Jump to content
Sign in to follow this  
Cube

Hvordan utføre en polering/detailing av hjullaster

Recommended Posts

Cube

Hei!

Lurer på hvordan man kan utføre en polering/detailing av en hjullaster.

Setter pris på tips og triks :)

Hjullasteren det er snakk i her er en Volvo L60F

Lakk og plastikk er veldig matt.

Noe spesielt man må tenke på her i forhold til lakken når den skal poleres?

Dette vil bli nylakkert: stigetrinn, lyktefestene, felgene og loddene.

Noe spesielt utstyr/produkter som er å anbefale til dette?

Poleringsmaskiner, lakkrens, voks osv.. :)

volvoL60F_02.jpgvolvoL60F_01.jpg

Edited by Cube
  • DCN Point 5

xsteady320

diita her blir spennande. det ligger masse godt arbeid foran. hugs å få den reinast mulig. eg ville gått for scholl s20. kanskje vurdert s2 litt usikker på kordan lakken er. med beste helsing tidligere anleggmaskinførar

sondresvan

Er ingen klarlakk på volvoene, så du får nok veldig mye gul død lakk i pad, så du trenger nok endel pads, evt mye vasking. Brukte AG super resin polish og polertwist og håndemakt på gravemaskinen, og twisten ble fort gul!
Hadde jeg hatt tilgang på strøm, hadde jeg nok brukt menzerna 400 og grov pad

IMG_20161028_153901.thumb.jpeg.c96f0e70b

• DCN Point 2

lassean

Morsomt prosjekt😃 Må vise frem når du er ferdig med hjullasteren!

@sondresvan bruker du noe spesielt for å fjerne klin fra sentralsmøring? Kjører Hitachi hjulgraver, og fettet er leit å få bort :( 

sondresvan
1 minutt siden, lassean skrev:

Morsomt prosjekt😃 Må vise frem når du er ferdig med hjullasteren!

@sondresvan bruker du noe spesielt for å fjerne klin fra sentralsmøring? Kjører Hitachi hjulgraver, og fettet er leit å få bort :( 

hah, ja det var det.. når jeg fikk hjulgraveren jeg hadde i forrige firma ny, så passa jeg på å tørke fett MINST en gang i uka, med en liten slikkepott. I bomrota og rundt hurtigfeste bruker jeg diesel for å løse opp resten. ellers rundt stikka brukte jeg bare mengder med tørkerull fra biltema. 

Den maskinen jeg har nå, og la ut bilde av, hadde nok ikke blitt tørka fett av de siste 1000 timer, og har ikke fått tatt alt ennå.. Men der blir det nok å dynke hele driten i massevis av diesel for å få bort alt. 

For all del, etter du har dynka med diesel, pass på hvilken retning du spyler etterpå, da det er kjipt å spyle halvparten av fettet tilbake på hytta :P been there done that..

• DCN Point 1

lassean

Slikkepott hørtes ut som en veldig god ide!👌🏻 Skal kjøpes inn! Har planer om å få polert før jul, se hva jeg får tid til! :) takk for tips!

Vennesla-BilSpa

Jeg bruker Duettoen mest Skulle jeg bare hatt 1 maskin hadde det blitt den

Cube

Noen rimeligere og alternative poleringsmaskimer som vil fungere til dette?

Vennesla-BilSpa

Alle fungerer jo😉   Går vel heller mere på støy, vibrasjoner, håndtak ol.   Har ikke prøvd noen av de billige men kan ikke tro at de er ubrukelige men kan jo ta helt feil her

sondresvan

Har selv kun en north detailing sda-8, og går helt fint til eget bruk vertfall. Støy er ikke så farlig, da jeg bruker øreklokker uansett. Den fås med både 3" og 5" bakplate, så er en god kombimaskin

Cube

Hva er forskjell på north maskinene?

sda-8, pda-15 pg pda-21?

Utkast på poleringsmaskinen hva vil dette si? og når velger man det ene forran det andre? Om man bare skal ha en maskin hva velger man av disse 3?

Edited by Cube

Lafsen

Orbital%20throw.jpg

Kort fortalt vil vel utkastet si hvor stort areal maskinen kaster bakplata rundt.

Hvis du ser på bildet jeg har lagt ved og tenker det at det er 15mm utkast, så vil den Dual Action ringen bli mindre med 8mm og større med 21mm.

PDA-21: 21mm utkast behandler ett større areal enn 15mm. (Hvis du har mye store flater så vil denne være veldig effektiv, fint på panser, tak, sider uten for mye kurver)

PDA-15: 15mm utkast behandler mindre areal enn 21mm men mer enn 8mm.

SDA-8: 8mm tar lengre tid og polere store flater enn de over, men fordelen er at du kommer til trangere steder. I tillegg kan du bytte bakplate på denne så du kan ta mindre arealer som f.eks A stolpe, B stolpe, bakluke osv.

Hadde jeg kun valgt en maskin til alt ville jeg valgt SDA-8 siden det går ann og bytte bakplate.

Så valg av maskin kommer ann på bilen som skal poleres (Store flater/Mye kurver) og tidsforbruk.

Jeg valgte selv en PDA-15 som første maskin fordi den behandler større områder av gangen enn SDA-8, Das6 osv, men eneste savnet var og kunne bruke mindre pads.

Edited by Lafsen
Bedre bilde

Cube

Takk for gode tilbakemeldinger! :)

Da har vi fått bestilt litt utstyr. Vi gikk for en PDA-15 ettersom jeg har en Kestrel DAS-6 Pro liggende, som da blir erstatter for SDA-8 sitt utkast.

Så satser vi på at dette går bra :)

sondresvan
Takk for gode tilbakemeldinger!

Da har vi fått bestilt litt utstyr. Vi gikk for en PDA-15 ettersom jeg har en Kestrel DAS-6 Pro liggende, som da blir erstatter for SDA-8 sitt utkast.

Så satser vi på at dette går bra

Husk en ting!
Vi er veeeldog glad i resultatbilder!

Cube

Da ble det slik at vi i romjulen (2016) startet med polering av en Volvo L45b, i stedet for Volvo L60f som først planlagt. Mulig vi prøver oss på L60f'en senere! :)

Uansett fikk vi øvd oss litt på denne, slik at vi er bedre rustet til å hive oss løs på Volvo L60f'en ved en senere anledning :)

Som dere ser på noen av bildene så er det litt fargeforskjeller, men det ble i hvertfall en god del blankere enn det var. :) Lar disse fargeforskjellene seg fikse på en eller annen måte?

Legger med et par bilder av poleringsjobben av førerhytta!

Etter vask:

15785649_10154985137298489_260377811_o.thumb.jpg.8a3a73db95c6384c8eedbfccf302fb01.jpg

Etter polering og voks:

15820978_10154989146023489_757918822_o.thumb.jpg.741312676da249aed65ec684ce073123.jpg15824163_10154989100328489_528925237_o.thumb.jpg.829ddac415cca48c6ea5f43314ea53f5.jpg15824055_10154989106743489_256484251_o.thumb.jpg.93ca7d7b748185f296a11526bb6cfe2d.jpg

Edited by Cube
  • DCN Point 3

sondresvan

Anntar at fargeforskjellen er forskjellig grad av falming. Ser selv stor forskjell på det som er lakkert stål og lakkert glassfiber på graveren. Men såg vertfall blankt ut