Jump to content
Sign in to follow this  
Titus41

Misfarget ratt og girkule - Oppfrisknings hjelp

Recommended Posts

Titus41

Jeg har en litt eldre bil fra 1998. Rattet viser tegn til misfarging og er blitt lysere der det har blitt tatt mest på. Rattet er av skinn. Girkulen er også i skinn utenom merkingen på toppen som er i plast.

Hvordan kan jeg friske dette opp best mulig? Helst billigst som mulig også.

Takker for hjelp :)

tommern

Er det skinn kan du farge det opp igjen med skinnfarge fra feks svisswax

Titus41

Link til produktet? Svisswax er jo ikke akkurat gratis. Finnes det alternativer? Kanskje noe lær smøring av noe slag? 

Har sett på noen rense klipp. Men da kommer den lyse fargen bare mer opp hos meg. Prøvde i fjor. 

tommern

Veit ikkje, koster litt men det holder bra da!

Eg veit Skadevekk.no forhandler sem produkter, de har kanskje noe fargemiddel og

Titus41

Vil det funke å bruke skopolish/skokrem på ratt og girkule? Noen som har prøvd? 

polishduden
Vil det funke å bruke skopolish/skokrem på ratt og girkule? Noen som har prøvd? 

Det blir glatt. Anbefales ikke

Laurel1988

Jeg har en Galant fra 1996 med sort skinnratt som har mista mye farge rundt hele veien, har bestilt denne: http://www.ebay.com/itm/260898316042?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Er vel skeptisk til hvor bra det kan være, men for 150 er det verdt å teste

Regner med at den kommer i posten denne uka, så kan komme med en oppdatering når jeg får den.

• DCN Point 1

Knutis

Du har jo fått svaret over. Ratt generelt er håpløse å "friske opp" pga enten blir det glatt, eller så er slitasjen så stor at misfargingen kommer igjen om kort tid.

Alt etter bilmerke og modell så er det ikke sikkert at det er ekte skinn heller, men kanskje skai eller vinyl. Og er overflaten slitt slik at teksturen er borte, kommer den aldri tilbake.
Det beste er faktisk å a) kjøpe et brukt ratt i bedre stand enn det du har, b) kjøpe et nytt eller repro-ratt eller c) få trekt om det du har.

Hvis du legger inn gode bilder av slitasjen er det mulig å komme med bedre tips. Gratis er det nok uansett ikke.

Laurel1988

Den jeg linket virket ikke, virker kun på skinn som trekker til seg vann, testa den nå.

Øivind S

Brukte skokrem på rattet i en gammel BMW jeg hadde. Det fungerte bra etter en stund. Først ble jeg svart på henda, men det ga seg etter noen dager. Holdt godt i over ett år.

Laurel1988

Endte opp med å lakke rattet med den under, matt sort, ser veldig bra ut og etter et par dager var det klart.

http://www.jsc.no/index.php/nb/produkter-industrimaling/power-coat-industrimaling/53-produkter-industrimaling/sprayprodukter-og-utstyr/240-3-in-1-spray

Har ikke noe bra før bilde, men det var hvitgult rundt hele veien

1468501104265-1258893981.jpg

Edited by Laurel1988