Gå til innhold

Motorvask Passat


stramund

Recommended Posts

stramund

Okei!

Tenkte å prøve meg på motorvask på passaten i dag. Har lest litt rundt om kring om at man må dekke til diverse (elektriske) ting osv. Men jeg har ikke peiling på motor i det hele tatt.

Eller er det rett og slett bare å guffe på med Prickbort over hele, og spyle av?

Hvis noen kunne tatt seg bryet med evt å tegne på bildet jeg har lagt ved, det som evt må dekkes til hadde jeg blitt superglad.

Har her tatt av dekselet i midten.

post-330-1241339871_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten83

Pleier ikke å dekke til noe når jeg tar motorvask.

Men er forsiktig med å spyle rett på dynamo og plugger.

Starter motoren etter vask så vannet fordamper der det ikke burde være vann..

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stramund

OK!

Pluggene skal jeg vel klare å finne. Og dynamoen har jeg googlet meg frem til hvordan ser ut:)

Men er det ikke litt vanskelig å la være å spyle ved pluggene? Det bør jo bli rent rundt der også.

Eller vasker dere bare med en fille eller noe rundt der kanskje?

Pleier ikke å dekke til noe når jeg tar motorvask.

Men er forsiktig med å spyle rett på dynamo og plugger.

Starter motoren etter vask så vannet fordamper der det ikke burde være vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg et par radiatorpensler, og så skrubber du såpe/avfetting med de, så kan du skylle av med rennende vann etterpå, og tørke med filler. Det er ikke noe problem med HT i motorrom, så lenge du ikke stikker spissen inn mot kontakter og andre sensitive deler. Hvis du holder litt avstand, så har vannet forstøvet seg såpass mye at det burde gå greit, men ha i bakhuet at høyt trykk kan presse vann inn steder som rennende vann ikke ville ha kommet. En motor er jo tross alt laget for å tåle vann.. Gamle frottehåndkler funker fint til tørk og puss i motorrom, så slipper du å grise til mikrofiberene dine. Dynamoen din sitter forresten nederst omtrent midt på bildet.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Jeg dekker ikke til noe spess i bilene her, men bruker innimellom avfetting, børste og hageslange istedenfor høytrykk, ikke hatt noe problemer, men vet noen har sliti med å starte etterpå. Bare ikke spyl på luftfilter, og hold noe avstand til motor mht høytrykk..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exposito

når jeg var ferdig å vaske motoren på min passat lot jeg den stå i 1 1\2 dag, og da ville den ikke starte etterpå.

det var kommet fukt i fordeleren, med det var bare å tørke litt med papir så startet den.

jeg anbefaler å la motoren stå på tomgang eller kjøre en liten tur etterpå for å tørke opp vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha

Jeg bruker å dekke til dynamo (og åpent luftfilter hvis du har det) også går jeg over kontaker/plugghetter etc. med trykkluft for å fjerne fukt etterpå.

På de litt eldre bilene jeg har hatt har jeg alltid tørket inni fordeler for å holde det rent og fuktfritt, men det er ikke alltid det er en mulighet på litt nyere biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg dekker bare over det åpne luftfilteret og oljeåndingsfilteret og har ikke hatt noen sure miner fra motoren enda ihvertfall.. Men greit å dekke til fordelerlokk osv på biler som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stramund

Da hoppet jeg i det.

Tok av alle plastdeksler og vasket de.

Dekket kun over dynamo.

Dynket motoren med Biltema Kaldavfetting. Sprayet med hageslangen. Lot det tørke litt, satte bilen på tomgang.

Gikk over med CG Greenclean og et gammelt håndkle.

Gikk over all plast med Polytrol.

Ble litt kattevask, men resultatet ble greit nok. Var egentlig bare for å teste motorvask. Tar det nøyere neste gang.

post-330-1241365123_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Ser mer enn bra nok ut det der. Jeg pleier å bruke motorvask fra Autoglym og en gammel oppvaskkost. Etterpå legger jeg en bærepose over dynamo og skyller med rennende vann fra hageslangen. Ikke glem å høyttrykkspyle radiatoren i lamellene/kjøleribbene bak grillen. Mye drit og insekter gir dårligere kjøling, så den er greit å ha ren.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har testet noe som har gitt overaskende godt resultat:

Vask hele motorrommet som gjort over her, og før vannet tørker, så sprayer du Autoglym rubber and vinyl care over alt, ganske rikelig, smekk igjen pansret og inspiser etter 4-5 timer.. :) Da kan du gå over med en klut om du fortsatt ser noe hvitt. Somoftest er alt tørket vekk, litt avhengig av temp i lufta. Men dette gir ett strålende resultat!

Skal teste dette med megs sin rubber og vinyl protect nå om noen dager, og se om det gir samme resultatet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet noe som har gitt overaskende godt resultat:

Vask hele motorrommet som gjort over her, og før vannet tørker, så sprayer du Autoglym rubber and vinyl care over alt, ganske rikelig, smekk igjen pansret og inspiser etter 4-5 timer.. :) Da kan du gå over med en klut om du fortsatt ser noe hvitt. Somoftest er alt tørket vekk, litt avhengig av temp i lufta. Men dette gir ett strålende resultat!

Skal teste dette med megs sin rubber og vinyl protect nå om noen dager, og se om det gir samme resultatet.. :)

Megs Hyper Dressing er laget for akkurat det formålet der.. Både metall og plast blir shiny, men det varer nok ikke evig..

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...