Gå til innhold

Svamp eller microfiber ved bilvask? HJELP!!!!


TwinTurbo

Recommended Posts

TwinTurbo

Hva anbefales egentlig? Jeg har opplevd å få vaskestriper på bilen, etter jeg begynte med microfibervott til bilvask.

Microfibervotten er kjøpt på Biltema, og ble vasket med Milo før bruk og etter bruk.

 

Tidligere har jeg brukt helt ny og ren engangssvamp og pusseskinn til bilvask, og fikk ikke en eneste vaskestripe.

 

Dere som kan dette, hva gjør dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Core2Duo

Vet ikke helt hvordan hansken til Biltema er, men kjøp deg heller en kvalitetshanske fra en av forhandlerne her på DCN. Bilnerden sin vaskesvamp er også veldig mye brukt her inne. "Normale" svamper du kjøper på butikk til 1 krone, de slipper ikke møkka ut av svampen, da de er alt for tett i strukturen, og dermed drar du grus og møkk rundt på bilen og får dermed også vaskeriper. 

  • Liker 1
  • DCN Poeng 1

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Benytter kun Spesialsvampen fra Bilnerden (North Detail). 

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du vasker med, skal ikke ha så mye å si, så lenge redskapet er rent i utgangspunktet. Ny eller gammel vaskehanske skal være like skånsom, så lenge den gamle er ren.

 

Det viktigste for å unngå riper ved vask av bilen, er arbeidet du gjør før du berører bilen. Forvasken er viktigst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fordelen med svamp er at den slipper all slags møkk og partikler veldig lett, trenger bare skylles i vann, liker zymölsvampen best. En del av vaskehanskene i ull eller mikrofiber kan klore seg fast i "skumle" ting som lager riper og som ikke lar seg skylle ut med vann, må gjerne sitte å plukke de ut for hånd. Men i all hovedsak er det forvasken som definitivt har mest å si for skånsom vasking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

52 minutter siden, trogha skrev:

Jeg synes fordelen med svamp er at den slipper all slags møkk og partikler veldig lett, trenger bare skylles i vann, liker zymölsvampen best. En del av vaskehanskene i ull eller mikrofiber kan klore seg fast i "skumle" ting som lager riper og som ikke lar seg skylle ut med vann, må gjerne sitte å plukke de ut for hånd. Men i all hovedsak er det forvasken som definitivt har mest å si for skånsom vasking.

Jeg har også likt Zymölsvampen godt! Hvor kjøper du den nå? CYC?
Bestilte nettopp noen ND-svamper, funker vel greit de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, sruben skrev:

 

Jeg har også likt Zymölsvampen godt! Hvor kjøper du den nå? CYC?
Bestilte nettopp noen ND-svamper, funker vel greit de også.

Kjøpte noen på ebay for en del år siden, kostet da rundt hundrelappen pr stk. ser at de nå ligger på 150-200.- pr stk.

Bilnerden svampene fungerer bra de å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både og. 

Har brukt North Detail spesialsvampen og synes den er veldig fin.

Men må si jeg liker å jobbe med handske best, grunnet at det ikke er så lett å miste den i bakken.

Jeg har brukt den fra Biltema litt, uten noe problem egentlig. Men jeg har nå gått over til den typen som er mikrofiber på den ene siden og litt mer skrubb på den andre. Veldig fin til frontruta etter man mar begått massemord på insektsbestanden.

 

Blitt veldig glad i den typen her:

 

https://bilpleiekongen.no/produkt/mikrofiber-vaskehanske-2-i-1/

Alfa Romeo 159 JTDm 2010

Fiat 850 Special 1971

Puch Maxi S 1972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
The Punisher
27. juni 2016 - 13.31, Klykken skrev:

Benytter kun Spesialsvampen fra Bilnerden (North Detail). 

Samme her! Fikk med en vaskehanske fra SS da jeg kjøpte bøtte derfra og den gikk i søpla etter første vasken. Bare masse riper på sensitiv lak til tross for alle forhåndsregler. Aldri opplevd samme med spesialsvampen. 

 

Ellers blir teamet litt samme om en liker mora eller dattern :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker dere spesialsvampen i maskin, eller skyller den godt og legger den til tørk?


Skyll og tørk her.
  • DCN Poeng 1

Min Produktlogg   Bilpleielogg                                                                                              [twitter]samfunnspsyk[/twitter]
 
2013 BMW 525d XDrive

2013 Ford S-Max 2.0 Titanium S
2012 Ford Fiesta 1.25
2011 Mazda 6
2006 Mervedes E 320 CDI Avantgarde
1999 Volvo V70 2.0LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsPetter
1 time siden, The Punisher skrev:

Samme her! Fikk med en vaskehanske fra SS da jeg kjøpte bøtte derfra og den gikk i søpla etter første vasken. Bare masse riper på sensitiv lak til tross for alle forhåndsregler. Aldri opplevd samme med spesialsvampen. 

 

Ellers blir teamet litt samme om en liker mora eller dattern :D

Hvilken vaskehanske fikk du? Den oransje? Jeg har den og er litt usikker på den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For skånsom vask, definitivt svamp. Spesialsvampen til bilnerden bruker jeg mest. Har testet dette til døde og mictofiber/ull riper ALLTID mer enn svamp til tross for at de ble oppfunnet for å være mer skånsomme.

 

Er ikke vanskelig å se for seg hvorfor heller, om man tenker litt. En partikkel vil hekte seg fast i første og beste fiber på en mf hanske. Da sannsynligvis helt i overflaten. Der vil det sitte til neste skylling eller vask. I en svamp er det ingenting å hekte seg fast i da det kun skylles inn i porene.

 

Jeg mener ullhansker osv kun eksisterer pga detaileres trang til å bruke produkter som er annerledes eller "bedre" enn folk flest, men ender heller opp med å skyte seg selv i foten. 

Endret av Mighty
  • DCN Poeng 5

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en loslitt spesialsvamp fra North Detailing. Har vasket bilen i et år med to av disse. Var så lite vaskeriper etter et år at det trengtes bare et lett finsteg for å få opp glansen på topp igjen. :) Så North Detailing-svamp får toppscore fra meg!

1995 Toyota Corolla - Rød (Solgt)
2010 Skoda Superb - Titanium Grey (Solgt)

2017 Volkswagen Golf - Tungsten Silver

2005 Opel Vectra - Beige Metallic (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bruker Bilnerden-svamper til lakk, billige MF-hansker fra Biltema/Ebay el. til felger. Den store fordelen med svamp synes jeg, som flere skriver, at det er langt lettere å vri den opp og få ut eventuelle partikler fra den i bøtta. Hanske synes jeg funker godt til felger, enten på hånden eller bare ved å bruke den som svamp.  Pleier ikke å vaske svampen i maskin, men den lurte seg med å en 30 graders vask med Milo og fungerte like godt etterpå til tross for litt misfarging :lol:

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...