Gå til innhold
volvoPetter`n

Div spørsmål ang polering og voksing

Recommended Posts

volvoPetter`n

Da har jeg fått laget meg bruker her etter at jeg har lest litt på dette forumet før og er ganske fersk når det gjelder bilpleie.

Jeg kjøpte meg en ny bil i mars i år. Kjøpte meg en mørk burgunderrød volvo 940 :D Jeg byttet ut den gammle bøtta, svampen og turtlewax såpa ganske fort da, med ordentlig bøtte med gritguard, mikrofiber hanske, meguiars nxt såpe.  og da det er en bil som er over gjenomsnitte mer strøken en mange andre 940 rundt her jeg bor så fant jeg ut at jeg ville prøve og polere.

da begynte jeg og lese litt her og der. Kjøpte meg da polish pader, meguiars scratsh X2.0 og NXT 2.0 avfetting og clayklut.

begynte da med avfetting og vask, deretter clayklut, polerte de værste ripene jeg kunne få bort og tokk på NXT Tech wax 2.0, og ble ganske fornøyd. ble en dyp og fin rød farge.

Men nå har jeg ønsket meg den nybegynner maskinpolerings pakka(den her: https://bilpleiekongen.no/produkt/startpakke-maskinpolering/ ) fra bilpleiekongen til jul:lol: 

tenkte at den kunne være fin :)

Så da har jeg jo noen spørsmål rundt maskinpolering og beskytelse :D 

Hvordan skal man rense lakken før man polerer? Clay???

har lest litt, og den menzerna 300 kunne være litt grov vis jeg bare brukte autoglym super resin polish etter den? Hva burde jeg bruke etter menzerna 300? Kan jeg bruke meguiars scratch etter menzerna 300? eller burde jeg ha en som sliper istede, som er finere en menzerna 300?

Og er NXT tech wax 2.0 no tess som beskytelse? 

Og hva med den 20 år gammle lakken ? er det noe jeg burde tenke på rundt det?

Hva tenker dere her inne nå? er jeg helt på jorde eller er jeg på rett veg? :P

Skrik ut forslag, tips og triks :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnera

Hei og velkommen!

For å raskt få ett godt innblikk i galskapen vi holder på med kan jeg anbefale Michael sin guide. Den er grundig, omfattende og er en god, men kanskje noe mektig, start. 

Videre er det masse god informasjon og ikke minst inspirasjon i forumet sin Show and Shine (S&S) avdeling. Her legges det ut fulle A til Å gjennomganger av jobber på masse forskjellige biler. Her kan du kose deg med god lesning og gode bilder fra en mengde dyktige DCN medlemmer https://www.detailersclub.no/forums/forum/6-show-and-shine/

Vanlig nedvask, såkalt DCN vask, er beskrevet i i guiden og i de aller fleste S&S trådene. Den inneholder petroleumsbasert avfetting (prickbort), basisk avfetting (surfex), metallpartikkelfjerner (Iron-x), skum (Nerta Active Diamond), berøringsvask (grit-guardbøtter med valgfri shampoo og hanske) og høyttrykkspyler. Jeg har satt inn noen kjente eksempler i parentesen ().

Etter en slik vask kan du bruke clay, det er da anbefalt at du polerer etterpå fordi clay kan etterlate seg ganske mye merker i lakken. En slik nedvask som nevnt over vil normalt fjerne det meste slik at der ikke er så mye igjen til claybaren. Det forutsetter at kjemien har fått lov til å jobbe tilstrekkelig før den spyles av.

Når du så skal starte å polere er det viktig at du prøver deg frem og tester hva som virker på lakken, type teknikk, puter, polish osv.

Her er tommelfingerregelen at du starter med det minst aggressive du har, altså minst mulig cut i pad og polish. Kjører en test runde og ser om resultatet er tilfredsstillende. Ønsker du å korrigere mer kan du kjøre flere runder med samme kombo av teknikk, pad og polish eller du kan f.eks bytte til en grovere pad eller grovere polish.

Det var en liten kjapp oppsummering, for å få en bedre forståelse så anbefaler jeg som nevnt Michaels sin guide og S&S seksjonen av forumet!

Lykke til! :D

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig