Jump to content
Sign in to follow this  
Thomas90

Fusso - vanskelig å buffe av, gjør jeg feil?

Recommended Posts

Thomas90

Kjøpte meg en boks Fusso på black friday og testet ut i dag. Syntes den var j**lig å buffe av. Den hang skikkelig igjen. Måtte bruke makt med MF for å få det av. Lot den herde ca 15 min , temp var ca 13 grader innendørs selvvask. 

brukte jeg for mye ? Herdet den for lenge/kort? :wacko: Aldri opplevd det med Megs NXT wax 2.0... 

ballemann

Jeg tar ett og ett panel, noen ganger to og to :)

da går det som en lek

• DCN Point 1

trogha

Det er nok en kombinasjon av at du har påført for tykt og at den har fått tørke for lenge, for å være politisk korrekt starter herdetiden etter at voksen er buffet.

Påførte du hele bilen og ventet 15 min?

Står litt erfaringer om fusso her:

Polish

Merkelig. For meg er den helt grei å tørke av med microfiber ved samme temp. Også om den ligger på enda litt lenger.

RNa

Fusso har jeg brukt en del og den er litt lunefull:blush: kan man si, stort sett er den grei å ha med å gjøre jeg har ikke funnet noe mønster mht tørketid osv da jeg  finner den bra uansett.

Men jeg har truffet på at den er vrien å buffe ( forsøkte alle mulige varianter, buffe rett etter samt vente lenge) på noen typer lakk derfor tester jeg et panel  som jeg gjør ferdig,  er den kranglete velger jeg en annen voks rett og slett.

Første gangen jeg oppdaget dette problemet forsøkte jeg div temperaturer og tørketider men på den aktuelle bilen ville den bare ikke:huh: 

The Punisher

Du skriver du var på selvvaske anlegg, du vasket da bilen med svamp før du la på? Eller har du bare benyttet Nerta? ( så,en annen tråd du hadde opprettet)

Med mindre du har fantomsort fargekode så burde det ikke være noe trøbbel på audi lakk så fremt du bruker i beskjedne mengder. Litt høyere temp er å foretrekke, og siden du var i ett selvvaske anlegg så er luftfuktigheten høy der som igjen tilsier laaang herdetid for fusso'n.

Thomas90
4 timer siden, The Punisher skrev:

Du skriver du var på selvvaske anlegg, du vasket da bilen med svamp før du la på? Eller har du bare benyttet Nerta? ( så,en annen tråd du hadde opprettet)

Med mindre du har fantomsort fargekode så burde det ikke være noe trøbbel på audi lakk så fremt du bruker i beskjedne mengder. Litt høyere temp er å foretrekke, og siden du var i ett selvvaske anlegg så er luftfuktigheten høy der som igjen tilsier laaang herdetid for fusso'n.

Tok DCN vask på bilen! Fargekoden er lavagrå så misstenker jeg brukte for mye ja. Tok panser og tak før jeg lot det tørke i ca 15-20 min. Det med luftfuktighet gir mening siden den var rimelig seig å få av. Er det bare å kaste kluten eller kan den vaskes ? Brukte jo selvfølgelig en rød autoglym klut....

6 timer siden, trogha skrev:

Det er nok en kombinasjon av at du har påført for tykt og at den har fått tørke for lenge, for å være politisk korrekt starter herdetiden etter at voksen er buffet.

Påførte du hele bilen og ventet 15 min?

Står litt erfaringer om fusso her:

Fant ikke den tråden når jeg lette, tusen takk!

Påførte tak og panser og lot herde. Guffa var enda seig så lot ligge litt til men samme konsistens. Skal sies at der jeg påførte meget tynt var det veldig mye lettere å få av.

ALFRED

Colllinite #845 kan være eit alternativ, tror den er lettere å buffé.  

Har aldri testet den selv vurdere å teste den ut mere til neste år. 

Hellashine

Har hatt samme erfaring som deg, og fasiten for meg har vært å legge på tynnere lag. Det er også å anbefale å ta det av med tanke på panel for panel. Prøv deg frem på det og du vil lykkes mer

Magnera

Fusso blir fortere hard dersom det er kaldt, 13 grader er kaldt. Har du 18 grader eller mer går det fint å legge hele bilen og så gå rett på buffing. Du bør ikke la den ligge i 15 minutter. 

Freakshow

jeg legger et panel av gangen :P med andre ord legger panser og så fort jeg er ferdig buffer jeg :P hvis ikke så sitter den jo som faen xD

sondresvan

første gang jeg la fusso, så la jeg meegatykt, og en halv bil i slengen før jeg begynte å buffe. Da var det meegatungt og buffe også...

Når jeg la nå i høst, hadde jeg 25-30 grader i garasjen. La så tynt jeg bare klarte, og ca 1/3 bil av gangen. Venta til det begynte å bli hvitt før jeg buffa. Helt greit å buffe, men tyngre enn de fleste andre vokser jeg har vært borti. Til gjengjeld holder den veldig godt :) La på en bil i mai, og den ser nesten ikke sliten ut nå, så er spent hvordan den er igjennom vinteren (Y)

• DCN Point 2

Thomas90

takker for svar alle sammen!

innser jo at jeg la på altfor tykt lag... Gleder meg til å prøve igjen neste gang. Er dog fornøyd med beadingen :D

MF lukter bensinstasjon og er like stiv som sokken under senga i tenårene , er det bare å kaste den? La den i CG MF wash en times tid men hjalp lite....

Følger btw en veldig interessant kanal på youtube. Han går ekstremt grundig til verks med å undersøke og forklare alt med detailing\bilpleie :

• DCN Point 1

Freakshow
7.12.2016 - 12.49, Thomas90 skrev:

takker for svar alle sammen!

innser jo at jeg la på altfor tykt lag... Gleder meg til å prøve igjen neste gang. Er dog fornøyd med beadingen :D

MF lukter bensinstasjon og er like stiv som sokken under senga i tenårene , er det bare å kaste den? La den i CG MF wash en times tid men hjalp lite....

Følger btw en veldig interessant kanal på youtube. Han går ekstremt grundig til verks med å undersøke og forklare alt med detailing\bilpleie :

fantastisk video!
bare å begynne å se på de andre nå xD der gikk de planene i helga xD