Gå til innhold

Mine største tabber i detailing


gjohn

Recommended Posts

OK. Hiver meg ut i det. Håper dere andre også vil dele deres tabbe erfaringer i denne tråden. I etterkant er det jo litt morsomt da. Regner med at det er takhøyde for sånne historier på dette forumet uten at man taper ansikt. ;)

Lørdag var det på tide med en utvendig vask. Høyttrykk med CG Citrus Wash & Gloss i Foam Cannon. Tørk med CG Miracle Dryer. Kattevask med andre ord. Felgene fikk en omgang med Autoglym Custom Wheel Cleaner (uten syre). Nå skulle et av de nyinnkjøpte produktene testes. CG BareBone.

Sprayet litt under skjermen der hvor det er hardplast og tørket over med en svamp. Det så jo kanon fint ut. Siden det forsatt er mye støv langs veiene og pollen i luften har jeg hatt god erfaring med CG QD’en Pro Detailer. Bilen blir utrolig glatt og antistatisk. Henter meg et Microfiber håndkle og griper flasken med det blå innholdet og går igang. En liten dusj på panelet og tørker over. Går rundt hele bilen. Syns produktet var litt annnerledes enn sist gang. Ikke den fine dusjen liksom og tørkingen med MF er litt tråere enn det jeg kan huske. Tenkte egentlig ikke mer over det. Som vanlig litt dårlig tid og må bli ferdig.

Etter noen minutter er jeg ferdig og setter fra meg flasken. Men, der stod jo den blå Pro Detailer flasken. Hva i svarte h....te er det jeg har hatt på bilen. Jo, CG Barebones (Blå den og). Neeeeiii. Lukket øyne, bannet og håpet at det hele skulle gå over. Men nei. Det var nok sant. Tabben var et faktum. Hva nå. Vel tok nå den rette flasken (den lyse blå, Pro Detailer), og gikk over bilen på nytt. At jeg ikke skjønte at noe var galt tidligere er jo helt utrolig. Helt annerledes å legge på og tørke av. Snakk om å være fjern, og kanskje litt stresset. Uansett så gikk det nok bra. Lakken er i hvertfall på bilen enda. Har ikke blitt svart i hvertfall.

For en måneds tid siden skulle jeg vaske en del Microfiber kluter og håndkler. Har alltid brukt Milo, men siden jeg hadde lest i en tråd på Scandicshine at CG Citrus Wash & Gloss skulle være konge til vaskemaskin vask av MF’er (etter anbefaling av Verdalens store sønn, Pirex).

Sitat Pirex:

Chemical guys citrus wash and gloss

________________________________________

Noen som har lyst til å høre hva man kan bruke denne såpen til, annet en å vaske bilen?

Felg og dekk vask og microfiber vask.

Blandingsforhold dekk og felger:

1.2DL på 9 DL

Blandigsforhold Mf vask:

Ca 0.4 DL pr vask. ”

Vel doserte anbefalt mengde i vaskeballen og satte maskinen på et 60 graders program som vanlig. Hadde selvfølgelig renset såpeskuffen for uleumskheter først. Må kanskje legge til at jeg aldri har operert vaskemaskinen vår før jeg begynte med dette detailing hysteriet for noen måneder siden. Kona er vel ikke helt happy for det. Liksom hennes maskin det her.

Etter en stund går jeg forbi vaskerommet og åpner døren for kikke. Himmel og h...te for et skumbad. Ikke nok med at jeg kun ser skum gjennom glassdøren på maskinen, men det tøt f..n meg skum under maskinen opp langs fronten. Hva i h...te har skjedd. Skal innrømme at jeg hadde et par vaskehandsker i maskinen også. Kanskje jeg hadde glemt å skylle de fri for såpe men dog. Maskinen går i gang med siste skylling og det er fortsatt både skum og vann under og rundt maskinen. Håper ikke kona kommer tenkte jeg. Tørket opp det jeg kunne på gulvet. Fortsatt masse skum i siste skylling. Fant bruksanvisningen . Må da være mulig med noen ekstra skyllinger. Fant ut at jeg kunne bruke et program og satt i gang. Etter å kjørt programmet for tredje gang og forsatt skum i skyllevannet. Vred jeg på bryteren og trykket på knappen. Poff , Feilmelding i displayet. F...en. Plutselig står fruen i døråpningen. ”Hva har skjedd her da”? ”Ehhh, vet ikke helt, maskinen stoppet visst”. ”#%&, #&¤#%#%”. (sensur). ”Du kan ta de h....tes håndklene dine og dra et visst sted”. Puhhh, svett og trøtt. Nå var gode råd dyre. Pumpa på maskinen går uansett hva jeg trykker og vrir på. Må til slutt dra ut kontakten for at pumpen skal stoppe.

Forsøkte å forklare at dette ikke hadde noe med min bruk av maskinen å gjøre. Var nok bare tilfeldig (lov å prøve seg, hehe). Får etterhvert roet ned fruen. Leter febrilsk i bruksanvisningen og finner en oversikt over feilkoder og hva man skal gjøre. Nå var klokka 23:30. Sliten etter en lang dag og kona var ikke akkurat blid. Lå jo hauger med vask som skulle inn i maskinen og jeg hadde jo bare trengt meg på inn mitt i hennes vaske schedule (uten forhåndsgodkjenning, selvsagt). Feilkode ditt og feilkode datt. Men nei. Til slutt står det: ”For alle andre feilkoder kontakt Service teknikke”. Takk skal du f..en meg ha.

Ahh (lys ide), Internett. Googler feilkoden og kommer på sporet. Pumpa gikk jo uavbrutt. Er vel pga. vannet da (lekkasje). Går inn på vaskerommet og og skrur av bakplata. Ganske riktig masse vann der, og det er en flottør som sørger for at pumpa går. Tørker opp det beste jeg kan og tester ved å sette inn kontakten igjen. Feilkoden er borte og kona blir litt blidere og roligere.

Ikke vet jeg hva som skjedde. Maskinen har fungert fint siden. Ingen lekasje eller noe. Men CG Citrus Wash & Gloss, det bruker jeg aldri mer i vaskemaskinen. Til de som lurer. Vi er forsatt gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Den vaskemaskin flausen din var jo bare dagens da.. :lol:

Jeg skal ihvertfall forsette å holde meg til "vanlig" mf vaskemiddel.

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Wow, snakk om uflaks ja...

Kan ikke si jeg har hatt noen store "ulykker" i denne sammenheng. Men det eneste jeg har gjort som jeg kommer på må være å kommet bort i litt plast med poleringsmaskina slik at plasten ble brent, samt litt for mye press på en plastikkfanger så litt av plasten ble brent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Den vaskemaskin flausen din var jo bare dagens da.. :lol:

Jeg skal ihvertfall forsette å holde meg til "vanlig" mf vaskemiddel.

Er nok lurt det, hehe.

Oisann, hørtes skummelt ut :o Du brukte altså 40ml av citrus wash?

Sorry Ketil. Ikke meningen å henge deg ut. Jeg har stor tillit til din detailing kompetanse og håper jeg er tilgitt. Skal ikke være for sikker men tror jeg holdt meg under 40 ml. Kan enda ikke forklare det som skjedde. Ikke så morro der og da. Men i ettertid.... ;)

Dagens :P

Slike morsomme historier løfter humøret på en trøtt mandag. ;)

Takk for det. Håper det er andre som kan fylle tråden med noen morsomme historier. Eller ar dere aldri gjort noen tabber? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandicshine.no
Er nok lurt det, hehe.

Sorry Ketil. Ikke meningen å henge deg ut. Jeg har stor tillit til din detailing kompetanse og håper jeg er tilgitt. Skal ikke være for sikker men tror jeg holdt meg under 40 ml. Kan enda ikke forklare det som skjedde. Ikke så morro der og da. Men i ettertid.... ;)

Takk for det. Håper det er andre som kan fylle tråden med noen morsomme historier. Eller ar dere aldri gjort noen tabber? :unsure:

Hehe, føler meg ikke uthengt! Vaskemaskinen har jeg ikke stor kontroll på selv :P

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØrjanA
Hehe, føler meg ikke uthengt! Vaskemaskinen har jeg ikke stor kontroll på selv :P

Det vet vi alle etter å ha sett de mengdene med MF og pads du har liggende som skulle vært vasket :lol:

http://www.facebook....dreassenAutospa              http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak


Sertifisert Scandic Shine Detailer   Cosmic Detailing Center  Sertifisert    Scholl Concepts bilpleiesenter    

Sertifisert Polishangel Detailer   Nanolex Certified Detailer   DCN Approved Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Det vet vi alle etter å ha sett de mengdene med MF og pads du har liggende som skulle vært vasket :lol:

HADDE liggende, gutten har jo vaskeskrekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er andre som kan fylle tråden med noen morsomme historier. Eller ar dere aldri gjort noen tabber? :unsure:

Tabber gjør vi vel alle, men har ikke blitt noen morsomme historier ut av mine :(

Men har ødelagt noen pads og bakplater på båtpolering (mye dilldall og skruer, og dårlig med maskering)

Og som du så på speilet på arbeidsbrakka; våtslipt meg gjennom både klarlakk og base :P

Uten tabber lærer man ikke :D

Vel.. kommer på en "tabbe" likevel ;)

..var på Automessen for en haug år siden og skulle demonstrere "fortreffeligheten" ved Scratch-X på et panser jeg kjøpte av en hugger... fin lakk var det på det, men fullt av swirls og masse RDS!

Sto og skravlet og skrøt til en nyskjerrig fyr, og lot han teste selv. Og man kunne ikke se forskjell i det hele tatt der han hadde jobbet! "Merkelig," sa jeg og overtok... og klarte ikke å få til en dritt selv!

"Vet du, vi har et par panser til, la oss teste på det for dette var rart...!"

Heldigvis ble han ikke skuffet når han fikk prøve på et annet panser og jeg forklarte at det var sikkert no slags dårlig lakkforsegling på det..

Henta en kar fra NP så vi tittet på panseret sammen etterpå med lys og lampe, og panseret hadde flere lag med omtrent prikkfri klarlakk.. over ripene! :rofl1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Skal ikke begynne jeg :)

Får bare lære av sine feil, prøve å lære i allefall

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksa når det var overskya, så tenkte ikke det skulle begynne å regne mens jeg holdt på, hadde jo ikke regna hele dagen.. La på voks og ble borte 30 min (var på jobb og voksa samtidig hehe). Begynte jo selvfølgelig å regne da jeg var vekk og bilen hadde masse fine perler på seg når jeg kom tilbake..

Skulle vaske bilen til pappa før han skulle selge den, avfetting - vask - voks

Vaska og begynte å tørke, hadde ikke tid til å bruke clay og tørka før jeg gikk rett over på shielden. Det var jo etter vinteren. Har hvertfall fått han til å slutte med vaskehaller, så han spyler bare over bilen når den er skitten. Så hvor rein den blir er et annet spørsmål. I hvertfall var det masse asphalt flekker over hele bilen, selvom jeg hadde brukt avfetting 2 ganger og vaska grundig 2 ganger med sterk såpeblanding. (dette var forøverig den samme dagen som dette over).

Blei ganske jævlig resultat med regnbuefarger på bilen her og der og klin umulig å få av voksen. Hadde jobb vakt den dagen så blei en tur hjem når jeg hadde mulighet, henta mer avfetting og clay. Fikk lånt et lokale 11 tia på kvelden og begynte på nytt. Lakken ble bra etter litt (mye) clay.

Så var det jo innvendig da.. Mye dritt, sand og grus her og der. kasta alt som var ut av bilen og begynte. Var ferdig med skinn behandling og rengjøring og klokka hadde krabba over 3 på natta. Kom meg hjemover og la meg rundt 4, kan tro det var en deilig dag på jobb og skole da ja..

Da jeg skulle kjøre opp til fattern på jobben var det noen måker som hadde brukt bilen som drite kasse, wohoo! Ny runde med vask.!

Så var det avgårde å vise bilen, dra hjemover og jobbe til 11, hvem tror dere fikk lov til å vaske jobb bilen?? hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Hadde en ganske irriterende episode selv for en stund siden. Hadde hatt en rimelig stor jobb på en kundebil og hadde fått lagt 2 lag med voks på den. Rett før eg ga meg skulle eg kjapt gå over med QD, og gikk igang på panseret... "Hmm luktet litt stramt... IPA?!?!?!? ¤#&#& så var det bare å starte voksingen på nytt... Så nei gjohn du er ikke den eneste som tar feil flaske innimellom. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljet opp leddet mellom "pistolen" og endeleddet på høytrykkspyleren min, siktet på bilen... bang!.... endeleddet rett i døra :o:huh: (heldigvis min bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...