Gå til innhold

Nedbrytings tid Meguiars Mg80-85


F34Johnny

Recommended Posts

F34Johnny

På kurset i Stavanger i testa jeg litt roterende på bil for første gang, (har testa på gelcote tidligere).

Maskinen var Hitachi SP18VA med megs solo bakplat, solo diamant mønstret sort pad med mg80 og gul megs pad med mg 85.

Det som både jeg og NEDD så var at produktene ble veldig fort tørre etter bare noen få pass og noe jeg syntes var lite press, NEDD testa også med samme resultat, bare for å utelukke meg som feilkilde.

Padsa var prima med vann og kjørt overflødig vann ut med å spinne opp maskinen.

NEDDs erfaring var å fordele produktet utover med maskinen av, for deretter å kjøre korigering med en fart på ca 3-3,5 på maskinen, noe som funke fint med menzerna produktene som NEDD fortrekker å bruke.

Men megs produktene ble tørre i løpet av få sekunder.

Ville dette blitt bedre hvis padsa var prima med eks megs QD pga mer olje/smøring?

Ville Zenit metoden ha hjulpet?

Det er jo mange her inne som har erfaring med megs produktene så jeg er litt spent på å høre anbefalinger for økt arbeids tid med produktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg erfarer også at MG80 blir ganske fort tørr, og at det går med vannvittig mye produkt hvis man skal unngå dette. Jeg pleier å prime pad'en med vann, og så gir jeg en dusj med QD underveis hvis det blir alt for tørt. Jeg synes det funker sånn noenlunde.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

"Mirror Glaze"-serien til Meguiars, spesielt MG#83 MG#80 og MG#9 (sikkert også MG#82) er de polishene jeg kan jobbe lengst med, de har veldig mye oljer i seg så de gjør så man kan jobbe lenge med de, vi snakker minutter, de liker seg fra 1500-2000 omdr., så farten skal jo være bra..

Zenith metoden på f.eks MG#80 kan man kjøre glatt 12-14 pass bare i korrigeringssteget, altså ca 1800 omdr, så virker litt rart det der.. Men jeg synes at mirrorglaze serien (ikke de nye Mxxx serien) var de vanskligste produktene å få til bra resultat med, men jeg får like bra resultat med MG#83 som Menzerna SIP på f.eks BMW lakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NeDD

Sprutet litt vann på paden. Vann/QD går for det samme, bare vann er gratis og funker like godt.

Produktet tørker ut og etterlater seg striper med produkt som man må jobbe litt ekstra for å buffe av med MF.

Vet ikke hvorfor, fremgangsmåten er nok feil på en måte.

Sitter igjen med samme inntrykket som jeg hadde av Meguiars da jeg prøvde det som nybegynner.

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også (bare prøvd M82) tørket relativt raskt hvis en kjørte med høyt turtall. Hva tilsvarer 3-3,5 på den maskinen? Jeg endte opp med å bruke den på ca 600-1200-900rpm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra info! ;)

Jeg er vant til 3M, dvs poleringsmidler som ikke brytes ned. Disse er det unødvendig å kjøre noe særlig Zenith osv på. Bare å prime padden godt, og mose på til du er fornøyd med korrigeringen, evt påfør mer produkt underveis hvis en skal holde på lengre. 3M fungerer ihvertfall definitivt best med 3M bakplate og pads, vet ikke hvordan det er med Meguiars, men tror M8x serien er mer tilgivende enn de nye Mx05 (som bruker samme teknologi som 3M).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

OK. Har bare brukt Mirror Glaze på meguairs puter og det funker fint, liker egentlig å bruke meguiars puter på Scholl og Menzerna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha

Min erfaring er også at #80/#83/#85 er produkter man kan jobbe leeenge med, støver omtrent null og er mye lettere å fjerne etterpå enn f.eks Menzerna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NeDD
Min erfaring er også at #80/#83/#85 er produkter man kan jobbe leeenge med, støver omtrent null og er mye lettere å fjerne etterpå enn f.eks Menzerna.

Ønsker du å jobbe så lenge med et produkt?

Må vell være mye bedre at det brytes ned på ok tid, og fjerner ripene heller?

Det mest ultimate produktet:

- Støver lite

- Brytes ned kjapt uten å klumpe

- Fjerner ripene det er laget for

- Skal være lett å fjerne igjen

- Drøy i bruk

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha
Ønsker du å jobbe så lenge med et produkt?

Må vell være mye bedre at det brytes ned på ok tid, og fjerner ripene heller?

Det mest ultimate produktet:

- Støver lite

- Brytes ned kjapt uten å klumpe

- Fjerner ripene det er laget for

- Skal være lett å fjerne igjen

- Drøy i bruk

SÅså, rolig nå du....dette var vel mer deling av erfaring enn det var en påstand om at dette var det ultimate produkt?

Og jeg sa vel heller ikke noe om hva jeg syntes er positive eller negative egenskaper? ;)

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NeDD
SÅså, rolig nå du....dette var vel mer deling av erfaring enn det var en påstand om at dette var det ultimate produkt?

Og jeg sa vel heller ikke noe om hva jeg syntes er positive eller negative egenskaper?

Neinei, mente ikke at du sa det var det ultimate produkt.. Var bare at med egen erfaring, så scorer det så lavt på nedbryting mtp. at det klumper, og at jeg føler det ikke tåler varme/press, så da blir det liksom bare satt på hyllen, solgt eller kastet...

Bare opplyste det jeg så som kriterier til "det ultimate produkt".

Deler bare erfaring jeg også + jeg sier min mening. Når et produkt klumper seg på 2 pads, med og uten press..

Så er det takk for seg i mine øyne.

Er bare åpen og ærlig, uansett produktnavn. :)

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Menzerna polishprodukter på Meguiars ender jeg opp med av 90% av tilfellene jeg bruker, med untak av M105 og "foamed wool"-pad av div. leverandører.

Det av Meguiars har lang jobbetid hemmer ikke meg, tar ikke veldig mye lengre tid enn Menzerna.

(er ofte lettere å bruke Menzerna med DA enn Meguiars pga av arbeidstiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha
Neinei, mente ikke at du sa det var det ultimate produkt.. Var bare at med egen erfaring, så scorer det så lavt på nedbryting mtp. at det klumper, og at jeg føler det ikke tåler varme/press, så da blir det liksom bare satt på hyllen, solgt eller kastet...

Bare opplyste det jeg så som kriterier til "det ultimate produkt".

Deler bare erfaring jeg også + jeg sier min mening. Når et produkt klumper seg på 2 pads, med og uten press..

Så er det takk for seg i mine øyne.

Er bare åpen og ærlig, uansett produktnavn. :)

Er forsåvidt enig i kriteriene ang. det ultimate produkt, og det ER viktig at alle er åpen og ærlig uansett produktnanvn selv om det antakeligvis er flere som ikke har nøyaktig samme erfaringer som en selv har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NeDD

Helt klart trogha.

Viktig å få frem meninger og erfaring, så vil folk som leser det være litt ekstra obs, og kan spare seg for noen lapper, samt at de slipper å ha produkter på hylla som ikke brukes da de har noe som er bedre.... Mange som kjenner seg igjen her. Har selv for noen tusenlapper som bare står til pynt...

Folk har også forskjellige poleringsteknikker, og da vil jo et produkt sannsynligvis reagere forskjellig, slik som i dette tilfelle.

Teknikken vår er basert på å spare tid, men likevell få et strøkent resultat. Resultatet teller uansett mest.

I vårt tilfelle så fungerer Menzerna bedre enn Meguiars. For andre er det kanskje omvendt. Viktigste er å finne et produkt dere klarer å jobbe med.

Sier ikke at Meguiars er et dårlig produkt, men med vår teknikk, så blir bruken for tungvindt og andre blir valgt isteden.

Søker man etter Meguiarsfilmen på Youtube, så ser man at produktene funker. Men ofte så tar de maaange passes..

Tenk selv hvordan dere ønsker å polere og hva dere forventer av produktene......

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
F34Johnny

Fikk et tips på Lakk og Vertøy om å bruke endel produkt, omtrent som en hadde ketchup på pølsa, det er mye mer en det vi testa med og vill gjøre produktet udrøyt.

Erik testa min maskin og gul megs pad med 3M fine compound på taket på SAABen, men fikk ikke spurt hvor lenge han kunne jobbe med produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk jobba ganske lenge når paden var prima med vann og jeg hadde ca 3-4 ertestørrelser produkt på paden. Når jeg hadde mindre tørka det inn ganske fort på min lakk.

Det kan godt være at det er singlestagelakken som gjorde det, men jeg mått bruke litt mer produkt enn det NeDD brukte på demonstrasjonen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...