Gå til innhold
EspenE

Får ikke felgene rene.

Recommended Posts

EspenE

Har prøvd prickbort, biltema syre, korrosol, sonax felgrens og sterk surfex. Alt omhverandre i flere omganger. Bakfelgene gikk greit, men framfelgene får jeg ikke til. Noen som har noe tips? 

DSC_0215.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenE

Da skal jeg kjøpe meg clay å prøve det.. Har bare polish, ingen maskin lenger. Prøvde å knikke litt med en pøføringspad og polish, men det ble ikke mye bedre.. vil en clay bite fra seg bedre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha
41 minutter siden, EspenE skrev:

Da skal jeg kjøpe meg clay å prøve det.. Har bare polish, ingen maskin lenger. Prøvde å knikke litt med en pøføringspad og polish, men det ble ikke mye bedre.. vil en clay bite fra seg bedre?

Det kommer an på hvilken polish du prøvde med, var det en grov polish beregnet for maskinbruk tviler jeg på at clay vil ha noen effekt. Var det en håndpolish uten slipemidler kan det kanskje funke. Ville prøvd med sitrusrens og f.eks wd-40 bare for å se om det kan løse opp noe, men det høres ut som grov polish og maskin (evt.for hånd) er veien å gå med tanke på alt du allerede har prøvd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mammut89

Håndpoleringsprodukter er overraskende fine på sånne ting som dette. Autoglym super resin polish eller meguiars ultimate compound f.eks. eller bare den groveste maskinpolishen du finner ala S3 eller FG400

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenE

Jeg prøvde med Menzerna et eller annet veldig grov rubbing og vanlig påføringspad. Mulig jeg hadde fått bort alt til slutt, men jeg måtte amputert bort begge armene pga senebetennelse lenge før den tid. Herregud som det sitter da. . 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
atlebj

Jeg bruker Autoglym Extra Gloss Protection på felgene. Siden den er løsemiddelbasert, så tar den asfaltflekker og annen dritt - samtidig som den legger igjen polish. Det er jo en hardvoks, har brukt den mye på Gelcoat på båter....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha
11 timer siden, atlebj skrev:

Jeg bruker Autoglym Extra Gloss Protection på felgene. Siden den er løsemiddelbasert, så tar den asfaltflekker og annen dritt - samtidig som den legger igjen polish. Det er jo en hardvoks, har brukt den mye på Gelcoat på båter....

Extra gloss protection er en ren lakkforsegling, at den skal løse opp og blande seg med asfaltflekker, som igjen skal ligge å beskytte lakken, er strengt tatt bare tull når vi har egne produkter som skal fjerne slikt før man påfører voks/lakkforsegling/coating etc..:)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
atlebj

Anbefaler deg å prøve Extra Gloss på felgene - du blir overrasket over hvor mye den tar selv etter P21S/Korrosol og tilsvarende. Legger gjerne Autobahn som endelig beskyttelse...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polish

Betviler ikke det. Jeg har også lagt merke til at Extra Gloss Protection løser asfaltflekker bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sondresvan

tok ned vinterfelgene fra loftet selv idag. Jeg hadde vasket de før jeg satte de bort, men var noe asfaltrester igjen på baksiden. Dette fjernet jeg lett med blå-rens og fille. Påførte fusso etterpå som beskyttelse :thumbup:

blårens er vell igrunnen konsentrert wipedown, og fås kjøpt hos noen malerforetninger og jernvarebutikker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha
14 timer siden, atlebj skrev:

Anbefaler deg å prøve Extra Gloss på felgene - du blir overrasket over hvor mye den tar selv etter P21S/Korrosol og tilsvarende. Legger gjerne Autobahn som endelig beskyttelse...

Er klar over at LSP produkter løser opp asfalt effektivt, collinite sine produkter er også ekstremt effektiv på å løse opp asfalt, men det er prickbort også. Og jeg legger ikke voks/forsegling før lakk/felger er helt ren. Små asfaltprikker fjernes enkelt med prickbort eller annen kaldavfetting, store asfaltflekker (på felger) er det mest hensiktsmessig å skrape bort, for så å vaske bort restene med f.eks prickbort eller sitrusrens. Husk at disse asfaltprikkene er seige og dermed full av grus/sand og annen møkk som finnes der ute, det er ikke noe jeg vil ha i applicatoren når jeg påfører voks/forsegling på en lakkert overflate jeg forsøker å holde ripefri.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristoffer Grødal Breivik

Mulig jeg banner i kirka her nå men har hatt noen felger som ikke ble helt rene selv, hadde samme belegget. Prøvde alt i arsenalet med flere runder Prickbort, Sterke Surfex HD løsninger - alt...

I et siste desperat forsøk så jeg ei flaske med Turtle Superwash som jeg hadde en dæsj på en fuktig svamp og gnidde på.... Det gikk nesten like fort av som i Jif Baderom reklamen på tv :)

Hvis du - eller naboen din har den ;)  så prøv :)

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ingolf

Artig med løsninger litt utenom det vanlige!

Literspris på EGP vil jo gjøre at dette ikke står først i rekka av ting man prøver, og turtle sin vil nok være ganske sterk ettersom denne er ment å blandes ut.

Ren såpe har jeg sett være nevnt i forpaktningen på et par merker, for å fjerne sevje etc.

Minner meg på CG videoen hvor de fjerner grafitti med voks - 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenE
8 timer siden, Kristoffer Grødal Breivik skrev:

Mulig jeg banner i kirka her nå men har hatt noen felger som ikke ble helt rene selv, hadde samme belegget. Prøvde alt i arsenalet med flere runder Prickbort, Sterke Surfex HD løsninger - alt...

I et siste desperat forsøk så jeg ei flaske med Turtle Superwash som jeg hadde en dæsj på en fuktig svamp og gnidde på.... Det gikk nesten like fort av som i Jif Baderom reklamen på tv :)

Blir nesten nødt tll å prøve dette da.. Selv om jeg har prøvd rubbing på påføringspad også. Prøvde du det før Turtle? Felgen er skikkelig ru der møkka sitter, og det minner om bremsestøv.. Men korrosol får ikke av mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde ikke rubbing nei, det hadde blitt neste steg om ikke Turtlen virket... men har du asfaltflekker på felg eller andre steder på bilen er det også duganes. En fuktig svamp og en god dæsj turtle så er det bare å starte å gnikke forsiktig ( på felg så kan en ta i mer ;) ) Så Turtlen er fast til felgvask på før ny voks eller coating legges på :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenE
21 timer siden, Kristoffer Grødal Breivik skrev:

Er det denne du mener?:

Screenshot_20161101-094150.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp :) er den :) litt på en fuktig svamp, gni litt og Spyl av med slange eller høytrykk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig