chris

Fenderlist på båt, hvordan få denne pen igjen

27 innlegg i emnet

Skal prøve meg på en lys grå fenderlist som har sett bedre dager. Lite hakk/skader men generelt mye møkk og forurensning på den.

Usikker på om fargen har flasset av eller falmet. Noen som evt har lakkert en fenderlist med hell.?

Et dårlig bilde, men det gir et inntrykk.

post-594-1241332543_thumb.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aceton fjerner dette lett. Vær forsiktig så du ikke søler på getcoaten, kan være vrient å få av igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant et bedre bilde:

post-594-1241344547_thumb.jpg

Hva tilsetter du etter Aceton.? Vil ikke det matte ned og trekke ut oljene i plasten.?

Noen som har prøvd å våtslipe.?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De testa Ferro-Bet rustvask mht båt i Motor og de slo jo stiften etterpå av glede og forundring over hvor bra den var, en testspot med den kan jo vise om det funker, den sammen med en mf feks.. bare test det først og ikke saus inn alt..;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har alltid brukt Aceton på fenderlistene til båtene mine og det med et bra resultat over tid.

Endret av Tiger
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke lakker den, den er laga for å ta imot støt så lakken vil nok falle ganske fort av og det vil bli mye styggere enn det er nå etter et par ukers tid.

Aceton funker fjell det

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polytrol er vidundermidel til mye.

Produktet blir laget av samme produsent som ovatrol.

Det ligger noen erfaringer med polytrol her på forumet hvis du bruker søk funksjonen.

Har personlig gode erfaringer med produktet på litt ru plast.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

oxalsyre er bankers til båt ;)

Fant et bedre bilde:

post-594-1241344547_thumb.jpg

Hva tilsetter du etter Aceton.? Vil ikke det matte ned og trekke ut oljene i plasten.?

Noen som har prøvd å våtslipe.?

Jeg brukte en pussematte på mine sammens med masse såpeskum, funka fint det, men prøv på ett lite parti først for å se hvordan din type tåler det.. Generelt skitt på båt er oxalsyre helt genialt.. Kjøpte det før i limegrønne 1-liters kanner, husker ikke navnet på produsent

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mange bra tips, skal teste ut litt forskjellig og se hva som er best.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
har alltid brukt Aceton på fenderlistene til båtene mine og det med et bra resultat over tid.

Vil ikke fenderlistene bli matte av Aceton da. Er det noe man bør sette de inn med etterpå?

Generelt hvor får man kjøpt de ulike produktene som foreslås?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vil ikke fenderlistene bli matte av Aceton da. Er det noe man bør sette de inn med etterpå?

Jeg tenker det samme, fenderlister er vel laget av pvc og den må jo tørke ut ved bruk av Aceton..?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg tenker det samme, fenderlister er vel laget av pvc og den må jo tørke ut ved bruk av Aceton..?

Sjekket litt med en båtforhandler i går og han mente det samme. I hvertfall hvis man bruker det over tid. Det finns visst noe som heter fenderliste rens som er ment til formålet. Ellers mente han at man kunne bruke samme polisher til fenderlisten som man polerte båten med. Syns det også høres rart ut. Gummi blir jo ofte hvit av polish.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nanosvampen kanskje?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sjekket litt med en båtforhandler i går og han mente det samme. I hvertfall hvis man bruker det over tid. Det finns visst noe som heter fenderliste rens som er ment til formålet. Ellers mente han at man kunne bruke samme polisher til fenderlisten som man polerte båten med. Syns det også høres rart ut. Gummi blir jo ofte hvit av polish.

En kamerat som pusser shiner en del båt sa også dette, grov rubbing og grov pute.. Men som du sier, det er jo plast..

Nanosvampen kanskje?

Skal ta med å prøve, men det ser veldig "grovt" ut der det er misfarget..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg malte fenderlisten på min båt for noen år siden. Den ble fin da, brukte sort bengalakk... Men jeg vil ikke anbefale det om det er mulig å få den pen på andre måter. Min var malt fra før da.. Farget av på andre båter hvis jeg ikke brukte fendere, og var et H****** å få av

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg malte fenderlisten på min båt for noen år siden. Den ble fin da, brukte sort bengalakk... Men jeg vil ikke anbefale det om det er mulig å få den pen på andre måter. Min var malt fra før da.. Farget av på andre båter hvis jeg ikke brukte fendere, og var et H****** å få av

Å male er ikke aktuelt har jeg funnet ut.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare kjøpe seg en sixpack eller 10, få med en kompis og bytt fenderlista? Koster vel ikke så mye for ny tror jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvorfor ikke bare kjøpe seg en sixpack eller 10, få med en kompis og bytt fenderlista? Koster vel ikke så mye for ny tror jeg.

Hehe.. Sett fenderlista på en 30 fots båt..? Den er ca 20m lang og skal varmes opp i vannbad til ca 80 grader.. Tjukk og stiv som et helvete..

Og den er såpass dyr at det er verdt mange timer for å få den pen igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hehe.. Sett fenderlista på en 30 fots båt..? Den er ca 20m lang og skal varmes opp i vannbad til ca 80 grader.. Tjukk og stiv som et helvete..

Og den er såpass dyr at det er verdt mange timer for å få den pen igjen.

Har bytta mange ;) hehe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har bytta mange ;) hehe

Lyst på en liten jobb...? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive