Gå til innhold
Conlogo / Terje

Swissvax på voks vs. coating

Recommended Posts

Conlogo / Terje    125
Conlogo / Terje

Swissvax direktør George Weidmann forklarer litt om forskjellen på coating og voks - fordeler og bakdeler. 

Videoen kan du se her

• DCN Poeng 7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar    2 321
Reidar

Jeg vil påstå at på en gammel klassiker, ta f.eks den sorte Mercedes 300 SE`en jeg tok i vinter med tett sort lakk, veldig sensitiv for microriper vil det være fonufitg med coating istedet for å måtte maskinpolere bilen 2-3 ganger hver sesong fordi man har vasket på den microriper.

Ja, det er mer tidsriktig med voks på en gammel klassiker, men man må også ta hensyn til bruken og hva som er mest hensiktsmessig.

• DCN Poeng 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conlogo / Terje    125
Conlogo / Terje
Jeg vil påstå at på en gammel klassiker, ta f.eks den sorte Mercedes 300 SE`en jeg tok i vinter med tett sort lakk, veldig sensitiv for microriper vil det være fonufitg med coating istedet for å måtte maskinpolere bilen 2-3 ganger hver sesong fordi man har vasket på den microriper.
Ja, det er mer tidsriktig med voks på en gammel klassiker, men man må også ta hensyn til bruken og hva som er mest hensiktsmessig.

Enig, er det f.eks en klassiker med original lakk ville jeg uansett anbefalt coating for å bevare den så godt som mulig. Alle faktorer spiller jo inn. Men på en bil som brukes til en og annen søndagstur samt et par treff om sommeren vil det være en annen sak. Om lakken ikke er like ømfintlig som den merca selvfølgelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
_Makki_    1 038
_Makki_

en god carnauba voks er kos. Coating skulle aldri vært oppdaget, er noe tull jungel av alt mulig liksom 100h på skala og alle er best :P

• DCN Poeng 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polish    27
Polish
6 timer siden, _Makki_ skrev:

en god carnauba voks er kos. Coating skulle aldri vært oppdaget, er noe tull jungel av alt mulig liksom 100h på skala og alle er best :P

Enig med deg. Har testet CQuartz og Nanolex. La Cquartz på ene halvdelen av panseret for en tid tilbake og Fusso på den andre. Meget mulig at coatingen fortsatt er der, men den har ikke i nærheten av den vannperlingen og glattheten Fusso har. Lar jeg neglene gli over så glir de lett på Fusso siden og nærmest bråstopper på CQuartz.

Jeg kommer ikke til å bruke mer penger på Coating. 

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar    2 321
Reidar

Kan være verdt å prøve mer enn 1 type før man slakter alle coatinger under samme kniven ☺

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnarmikal    875
Gunnarmikal
2 timer siden, Polish skrev:

Enig med deg. Har testet CQuartz og Nanolex. La Cquartz på ene halvdelen av panseret for en tid tilbake og Fusso på den andre. Meget mulig at coatingen fortsatt er der, men den har ikke i nærheten av den vannperlingen og glattheten Fusso har. Lar jeg neglene gli over så glir de lett på Fusso siden og nærmest bråstopper på CQuartz.

At de kjennes ikke så glatte ut, kan eg vær enig i uten reload,men om Fusso holder bedre da har du gjort feil ved påføring... Eller er det noe gale me coating. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polish    27
Polish
1 time siden, Reidar skrev:

Kan være verdt å prøve mer enn 1 type før man slakter alle coatinger under samme kniven ☺

Jeg har da prøvd to. Meget mulig andre typer er bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polish    27
Polish
6 minutter siden, Gunnarmikal skrev:

At de kjennes ikke så glatte ut, kan eg vær enig i uten reload,men om Fusso holder bedre da har du gjort feil ved påføring... Eller er det noe gale me coating. 

Jeg fulgte bruksanvisningen og en Youtube video.

Som sagt, meget mulig coatingen fortsatt sitter, men jeg er ute etter den herlige glatte hinnen hvor vanndråpene preller av.

Jeg vasket bilen og vokset den med Fusso for en mnd. siden. Vasket den første gang igjen igår. Da var den ganske møkkete, og sikkert litt salt siden saltingen har startet. Allikevel ble den 99% rent bare ved å høytrykksvaske den. Riktignok 2 ganger, en gang med Surfex HD og en med Nerta. Fikk den m.a.o ren nok uten å berøre lakken. Herlig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Exint / Pec    344
Exint / Pec

Cquartz... snakker vi UK eller FINEST?
Uavhengig dunker den ut Fusso på varighet og renseeffekt.
At det har skjedd noe i legge prosessen kan hende. Hvordan la du coatingen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mozell    43
Mozell

Synes det er et interessant poeng at når coatingen sin levetid er forbi så må det våtslipes for å få vekk rester.
Hvordan går det å legge ny coating over den gamle?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polish    27
Polish
3 minutter siden, Pec skrev:

Cquartz... snakker vi UK eller FINEST?
Uavhengig dunker den ut Fusso på varighet og renseeffekt.
At det har skjedd noe i legge prosessen kan hende. Hvordan la du coatingen?

Tror det var UK. Kjøpte den hos Bilpleiekongen. Jeg la den som beskrevet ifølge brukermanual og en Youtube video.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
doffen23    7
doffen23

Bruker maxxol ice gold serien 24 mnd coating, og er svært godt fornøyd med den. Bare positive tilbakemeldinger fra kunder også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conlogo / Terje    125
Conlogo / Terje
12.11.2016 - 11.39, Mozell skrev:

Synes det er et interessant poeng at når coatingen sin levetid er forbi så må det våtslipes for å få vekk rester.
Hvordan går det å legge ny coating over den gamle?

Det er satt veldig på spissen. De færreste coatinger må slipes vekk.. 

Legge ny coating over gammel går kjempefint med bl.a modesta. Regner med at det er forskjellig fra merke til merke. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ALFRED    187
ALFRED
12.11.2016 - 1.40, _Makki_ skrev:

Regner med at du og GunnarMikal diskuter dette heftig kva som er best.:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig