Gå til innhold
Håkon L

S&S #1: Mazda MX-5 NB 1999

Recommended Posts

Håkon L

S&S #1: Mazda MX-5 1999

Dette er min aller første S&S og min andre gang jeg utfører shine på en bil. Så beklager på forhånd på mangelen av bilder her og der. Bilder er også tatt med en Samsung Galaxy S3, så kvaliteten er som så.

Nok om det. Bilen er en Mazda MX-5, andre generasjon NB, årsmodell 1999 med 1.6 motor. Den er så vidt bikket 124 000 KM. Faren min kjøpte den nylig og ønsket at jeg skulle få opp glansen i lakken. 

Bilen er tidligere eid av flere eldre menn og lakken viste preg av feil vaskemetode. Fylt av swirls og litt dypere riper. Samtidig som de flate panelene hadde masse gamle inngrodde/etset vannmerker som jeg slet med å få bort. Gamle polishrester rundt om også som viser tegn på at noen andre har prøvd å rette opp lakken uten særlig hell. Ellers et flott eksemplar med veldig lite rust rundt omkring, kun litt overflaterust her og der.

Fargen Emerald Mica også kjent som Grace Green Mica minner veldig om British Racing Green og er en veldig dyp og fin farge med masse flakes. Bilen står og på noen tøffe OZ Superleggera 16" tommers felger. Den er også veldig kjekk å kjøre og ligger bra på veien.

egu5j8n.jpg

dtFaj3W.jpg

fs12uA0.jpg

kMYvDPG.jpg

Bilen var ikke så skitten i utgangspunket da moren min hadde tatt en kjapp vask av den kvelden før. (Med svamp og shammy!!:angry:)

Forvask teamet består av:

Cadxsfd.jpg

Prickbort, Surfex, P21s, Korrosol, Autofoam+CG WonderWash og Surfex igjen på sprayflaske

Starter på felger og dekk. En god del innbrent bremsestøv langs hjørnene.

nILMnha.jpg

Bruker detailerkost til de trange områdene, en pensjonert mikrofibersvamp og Vikan dekkbørste.

ePXxKYe.jpg

P21s på felger og Surfex på dekk.

vx7W85o.jpg

Fikk ikke vekk alt av det gamle bremsestøvet. så må til innkjøp av noe sterkere.

Korrosol får prøvd seg også

BT6nx3K.jpg

Deretter ble det påført Prickbort fra bunnen opp til vinduene, deretter toppet med Surfex over hele bilen og til sist skum. Glemte bilder her da solen tittet frem og var mer opptatt av at avfettingen ikke skulle få tørke på lakken. Selv om bilen var "ren", så var det mer enn nok skitt som rant av bilen.

Legger inn et bilde av skumlegging fra en annen vask for underholdningens sin skyld :) 

MCCz5RK.jpg 

Etter forvask lå vannet rimelig flatt.

7jhn9vz.jpg

2dINn8A.jpg

Dette området nede langs siden av bilen på begge sider ble også veldig matt og grovt. Viste rester av avfetting. Virker som det har vært omlakkert med lakk som ikke tåler kjemikalier, eller rester etter fartsstriper. Fikk heldigvis fjernet restene av avfettingen med sitrusrens og ble deretter polert opp.

xHKOrJy.jpg

Etter en god runde avfetting, var det tid for Korrosol

11VatWC.jpg

LlOQZz1.jpg

Blødde godt fra lakken selv om bilen for det meste har stått i garasje og nok blitt kjørt mer på sommertid.

Håndvask med 2x Bøtter m/ Gritguard. CG WonderWash, ND Detailerkost og Washmitt

4OEeANq.jpg

Etter håndvask ble bilen clayet med claymitt. Brukte Claylube og en bøtte med såpevann som lubrication. Glemte bilde her.

Deretter ble bilen tørket med fuktig microfiberhåndkle. Glemte også bilde her, men fikset ett fra senere vask. Tok heller ikke noe tilstandsbilder av lakken, men som sagt tidligere besto det av swirls, flere dype riper rundt om bilen og masse gamle waterspots på de flate panelene.

9SA64m1.jpg

Så var det endelig tid for korrigering. Bruker en North Detailing PDA-15 poleringsmaskin med 140mm Gul Uber pad og Menzerna FG400 Heavy cut compound.

Kjører 1 pass på hastighet 1 for å spre, deretter 4 pass på hastighet 3 med medium press. Avslutter med 1 pass på hastighet 3 med kun maskinen sin vekt som press. Dette ble kvitt alle swirls, men lot et par dypere riper igjen. Siden jeg ikke hadde tid og målet kun var å heve glansen, så brukte jeg ikke noe mer tid på å fjerne disse. Da det ofte tar opp mye mer tid og gjerne trengs våtsliping for å fjerne de aller verste. Jeg har heller ikke lakkmåler, så ønsket ikke å gå gjennom klarlakken.

b5JjEpL.jpg

50/50 fra Hardtopen, heldigvis var ikke denne like ille som resten av bilen. Gjorde meg først ferdig med hardtopen slik denne kunne bli tatt av og satt til lagring. Gikk deretter videre og tok bakdelen av bilen.

2IyNAYW.jpg

Ferdig med grovsteget på bakdelen, snur bilen og jobber meg fremover.

VxCcKbj.jpg

50/50 fra passasjerdøren

CfoBdp8.png

50/50 Forskjerm og førerdør

Når jeg kom til panseret, så begynte jeg å få litt problemer. Her ser du litt av vannmerkene. Pga. hvor gamle de er, så har de etset såpass langt inn i klarlakken at jeg ikke klarte å bli kvitt de aller fleste. Slet også med å få korrigert noen plasser på panseret pga. formene/buene. Da jeg kun har en ND PDA-15 med 140mm puter, så stoppet maskin å oscillere ofte. Prøvde å vinke maskinen, men slet fortsatt å få korrigert vekk vannmerkene. Måtte se meg slått etter å ha gått over flere runder, da som sagt jeg ikke hadde lakkmåler og ønsket ikke å gå gjennom klarlakken. Bilen har også hatt fartstriper før og fikk dempet skillet en god del, men ikke 100%.

wKSTx1a.jpg

Etter grovsteg, ble finsteget Blå Uber med Scholl S30+. 1 pass på hastighet 1 for å spre, deretter 4-6 pass på hastighet 6 med kun maskinen sin vekt som press. Selv om grovsteget ikke lagde for mye ugang i lakken, så fikk dette fram glansen.

LSP ble Poorboy's Natty's Paste Wax Red som er en fin Carnuba voks som også hjelper på glansen og gir en fin wetlook. Plastikk/Gummi/Dekk fikk CG Silk Shine Dressing. Jeg har ingen produktet til Soft toppen, så det skal faren min få renset og beskyttet selv senere.

Fikk ikke tid til noe særlige ferdigbilder da vi reiste med engang på en tur fra Stavanger ned til Egersund langs kysten, opp til Tonstad så Flekkefjord. Neste dag opp til Lysebotn og inn i Sirdal. Totalt over 50 mil når vi var hjemme igjen. Veldig kjekke veier og flott natur.

JryCnDR.jpg

iqldPKI.jpg

YocyWua.jpg

dKdLdrv.jpg

kihiqIi.jpg

lDOVXYG.jpg

3oMplbg.jpg

Fornøyd med slutt resultatet og faren min ble også veldig fornøyd. Ønsket at jeg kunne fått gjort litt mer angående vannmerkene, men må nok investere i både lakkmåler og flere maskiner med muligheten for flere størrelser. Den fikk seg i iallefall et bra løft som står i stil med hvor bra den er å kjøre! Utrolig hvor kjekke disse små bilene er. Ligger utrolig bra i svingene og selv om den mangler litt krefter så gjør den opp for det med kjøreegenskapene!

Takk på forhånd til alle som tar seg tid til å gå igjennom denne S&S!

Setter også pris på tilbakemeldinger og ris/ros!

Endret av Håkon L
  • DCN Poeng 28

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Håkon L

.

Endret av Håkon L
Double post

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8

Bra S&S og bilen fikk et fint løft og fikk frem glansen i lakken igjen :) etsemerker er ikke like kjekk   å fjerne, dei kan gå veldig dyp i klarlakken. som du kskriver så er det bedre du gjorde som du gjorde no, stoppet i tide, heller ta grovere senere både når man har dybde måler og noen andre maskiner og litt mer erfaring også.  Det er mye bedre små rusk får bli igjen en at man brenner gjennom lakk, eg er veldig forsiktig på plast, så der har eg blit "flinkere" med å stoppe i tide, slik at man ikke går på en smell!

gleder meg til å se flere S&S fra denne kanten :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy

Dette er absolutt godkjent, å den rundturen i etterkant er jo helt magisk i en slik bil, eneste var at jeg ville kjørt fra Egesund til flekkefjord via FV44, såm et en av de fineste veistrekninger som finnes her på vestlandet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Håkon L
5 timer siden, Audi S8 skrev:

Bra S&S og bilen fikk et fint løft og fikk frem glansen i lakken igjen :) etsemerker er ikke like kjekk   å fjerne, dei kan gå veldig dyp i klarlakken. som du kskriver så er det bedre du gjorde som du gjorde no, stoppet i tide, heller ta grovere senere både når man har dybde måler og noen andre maskiner og litt mer erfaring også.  Det er mye bedre små rusk får bli igjen en at man brenner gjennom lakk, eg er veldig forsiktig på plast, så der har eg blit "flinkere" med å stoppe i tide, slik at man ikke går på en smell!

gleder meg til å se flere S&S fra denne kanten :)

Takk for det! Skulle gjerne gjort mer, men må nok investere i litt mer utstyr først ja. Blir nok ikke noen flere S&S for øyeblikket da førstegangstjeneste kaller, men veldig kjekt å se forskjellen man kan utrette. Så blir forhåpentligvis mer når jeg kommer hjem igjen :) Har hatt noen venner og familiemedlemmer som også nå har lyst jeg skal ta deres, så det er veldig kjekt å vite at man gjøre noe rett :)

5 timer siden, Tommy skrev:

Dette er absolutt godkjent, å den rundturen i etterkant er jo helt magisk i en slik bil, eneste var at jeg ville kjørt fra Egesund til flekkefjord via FV44, såm et en av de fineste veistrekninger som finnes her på vestlandet.

Takk takk, kjekt å høre fra en som deg. Alltid like imponerende å se dine S&S, en av inspirasjonene som fikk meg til å prøve meg på dette. Har kjørt den veien før ja, veldig kjekk den også opp i fjellet med mange slynger. Var på kveldstid da, så fikk ikke sett like mye gjerne. Blir nok flere turer nedover der igjen da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
D.Mikalsen

Et verdig løft på en eldre bil, dette ble veldig bra :) Lakkmåler og maskiner kommer med tiden, ser fram til neste S&S :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SimnS

Bra jobba! Fin første S&S.

Lykke til i førstegangstjenesten. Selv er jeg midt i min, og det er fort mulig det blir innkjøp av nybegynnerkurs, nye maskiner og diverse for dimmepengene.

Kan jeg spørre hvor du skal? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skaten

Den fekk eit veldig fint løft der ja. Sikkert ein artig bil på dei vegane der :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Håkon L
15 timer siden, D.Mikalsen skrev:

Et verdig løft på en eldre bil, dette ble veldig bra :) Lakkmåler og maskiner kommer med tiden, ser fram til neste S&S :thumbup:

Takk skal du ha :) Veldig lyst å prøve meg mer, så satser på ny S&S selv om det kan ta litt tid før det skjer igjen.

12 timer siden, Freakshow skrev:

meget bra løft på denne ja! :D

Takker, kjekt å høre!

12 timer siden, SimnS skrev:

Bra jobba! Fin første S&S.

Lykke til i førstegangstjenesten. Selv er jeg midt i min, og det er fort mulig det blir innkjøp av nybegynnerkurs, nye maskiner og diverse for dimmepengene.

Kan jeg spørre hvor du skal? :)

Takk takk! Skal inn i 2.Bataljonen/Brigade Nord som holder til i Skjold leir, så nesten andre enden av landet. Får se hvor mange hjemreiser det blir og hvor mye tid det blir til detailing, men skal ikke se vekk i fra at pengene blir brukt på mer utstyr :) Hvor tjenestegjør du for øyeblikket? 

12 timer siden, Skaten skrev:

Den fekk eit veldig fint løft der ja. Sikkert ein artig bil på dei vegane der :)

Veldig artig, softoppen var nede hele veien :) Var heldig med været, så turen var fantastisk! 

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
SimnS
1 time siden, Håkon L skrev:

Takk takk! Skal inn i 2.Bataljonen/Brigade Nord som holder til i Skjold leir, så nesten andre enden av landet. Får se hvor mange hjemreiser det blir og hvor mye tid det blir til detailing, men skal ikke se vekk i fra at pengene blir brukt på mer utstyr :) Hvor tjenestegjør du for øyeblikket? 

Virkelig? Så artig. Det er det samme som meg :-) Kom inn i januar, så jeg har bare fire måneder igjen.

Det er et hardt år med utfordrende tjeneste, men veldig givende.

Hvis du lurer på noe som helst så er det bare å sende på en PM. Ingen spørsmål er for dumme.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig