Gå til innhold

Detailing og HMS!


2my

Recommended Posts

Arild

Det meste vi bruker kan vel muligens gi kroniske skader om man f.eks drikker det. 

 

Men fra spøk til revolver... satt også å kikket på datablad i dag. 

Nerta wheelshine super er faktisk natriumhydroksid... 

og for de som ikke er så bekjente innen kjemiverden så er det faktisk det samme som kaustisk soda eller lut.

heftig sterke greier med andre ord..

 

den hydro2en blir nok mikkemusgreier i forhold selv om den sikkert heller ikke er veldig bra for helsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Tommy R
2 timer siden, magpal skrev:

Kom over en flaske Hydro2 i dag og så tilfeldigvis at denne har piktogram for "kronisk helsefare" (http://www.erdetfarlig.no/Artikler/faremerking/). På flasken står det at den kan føre til organskader ved gjentatt eksponering.

 

Nå kan det se ut som om hydro2 inneholder noen andre stoffer enn wetcoat om man ser på sikkerhetsdatabladet og så vidt jeg vet har ikke wetcoat noen piktogrammer på flasken. Sikkerhetsdatabladet til hydro2 sier for øvrig ingenting om faren for "kronisk helsefare", noe jeg synes er litt merkelig. Wetcoat og hydro2 ser omtrent "like farlige ut" om man tolker sikkerhetsdatabladet uten særlige kjemikunnskaper. Noen med mer kjemikunnskap som kan si noe om hvorfor Hydro2 har fått dette piktogrammet?

Den merkingen er pga et petroleumsprodukt som er i Hydr02. Ingen grunn til å tro at andre tilsvarende produkter er mer helsefremmende. 

 

Uten nærmere produktkunnskap, Hydro2 er vel konsentrat som blandes ut og wetcoat er ferdig brukskonsentrasjon? Veldig ofte er krav til å oppgi helsefarlige substanser i SDS (datablad) avhengig av konsentrasjon. Altså vil forbrukerkjemi (ofte ferdig utblandet) ikke nødvendigvis være merket på samme vis som konsentretrt kjemi, ofte "proff"-utgaver, selv om proff-utgaven også skal blandes ut tilsvarende før den brukes. 

Endret av Storefot

Detailshop.no

Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera.

 

Gnukkehjørnet
En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Tommy R
2 timer siden, Arild skrev:

Det meste vi bruker kan vel muligens gi kroniske skader om man f.eks drikker det. 

 

Men fra spøk til revolver... satt også å kikket på datablad i dag. 

Nerta wheelshine super er faktisk natriumhydroksid... 

og for de som ikke er så bekjente innen kjemiverden så er det faktisk det samme som kaustisk soda eller lut.

heftig sterke greier med andre ord..

 

den hydro2en blir nok mikkemusgreier i forhold selv om den sikkert heller ikke er veldig bra for helsa

Hva som er mikkemusgreier og ikke, er ikke avhengig av pH på produktet. Selv om noe ikke er en syre eller en base (lut/natriumhydroksid), så kan det være _jævli_ giftig. En ting er utslett, etseskader osv pga lav eller høy pH-verdi, men noe annet er hjerneskade og nerveskader pga organiske forbindelser eller løsemidler. Ingen av delene er særlig ålreit.

 

Natriumhydroksid er det som gjør veldig mange alkaliske vaskemidler nettopp alkaliske, i varierende konsentrasjon. Så lut er, tro det eller ei et veldig vanlig virkemiddel i det vi bruker :) 

Detailshop.no

Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera.

 

Gnukkehjørnet
En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capone
5 minutter siden, Storefot skrev:

Hva som er mikkemusgreier og ikke, er ikke avhengig av pH på produktet. Selv om noe ikke er en syre eller en base (lut/natriumhydroksid), så kan det være _jævli_ giftig. En ting er utslett, etseskader osv pga lav eller høy pH-verdi, men noe annet er hjerneskade og nerveskader pga organiske forbindelser eller løsemidler. Ingen av delene er særlig ålreit.

 

Natriumhydroksid er det som gjør veldig mange alkaliske vaskemidler nettopp alkaliske, i varierende konsentrasjon. Så lut er, tro det eller ei et veldig vanlig virkemiddel i det vi bruker :) 

Off topic her, men har du noen utdannelse innen kjemi ettersom du sitter på såpass mye kunnskap om det? Syns det er gøy å lese innleggene dine, lærer noe nytt så og si hver gang du poster noe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Tommy R
6 minutter siden, Capone skrev:

Off topic her, men har du noen utdannelse innen kjemi ettersom du sitter på såpass mye kunnskap om det? Syns det er gøy å lese innleggene dine, lærer noe nytt så og si hver gang du poster noe :) 

Det er morsomt å høre, takk for det :) 

 

Nei, ikke utover allmenne fag i sin tid og de 10 studiepoengene jeg hadde med kjemi på høgskolen. Er utdannet og jobber som ingeniør, så jeg har vel kanskje en naturlig trang til å forstå litt mer om hvorfor ting er som de er, enn det som er normalt :lol: Siden jeg driver litt med vaskekjemi og greier på si av jobben, så synes jeg også det er ålreit å ha nogenlunde kontroll på hva jeg driver med og selger til folk som ikke nødvendigvis vet hvordan konsentrater skal behandles, og følgene av å ikke være obs på HMS osv :) 

Endret av Storefot

Detailshop.no

Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera.

 

Gnukkehjørnet
En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer
3 timer siden, Storefot skrev:

Den merkingen er pga et petroleumsprodukt som er i Hydr02. Ingen grunn til å tro at andre tilsvarende produkter er mer helsefremmende. 

 

Uten nærmere produktkunnskap, Hydro2 er vel konsentrat som blandes ut og wetcoat er ferdig brukskonsentrasjon? Veldig ofte er krav til å oppgi helsefarlige substanser i SDS (datablad) avhengig av konsentrasjon. Altså vil forbrukerkjemi (ofte ferdig utblandet) ikke nødvendigvis være merket på samme vis som konsentretrt kjemi, ofte "proff"-utgaver, selv om proff-utgaven også skal blandes ut tilsvarende før den brukes. 

Jeg var innom en Bilxtra i dag (Lagunen sør for Bergen), og der hadde de HydrO2 Lite, dvs ferdig utblandet for hvermannsen. Jeg så ikke veldig nøye på flasken eller faresymboler eller noe sånt, så kan dessverre ikke bidra noe mer enn det...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polestarpolish

Meget interessant å lese innleggene dine storefot[emoji106]Lurte berre på en ting her skulle vaske boltene på sommerfelgene mine å da tok eg det som lå nærmest armor all wipes allround til å tørke dei gikk tom så tenkte ej å låne våtservietter fra Rema 1000 å dei inneholdt lactic acid å det funka 10 ganga bedre enn armor all.Tenker at dette bruker vi på ungene våra liksom.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polestarpolish
Det er morsomt å høre, takk for det [emoji4] 
 
Nei, ikke utover allmenne fag i sin tid og de 10 studiepoengene jeg hadde med kjemi på høgskolen. Er utdannet og jobber som ingeniør, så jeg har vel kanskje en naturlig trang til å forstå litt mer om hvorfor ting er som de er, enn det som er normalt [emoji38] Siden jeg driver litt med vaskekjemi og greier på si av jobben, så synes jeg også det er ålreit å ha nogenlunde kontroll på hva jeg driver med og selger til folk som ikke nødvendigvis vet hvordan konsentrater skal behandles, og følgene av å ikke være obs på HMS osv [emoji4] 

Se ovenfor:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.6.2017 - 11.27, Polestarpolish skrev:

Meget interessant å lese innleggene dine storefotemoji106.pngLurte berre på en ting her skulle vaske boltene på sommerfelgene mine å da tok eg det som lå nærmest armor all wipes allround til å tørke dei gikk tom så tenkte ej å låne våtservietter fra Rema 1000 å dei inneholdt lactic acid å det funka 10 ganga bedre enn armor all.Tenker at dette bruker vi på ungene våra liksom.

Våtservietter må være kraftige greier jeg bruker first price sine i garasjen når jeg skrur får jeg vekk alt driten av hendene med en gang med de og har brukt de til og fjerne mye rart 

er skremmende at folk bruker dette på unger. Men må lære meg og bruke hansker mer så jeg slipper dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5/31/2017 - 22.45, Storefot skrev:

Den merkingen er pga et petroleumsprodukt som er i Hydr02. Ingen grunn til å tro at andre tilsvarende produkter er mer helsefremmende. 

 

Uten nærmere produktkunnskap, Hydro2 er vel konsentrat som blandes ut og wetcoat er ferdig brukskonsentrasjon? Veldig ofte er krav til å oppgi helsefarlige substanser i SDS (datablad) avhengig av konsentrasjon. Altså vil forbrukerkjemi (ofte ferdig utblandet) ikke nødvendigvis være merket på samme vis som konsentretrt kjemi, ofte "proff"-utgaver, selv om proff-utgaven også skal blandes ut tilsvarende før den brukes. 

Gode poenger begge to. Var også inne på tanken med konsentrat vs. ferdig utblandet og dette gir jo mening. Synes for øvrig det er litt merkelig at sikkerhetsdatabladet ikke sier noe om kronisk helsefare når flasken har piktogram og advarer eksplisitt om dette. Er det altså slik at alle petroleumsprodukter er merket med "kronisk helsefare" piktogram?

 

Ingen grunn til å tro at wetcoat er noe bedre nei, men selv om jeg har lett etter risikomomenter finner jeg ingen indikasjoner på at det har helserisiko i SDS. Det eneste stoffet som er listet i SDS er isopropanol, som så vidt jeg vet ikke har noen veldig stor risiko med mindre man har veldig dårlig ventilasjon der man jobber og inhalerer mye damp?

 

6/1/2017 - 2.18, Christer skrev:

Jeg var innom en Bilxtra i dag (Lagunen sør for Bergen), og der hadde de HydrO2 Lite, dvs ferdig utblandet for hvermannsen. Jeg så ikke veldig nøye på flasken eller faresymboler eller noe sånt, så kan dessverre ikke bidra noe mer enn det...

Artig, det var også her jeg så denne flasken. For øvrig virket det til å være greit utvalg her, var ikke forberedt på å finne Hydro2 i en "vanlig butikk".

Endret av magpal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...