Gå til innhold

Beskytte ny bil


lii8

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Da jeg gikk til innkjøp av ny bil - ble jeg samtidig medlem i dette fantastiske forumet. Utrolig mange dyktig folk her - og en helt  ny 'verden' for min del :)

 

Jeg får levert en Tesla Model S i Mars 2017 - i fargen Midnight silver metallic. Jeg ønsker da selv å ta en MYE større del i pleien av bilens eksteriør og interiør. Tidligere har jeg benyttet div forhandlere her i Drammen, sist Ditec-behandling på en Audi A4 2013. Jeg trodde da at nå er bilen beskyttet - trenger kun å vaske med svamp og bøtte....og får helt vondt i magen når jeg leser her hva slags skade man kan gjøre med liten/ingen kunnskap om pleie av bil :eek:. Audien er nå solgt - og jeg håper at  ny eier tar bedre vare på lakken enn jeg gjorde ^_^ ...og at det ikke var alt for ille å rette opp...

 

Derfor, med ny bil på vei, er jeg allerede nå igang med å handle inn utstyr for daglig/ukentlig pleie - og finner 'nesten' alt jeg trenger av info her på forumet - så TUSEN TAKK til alle dere som deler kunnskapen deres!

 

Nå til mitt egentlige spørsmål; hva bør jeg gjøre når jeg får bilen fra forhandler og når lakken er helt ny;

  • Gjøre alt selv , og i tilfelle hva bør jeg gjøre av avfetting/vask/polering/coating/voksing....osv..
  • legge på en type coating/forsegling fra en detailer, og i tilfelle hvilken bør jeg velge
    • max protect
    • opticoat pro
    • andre....?

 

Håper på gode svar og innspill - og vil veldig gjerne benytte en lokal detailer her i Drammensområdet hvis det er mulig - på forhånd tusen takk for all hjelp!

 

 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg holder til i Lier om du ønsker å ta deg en tur. Butikk og lager har vi også her.

Håkon

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, polishduden skrev:

Jeg holder til i Lier om du ønsker å ta deg en tur. Butikk og lager har vi også her.

Håkon

 

Har allerede sett innom facebook siden din og webbutikken - så jeg må få tatt meg en tur og kikket/handlet litt :)

Kanskje lettere å ta en prat der enn å ta alt via forumet, for det er jo en del spørsmål jeg har om hvordan alt 'virker' og hva som er lurt å unngå av nybegynner-tabber :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden
 
Har allerede sett innom facebook siden din og webbutikken - så jeg må få tatt meg en tur og kikket/handlet litt [emoji4]
Kanskje lettere å ta en prat der enn å ta alt via forumet, for det er jo en del spørsmål jeg har om hvordan alt 'virker' og hva som er lurt å unngå av nybegynner-tabber :blush:


Bare å sende meg en pm så finner vi et tidspunkt det passer :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

Med Tesla så følger skinninteriør. Colourlock mild skinnrens og Shield er da "obligatorisk" :) Utover det så tror jeg en date med Autoglaze er en god idé ;) 

  • DCN Poeng 1

Detailshop.no

Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera.

 

Gnukkehjørnet
En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Storefot skrev:

Med Tesla så følger skinninteriør. Colourlock mild skinnrens og Shield er da "obligatorisk" :) Utover det så tror jeg en date med Autoglaze er en god idé ;) 

Takker for innspill - er nok førersetet og ratt som får hardest medfart, men må passe på alle setene i bilen. Ble forresten usikker nå på om rattet faktisk er i skinn... må sjekkes opp, men kan kanskje uansett få samme behandling som setene eller?

 

Det som jeg har tenkt på er alcantara'en på dash og tak. Er det noe behov for noen impregnering/beskyttelse av denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
24 minutter siden, lii8 skrev:

Takker for innspill - er nok førersetet og ratt som får hardest medfart, men må passe på alle setene i bilen. Ble forresten usikker nå på om rattet faktisk er i skinn... må sjekkes opp, men kan kanskje uansett få samme behandling som setene eller?

 

Det som jeg har tenkt på er alcantara'en på dash og tak. Er det noe behov for noen impregnering/beskyttelse av denne?

Det er kunstskinn på rattet, som i setene. Så der ville jeg også brukt Colourlock :) 

 

Personlig så hadde jeg nok ikke impregnert dash og tak - da hensikten med det er å beskytte mot søl. Skaff en god alcantararens, så er du rustet til å ta eventuell møkk når det dukker opp ;) 

Detailshop.no

Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera.

 

Gnukkehjørnet
En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva dere vet :D - skjønner at kunnskapen 'sitter' og det innenfor alle biltyper både interiør og eksteriør :thumbup:.

 

Er det grunnet erfaring at du anbefaler Colorlock - har sett på skinnpleiesett fra Chemical Guys og satt den på handlelisten først. Eller er det sånn at 'ja takk - begge deler' og finn ut selv hva som jeg syntes funker best :thumbs:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Om du først skal ta bilen utvendig og ta helt av så hadde jeg kjørt på med leather coat også

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Rattet er ekte skinn hvis den har premium interiør pakken. Hvis ikke er rattet PU/PVC. Setene er også ekte skinn uansett bare med coating over fargen fra fabrikk som de fleste moderne biler har. De eneste setene som ikke er ekte skinn er delskinn og de nye hvite setene.

 

 

Vil anbefale deg å legge klar folie på utsatte steder som panser og frontfanger. Samt spesielt bak ved hjulbuen som merket i blått på bildet under. Der blir det fort sandblåst siden det blir kastet stein fra hjulene foran som treffer der profilen bygger utover.
En sealer beskytter ikke veldig liten grad mot steinsprut/sandblåsing så bør ha film der. ;)

 

2015-Tesla-Model-S-P85D-side-profile.jpg

 

 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dennis skrev:

Rattet er ekte skinn hvis den har premium interiør pakken. Hvis ikke er rattet PU/PVC. Setene er også ekte skinn uansett bare med coating over fargen fra fabrikk som de fleste moderne biler har. De eneste setene som ikke er ekte skinn er delskinn og de nye hvite setene.

 

 

Vil anbefale deg å legge klar folie på utsatte steder som panser og frontfanger. Samt spesielt bak ved hjulbuen som merket i blått på bildet under. Der blir det fort sandblåst siden det blir kastet stein fra hjulene foran som treffer der profilen bygger utover.
En sealer beskytter ikke veldig liten grad mot steinsprut/sandblåsing så bør ha film der. ;)

 

2015-Tesla-Model-S-P85D-side-profile.jpg

 

 

Bilen har premium pakke - med sorte skinnseter og sort alcantara tak trim (det skal da være nappaskinn på armlener, ratt og nedre dash og alcantara dash-detaljer).

 

Clear-bra beskyttelse er også noe jeg vurderer (tenkte da å ta frontfanger, panser, forskjermer, speilhus og a-stolper samt hele bilen 'bak'). Må jo da bestemme meg før bilen blir levert så jeg kan sende den rett fra forhandler i Drammen til en detailer som tar polering/coating OG clear-bra foliering. Noen anbefalte merker av type 'film'/folie, og montør/innstallatør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...