Gå til innhold

Minitest og langtidstest av Nanolex Si3D HD


magne

Recommended Posts

  • Moderatorer

Nanolex har da sluppet en ny coating, Si3D HD. En forbedring av vanlig Si3D i følge nanolex.

 

Jeg fikk en flaske til testing.

La dette på egen bil så jeg får prøvd denne over tid.

 

Foreløbig kan jeg bare si noe om påføring og sammenlikning med vanlig Si3d.

"reklamen" for produktet lover holdbarhet på ca 50000 kjørte km og ca 50 vask med kjemikalier.

Den sier også at 30ml skal vare til flere biler. (ca 10-15 ml forbruk per bil), så den er drøyere i bruk.

Prisen er 1089kr for 30 ml og 1649kr for 50ml. Altså en de billigere enn vanlig SI3d når man regner utfra forbruk.

En 30 ml faske holder greit til 3 normale biler i mellomklasse størrelse.

 

Med gamle vanlige Si3d hadde jeg ingen store problemer med holdbarheten. Faktisk holdt denne et helt år, og fikk gjennomgå to stk DCN vask med 1:3 surfex, prickbort og iron x, uten at den så ut til å forsvinne av den grunn.

Det jeg hadde å utsette på forrige Si3d var at den var vanskelig å legge. Spesielt på mørke biler var det så og si umulig å legge to lag uten å få skjolder.

 

Nye Si3d HD, heretter bare omtalt som HD i denne testen, skal være forbedret ifølge nanolex. Nøyaktig hva som er forbedret utover holdbarhet er ikke lett å få svar på foreløbig. Men når jeg la produktet viste det seg å være litt enklere å fjerne produktrester på HD enn på gamle SI3D. Hvertfall så lenge disse ble fjernet de første minuttene (turte ikke prøve å la det ligge lenger på egen bil, da man visstnok må våtslipe for å få vekk produktrester som ikke er fjernet og som er herdet)

 

På egen bil har halve panseret fått gammel SI3d, bare for å sammenlikne.

Førerside av panser har fått gammel Si3d. I tilegg fikk passasjersiden av bilen et tynt lag med HD mens førersiden fikk et tykt lag.

Bakskjerm på førerside fikk to lag for å teste om det lot seg legge uten skjolder.

 

I og med at bilen er sølvfarget ble det ikke så enkelt å se skjolder, men skal prøve i å få den ut i sollys i løpet av de nærmeste dagene hvis været tillater dette.

 

I og med at dette produktet blir testet opp mot det gamle vil det selvfølgelig ta temmelig lang tid å se om det er noen forskjell på de to.

Så testen blir oppdatert etterhvert.

Det eneste jeg kan klage på foreløbig er at etiketten på flasken burde hatt en åpning for å kunne se hvor mye produkt som er igjen i flasken. I tilegg er korken ikke spesielt god, da den gjør at ligger igjen litt størknede produktrester etter man har brukt flasken første gang. Disse restene er harde og ikke noe særlig å få påføringskluten da de kan lage swirls og mircoriper.

 

 

Bilen som skal få HD. Et stegs polering gjennomført på forhånd. Wipedown med både IPA og nanolex lakkrens premium og lakkrens ex.

2016-06-25%2014.31.28_zpsoipvlinn.jpg

 

Ganske like flasker og produkter utseendemessig. Tuten fungerer fint å helle av. Lett å beregne antall dråper osv.
2016-06-25%2015.33.57_zpsdeykciss.jpg

2016-06-23%2015.54.02_zpswhj3xgwq.jpg

 

 

De hvite klutene og store klossene medfulgte i min testpakke. Klutene var for små til klossene, så endte opp med å benytte kluter og klosser fra vanlig SI3D kit. Hva som medfølger i den endelige pakken som kommer for salg vet jeg ikke. Forhåpentligvis samme kluter som i Si3d kittet.2016-06-25%2015.34.22_zpsqq0isbln.jpg

 

Etter å ha brukt stoffet på avbilet bil, som er omtrent på bmw 3serie\ audi a4 størrelse, gjenstår ganske mye av inneholder i flasken.

Men var gjerrig på ene siden av bilen for å få testet tynt lag. Og la vanlig Si3d på halve panseret. Så normalt ville jeg nok brukt ca 10ml eller 1\3 flaske på bilen.


2016-06-25%2015.42.23_zpscy873hcc.jpg

 

Kommer tilbake med mer etterhvert som jeg får testet dette produktet over lenger tid.

 

  • DCN Poeng 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motörhead

Min første erfaring både med maskinpolering og legging av coating idag.

Polerte bilen med Krauss med Scoll S30+ med Scholl Orange pad.

 

Gikk deretter over bilen med Nanolex EX før den fikk Nanolex SI3D.

Kjøpte sett av dette.

Tok utrolig mye lengre tid enn jeg hadde trodd på forhånd å legge og buffe-kanskje mest på å legge.

Jeg tror jeg bruke mellom 25-30 ml på bilen, en ny Skoda Superb Combi i Black Magic Pearlecent.

Tror kanskje jeg var litt raus med SI3D da det tok svært lang tid før det var såpass lite stoff igjen på panelet at det var klart til buffing.

Gjorde en liten tabbe med å gjøre hele prosessen inne i ett svært lagringstelt på arbeid med litt dårlig lys.

Ser noen milde skjolder når bilen kommer ut i godt lys.

DSC_0192_1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Viktig å ha godt med lys når man legger coating. Spesielt på mørke biler er det lett at Si3d lager skjolder. Hvertfall når man legger mer enn et lag.

Finnes en tråd for tips og instruksjoner rundt legging av vanlig Si3d. Regner med at du har sett gjennom den?

 

Si3d HD var litt lettere å ha med gjøre enn si3d, da det var noe enklere å buffe vekk produktrestene. Men bortsett fra dette og lenger holdbarhet er det mye av det samme som Si3d.

Når jeg la Si3d på egen bil en gang i tiden, og når jeg har lagt det på kundebil, har jeg ikke brukt mer enn 15-20 ml på en hel bil. Har også følelsen av at det ikke skal så mye som 30ml til. Bruker troligvis rundt 10-15 dråper per panel, dobbelt hvis panelet er stort og man tar halvparten av det per påføring (tak, panser, store dører osv)

 

Etter at coating er strøket frem og tilbake, og løst mest mulig opp, tok jeg microfiber og tørket av rester med en gang. Innen 2 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Da har bilen vært en tur ute i sollys.

PÅ sølv bil kan jeg konkludere med at det ikke er synelige skjolder på hverken stedene det er lagt tykt lag, eller på der det er lagt to lag.

De to lagene ble dog lagt med ca 30min mellomrom grunnet tidligere dårlige erfaringer med å legge to lag av vanlig Si3D.

Men dette er på sølv bil. Vet at vanlig Si3d oppfører seg anderledes på sølv bil sammenliknet med svart bil. Så jeg får ikke testet om det er helt fritt for skjolder med to lag, hvis ingen har en svart bil, bor i drammensområdet og litt tid til overs for testing.

Ta i så fall kontakt på pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
longbow

Fått vasket den og sett om det er noen forskjell på de?

IGL Kenzo master installer

 

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Sertifisert Polishangel Bilpleier.

 

 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Nei, ikke enda. Går hjemme i pappaperm, så bilen blir brukt minimalt ;)

 

Men har kjørt bil i skikkelig regnvær, og det synes ingen forskjell på beading\sheeting på produktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Moderatorer

Da har bilen fått sin første vask. Vannet prellet litt bedre av på det med HD versjonen av si3d, ifht testområde med vanlig si3d.

Trengte nesten ikke svampvaske bilen, da alt av bremsestøv osv enkelt lot seg spyle vekk.

 

Spent på holdbarhet og kjemikaliemotstand på dette produktet. Kommmer tilbake med oppdateringer etterhvert.

 

Foreløbig anbefales dette produktet hvertfall sterkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Glemt å nevne at det har ligget litt fugledrit på noen steder på bilen i noen dager før vask. Krysset fingrene og lot det ligge isteden for å tørke det vekk, for å virkelig teste coatingen.

Kan rapportere at det ikke syntes hvor fugledriten hadde ligger etter vask. Erfaring fra tidligere med voks, blandt annet fusso, tilsier at det blir merker fra fugledrit som må poleres vekk. Men SI3d HD besto "fugledrit testen" med glans. :thumbs:

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Fant den ikke i butikken nå. Den lå der noen uker etter jeg testet.

Send en epost til håvard og hør med ham, evt en pm her inne.

Mulig han kan svare i  denne tråden @Nanolex

 

http://www.detailersclub.no/profile/877-nanolex/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Har sett produktet i butikken tidligere mener jeg.

Ikke fått noe mer info, men når HD versjonen er lettere å legge burde den jo være tilgjenglig for "normale" detailere.

Stusser også litt på at jeg ble bedt om å teste den hvis den ikke er tilgjenglig for salg til hvermannsen, men her må nesten @Nanolex svare selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • Moderatorer

Ikke vasket bilen på ca 3 uker nå, men sist bil ble vasket var dette fortsatt som nylagt.

Det er dog mulig å se forskjell på siden som det ble lagt vanlig si3d på og den med HD versjon.Vannet preller litt bedre av på siden med HD versjonen.

 

Har også lagt ette produktet på en annen bil, så vi får se hvordan levetiden blir for han som eier den bilen.

 

Om HD kommer i butikk snart aner jeg ikke, nanolex mente dette skulle skje i løpet av oktober siste jeg snakket med ham.

 

Oppdaterer nok litt i løpet av vinteren, da det blir størst påkjenninger på coatingen da.

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett produktet i butikken tidligere mener jeg.
Ikke fått noe mer info, men når HD versjonen er lettere å legge burde den jo være tilgjenglig for "normale" detailere.
Stusser også litt på at jeg ble bedt om å teste den hvis den ikke er tilgjenglig for salg til hvermannsen, men her må nesten @Nanolex svare selv.

Det er vell meningen å holde hd versjonen ekslusiv,som endel andre merker også har med de "beste" coatingene
Har sett produktet i butikken tidligere mener jeg.
Ikke fått noe mer info, men når HD versjonen er lettere å legge burde den jo være tilgjenglig for "normale" detailere.
Stusser også litt på at jeg ble bedt om å teste den hvis den ikke er tilgjenglig for salg til hvermannsen, men her må nesten @Nanolex svare selv.

Det er vell meningen å holde hd versjonen ekskusiv,slik endel andre merker også gjør det

NAD - Nanolex Approved Detailer

 

 

https://www.facebook.com/pages/Gimnes-Auto-Detailing/1568806893331601

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Uten at jeg skal gå inn alt for dypt på hva som har blitt sagt, ble jeg hvertfall forespeilet at HD versjonen skulle overta for standard versjon, når jeg ble bedt om å teste produktet.

Hva som har skjedd i ettertid vet jeg lite om.

 

Mtp hvor begrenset erfaring jeg har med coating ifht mange andre her inne er jeg nok veldig lite eksklusiv. Litt eksplosiv kanskje jeg kan være av og til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • Moderatorer

Da har coatingene fått bryne seg på en skikkelig saltvinter, med hyppig bruk av avfetting.

Tok en skikkelig vask av bilen for noen dager siden, og det er veldig tydelig at testområdet med vanlig si3d, var mer forringet enn det med HD. Vannet ble liggendes i nesten flatt og brukte lang tid på beade av på si3d siden av panser. Siden med HD var nesten som nylagt, så den tåler prickbort og surfex veldig godt.

Så langt har jeg vært veldig fornøyd med HD, bortsett fra at den tydeligvis er vanskelig å få tak i.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...