Gå til innhold

Vekter for avballansering av dekk


Boya

Recommended Posts

Kjøpte meg en ny bil i Januar. Fikk da med meg et sett med vinterdekk på felg.

Disse vinterdekkene var med aluminiums felger men hadde blitt avballansert med stålvekter som da rustet etter hvert.

Klagde på dette og fikk til svar at de gamle bly loddene ikke lengre var lovlige, så de måtte nå bruke stål vekter.

På sommer dekkene som fulgte med bilen har jeg ikke noe problem med rust på vektene.

Er det noen som har erfaringer med dette og hvordan dette kan løses. De vektene som limes på innsiden av felgen synes godt fra utsiden og det er ikke noe fint når de ruster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en ny bil i Januar. Fikk da med meg et sett med vinterdekk på felg.

Disse vinterdekkene var med aluminiums felger men hadde blitt avballansert med stålvekter som da rustet etter hvert.

Klagde på dette og fikk til svar at de gamle bly loddene ikke lengre var lovlige, så de måtte nå bruke stål vekter.

På sommer dekkene som fulgte med bilen har jeg ikke noe problem med rust på vektene.

Er det noen som har erfaringer med dette og hvordan dette kan løses. De vektene som limes på innsiden av felgen synes godt fra utsiden og det er ikke noe fint når de ruster.

Har samme problemet, og fikk samme svaret som deg.

Irriterende og veldig lite pent.

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også stål på jobb, men det er fordi det er så sykt mye billigere enn bly. Har ikke hørt noe om det kan være ulovlig, men kanskje det er det da?

Man får også forskjeller typer stål lodd, noen bedre kvalitet som ikke ruster og noen som bare blir brune med en gang. Selv har jeg våre stålvekter på og jeg har ikke enda sitt noe på dem eller noen andre biler jeg har satt dem på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig at blyvekter er forbudt, ble det for 3-4 år siden om jeg ikke husker feil. Men både lakkerte, plastbelagte og forsinkede vekter finnes, det er bare at dekkverkstedene er vanvittig gjerrige på slike ting.

Det finnes sågar "pulvervekter" som er en plastsylinder med pittesmå stålkuler som flytter seg etter hvor balansen trengs. Dette gjør hjulene adskillig mer stabile etter som de slites, og er helt genialt dersom man kjører med piggdekk! TipTop som har disse, importeres av Panvulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig at blyvekter er forbudt, ble det for 3-4 år siden om jeg ikke husker feil. Men både lakkerte, plastbelagte og forsinkede vekter finnes, det er bare at dekkverkstedene er vanvittig gjerrige på slike ting.

Det finnes sågar "pulvervekter" som er en plastsylinder med pittesmå stålkuler som flytter seg etter hvor balansen trengs. Dette gjør hjulene adskillig mer stabile etter som de slites, og er helt genialt dersom man kjører med piggdekk! TipTop som har disse, importeres av Panvulk.

Men pulver er ikke noe godt alternativ på personbil, det er for lastebildekk ol.

Blir mye bedre med vanlige lodd.

Vanlige klebevekter kan man få i forskjellige farger og chrome også =) det er en fin detalje om man har sorte eller helchrome el lign. felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men pulver er ikke noe godt alternativ på personbil, det er for lastebildekk ol.

Blir mye bedre med vanlige lodd.

Vanlige klebevekter kan man få i forskjellige farger og chrome også =) det er en fin detalje om man har sorte eller helchrome el lign. felger.

Jeg snakket ikke om pulver, men om et nytt system utviklet for personbiler med klebevekter som inneholder mikroskopiske stålkuler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnskogingen
Jeg snakket ikke om pulver, men om et nytt system utviklet for personbiler med klebevekter som inneholder mikroskopiske stålkuler ;)

Dette har jeg prøvd, men fikk det ikke til å bli 100% i balanse. Etter andre forsøket ga jeg opp og satte på normale vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg prøvd, men fikk det ikke til å bli 100% i balanse. Etter andre forsøket ga jeg opp og satte på normale vekter.

Litt spesielt, må omstille balanseringsmaskinen etter type vekt. Skal i utgangspunktet ikke være mulig å få balanse med vanlige vekter dersom man ikke får det til med disse.. i alle fall ifølge produsent

Men det er mulig det finnes flere typer, systemet jeg snakker om er REMA TipTop's

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Få dekkomleggingsduden til å lime vektene inne i dekket. Det ble gjort på noen mudders jeg hadde før. Trenger mye mindre vekter. JA dekket måtte av igjen, men jeg vil da ikke ha slike stygge vekter utenpå felgene mine. :angry:

Vektene sitter med Tec7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...