Jump to content
Sign in to follow this  
Fezza

Kjapt spørsmål ang. lading av batteri.

Recommended Posts

Fezza

Har blitt nødvendig med en bilbatterilader til en familiebil her. Batteriet er egentlig nytt og av god kvalitet så vidt jeg vet. Kjøpt i fjor.

Men Volvoen som det nylig gikk opp for meg hadde en Peugeot motor klager i kulda. Nekter til tider å starte dieselvarmeren/tilleggsvarmer.

Kjøpte en Defa 8A lader (links) som skal ta knekken på maset, men fikk høre på Volvo at minus IKKE måtte kobles direkte på batteri, men i motorjording etc. Dette begrunnet de med at det var tilleggsvarmer og at den kunne ta skade av dette.

Tenker mitt om at det sikkert går greit, og at bilen har fått starthjelp tidligere vha. jumper rett på batteri. Men kan ikke noen her inne med peil bare sette en ring rundt der jeg skal koble? Så vet jeg hvem jeg skal skylde på om det går til helve*** :P

IMG_2430_zpst7k6uhmh.jpg

Bonusbilde av en over snittet ivrig dieselvarmer

IMG_2429_zps5xmhi7cs.jpg

Madas

Riktig som de sier når du skal lade batteriet så ofte. Koble til på karosseriet. Batteriet der står såpass langt ut på siden så du har en del skruer rundt støtdempertårnet og bak der. 

Regner med du har mye bruk av den dieselvarmeren. Da må du lade ofte, så en grei løsning med slik lader. 

Det er PSA sin motor. Brukes på alt fra Peugeot, Citröen, Volvo, Mazda brukte den og Ford. 

Fezza

@Madas

Den er god som gull den timerfunksjonen. Ikke så mye for min egen komfort, men føles tryggere å starte opp med varm motor (i følge temp.måler i dasjen).

Så jeg kan bare smette den rett på en av skruene? Skjønner ikke hvorfor de snakket om jording til motor, og ikke bare sa jord/karosseri.

Madas

Ja nei de tenkte vel kanskje at det var nærmeste plass. Ikke veit jeg men bare å finn en plass der du kan skru den fast godt. 

Bruk varmer så mye som mulig, det har motoren bare godt av på vinteren. :)

Fezza

Laderen sier batteriet er fullt. Kan det være et dårlig batteri som faller dramatisk i spenning ved kuldegrader men som oppfører seg som det skal i garasjen her nå?

Kjøpt i fjor som nevnt.

Varta Blue Dynamic F17

12V 80Ah 740A(EN)

Madas

Ville målt spenning på batteriet når bilen er skrudd av. Er det over 12 volt da tror jeg det er styringen på webasto som er gåen.

Et så nytt kvalitetsbatteri skal ikke bli gåent på flere år om du ikke har dyputladet det tomt noen ganger.

• DCN Point 1

ØHN

Jeg har opplevd at splitter nytt "kvalitets batteri" var defekt. Hvis en av battericellene er skadet, yter det dårlig når det belastes tungt med startstrøm. Sjansen for at det er batteriet, er ikke stor, men den er der.

• DCN Point 2

Fezza

@Madas

har begrenset kunnskap når det kommer til multimeter o.l. Holder det å kjøpe noe billig tjafs fra Biltema?

Forresten, styringen på tilleggsvarmeren kan vel ikke lese av feil spenning? Er vel funk/ikke funk?

Hvis bilen ga beskjed i går om "lav batt. spenning -varmer avslått" og den er full ifølge batteriladeren i dag. Snartchargeren som er synderen kanskje?

Er helt forvirret og løsemiddelskadet etter eksos og prickbort idag :shocking2:.

Får starte med blanke ark og våkent hode imorgen:-)

Stian85

Hadde en Volvo v50 med samme motor og tilleggsvarmer og den nektet stort sett å starte hele vinteren når det var behov for å bruke den :-P 

Fezza

@Stian85

Merkelige greier. Varmeren til forrige S60 09' jeg hadde måtte strengt talt byttes en stund etter jeg kjøpte bilen, men funket til gjengjeld i alle temp. Starta villig i gode 10 pluss. Luksus med varm motor! :)

Er vel en annen varmer på S60/V70 enn S40/C70/V50/C30.

Lite imponert over C30, gikk i nødmodus her forleden også. VIDA klager på motstand i partikkelfilter... Nermer seg intervallet, men har strengt talt kun gått 109000.

trogha

Hvis laderen mener batteriet er fullt, er det sannsynligvis noe galt med enten laderen eller batteriet. Dynamoen lader bare batteriet ca.80% fullt, så det skal stort sett alltid være mulig å lade batteriet litt. Dog vil du aldri klare å lade batteriet helt fullt med en 8A lader, hvis det er lite strøm på batteriet og du lader til laderen sier det er fullt, vil du fortsatt klare å lade det enda mer med en lader med f.eks 2-3A. Du har også en sensor/føler som skal ha kontroll på hvor mye strøm det er på batteriet, denne kan det bli krøll med hvis man skifter batteri selv uten å sette strøm på polene mens man skifter batteriet, eller hvis man lader batteriet på minuspolen i stedet for et annet jordingspunkt. Hvis denne sensoren/føleren tror det er lite strøm på batteriet selv om det egentlig ikke er det, vil den ikke starte varmeren fordi den tror at den må spare strøm. Det kan selvfølgelig også være noe galt med selve varmeren. Mener volvo gikk fra eber til webasto på de fleste modeller mellom 2007 og 2010.

Når det gjelder partikkelfilter har det ikke så mye å si om det er en C30 eller en V70, det kommer an på hvordan du bruker bilen. Men det var vel litt trøbbel med partikkelfiltrene på denne motoren, så det ble lagt inn skifteintervaller på disse på rundt omkring 140.000km mener jeg. Partikkelfilteret skal regenerere seg selv innimellom, men regenereringen starter ikke før motoren er driftsvarm, og regenereringen tar vel ca.15-30 min. Hvis den ikke får fullføre regenereringen vil det selvfølgelig bli tett før eller senere, mye småkjøring vil også være med på å tette filteret. Det vil derfor være lurt å ta seg en liten times kjøretur i landeveishastighet i ny og ne.

polishduden

Jeg går for batteriet. Har samme problem med vaskemaskin på jobben. Stått utladet for lenge. Og nå er den "fulladet" på 10 min

Om du har tangampere meter så er det lett å se. Ladestrømmen går raskt opp før den trapper med og viser fulladet

Fezza

Det stemmer at det har vært småkjøring som har tatt knekken på filteret, har time på Volvo som skal bytte nå til uka. Intervallet er visst på 120.000. Koster jo en bombe, og bare for å være helt sikker så kommer reg.reimbytte i samme slengen da dette nærmer seg 10 år <_<

Må si jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem for å eliminere her.

sondresvan

Bittelitt OT: ser ut som om varmeren røyker litt i overkant mye... Broderen har en opel kombo der varmeren plutselig begynte å røyke fælt. Da var det et varmegitter som skulle forvarme (?) dieselen som var gåent. Bytta dette, og varmeren laget aldri noe mer røyk. Men lukter jo helt jævlig da.. type varmekanon..

Hirobofly
11 minutter siden, sondresvan skrev:

Bittelitt OT: ser ut som om varmeren røyker litt i overkant mye... Broderen har en opel kombo der varmeren plutselig begynte å røyke fælt. Da var det et varmegitter som skulle forvarme (?) dieselen som var gåent. Bytta dette, og varmeren laget aldri noe mer røyk. Men lukter jo helt jævlig da.. type varmekanon..

Yepp, Glødesil heter tingen som ofte brenner istykker. Følger typisk med i sånne service-kit til varmeren.

Ville sjekka ladespenningen aller først. Hjelper ikke med nytt/bra batteri hvis den lader for lite. Skal være over 14V (aller helst 14.4V men sjeldent så høyt) på tomgang.

Hvis lading ok, så er det nok batteri som er gåent. Typisk så vil lader fortelle at det er fullt, men under belastning så klarer det ikke holde spenningen.

-Ev feilkode på varmere om denne stopper vil også fortelle om eks lav spenning.

Dette med at varmeren skulle ta skade av å lade direkte på batteripolene, er nok en "urban myth"..... Det er direkte kobling mellom gods/bilens motor med en tykk ledning og batteriets minus-pol, så det er hipp som happ om man kobler på karrosseri eller batteripol. (samme punkt) 

Men, ifm nødstart så ønsker man at ev gnist som oppstår i kontakt-øyeblikket ikke skal vært nært batteri (dannes jo hydrogengass under lading) og dermed anbefales det å koble minus på puntk vekk fra batteri.

Edited by Hirobofly
Skriveleif....

longbow

Har bilen "bms", en klump som sitter på minuspolen, så kan det hende at den må nullstilles for at den skal vise rett.

bige

min Mb w212 2015 skal IKKE lades direkte på batteriet . egen kontakt på + siden og egen kontakt på - siden på inner skjermen . Der flere jordings ledninger koblet . der skal også hjelpe starten kobles

Hirobofly
1 time siden, bige skrev:

min Mb w212 2015 skal IKKE lades direkte på batteriet . egen kontakt på + siden og egen kontakt på - siden på inner skjermen . Der flere jordings ledninger koblet . der skal også hjelpe starten kobles

Men på MB så er vel ofte batteri plassert under sete eller bak i bilen? -Mange biler som har gjemt batteri har ofte egne punkter forran i motorrommet for hjelpestart

bige
5 timer siden, Hirobofly skrev:

Men på MB så er vel ofte batteri plassert under sete eller bak i bilen? -Mange biler som har gjemt batteri har ofte egne punkter forran i motorrommet for hjelpestart

står så fint foran på pass side - under innsuget (som må fjernes - 3 klips ) til cupe luften

Hirobofly
19 timer siden, bige skrev:

står så fint foran på pass side - under innsuget (som må fjernes - 3 klips ) til cupe luften

Men likevel gjemt såpass at de har lagt ut egne punkter for lading/hjelpestart.B)