Gå til innhold

S&S - VW Golf Mk6 GTI + Testing av ny coating


Sortehaug

Recommended Posts

Sortehaug

                            DSC_0254.JPG

 

Da var det min tur å poste en jobb fra gnikkebua :) Dette er en veldig flott utgave av GTI mk6 fra 2012, som har gått 50 000. Derfor vi skulle ta denne var pga lakken var veldig preget av katter. Bilen har stått i carport og det er faktisk no av det værste jeg har sett. Uendelig mye kloremerker både på tak og panseret. Dyype riper fra klørne. Så store deler av panseret og taket var helt ihjelherja og veldig mattet ned. Dealen var å kvitte seg det meste av kattespor så langt det lot seg gjøre, pluss jeg og Andre hadde fått tilsendt en ny coating fra Autogalze som skulle testes. 

 

Vanlig DCN vask var først ut. Av med skilt før ultra på våt bil, surfex 1:5 så skum. Deretter spyling, så ei runde med korrosol og berøringsvask og clay fra vindu og ned :) Clay fant veldig lite. 

Bilen var skitten ved ankomst, en del støv og mye insekter i front. 

 

DSC_0164_zpsj02frmgf.jpg

 

 

DSC_0166_zpsow1vc7nv.jpg

 

DSC_0167_zpsjvmdfzdd.jpg

 

DSC_0168_zpsgc42dicd.jpg

 

DSC_0169_zpszvyp8fb3.jpg

 

Man kan se allerede her kattesporene på panseret. 

 

DSC_0170_zps5mzvnwh7.jpg

 

DSC_0171_zpsdinyxlwo.jpg

 

Så var det inn i garasjen for tørk og inspeksjon. 

 

DSC_0172_zpswqxvdjst.jpg

 

Let the show go on. Sier ingenting, lar bildene tale for seg selv! Verste jeg har sett! 
Lakktykkelsen var fra 80-140. 80-85 nederst på skjermene og rett fra takluka på eine hjørnet. 140 med ble på taket, bake med vingen. 

 

DSC_0174_zpsiqm2egcv.jpg

 

DSC_0175_zpsix6tglos.jpg

 

DSC_0176_zpssu0mxb3y.jpg

 

DSC_0177_zpsliwbxqdd.jpg

 

DSC_0178_zps0isq7fd1.jpg

 

DSC_0179_zpskt2jao2a.jpg

 

DSC_0181_zpstoloa3gt.jpg

 

Så over til taket, det var aller verst. Man kan se også på fram- og bakskjermene at kattene har hoppet opp og ned og at det var en del spor der også. 

 

DSC_0052_zpsf3mculy0.jpg

 

DSC_0036_zps5vl4ewsj.jpg

 

DSC_0037_zps10d7yd3w.jpg

 

DSC_0038_zpsmevjpirw.jpg

 

DSC_0039_zpst13bjaxy.jpg

 

DSC_0040_zpshzuvem93.jpg

 

DSC_0049_zpscn1o4add.jpg

 

DSC_0050_zpsel0lrd18.jpg

 

DSC_0048_zps5sy9ixyv.jpg

 

 

Bulk på bakdøren på passasjersiden. 

 

DSC_0189_zpszctzhegf.jpg

 

Ellers vaskeriper, en del kjørespor enkelte plasser og en del RDS

 

DSC_0188_zpshq0crrsr.jpg

 

DSC_0187_zps1sctkzcz.jpg

 

DSC_0186_zps4ysxehsg.jpg

 

DSC_0185_zps6qighysp.jpg

 

 

DSC_0184_zpskmpzzdlp.jpg

 

DSC_0183_zpsvehqd5ym.jpg

 

DSC_0182_zpsbpzgiw0f.jpg

 

Denne lakken er knallhard. Jeg måtte kjøre veldig mange pass opp til 3-4 ganger på de værste plassene, med mye press og varme. Grovkomboen ble grønn rupes og Koch H8o2. Med koch fikk jeg lang kjøretid! 

 

DSC_0159_zpseat9ico3.jpg

 

Begynner på panseret. 

 

DSC_0196_zpsry16j9nm.jpg

 

DSC_0198_zpsztmiv8iv.jpg

 

Får fjernet en god del, men noen plasser har klørne gått så langt ned i lakken at noe måtte være igjen. 

 

DSC_0203_zpsxp0nizdg.jpg

 

DSC_0204_zpsswo8v033.jpg

 

DSC_0206_zpswwzqz21e.jpg

 

DSC_0207_zpsq8k1b2pp.jpg

 

Øverst på panseret var helt ekstremt. Sikkert her de har tatt sats opp på taket, og kjørt klørne ned i for å stopp på vei ned 

 

DSC_0225_zpslou41p2v.jpg

 

Det blir bedre. DSC_0228_zpsbky41ry8.jpg

 

De dypeste ripene måtte få ligge igjen. Dessverre var det endel av slike som dette. 

 

DSC_0227_zpsz9qkzq40.jpg

 

 

En liten før og etter øverst på panseret. 

 

DSC_0230_zpsauw1rpse.jpg

 

DSC_0034_zpsqde8xx63.jpg

 

Litt fremgang på taket også. Var redd for taket var for stygt til å reddes, men det lot seg gjøre til en viss grad. 

 

DSC_0053_zps4kdwgkfr.jpg

 

DSC_0058_zpswgdiym1m.jpg

 

DSC_0060_zps80prxpud.jpg

 

Det blir mye bedre 

 

DSC_0063_zpstste8sqo.jpg

 

Midt på taket var det en stor virvel-lignende sak, en liten utfordring. Så noen 50/50.

 

DSC_0067_zpscxlonwye.jpg

 

DSC_0068_zpsoprcdz6v.jpg

 

Så meg fornøyd med et resultat i denne graden. Taket lå på rundt 115 før grovkorrigering, så tenkte å ikke fjerne så altfor mye mtp senere polering. Visst samme skadene skulle dukke opp igjen, kan det været greit å ha noe å jobbe med da også. 

 

DSC_0069_zpst744rk1u.jpg

 

Videre kjørte jeg på fra skjermen på førersiden, bakover og rundt før jeg avsluttet med fremfanger. 

 

DSC_0083_zpsuikfadxw.jpg

 

Fremdør tatt. 

 

DSC_0084_zpszzfalyib.jpg

 

DSC_0087_zpsoh2trvuo.jpg

 

Bakdør også tatt. 

 

DSC_0090_zpsemif5mso.jpg

 

DSC_0092_zpsmeffcduf.jpg

 

DSC_0093_zpskourwrxq.jpg

 

Workstation. 

 

DSC_0100_zpsbkevytp4.jpg

 

Over til bakluka. 

 

DSC_0103_zpsa3csmxmo.jpg

 

DSC_0104_zpsex7pqpfv.jpg

 

DSC_0106_zps0cjwjcm9.jpg

 

DSC_0108_zpsfv4qcuhx.jpg

 

Forbedre GTI-emblemet også. 

 

DSC_0109_zpsu32zwx5r.jpg

 

DSC_0110_zpsvazmvpeo.jpg

 

DSC_0112_zps8fc3g4xt.jpg

 

Mye bedre bakluka nå! 

 

DSC_0113_zps7wfedqsy.jpg

 

Tok litt i bruk iBriden også. 

 

DSC_0115_zpszi8gtd3z.jpg

 

DSC_0116_zpsxouqc6lm.jpg

 

DSC_0118_zpsxlbymjvu.jpg

 

DSC_0119_zps0ri1rhr9.jpg

 

Tok også innsiden av bakluka med iBriden. 

 

DSC_0123_zps1ozch16t.jpg

 

DSC_0124_zpsz3looeyd.jpg

 

DSC_0127_zpsppfgsalr.jpg

 

DSC_0128_zpspw14grrt.jpg

 

DSC_0129_zpskor9t9to.jpg

 

Begynt her på passasjersiden og øverste del av bakskjermen. 

 

DSC_0136_zpsjwgfvote.jpg

 

DSC_0135_zps5qi9ha6e.jpg

 

Vi hopper til fremskjermen på passasjersiden. 

 

DSC_0142_zpsnua98kjh.jpg

 

DSC_0146_zpsukjcj2a9.jpg

 

DSC_0150_zpstw34cjkl.jpg

 

Det bir noe maskering, og litt fotballtitting nå når det er EM - noe Andre liker dårlig :P 

 

DSC_0152_zps86femefb.jpg

 

Stolpene 50/50 

 

DSC_0162_zpss349g6ge.jpg

 

Holos, men det fikset finsteget :)

 

DSC_0163_zps4fc5uftc.jpg

 

Felgene ble også tatt av eier :) 

 

DSC_0149_zpswkxntq3v.jpg

 

DSC_0151_zpsrx84rh0t.jpg

 

Her er øverste del tatt, men ikke nederste. 

 

DSC_0154_zpsnvpr5vin.jpg

 

DSC_0158_zpsqv4q7bjv.jpg

 

 

Finsteget ble gul rupes og Scholl S30. Liker S30 veldig godt, er en av mine favoritter :) Etter grovsteget ble det en god del med kjørespor ettersom jeg måtte presse og kjøre lakken ganske hardt for at noe skulle skje. Noen riper fra kattene måtte bli igjen, så fokuset mitt var å fjerne en fornuftig mengde riper og så klart avslutte holofritt :) Lakken var også sensitiv mot mikroriper, så jeg kjøre helt uten press i kanskje 4-5 pass og ventet til panelet var så kaldt som mulig. Buffingen var så klart uten press, og om polish var vanskelig å fjerne pustet jeg på og buffet det lett vekk :) 

 

DSC_0213_zpstf78rswr.jpg

 

DSC_0212_zpsiy5h92br.jpg

 

DSC_0211_zpsuzovumav.jpg

 

Blank ble den i alle fall :thumbs:  

 

DSC_0210_zpsbhkyywcc.jpg

 

DSC_0193_zpsmvujstt2.jpg

 

DSC_0199_zpsigowhj0v.jpg

 

Dette er lim inn fra dokumentet jeg skreiv underveis i testen. 

 TEST AV NY COATING FRA AUTOGLAZE

Til å begynne med så kom den i 100ml plasflaske hvor det står ”ceramic coat”, og er helt blank og helt flytende. Lukter absolutt ingenting – er overbevisst om at jeg kunne lurt Andre om det var vann på en fyllesyk dag.

Vi bestemte oss for å begynne med ett panel for å i det hele tatt sjekke om vi skulle legge coatingen. Vi valgte å starte med bakluken.

Bakluke
Påførte en god del, ventet 30 min før buffing. Coatingen ser ut som streaks som kommer av dårlig tørk etter vask og kan virke ut som den ikke ble fordelt skikkelig.  
Med tørr mfklut er coatingen steinhard, og ingenting skjer når vi prøvde å buffe av. Brukte en våt mfklut først, så en tørr og så en til å finbuffe.
Vi sveipet bare over med den våte mfkluten slik overflaten ble våt, før vi gikk over med tørr og deretter finbuffet. Vi sørget bare for at coatingen ble fordelt over alt.

Veldig fin avsluttning, og ingen holos. Under finbuffingen ble ikke holos tatt hensyn til, men likevell ingen holos. Legger til at coatingen ble ikke sticky eller seig, den var helt inntørket.

Felger
Samme fremgangsmåte som bakluke, ble tatt rett etterpå. Men ventet 15 minutt.

Tak
Samme fremgangsmåte, men fant ut at etter 5minutt er alt steinhard. Vi syns heller ikke taket var særlig testkyndig siden det er så herjet av syreangrep og kattespor, så holos og mikroriper da er vanskelig å spotte.

Panser
Jobbet mye mer med legging av coatingen, og sørget for det var ingen dråper når den er ferdiglagt. Fortsatt steinhard og ingen reaksjon ved buffing med tørrklut etter ca 5min. Begynte buffing med våtklut etter 14-15min.

Gjorde panelet vått, her må man ikke vente for lenge før man buffer. Vi måtte gjør panelet vått igjen siden vi brukte for lang tid over panelet. Vi gikk over med en tørr klut og brukte væsken til å fjerne den steinharde coatingen. Deretter en ny mfklut som finbuffing.

Viktig å passe på at man ikke etterlater seg streaks siden vi brukte vann. Vi gikk over med lykt for å sjekke for holos. Der vi fant holos, var det enten å buffe over eller en ny runde med fuktig klut og så finbuffig. Avlsutter veldig dybt og blankt på denne lakken. Panseret ble veldig speilish.

Det som er det fine med denne er at man er ikke avhengig av tiden slik som UNC-R. Om man venter 15 eller 40 min så får man buffet produktet, men er veldig tung og vanskelig å buffe. Så på en sensitiv lakk kan mikroriper veldig lett oppstå.

Vi ventet 14 timer før vi testet beadingen. Når vi kjørte ut og hadde vann på skjedde absolutt ingenting. Vannet lå helt flatt og det kan ses ut som det ikke er noe beskyttelse i det hele tatt. Hvorfor eller hvordan dette har skjedd vet vi ikke, og siden produktet aldri har vært testet før utenom på laben så har vi ikke noe godt svar heller. Vår konklusjon er at vi muligens har buffet produktet av.

Hele førersiden
Siden det var såpass ventetid på panseret, så tok vi hele førersiden. Vi brukte samme fremgangsmåte som på panseret ved å jobbe med coatingen så det ikke ble noen dråper etter strøkene våre. Vi legger et såpass tykkelse på coatingen at man ser den i lyset. 
På bakskjermen, delen fra dekket og til knekken, la vi ekstra tynt for å teste hvordan det blir å buffet. Ved tynt lag kan det se ut som det er lettere å buffe og at en fuktig og tørr klut er nok, men vi valgte å bruke 3 kluter uansett.

For å få dette resultatet måtte vi virkelig jobbe med coatingen, og den ble bare seigere og seigere. 

DSC_0217_zps77wfo7ts.jpg

DSC_0218_zps0o2pld7m.jpg

Plastikk og gummi
Vi la også på gummi og plastikklistene. På gummilistene rundt vinduet ble resultatet helt ok. Om listene er falmet, gir coatingen en tettere farget. Dessverre er farget mer grå enn svart og matt, men gir et penere utseende og mest sannsynlig vannskrekk.  
På plastikk, som på golfen sine sideskjørt blir fargen svartere og pen.
Kan ikke måle seg mot hverken Swissvax sin Seal Fead eller UNC-R fra Max Protect når det kommer til farge.  

DSC_0220_zpsunumkpsq.jpg

Dette er rett etter påføring, og den vannrette gummilisten er påført, men ikke den loddrette. Listen ble en tone gråere.

DSC_0221_zps7priacka.jpg

Testen ble med andre ord ikke helt velykket for vår del. Vi fant ut av hvor dårlig beadingen var dagen etter ferdigbildene. Vi prøvde å vaske bilen, men ingenting skjedde. Så vi la et lag med Swissvax Crystal Rock på som beskyttelse. 

 

Ferdigbildene syns vi uansett så veldig bra ut :) Sååååå enjoy! 

 

DSC_0224_zpsbvmoje7m.jpg

 

DSC_0231_zpsinqa5svw.jpg

 

DSC_0237_zpswrflcbl3.jpg

 

DSC_0239_zpsgaolw1zf.jpg

 

DSC_0240_zpsgdj7g4e3.jpg

 

DSC_0241_zpsp2p5tdbd.jpg

 

DSC_0242_zpsn9qvtliw.jpg

 

DSC_0243_zpsjlz8a0f8.jpg

 

DSC_0246_zpskxk6di4x.jpg

 

DSC_0247_zpsyqdbihys.jpg

 

DSC_0251_zpsizsajf8c.jpg

 

DSC_0253_zpslm6kgcet.jpg

 

DSC_0256_zps0wk1bfhh.jpg

 

DSC_0255_zpsvzug9t5i.jpg

 

DSC_0254_zpsezboqdmn.jpg

 

DSC_0253_zpsnwtqcywi.jpg

 

DSC_0258_zpshzrez0cq.jpg

 

DSC_0260_zps17o8q73p.jpg

 

 

DSC_0261_zpspddb2j5o.jpg

 

DSC_0263_zpsv6bpwa16.jpg

 

DSC_0264_zpsmf9uwcbv.jpg

 

DSC_0266_zpsoceeuguz.jpg

 

DSC_0268_zpsxr4xiasz.jpg

 

DSC_0269_zpsjs68fm8e.jpg

 

DSC_0271_zpshecbmi00.jpg

 

DSC_0272_zpsrsn1diet.jpg

 

DSC_0277_zps3mrvrd1t.jpg

 

DSC_0281_zps7pfcmflq.jpg

 

DSC_0284_zpsanuibf3m.jpg

 

DSC_0292_zps0qkawomj.jpg

 

DSC_0287_zpscad3mkyv.jpg

 

DSC_0290_zpsfffpwncx.jpg

 

DSC_0291_zpsofwrwx3t.jpg

 

 

 

Det var det for denne gang :) Timesforbruket endte vel en 65-70 timer fra mandag til fredag! So long :) 

 

 

  • DCN Poeng 34

Mvh Tobias S. 

 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Godt jobbet gutter!

 

Bare litt tilleggsinformasjon vedrørende coatingen til de som leser. Dette er en prototyp som kommer rett fra laben, den har aldri vært testet eller lagt på en hel bil før. Heldigvis så har vi flinke gutter som Andrè og Tobias som så seg villige til å teste! Så gutter. Takk for hjelpa så langt!

  • DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortehaug
8 minutter siden, polishduden skrev:

Godt jobbet gutter!

 

Bare litt tilleggsinformasjon vedrørende coatingen til de som leser. Dette er en prototyp som kommer rett fra laben, den har aldri vært testet eller lagt på en hel bil før. Heldigvis så har vi flinke gutter som Andrè og Tobias som så seg villige til å teste! Så gutter. Takk for hjelpa så langt!

 

Takk for det Håkon! :) ja, men spennende å prøve. Kanskje vi kunne gjort noe annet også, hvem vet. Hadde jo vært ganske kult om det hadde blitt råbra! :) 

Mvh Tobias S. 

 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freakshow

god damn dette ble virkelig bra! :)
ser dere bruker de grønne mf klutene fra koch chemie, hvordan syns du disse er og hva bruker du de til? :)
fikk et sånn når jeg var på car-spa i dag. men virkelig ikke lyst til å bruke det! vil heller kose med det! makan tel mykt mf klut skal man se lenge etter :wub:

Max Protect Certified Detailer

 

Freakshows E39 530DAT

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnarmikal
8 minutter siden, Freakshow skrev:

god damn dette ble virkelig bra! :)
ser dere bruker de grønne mf klutene fra koch chemie, hvordan syns du disse er og hva bruker du de til? :)
fikk et sånn når jeg var på car-spa i dag. men virkelig ikke lyst til å bruke det! vil heller kose med det! makan tel mykt mf klut skal man se lenge etter :wub:

De er rå, derfor kjøpte jeg 100 ;) 

  • DCN Poeng 2

Cosmic Accredited Detailer

C.Quartz Finest Authorized Installer

Hjemmeside htttp://www.pettersenautospa.com 

Bilpleie logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/22308-gunnarsmikals-bilpleie-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Najs :) Dem kloremerkene så veldig dype ut!Godt gjort å få dempa det såpass! Sånn at det ikke er synelig uten at en ser helt inntil :) cred!

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Flott jobb med helt herlig resultat! :thumbup:

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortehaug
4.7.2016 - 20.32, Freakshow skrev:

god damn dette ble virkelig bra! :)
ser dere bruker de grønne mf klutene fra koch chemie, hvordan syns du disse er og hva bruker du de til? :)
fikk et sånn når jeg var på car-spa i dag. men virkelig ikke lyst til å bruke det! vil heller kose med det! makan tel mykt mf klut skal man se lenge etter :wub:

Hehe, kjekt å høre! :) Ja, jeg testet de for første gang nå. Veldig gode å buffe med. Å gode til å unngå mikroriper med! :) 

4.7.2016 - 21.08, hmsilset skrev:

Najs :) Dem kloremerkene så veldig dype ut!Godt gjort å få dempa det såpass! Sånn at det ikke er synelig uten at en ser helt inntil :) cred!

Ja det var veldig dype - ihvertfall noen av de! Brukte vel en 10-15 timer bare på panseret for å få det fint med knallhard lakk og følsom mot microriper. Noen av de forsvant, men så klart måtte jeg la noen være :) 

Takk! :D 

 

4.7.2016 - 22.07, dj john skrev:

Super bra redningsaksjon på en rå tøff Golf :) Ps:kanskje det bare var vann dere fikk på flaska he he :PCred til begge 2 ;).

 

Hehe, godt mulig. Vi tror kanskje vi har "buffet" vekk coatingen siden vi måtte gå såpass hardt til verks for å påvirke coatingen når den hadde tørket. takk for det! :) 

 

5.7.2016 - 17.16, ØHN skrev:

Flott jobb med helt herlig resultat! :thumbup:

Hehe, takk for det! :) 

 

7.7.2016 - 20.48, D.Mikalsen skrev:

Meget rått karer :thumbup: Dette var morro å se og alltid gøy å teste ut nye produkter. Flott S&S med masse gode bilder ;)

Takk for det mister, har nesten blitt litt rusten siden det er Andre som legger ut S&Sene våre! :D Gøy å teste, men gøyere å teste når det funker ;) 

Mvh Tobias S. 

 

- Mine Show & Shine -  Siste: S&S - VW Golf Mk6 GTI 

Faller under "var mye mer aktiv før, men elsker fortsatt faget" 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...