Gå til innhold

Erfaringer garasjebygging


Lafsen

Recommended Posts

Hei

Driver og planlegger garasjebygging og tenkte og høre med deres erfaringer, hva som er greit og ta med i betraktning når man tenker og bruke garasjen til detailing?

Ser mange velger Igland garasjer, men hadde vært morro og høre om noen har erfaringer fra andre leverandører også?

Selv vurderer jeg Pre Cut Igland Hushovd 6,2×7,4.

-Thomas-

2013 Mercedes Benz CLA 220 CDI

2015 Kia Cee'd SW 1.6 GDI Jubileum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Mange av produsentene som leverer ferdiggarasjer, leverer garasjen uten "luftet" utvendig kledning og vindsperre.

Hvis du ønsker å isolere og kle garasjen innvendig er det ihvertfall viktig at du spesifiserer ovenfor produsent at utvendig kledning har lufting.

En kompis av meg gikk på en smell her og han måtte kle garasjen innvendig uten å bruke isolasjon. Den er rimelig kald på vintern for å si det slik.

 

MVH 

Tømrer ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, som Sindre A A sier er dette "ekstra utstyr" på Igland, men null problem å få. Min er levert med vindsperre og sløyfer for å få luftet kledning. Tror det kosta meg 4000,- ekstra jeg.

Nå er jeg, som du vet Lafsen, midt i byggingen. Men skulle jeg begynt forfra igjen ville jeg gjort følgende bedre/nøyere:

- samlet inn flere tilbud fra elektrikere da denne kostnaden er for meg irriterende høy

- lagt inn varmt og kaldt vann med det samme i stedet for å legge tomrør og vente

- handlet mer på tilbud i forkant når jeg kom over ting jeg vet jeg trenger

Endret av jonroar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Visste ikke dette med luftet kledning, men nå er ikke jeg snekker heller, så kjempetips. Og kald garasje er ikke akkurat interessant når man helst vil bo der [emoji14]

Elektriker er det jeg ser for meg blir den dyreste posten etter selve garasjen, så tilbud fra flere elektrikere er nok lurt :)

-Thomas-

2013 Mercedes Benz CLA 220 CDI

2015 Kia Cee'd SW 1.6 GDI Jubileum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg satt opp en precut Igland Garasje i sommer. Da fulgte det med lekter og musebånd uten at jeg ba om det, men er kanskje greit å nevne det for å være sikker;) Jeg har leca som ringmur og fikk med noe forferdelig dårlige forankrings dingser. En M formet blikkplate som skulle slås ned i lecaen gjennom bunnsvilla. Vil anbefale deg å bruke vanlige plugger og skruer istede. Tre blokker løsnet og en sprakk i mitt tilfelle:unsure:

 

2017 KIA Optima SW Plug-in

2017 Peugeot 5008 GTline

2015 Can Am Outlander Max

1998 Toyota Hiace 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jonas88 skrev:

Jeg satt opp en precut Igland Garasje i sommer. Da fulgte det med lekter og musebånd uten at jeg ba om det, men er kanskje greit å nevne det for å være sikker;) Jeg har leca som ringmur og fikk med noe forferdelig dårlige forankrings dingser. En M formet blikkplate som skulle slås ned i lecaen gjennom bunnsvilla. Vil anbefale deg å bruke vanlige plugger og skruer istede. Tre blokker løsnet og en sprakk i mitt tilfelle:unsure:

Virker som de har tatt tilbakemelding til etterretning hva gjelder Leca forankring.

Jeg fikk med skikkelige Essve lecabolter som funka fjell. Min ble levert i slutten av oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FSHelgeland

Har ikke regnet på det nei. Du kan sikkert få en god avtale med en produsent enten av hus, garasjer eller et trelastfirma. Satte selv opp min egen garasje med unntak av sperrene som jeg fikk ferdig levert. De gangene jeg lurte på en teknisk løsning så fant jeg fine instruksjonsvideoer hos maxbo. Hvis du ikke er redd for å ta i et tak selv, så tror jeg nok at du kan slippe billigere unna med å gjøre jobben selv. Selv om jeg ikke jobber som elektriker nå så er det det jeg har jobbet med størstedelen av yrkeskarrieren, så akkurat der slapp jeg litt billigere unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, jonroar skrev:

Virker som de har tatt tilbakemelding til etterretning hva gjelder Leca forankring.

Jeg fikk med skikkelige Essve lecabolter som funka fjell. Min ble levert i slutten av oktober.

Det er jo bra:)

 

2017 KIA Optima SW Plug-in

2017 Peugeot 5008 GTline

2015 Can Am Outlander Max

1998 Toyota Hiace 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke regnet på det nei. Du kan sikkert få en god avtale med en produsent enten av hus, garasjer eller et trelastfirma. Satte selv opp min egen garasje med unntak av sperrene som jeg fikk ferdig levert. De gangene jeg lurte på en teknisk løsning så fant jeg fine instruksjonsvideoer hos maxbo. Hvis du ikke er redd for å ta i et tak selv, så tror jeg nok at du kan slippe billigere unna med å gjøre jobben selv. Selv om jeg ikke jobber som elektriker nå så er det det jeg har jobbet med størstedelen av yrkeskarrieren, så akkurat der slapp jeg litt billigere unna. 

Fått tilbud om ferdig såle til 20.000 inkludert arbeid/matriell.
10.000 i arbeid på hele garasjen, da gjenstår port, matriell og elektriker.

-Thomas-

2013 Mercedes Benz CLA 220 CDI

2015 Kia Cee'd SW 1.6 GDI Jubileum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes veldig rimelig ut[emoji4] Alt gjort selv fra grunn til ferdig oppsatt kom på ca 130k for 620 x 620 utvendig. Da kommer isolasjon, elmateriell (og elektriker), plast og plater, og fliser/epoksy på gulv innvendig i tillegg... Det blir fort noen kroner[emoji28] Ett tips: legg en varmekabel der hvor porten kommer, så slipper den å fryse fast[emoji4]

 

2017 KIA Optima SW Plug-in

2017 Peugeot 5008 GTline

2015 Can Am Outlander Max

1998 Toyota Hiace 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jonroar skrev:

Det er latterlig billig. Bare betongen min kosta 12.000,- + levering fra Norbetong. Men er ikke noe grunnarbeidet med der antar jeg?

20.000 er med grunnarbeid, betong og etterarbeid. Komplett såle.

 

Får også ca. 50 % på matriell både treverk og elektrisk, ikke arbeidet da, men tenkte og legge rør og slikt selv.

 

Men da tror jeg nok jeg bygger selv ja :)

-Thomas-

2013 Mercedes Benz CLA 220 CDI

2015 Kia Cee'd SW 1.6 GDI Jubileum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Betalte ca 40.000,- for alt grunnarbeide (graving, oppkulting, drenering, isolasjon,) og støping av gulv inklusiv forskalingskassetter for støping av 2x1m høye vegger og 0.5m på den 3 veggen. Dette inkluderte også isolasjon av vegger under bakken, drenering og planering etter tilfylling av masse. 

Stålsliping av plata etter støping var også inkludert så denne var klar for epoxy.

Jeg gjorde ingenting selv.

 

Ser at prisene på dette arbeidet varierer veldig så kan vel være greit å høre med flere aktører og få skriftlig tilbud samt huske på å få med alt. 

 

Har selv Igland modell Hushovd med oppløft. Bestilte denne i precut og synes det var greit å sette opp. Er ikke noe snekker selv, men klarte å få det til med litt hjelp.

 

Endret av m@ts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takker @jonroar:)

 

Men nå har jeg sjekket hos kommunen, og funnet ut at jeg må søke nesten uansett :/

 

Mønehøyde er maks 4 meter uten og søke, og sånn jeg har tenkt havner på 5,6 meter mønehøyde.

 

Tenkte 7x7 (2,5 meter takhøyde i bunn) med loft, men vurderer nå og bygge garasje og bod separat. (Evt 6x8)

 

Nei, får tenkte litt tror jeg. :)

-Thomas-

2013 Mercedes Benz CLA 220 CDI

2015 Kia Cee'd SW 1.6 GDI Jubileum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...