Gå til innhold

Bytte av motoroljetype ga lekkasje?


SverreP

Recommended Posts

Mine foreldre har en strøken 95-modell Volvo 960 med 2,5 liters B6254F-motor. Bilen er blitt tatt ekstremt godt vare på siden de kjøpte den ny, blant annet med olje- og filterskift for hver 7500 km og service hvert år. Bilen har gått 176.000, og fadern har vært veldig nøye med å bruke samme type olje hver gang. Ved siste oljeskift måtte bilen på verksted, så de tok dette også. Dessverre brukte de en annen oljetype, noe min far mener er årsaken til at de etter ca 1500 km oppdaget oljeflekker flere steder på garasjegulvet. Det viser seg at det plutselig har oppstått lekkasje på tre steder, og motoren må overhales eller byttes. Hva tror dere, kan bytte av oljetype skape så store problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SverreP skrev:

 

Mine foreldre har en strøken 95-modell Volvo 960 med 2,5 liters B6254F-motor. Bilen er blitt tatt ekstremt godt vare på siden de kjøpte den ny, blant annet med olje- og filterskift for hver 7500 km og service hvert år. Bilen har gått 176.000, og fadern har vært veldig nøye med å bruke samme type olje hver gang. Ved siste oljeskift måtte bilen på verksted, så de tok dette også. Dessverre brukte de en annen oljetype, noe min far mener er årsaken til at de etter ca 1500 km oppdaget oljeflekker flere steder på garasjegulvet. Det viser seg at det plutselig har oppstått lekkasje på tre steder, og motoren må overhales eller byttes. Hva tror dere, kan bytte av oljetype skape så store problemer?

 

Jeg ville vell heller tro at de har overfylt den med for mye olje slik at trykket har blitt for stort og da får ikke oljen nok plass så ut må den som kan resultere i lekkasje fra pakninger..men det er bare en teori fra min side.Mange biler spytter ut olje viss det er fylt for mye  men viss de har fylt den helt opp til oljepåfylling lokket så rekker motoren det ikke før det er for seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bilen gått med minralolje hele livet og nå har fått helsyntetisk olje kan det alltids bli noe krøll, men høres litt merkelig ut at den plutselig må overhales etter oljebytte. Motoren skal også tåle litt overfylling som burde kunne presse seg ut via avluftinga, du skal fylle ganske mange liter over det som er normalnivå for at oljen skal sprenge seg ut av motoren. Og du skal ha en ganske dårlig dag på jobben for å overfylle såpass med olje hvis du jobber som mekaniker, det er uansett greit å peile oljen noen kjøreturer etter oljeskift. Vet du nøyaktig hvorfor motoren må overhales, altså hvor lekasjene er og hva som er galt, indre skader, noe som har havarert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Forslag skutt fra hofta:

 

  • Ny syntetisk olje med gode renseadditiver løsner opp mye grums i en gammel motor. Det kan gi slitasje/motorskade når det blir med rundt.
  • Ny syntetisk olje med gode renseadditiver løsner opp gammel møkk rundt morkne pakninger. Disse holder da ikke lenger tett, og motoren begynner å svette/lekke olje.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen grunn til at denne relativt moderne motoren skal ha gått på noe annet enn moderne helsyntetisk olje hele sitt liv. Dette er en helt annen verden enn firer-motorene Volvo også hadde så sent som på nittitallet (som er veldig nært beslektet de som har vært med siden 70-tallet)

Men hva er en oljeflekk? Er det en dråpe eller en dam?

Ville i første omgang bare byttet tilbake til oljen som har vært brukt før, og gitt motor en vask så det blir lettere å se hvor det lekker/svetter og eventuelt om det kommer mer.



Edit: ... som andre også har svart ser jeg :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Oljeflekkene var kun en indikasjon, motoren er undersøkt av verksted og det er oppstått lekkasje to eller tre steder. Verkstedet anbefalte full overhaling eller bytte, da det forsvinner 8-9 dl olje pr 10 mil. Motoren har gått på Castrol syntet siden den var ny, denne gangen ble det brukt olje fra Total Quartz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far min har opplevd utrolige ting med dårlige oljer (qaker state)

Eksempler: BSA 750cc begynte å leke olje og gå dårlig på tomgang, byttet til Castrol så ble den ok igjen.

Toyota Hiace 2001 - etter oljeskift på bakaksel så begynte den å lage ulyder. Byttet til Valvoline så ble den bra igjen.

Pontiac Trans Am 77 - LSD bakdiff hang og laget knekkelyder ved sving på parkeringsplass, byttet til an annen olje så ble den bra igjen.


Men har også hatt en Chevrolet Van med 350cid motor og denne taklet denne dårlige oljen bra.

 

Så ja, olje kan lage mye tull ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...