Gå til innhold

Tips til bruktbil?


Core2Duo

Recommended Posts

Om man vil ha god plass er Opel Vectra C stasjonsvogn fantastisk. Veeeldig god plass og gode biler å kjøre, til en edruelig prislapp. Vi hadde en slik i noen år, bytta ut en Mazda 6 som ganske raskt rusta i stykker, til tross for at den ble vasket ofte og pent behandlet. Motoren takket også for seg med relativt lav kilometerstand.

Kan ikke huske noen store feil på Vectraen. Dette var dog facelift, noe jeg ikke tror man får innenfor ditt budsjett, uten å ha sjekket markedet i det siste.

Endret av adivass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstegenerasjons V70 får du også med en dieselmotor fra VAG, den er visstnok ganske gjerrig på drivstoffet.

Edit: trenger ikke være redd km.stand på disse så lenge de virker brukbart vedlikeholdt.

F.eks. http://www.finn.no/80087816


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lite erfaring med dieselmotorene til volvo fra den tiden, men synes 2.5tdi fra vag høres skummelt ut, i hvert fall de som kom sånn pluss minus år 2000.

 

Har en kompis som har kjørt en tilsvarende V70 fra 300k til 450k med kun skifting av slitedeler som hjullager og foringer. Gå for "liten" (2.4) bensinmotor uten awd og turbo så reduserer du sjansene for dyre verkstedregninger. Automatkassene kan gå veldig langt på de mindre motorene, blir mer risikabelt på turbobilene.

 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=83107688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dieselfemmeren volvo brukte er visst en motor VAG-entusiastene elsker fordi den er solid og kan jages opp en hel del.

Ellers helt enig. På 2. generasjon V70 kom de med en nedtrimmet (edit: bensin) 140hk 2.5l 20V motor, i prinsipp samme motor som var med Volvo helt fra 850 ble lansert i 1992, men da med 170hk. I 140hk utgaven kan den dermed chippes til 180-190 hk og være veldig mye bil for pengene.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

En finner faktisk greie BMW E39 5-serier til 25.000 kr. Er selvsagt en fordel om en er litt over gjennomsnittig nevenyttig når en har en slik bil. Bensiner sekserene til BMW er temmelig skuddsikre, så jeg hadde siktet på en E39 523i Touring. Da har bilen greit med kraft i forhold til vekt og det faktum at det er en automatkasse av eldre årgang :)

 

Har selv erfaring med Vectra C stasjonsvogn, selv om de prismessig er veldig bra, gir det ikke noen spesiell glede å kjøre. Dette er med 1.8l 122hk bensiner. Opplevelsen hadde sikkert vært helt annerledes med en dieselmotor. Forstår ikke helt greia med å ha plass til et helt fotballag i bilen, når draget er fraværende med mer enn 50kg last :wacko:

Carbonschwarz E60 M-Sport 525da '05 stående på Style 172 8,5" & 9,5", 245/35-19 & 275/30-19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Diesel skrev:

En finner faktisk greie BMW E39 5-serier til 25.000 kr. Er selvsagt en fordel om en er litt over gjennomsnittig nevenyttig når en har en slik bil. Bensiner sekserene til BMW er temmelig skuddsikre, så jeg hadde siktet på en E39 523i Touring. Da har bilen greit med kraft i forhold til vekt og det faktum at det er en automatkasse av eldre årgang :)

 

Har selv erfaring med Vectra C stasjonsvogn, selv om de prismessig er veldig bra, gir det ikke noen spesiell glede å kjøre. Dette er med 1.8l 122hk bensiner. Opplevelsen hadde sikkert vært helt annerledes med en dieselmotor. Forstår ikke helt greia med å ha plass til et helt fotballag i bilen, når draget er fraværende med mer enn 50kg last :wacko:

 

Har selv hatt 2 stk E39, inkludert 523i, og det er kun å anbefale om man liker å bruke mye penger på drivstoff. Veldig gode biler å kjøre, men da hadde jeg istede satt tankene over på E-klasse 210 om man vil ha noe tilsvarende i diesel. E39 med traktorbensin er forholdsvis dyrt fortsatt.

Og med Vectra C så må man ta det for det det er. Det er ingen sportsbil, det er ingen premium comforttralle, det er en god bil å kjøre, men best på noe er den ikke.

 

Angående 2.5tdi femmern i Volvo så hadde jeg en A6 med denne motoren som hadde rusla 340 000 km når jeg solgte den, og det var alt annet enn motoren som var problemet der. Det var en av utgavene med lavest ytelse og likevel føltes den sterk nok til daglig bruk etter så lang tid. Ganske momentsterke motorer og den var absolutt drivstoffgjerrig. En kompis hadde en Volvo med samme motor som hadde rusla nærmere 400 000, om det ikke var mer.

Fattern har vel også samme motor i sin bil, og har vel ikke hatt noen problemer.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel litt barnslig av meg som mener at alt kan løses med flere hester og større motor :thumbs:

Carbonschwarz E60 M-Sport 525da '05 stående på Style 172 8,5" & 9,5", 245/35-19 & 275/30-19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.5tdi`n fra den tiden hadde vel dårlige topper, register, kammer og turbo, i hvert fall når den sto i en Audi, mulig det er en annen motor som står i volvoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, trogha skrev:

Den 2.5tdi`n fra den tiden hadde vel dårlige topper, register, kammer og turbo, i hvert fall når den sto i en Audi, mulig det er en annen motor som står i volvoene.

Må skille mellom R5 som er den som er brukt i Volvo, og V6 som er den du tenker på som Audi kom med i bl.a A6 etter at de faset ut R5'en og solgte rettighetene til Volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Knutis skrev:

Må skille mellom R5 som er den som er brukt i Volvo, og V6 som er den du tenker på som Audi kom med i bl.a A6 etter at de faset ut R5'en og solgte rettighetene til Volvo.

Bra det er noen som har kontroll på sakene:thumbup:

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Diesel skrev:

Jeg er vel litt barnslig av meg som mener at alt kan løses med flere hester og større motor :thumbs:

 

You and me both sister! For all del, det er biler som hadde hatt godt av litt mer gamp, men det fungerer i det daglige.

Jeg hadde glatt anbefalt en E39 530d, men det er fortsatt dyre biler som ikke passer til trådstarters budsjett :P

Nå kjenner jeg forresten ikke til Vectra C sin automatkasse, men vi hadde en Vectra B med automat som var overraskende god. 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må skille mellom R5 som er den som er brukt i Volvo, og V6 som er den du tenker på som Audi kom med i bl.a A6 etter at de faset ut R5'en og solgte rettighetene til Volvo.


Når faset Audi ut denne? Volvo byttet til sin egen dieselfemmer i 2002 eller 2003.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, hgnubel skrev:

 


Når faset Audi ut denne? Volvo byttet til sin egen dieselfemmer i 2002 eller 2003.

 

Fra og med modellår 1998 når Audi A6 C5 kom og tok over etter A6 C4 som var den siste Audien som hadde R5 tdi. Kom som 115hk og 140hk.

1.10.2016 - 19.31, trogha skrev:

Bra det er noen som har kontroll på sakene:thumbup:

Jeg er da litt nerd. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler og BMW 5-Serie E39 :) Har selv hatt en 2000 520i.

Det er den bilen jeg har eid som jeg har hatt minst trøbbel med. På to år, siste året med pendling, hadde jeg kun en feil. Det var en coil som jeg klarte å feilsøke og bytte selv, så ble heller ikke dyrt. På EU-kontroll før jeg solgte den, måtte jeg bytte to bremseskiver og et par foringer. Veldig gode biler. Komfortable, litt sportslige (hvis man kjøper M-Sport og litt mer motor) og godt støyisolerte. 

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...