Gå til innhold

Rengjøre / service på webasto på audi


Arild

Recommended Posts

Hei. 

 

Har en 2011 audi a4 2.0 tdi med original webasto. Har sett at den tidvis røyker mye når den blir slått på og lurer meg på om noe kan være tett, må skiftes filtre på eller lignende. 

 

Noen som har kjennskap til hvordan rense denne eller hva som må gjøres med webasto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på youtube

 

 

Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdiSugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi  Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8,

Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjenner de forkjellige modellene vil jeg tro at selve Webastoen er stort sett den samme i alle modeller av Audi. Jeg har en 2016 A6 som og røyker litt men bare ved oppstart. 

Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdiSugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi  Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8,

Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyker litt er greit..

 

min trøbler tidvis med at den ikke starter i det hele tatt. I fjor så startet jeg den og etter litt tid så trodde jeg hele bilen stod i full fyr så mye den røykte. Derfor jeg lurte litt på om det var noe tett e.l 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være no smuss og dritt på eksospotta som gjør at det ryker innimellom. Kan og være sot. Min ble sauset inn med tectyl av uvitende folk, kan tro det dunsta og røyk ja. Med det samme en er inne på det er det viktig at den får kjørt ferdig syklusen sin så ikke potta tetter seg. Ikke bruk den på korte turer der den ikke har sjans til å bli ordentlig varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, roddis skrev:

Kan være no smuss og dritt på eksospotta som gjør at det ryker innimellom. Kan og være sot. Min ble sauset inn med tectyl av uvitende folk, kan tro det dunsta og røyk ja. Med det samme en er inne på det er det viktig at den får kjørt ferdig syklusen sin så ikke potta tetter seg. Ikke bruk den på korte turer der den ikke har sjans til å bli ordentlig varm.

Pendler ca 2 mil til jobb. Så den blir nå varm nok.

Ikke noe tectyl på min bil. Så er ikke det som gjør utslaget her. 

Tidvis starter den ikke opp i det hele tatt (webastoen altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Volvoer kan røyke mye viss batteriet ikkje er skikkelig ladet hvertfall, usikker på om dette gjelder vag og.

IGL Kenzo master installer

 

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Sertifisert Polishangel Bilpleier.

 

 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...
19.12.2016 - 22.59, sondresvan skrev:

Kan også være varmegitteret som er gåent, da røyker det som barejuling!

har brukt den endel siste tiden. Røyker ikke nå noe særlig. 

Virker som de gangene det har skjedd har vært enktelttilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellowchris

Noen som er god på webasto?

Webastoen i golfen min har fått feilkode gjentatte ganger. Jeg har fått de slettet men etter å ha brukt den noen ganger kommer det tilbake.

Den sliter med å starte og går ikke like lenge som den er stilt inn på, noe som er  veldig irriterende i Tromsø på vinteren:P

Er det noe jeg kan gjøre med dette selv, eller må jeg få den på verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feilkoden da?

Hvis brenner går OK når den går, men plutselig stopper så kan det være at batterispenningen blir for lav. (feilkoden vil si noe om årsaken til stopp)

Alternativt så kan det være glødesil/varmegitter, glødeplugg, etc som må skiftes. Finnes sånne repsett å få kjøpt.

Litt nevedyktig så kan man fint overhale brenner selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sikre alltid bra dieselforsyning til brenneren (denne har sin egen pickup i tanken), så er det anbefalt å ikke ha mindre enn 1/4 tank diesel.

-Dette fordi lavere nivå med diesel kan gjøre at det skvulper for mye og brenner kan risikere å suge luft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hvis webastoen ryker har du mange muligheter til hva som er feil. Det er dyrt å bytte deler på webasto før du vet hva som er feil, med andre ord billigere og gjøre en diagnose før du handler deler. Det vanligste er at brennkammer er sota ned/ødelagt/får ikke diesel nok. Temperatursensor kan også ryke og måle feil temp på vannet som går gjennom.
Det vanligste du må bytte/ha service på er brennkammer, sirkulasjsonspumpe, pakninger og vifta. Luftfilter inn til webadto bør og byttes/renses nå og da.
Er i grunn en liten jobb og ha service på webastoen, det mest kompliserte er nok å komme inn til Den, avhengig av bil du kjører selvfølgelig. Men vil anbefale deg og ta en diagnose, så sparer du deg potensielt for mange tusenlapper.

-Skoda Octavia 2010 1Z5

-Mercedes Benz 190E 2.8 1991

-Mercedes Benz C200 Kompressor Avantgarde 2002 

-Mercedes Benz E200 1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis den ryker en del, men virker, er det nesten alltid brennkammeret som er sotet ned. Så vis du først tar den ned for demontering / sjekk er det lurt å ha dette + pakningsett liggende. Koster ca 2500kr. 

Jeg har Webasto på begge mine biler og har tatt de fra hverandre for å rense de før de har begynt å ryke osv. Allerede da er det en del kull/sot i kammeret, men har ikke trengt å skifte deler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...