Gå til innhold

Polering av farget stripe på båt


Morten Rasmussen

Recommended Posts

Morten Rasmussen

Er det noen som har gode tips ang polering av meget matt bår som er vinrød e.l lang siden? bruker Rupes LHR21 maskin med blå pad og har testet rupes blå, scholl s3, meguiars one step compond, men det var først når jeg brukte en meget grov autoglym jeg kom nesten i mål. Det ble jo natt og dag. Nå er det kun igjen litt sjoller som ser ut som et lett skydekke langs hele siden.

Har jeg da polert for lite eller finnes det et vidundermiddel som tar dette?

Legger ved bilde av atoglym n og noen båtbilder.

IMG_6149.jpg

IMG_6150.jpg

IMG_6151.jpg

IMG_6152.jpg

IMG_6157.jpg

IMG_6158.jpg

IMG_6159.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overlay

Kan du si hvilken pute du brukte? Da resultat er en ligning avhengig av både polish og pute. Utifra siste bilde kan det se ut som du har tatt litt lite, da kastet på Rupes 21 har gjort at du ikke har tatt like mye inntil steglisten (Tror det er riktig benevning, hvis det ikke gjelder kun under båten).

 

Men å benytte for grov kombo kan også gi ett grått slør, og hologrammer som du vil se i sollyset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten Rasmussen

Jeg bruker rupes blå pute. Er nok riktig det du sier med at d blir lyst inntil steglistene. Skal gå over de med rupes mini maskina, men d er liksom ikke bare inntil kantene som er problemet. Det blir sånn på de store flatene også. Spørs om jeg må jobbe enda mere. Det virker nesten som de (skyene) kommer noen timer etter jeg har polert[emoji849]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overlay
11 minutter siden, Morten Rasmussen skrev:

Jeg bruker rupes blå pute. Er nok riktig det du sier med at d blir lyst inntil steglistene. Skal gå over de med rupes mini maskina, men d er liksom ikke bare inntil kantene som er problemet. Det blir sånn på de store flatene også. Spørs om jeg må jobbe enda mere. Det virker nesten som de (skyene) kommer noen timer etter jeg har polertemoji849.png

Gelcoat er utrolig tråkt å jobbe med. Tar lang tid, hvertfall med ett så oksidert utgangspunkt. Veldig viktig at du renser putene ofte,  og bytter puter etter en stund da de mister litt av sin cutting.

Hvor mange pass tar du? Jobbe område? Hastighet på maskinen, og din bevegelse av den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten Rasmussen

Jeg er vel ikke veldig flink til å rense putene under polering. De blir som regel kjørt til d ikke er noe igjen[emoji16]. Tom ca 0,5m2 om gangen. Kjører sakte i starten til poleringen er fordelt utover og så på fult. Kjører først horisontale bevegelser og så vertikale. Skal sette på en ny pad og prøve å gå over alt en gang til så fort d blir opphold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overlay
7 minutter siden, Morten Rasmussen skrev:

Jeg er vel ikke veldig flink til å rense putene under polering. De blir som regel kjørt til d ikke er noe igjenemoji16.png. Tom ca 0,5m2 om gangen. Kjører sakte i starten til poleringen er fordelt utover og så på fult. Kjører først horisontale bevegelser og så vertikale. Skal sette på en ny pad og prøve å gå over alt en gang til så fort d blir opphold

Her har du forbedringspotensiale :P

Pleier å rense etter hvert område eller annenhvert,  typ 40x40 cm i mitt tilfelle. En mett pute vil cutte lite,  og vil inneholde masse gelcoat,  denne vil da matte ned og lage riper.  Pads er dyrt,  og du vil spare de ved å rullere mellom flere.  1 cm per sek ca i bevegelse,  raske bevegelser lurer deg til å tro du jobber kjapt.  Pass på temperatur.  4-6 pass på ett område. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Roterende maskin med ull og Menzerna FG400 + mye tid ble løsningen for min den på en båt jeg tok nettopp.

  • DCN Poeng 1

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgarath

Gelcoat er hard, tykk og porøs. Tåler mye hardere jobbing enn lakk. Fordelen er at du får en fin blank overflate med grov rubbing.

Jeg vil anbefale deg å gå rett på roterende med ull med en gang. Rengjøring ofte.

Alternativt kan du ta oksidering med våtsliping og fortsette med rupes.

Siden du har farget gelcoat vil du se kjøresporene etter ullhetten og du kan ta en runde til med polish på rupes og en hard skumpad for å ta dette.

Bruk en god marinevoks for å gjøre jobben lettere neste gang. 3M marine wax, Collinite Fleetwax, eller Meguiars Flagship.

Er det din egen båt, eller gjør du jobben for noen andre?

(Skal du ha betalt for tiden du legger ned i den?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janragnar

Jeg har vert borti det samme problemet, med samme middler som du har brukt. Har også rupes 21.

Jeg kjøpte disse putene: Meguiars DA Mikrofiber Correction Pads 6", å kjørte maskinen på 1 med å spre ut produktet,så økte jeg farta til 4 å lot maskinen jobbe sakte vertikalt å horisontalt ca 40x40 område(2 pass). Kjørte full effekt på slutten i 2 pass før farta ble kjørt ned til 3 å 1 pass. Bruk trykkluft eller børste til å rense pad mellom hver gang for best cut, bytt også på di 2 cutting padene.

Jeg brukte mest scholl s3 gold (husk at du må bruke litt mere produkt på båt enn på bil, ihvertfall min erfaring). 

Bruk Pad Conditioner første gang å noen ganger innimellom, da vil padene holde lengere.

Jeg brukte Collinite Boat Wax #925 som LSP å ble veldig blank å fin. 

Har desverre kun bilde etter den var ferdig.

20160603_155700.jpg

Endret av janragnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten Rasmussen

Takker for mange gode svar. Her har jeg vist mye å lære. Prøvde å våtslipe med 2000papis i dag og det hjelper jo ,men jeg skjønner at her må en bare ta tiden til hjelp. sukk! Dette er en jobb jeg gjør for en venn så motivasjonen begynner å ta slutt:)

Er dette en maskin som kan anbefales? http://bilnerden.no/rupes-lh18ens-roterende

 

Når dere sier maskin med ull, kan dere sende meg en link på eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overlay
1 time siden, Morten Rasmussen skrev:

Takker for mange gode svar. Her har jeg vist mye å lære. Prøvde å våtslipe med 2000papis i dag og det hjelper jo ,men jeg skjønner at her må en bare ta tiden til hjelp. sukk! Dette er en jobb jeg gjør for en venn så motivasjonen begynner å ta slutt:)

Er dette en maskin som kan anbefales? http://bilnerden.no/rupes-lh18ens-roterende

 

Når dere sier maskin med ull, kan dere sende meg en link på eksempler?

http://car-spa.no/1/lammeullputeforlakkrens

 

Er eksempel på en ullpute 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...