 Jeg synes du skal lage en 50/50 med fineste polish neste gang du polerer, så får du se at lakken blir renere/klarere uten at noen riper er fjernet. På den harde volvolakken min må jeg ha ganske grov polish bare for å få fjernet vaskeriper, da jeg har lidd av tidsklemma de siste årene blir det stort sett bare en kjapp runde med finpolish som ikke fjerner noe riper, men det er null problem å se at det blir en klar forbedring av utseendet.

God jul:):fun::) 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12/24/2016 - 8.55, trogha skrev:

Oppfattninger skapes av å lese hva andre skriver og tror, hva med å være bevisst på det du driver med for å sanke erfaringer?:)

 Jeg synes du skal lage en 50/50 med fineste polish neste gang du polerer, så får du se at lakken blir renere/klarere uten at noen riper er fjernet. På den harde volvolakken min må jeg ha ganske grov polish bare for å få fjernet vaskeriper, da jeg har lidd av tidsklemma de siste årene blir det stort sett bare en kjapp runde med finpolish som ikke fjerner noe riper, men det er null problem å se at det blir en klar forbedring av utseendet.

God jul:):fun::) 

Mine oppfattninger om riper vs det du kaller porer i lakken og skitt i disse, består ikke av å lese hva andre skriver og tror. 

 

Som en kommentar til dine erfaringer på finpolish; Kan det være at du bør vurdere å forbedre vaskingen av bilen din? -Har ingen tvil om at hvis du kjører finpolish over en lakk som ikke er ren, så ser du forskjell/forbedring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hirobofly skrev:

Mine oppfattninger om riper vs det du kaller porer i lakken og skitt i disse, består ikke av å lese hva andre skriver og tror. 

 

Som en kommentar til dine erfaringer på finpolish; Kan det være at du bør vurdere å forbedre vaskingen av bilen din? -Har ingen tvil om at hvis du kjører finpolish over en lakk som ikke er ren, så ser du forskjell/forbedring.

 

Hvis du mener at lakken beholder maks glans i årevis etter maskinpolering ved kun vask og voks (som også er en form for mekanisk slitasje) , så får det være greit, du har dine erfaringer og jeg har mine. Gidder ikke dra i gang en pissekonkurranse om hvem som er best på å vaske bil, da får vi heller være enig om å være uenig:) 

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, trogha skrev:

Hvis du mener at lakken beholder maks glans i årevis etter maskinpolering ved kun vask og voks (som også er en form for mekanisk slitasje) , så får det være greit, du har dine erfaringer og jeg har mine. Gidder ikke dra i gang en pissekonkurranse om hvem som er best på å vaske bil, da får vi heller være enig om å være uenig:) 

Slutt å vri på det jeg sier. Jeg har aldri sagt maks glans holder i årevis etter maskinpolering. -Showcar-finish (det du nok kaller maks glans) på en bruksbil er i en annen liga.

All vask, polering, bruk (også bare kjøring/vind og partikler i vinden vil slite på lakken), pollen, etc etc gjør at det dannes (micro)riper++. Oksidering pga sol + forurensning også.  

Dette er ikke til å unngå. 

 

Men, disse ripene er små og bygger seg relativt sakte opp, slik at etter en ordentlig detailing og gode vaskerutiner så holder grunnlaget seg for blank overflate lenge (ja over flere år)

Husk at du svarer i nybegynner-delen av forumet, ikke showcar.

 

Pissekonkuranse i vasking??? Hehe, det er vel å dra den litt langt.

-Spørsmålet mitt er relevant til deg siden du opplever å se klar forbedring til stadighet på egen bil med kun finpolish.

 

Men, litt tilbake til topic: Ofte vask av bil (med underspyling) er viktig på vinteren. Da får ikke skitten grodd så fast at den er vanskelig å få vekk igjen senere (hvor denne fjerningen ofte da blir manuell med påfølgende riper++).

Jeg vil si at ofte vask/ren bil er viktigere enn tanken på at man sliter ut beskyttelsen (voks) ved vintervask.;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hirobofly skrev:

Slutt å vri på det jeg sier. Jeg har aldri sagt maks glans holder i årevis etter maskinpolering. -Showcar-finish (det du nok kaller maks glans) på en bruksbil er i en annen liga.

All vask, polering, bruk (også bare kjøring/vind og partikler i vinden vil slite på lakken), pollen, etc etc gjør at det dannes (micro)riper++. Oksidering pga sol + forurensning også.  

Dette er ikke til å unngå. 

 

Men, disse ripene er små og bygger seg relativt sakte opp, slik at etter en ordentlig detailing og gode vaskerutiner så holder grunnlaget seg for blank overflate lenge (ja over flere år)

Husk at du svarer i nybegynner-delen av forumet, ikke showcar.

 

Pissekonkuranse i vasking??? Hehe, det er vel å dra den litt langt.

-Spørsmålet mitt er relevant til deg siden du opplever å se klar forbedring til stadighet på egen bil med kun finpolish.

 

Men, litt tilbake til topic: Ofte vask av bil (med underspyling) er viktig på vinteren. Da får ikke skitten grodd så fast at den er vanskelig å få vekk igjen senere (hvor denne fjerningen ofte da blir manuell med påfølgende riper++).

Jeg vil si at ofte vask/ren bil er viktigere enn tanken på at man sliter ut beskyttelsen (voks) ved vintervask.;)

 

Poenget mitt er bare at selv om man skulle klare å holde bilen riperfri noen år etter maskinpolering, vil uansett "showcar" glansen/klarheten/dybden reduseres hvis man ikke får rengjort lakken i dybden. Dette klarer man ikke med vanlig vask da dette er møkk som på en måte sitter i lakken på mikroskopisk nivå, og det er selvfølgelig relevant selv om dette er nybegynner delen av forumet. Det er fortsatt Detailersclub, og vi er som kjent i en annen liga når det kommer til vedlikehold av bil. Det er også derfor jeg ser at lakken får tilbake "showcar" utseendet selv om det bare er en lett runde med finpolish (selv om det er noen riper her og der), og det er vel strengt tatt det de fleste har tid og mulighet til når det kommer til bruksbilen. Det er null problem å ha blank bil i årevis med minimal innsats, men skal du ha finishen de fleste her inne er ute etter, krever det ihvertfall en runde i året med en eller annen form for rens av lakken som vanlig vaskekjemi ikke tar. Mulig dette blir litt annerledes med en holdbar coating, men det har jeg ikke fått testet skikkelig enda.

Men ja, det er bedre å bruke det som trengs av vaskekjemi (forvask) for å kunne utføre skånsom håndvask ofte på vinteren, da minimerer man sjansen for riper under vask, og bilen holdes fri for salt og annen møkk som ikke er bra å ha på lakken eller bilen generelt, så får man heller legge voks litt oftere;)

 

Edit: Nå ble det mye OT her, det er sunt å diskutere forskjellige meninger og erfaringer innimellom, men det var kanskje litt dumt å ødelegge tråden til trådstarter med dette. Jeg kan nok bli litt ivrig etter å legge frem mine meninger, sorry:)

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...