Gå til innhold

For lettvindt?


blåhvitblogger

Recommended Posts

blåhvitblogger

Jeg legger kanskje hodet på blokka med å melde dette i et proff-forum for detailing ...

 

Men: Jeg har veldig god erfaring med Sonax Premium Class lakkforsegling (av relativt ny lakk). Den holder faktisk i 9 måndeder, som lovet.

 

Ta en titt på min måte å pleie bil på i dette blogginnlegget:

http://xn--blhvitblogg-y8a.no/artikkel/hvorfor-og-hvordan-jeg-pusser-bil/

 

Så tar jeg gjerne en diskusjon på hva som kan være en fornuftig videreutvikling av mitt konsept. Jeg er ny er på forumet, og absoutt villig til å høre på proffe folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge

Hei, artig å lese hvordan du tar vare på bilene dine [emoji4]

Når jeg leser din opplevelse av hvor fornøyd du er med sonax, tenker jeg det er nettopp det som er øverst på min liste også.
Å jobbe med produkter man selv tror på, finner glede i og som får bilen til å skille seg litt ut i nabolaget.

Videreutviklingen din tror jeg du må fortelle litt hva du er ute etter? Produkter eller metoder for rengjøring osv.

  • DCN Poeng 1

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har savnet et innlegg som dette her på forumet. Flere er her for å lære, og bruker enkelte teknikker på bilene de gir pleie. Men langt fra alle bruker tre dager på vårpussen og en helg i måneden på vedlikehold av resultatet. Dette vasr fornuftig lesning!

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal frykte for hodet på blokka. Jeg tror jeg sammen med deg og flertallet som er her inne bruker relativt lite tid på bilpleie ift de som er proffe her inne og som tar opp mot 2 40 timers objekter i uken. Det genial med dette forumet er at alt ligger her, om du vil satse og starte firma kan man gjennom diskusjoner, kurs og møter få et godt grunnlag. Eller som meg (og deg) som vil ha den blankeste bilen i mils omkrets så finner man guider, tips og triks for å oppnå dette.

Flertallet av befolkningen (vet jeg ikke hva er laget av) bryr seg ikke om at barna maler dørene med singel eller vasker hele bilen med den vindusvaskekosten på bensinstasjonen (aaaaaauuuu). I mine øyne er enkel bilpleie hvis vi skal omtale det du gjør som det, et ufattelig løft ift ingen bilpleie. Veien opp til anal detailing er da bare en liten "forbedring" (dette er ikke er lineært forhold i mine øyne)

  • DCN Poeng 4

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bilen og lakken sin del er det viktigste at den får vedlikehold i form av rens, beskyttelse og en vask nå og da. Med forbrukerproduktene nevnt i bloggen får du både renset og beskyttet lakken, men setter du lys eller sol på lakken vil det garantert være en del vaskeriper, og det er vel der mange her inne bruker ekstra tid (og penger) på å hente frem det lille ekstra med å holde lakken så ripefri som mulig, da med maskin og proffprodukter.

Tidligere kunne jeg fint kose meg i opptil 50-60 timer med vårklargjøring innvendig og utvendig fordelt på en uke, jobbe rolig, nøye og bare kose meg. Etter hvert endres prioriteringene med f.eks kone og barn, og nå rekker jeg så vidt en kjapp runde med finpolish og voks et par ganger i året. Lakken har det like bra selv om det er litt vaskeriper her og der, men jeg tenker ikke tilbake på den tiden med gru, men heller med et lite smil i munnviken. Uansett, de fleste finner sin egen vei til blank bil, og det er vel strengt tatt det viktigste:thumbup:

  • DCN Poeng 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
blåhvitblogger

@einarhelge og @trogha, og alle andre som synes de har noe å bidra med: 

 

Ja, jeg vurderer å videreutvikle behandligen litt. For ja, bilen har litt vaskriper, den gikk tross alt sine 6000 første kilometer som demovogn... (Det tatt i betrakning var den overaskenede ok i godt lys på nært hold.) Nå er jeg klar for en ny behandling, og vil gjerne ha innspill på et par punkter.

 

Den vikitgste utviklingsterskelen for min del er maskinpolering. Her har jeg vært "feig". Helt siden jeg opplevde på få en Porsche 944 tilbake fra proff bilpleie i Oslo-områdete med sprukket klarlakk et par steder, har jeg vært skeptsik til makskinell behandlig, og holdt meg til håndgnukk.

 

Men: Jeg ser jo at poleringsdelen i en 2-trinnsbehandlig kan gjøres mer effektiv (og trolig med bedre resultat) om man går på med polerinsmaskin. Derfor:

- Har noen her inne gode tips til en ok poleringsmaskin? (Gjerne Clas Olson, siden det er i nærheten ...)

- Har noen med erfaring fra kampen mot vaskeriper noen formening om hvor hardt jeg må trå til for å få has på de lette andtydningene som er på min bil? Regner med det er vanskelig å ta stilling til uten å ha nærkontakt med lakken, men jeg prøver likevel.... (Igjen: gjeren noen anbefalinger ut fra Sonax-serien som selges på Clas Olson. Eller: Er det kanskje nok med maskinpåføring av den lette polishen som følger med i Premium Class-settet?)

 

Takk for hyggelige innspill i tråden så langt - og håper på litt tips nå før neste lakkbehandling!

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge

Har ikke prøvd denne selv, men den her har jeg troen på

http://m.clasohlson.com/se/Polermaskin-Cocraft-HPV-720/40-9901

Jeg tror du blir nødt å bruke grov polish for å få fjernet riper på bilen din, da den er hard i lakken.
Så kan du ha en fin polish til å rydde opp etter den grove.

Du må huske å legge ut bilder fra poleringen, dette blir bra [emoji1]

  • DCN Poeng 2

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tid er en verdifull valuta! Og etter at kone og barn kom inn i mitt liv må jeg rett og slett stjele meg tid til å vedlikeholde sportage' n og leaf' en skikkelig to ganger hver i løpet av året. Men med gode produkter som fusso og Sonax extreme brilliant shine detailer så går dette fint!

Nå blir det snart garage på far også og da regner jeg med å kaste meg på legging av diverse coatinger også. Ser for meg at vedlikehold blir enda enklere med en skikkelig coating. Bilpleie og jakten på gode produkter og bruken av disse er i beste fall for meg en skikkelig gøy hobby, synd den er så tidkrevende men sånn er det.[emoji4]

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
blåhvitblogger

Det drøyde lenge før det ble tid til en skikkelig lakkbehandling igjen ... Men, nå har jeg omsider fulgt opp det jeg la opp til på nyåret.

 

Takk til @einarhelge for gode tips, også om DA-maskin. Jeg kjøpte den du Cocraft 720, og bortsett fra treskeverklyden (konseptbetinget?), er jeg meget godt fornøyd. Til mitt sporadiske hobbybruk er den midt i blinken. (Proffer/ semiproffer vil trolig savne litt "blåbosch"-følelse ...)

 
Takk også til @Øyvind G  for god innføringsguide til maksinpolering. Den var god medisin mot min "kyllingfeber" som jeg må innrømme at jeg kjente litt på før jeg skulle gå i gang med maskin for første gang.
 
Min vårbehandlig:
- Medium rubb med Sonax FS 05-04 og medim pad (også ClasOhlson)
- Polering med Sonax Premium Class Polish og soft pad (Meguliars)
- Coating med Sonax Premium Class Nano lakkforsegling
 
Min motivajon for dette "Sonax-stuntet" er først og fremst varigheten på Coating. Den holder virkelig ni måneder, uten problemer, og nå har jeg til alt overmål drøyd det ut vinteren med nødvaskig og bruk av avfetting nedetter sidene. Likevel, etter i overkant av ett år, så er effekten fortsatt langt bedre enn ubehandlet bil.
 
Kort om erfaringene med utstyret:
- DA-maskinen var snill å jobbe med synes jeg, og nok korrigerende til mitt bruk. Jeg slet litt med ubalanse på maks fart, men hvor fort er det egentlig nødveding/ ønskelig å kjøre en DA på i siste finish?
- Medium cut og billig mediumpad fungerte fint mot vaskeripene, men de få litt dypere tok den nok ikke. Reduksjonen er likevel stor nok til at det helt klart kan aksepteres. Så du hadde nok helt ret @einarhelge, bimmeren har hard lakk.
- Soft pad og Premium Class Polish støvet en del. Jeg kan tenke på et par tre mulige forklaringer: 1. Polishen er av "tørke litt inn før pusse"-typen. Er det generelt lite egnet til maskinbruk? 2. Kan kombinasjonen av Mg pad og Sonax polish ha vært uheldig? 3. Kjørte jeg for fort? Jeg brukte trinn 5 av 6 på Cocraft'en.
 
Legger ved noen bilder av resultatet. Jeg er fornøyd, men det tok litt tid ...
 
For øvring fint om ekspertisen her inne kan ta en kikk på pad-bildet. Det er tatt etter ferdig medium rub (rød pad) Hvordan ser den ut, synes dere? Har jeg drøyd for lenge uten å rense den?
 
Les om min opplevelse av den første maksinpoleringen og se flere bilder på:
 
 

BMW bilpuss-3117.jpg

BMW bilpuss-3141.jpg

BMW bilpuss.jpg

BMW bilpuss-3109.jpg

BMW bilpuss-3157-2.jpg

BMW bilpuss-3136.jpg

Endret av blåhvitblogger
  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

einarhelge

Den røde lakken fikk et fortjent løft! Du er nøyaktig og bruker hodet, da går det bra [emoji4]

Den røde padden din syns jeg ser fin ut, jeg bruker en børste til å fjerne støv og løse rester når jeg er ferdig med området jeg jobber på. Det er bedre å børste en gang for mye enn å få revnet puten [emoji6]

  • DCN Poeng 2

Min showcase                                                Mine S&S

2017 VW eGolf                                                 S&S 2003 Volvo V70                     S&S 2019 Tesla Model X

                                                                         S&S 2017 Aprilia RSV4 RF            S&S 2012 Mercedes Benz ML      

                                                                         S&S 2017 Volvo XC90                   S&S 2015 Subaru Outback

                                                                         S&S 2000 Porsche 911                 S&S 2017 Tesla Model S

Østergren bilpleie på Facebook                       S&S 2015 Nissan Xtrail

                    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...