Jump to content
Sign in to follow this  
Arild

Rengjøre / service på webasto på audi

Recommended Posts

Arild

Hei. 

 

Har en 2011 audi a4 2.0 tdi med original webasto. Har sett at den tidvis røyker mye når den blir slått på og lurer meg på om noe kan være tett, må skiftes filtre på eller lignende. 

 

Noen som har kjennskap til hvordan rense denne eller hva som må gjøres med webasto?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arild

Er det samme opplegget på gamle a6en kontra min nyere a4 b8 da?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polsokk

Uten at jeg kjenner de forkjellige modellene vil jeg tro at selve Webastoen er stort sett den samme i alle modeller av Audi. Jeg har en 2016 A6 som og røyker litt men bare ved oppstart. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arild

Røyker litt er greit..

 

min trøbler tidvis med at den ikke starter i det hele tatt. I fjor så startet jeg den og etter litt tid så trodde jeg hele bilen stod i full fyr så mye den røykte. Derfor jeg lurte litt på om det var noe tett e.l 

Share this post


Link to post
Share on other sites
roddis

Kan være no smuss og dritt på eksospotta som gjør at det ryker innimellom. Kan og være sot. Min ble sauset inn med tectyl av uvitende folk, kan tro det dunsta og røyk ja. Med det samme en er inne på det er det viktig at den får kjørt ferdig syklusen sin så ikke potta tetter seg. Ikke bruk den på korte turer der den ikke har sjans til å bli ordentlig varm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arild
8 timer siden, roddis skrev:

Kan være no smuss og dritt på eksospotta som gjør at det ryker innimellom. Kan og være sot. Min ble sauset inn med tectyl av uvitende folk, kan tro det dunsta og røyk ja. Med det samme en er inne på det er det viktig at den får kjørt ferdig syklusen sin så ikke potta tetter seg. Ikke bruk den på korte turer der den ikke har sjans til å bli ordentlig varm.

Pendler ca 2 mil til jobb. Så den blir nå varm nok.

Ikke noe tectyl på min bil. Så er ikke det som gjør utslaget her. 

Tidvis starter den ikke opp i det hele tatt (webastoen altså).

Share this post


Link to post
Share on other sites
longbow

Volvoer kan røyke mye viss batteriet ikkje er skikkelig ladet hvertfall, usikker på om dette gjelder vag og.

Share this post


Link to post
Share on other sites
OleMo

Mye røyk skyldes ofte nedsotet brennkammer. Har du tilgang på diagnoseutstyr?

Share this post


Link to post
Share on other sites
sondresvan

Kan også være varmegitteret som er gåent, da røyker det som barejuling!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arild
19.12.2016 - 22.59, sondresvan skrev:

Kan også være varmegitteret som er gåent, da røyker det som barejuling!

har brukt den endel siste tiden. Røyker ikke nå noe særlig. 

Virker som de gangene det har skjedd har vært enktelttilfeller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
yellowchris

Noen som er god på webasto?

Webastoen i golfen min har fått feilkode gjentatte ganger. Jeg har fått de slettet men etter å ha brukt den noen ganger kommer det tilbake.

Den sliter med å starte og går ikke like lenge som den er stilt inn på, noe som er  veldig irriterende i Tromsø på vinteren:P

Er det noe jeg kan gjøre med dette selv, eller må jeg få den på verksted?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hirobofly

Hva er feilkoden da?

Hvis brenner går OK når den går, men plutselig stopper så kan det være at batterispenningen blir for lav. (feilkoden vil si noe om årsaken til stopp)

Alternativt så kan det være glødesil/varmegitter, glødeplugg, etc som må skiftes. Finnes sånne repsett å få kjøpt.

Litt nevedyktig så kan man fint overhale brenner selv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
yellowchris

Står bare system fault aux. Heater i kjørecomputeren. Har ikke vagcom selv så vet desverre ikke mer enn det . Hvor kan jeg finne repsett? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hirobofly

Finn typen varmer du har, så har ebay garantert repset;)

Uansett greit å få lest ut feilkoder 

Share this post


Link to post
Share on other sites
josje

uønskede stopp og startvansker kan også oppstå pga luft i systemet. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hirobofly

For å sikre alltid bra dieselforsyning til brenneren (denne har sin egen pickup i tanken), så er det anbefalt å ikke ha mindre enn 1/4 tank diesel.

-Dette fordi lavere nivå med diesel kan gjøre at det skvulper for mye og brenner kan risikere å suge luft. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Murse

Hvis webastoen ryker har du mange muligheter til hva som er feil. Det er dyrt å bytte deler på webasto før du vet hva som er feil, med andre ord billigere og gjøre en diagnose før du handler deler. Det vanligste er at brennkammer er sota ned/ødelagt/får ikke diesel nok. Temperatursensor kan også ryke og måle feil temp på vannet som går gjennom.
Det vanligste du må bytte/ha service på er brennkammer, sirkulasjsonspumpe, pakninger og vifta. Luftfilter inn til webadto bør og byttes/renses nå og da.
Er i grunn en liten jobb og ha service på webastoen, det mest kompliserte er nok å komme inn til Den, avhengig av bil du kjører selvfølgelig. Men vil anbefale deg og ta en diagnose, så sparer du deg potensielt for mange tusenlapper.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kimhas

Vis den ryker en del, men virker, er det nesten alltid brennkammeret som er sotet ned. Så vis du først tar den ned for demontering / sjekk er det lurt å ha dette + pakningsett liggende. Koster ca 2500kr. 

Jeg har Webasto på begge mine biler og har tatt de fra hverandre for å rense de før de har begynt å ryke osv. Allerede da er det en del kull/sot i kammeret, men har ikke trengt å skifte deler.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...