Gå til innhold
A. Gaastjønn

Erfaringer med rense-middel til turbo og motor?

Recommended Posts

A. Gaastjønn

Kunne tenkt meg å fått rensa "vanesa" på turboen. Har ikkje hatt problem med at dei er sticky endå, men tenker å gjere det som eit forebyggande tiltak. Har i utgangspunktet sett på å fjerne eksosanlegget frå turboen, og rense ved hjelp av ovnsrens. Det er eindel arbeid, og lite fristande å utføre uten løftbukk eller oppvarma garasje. Kom over denne videoen i går, og den virka veldig interessant. Då får ein i teorien rensa frå luftinntaket og videre innover. Nokon som har erfaring med dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
xavi0n

Har ikke helt troa på slike "vindunermiddel". Ja det har sikkert noe for seg, men om det gjør en forskjell må gudene vite.
Og en annen ting er vel at Dieselpartikkelfilter og katalysator har vel ikke helt godt av så mye fukt gjennom systemet.
Det hadde vært utrolig interessant å ha sett bilder fra både stempler og turbo før å etter en slik behandling.

Endret av xavi0n

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
A. Gaastjønn

Blei litt skeptisk når eg leste dette: 

I think it's BS for a very simple reason.
VNT vanes are on the turbine side of the turbocharger, air intake is connected to the compressor side - only connection between those two sides is a shaft joining compressor and turbine wheel.

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159-brera-andamp-946-spider/781690-revive-turbo-cleaner-ardrox.html

Han har eit godt poeng. Kanskje eg må vente til våren å heller gjere det skikkeleg. Eventuelt ta ut heile turboen og sjekke den. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sanden

Hmm jeg vil anta at det er litt placebo effekt av disse vindundermidlene. Men samtidig så kan disse midlene muligens gjøre mer skade enn nytte, tenker mest på høytrykk dieselpumpene. Så det store spm er er det bedre og vente til problemet kommer eller prøve og forebygge. Jeg har gått ett par runder med meg selv og ente med at jeg prøvde stp sin partikkelrens som man fyller på tanken. var en enorm forskjell, giringen på autolaten ble mye bedre. mer kontant i svaringen under akselarasjon. grunnen til at jeg valgte og prøve dette var at jeg har overtid har slitt med egr ventilen. så jeg håpet at noen av stoffene skulle mykne opp sotbelget rundt egr ventilen. Jeg har ikke tid til og ta ut ventilen og rengjøre denne. så når jeg får tid til dette så skal jeg uansett gjøre dette. jeg vet også at det mange som sverger til tunap http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/annet/bilpleie-tunap men fy søren for en pris på mye av dette. Men det er mange som skryter av disse produktene dems. men er det vært og bruke 2000 kr på partikkel rens? hmm den vil jo før eller siden gå tett uansett. 

Jeg har dessverre ikke noe langtids erfaring med noe av dette på tanken over tid. og om det fører til noe bi effekter. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
xavi0n
26 minutter siden, Vikingr skrev:

Blei litt skeptisk når eg leste dette: 

I think it's BS for a very simple reason.
VNT vanes are on the turbine side of the turbocharger, air intake is connected to the compressor side - only connection between those two sides is a shaft joining compressor and turbine wheel.

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159-brera-andamp-946-spider/781690-revive-turbo-cleaner-ardrox.html

Han har eit godt poeng. Kanskje eg må vente til våren å heller gjere det skikkeleg. Eventuelt ta ut heile turboen og sjekke den. 

Det han skriver er både rett og galt.
Det de mener som skal rense VNT i turbo er Dampen/vesken som kommer ut av sylindrene og inn i eksossiden på turboen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig