Gå til innhold

Førstegangs polering med maskin....


Motörhead

Recommended Posts

Motörhead

Hei.

 

Har en Skoda Superb stv som har gått 1800km og lakken er i nesten fabrikkny tilstand.

Den har nå Swissvax Shiled, men Nanolex SI3D-sett er på vei og den skal coates.

 

Lakken har kun noen få mikroriper som synes mot bryting i direkte sol.

Har nå bestilt meg en Krauss 500W med Scholl Orange pads og S30+ polish.

 

Noen som har råd om hvordan denne enstegspoleringa bør foregå?

Greit å fordele utover(hvor stort?) på laveste hastighet og deretter skru opp til maks? Hvor mange pass og trykk på en slik fin enstegs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN
  • Ta frem Orange Scholl og S30+.
  • Ha fire "erter" polish på puten og sett den på lakken.
  • Skru maskinen på laveste hastighet mens du sprer polish, før du skrur maskinen på full guffe.
  • Bevege maskinen over et område på 40x40cm.
  • Maskinen skal bevege seg ca 1 cm pr sekund.
  • Skru av maskinen når polishen blir en gjennomsiktig hinne.
  • Tørk av polishrester med mikrofiberklut og sjekk resultatet.

Det bør rydde opp i mikroripene. Hvis ikke de er borte, kjør en gang til med litt press på maskinen og enda saktere bevegelse. Når lakken er litt varmere enn kroppstemperatur etter en poleringsrunde oppnår du effektiv fjerning av riper. Kjenn på lakken mens du kjører maskinen for å finne balansen mellom fart, press og hvor lite område du kan ta pr poleringsrunde.

 

Sånn fortsetter du rundt bilen og bytter til ny pute for hver karosseridel.

 

"No sleep 'till Hammersmith"

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motörhead

Takker for svært godt utfyllende svar! :)

 

Hva vil ulempene være med å kjøre ett større område enn 40X40?

Og bytting av pad..... Er det grunnet eventuell varmeutvikling og la de kjøle ned eller fordi den fylles med brukt polish etter hvert og man får kjørespor/swirls?

Får bare 2 pads foreløpig.....

 

"The Chase Is Better Than The Catch"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme ja. Det tar knekken på de. Bruker man samme pad over lengre tid blir den veldig fort utslitt. 

Angående polish i paden så har man noe som heter padbørste som man bruker. Fyller du puten med polish vil den rett og slett ikke bite like godt på lakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN
56 minutter siden, Motörhead skrev:

Men hvordan er det med området pr pass? Er man virkelig nødt til å begrense det til 40X40? Hva er ulempen med større?

Ulempen er at man vanskelig får varmeutvikling som gjør at man korrigerer vekk ripene. Det er sjeldent effektiv mht ripefjerning, å jobbe over større områder, selv om det er fristende for å spare tid. 

 

Når det gjelder grunnen til å bytte pads ofte er dine spørsmål spot on. Når pads blir varme kan de revne/skades og hvis de blir for fulle av polish kan de gi kjørespor/dårlig finish. Tannbørste funker utmerket til å fjerne polish fra pad mellom rundene.

 

En annen fordel med å bytte pads ofte, er at det støver mindre med rene pads som ikke er mettet med polish. Polishstøv i mikrofiberkluten kan gi nye mikroriper ved buffing.

 

"Stay clean"

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motörhead

Supre svar ØHN! :)

Blir klokere av dette enn timesvis med research på nett.

 

Ser du er Nanolex Approved Detailer...

Har du noen gode råd til legging av SI3D?

Tenker da spesielt på hvordan dele opp paneler og stykker som er for store til å ta i en jafs.

Har sett det som er på Youtube av videoer, ikke mange som var bra.

Bestilt 50ml sett og tenker å bruke mest mulig av flaska på 1 lag for å få så tykk coating som mulig uten skjolder.

 

"(We Are) The Road Crew"

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Motörhead skrev:

Supre svar ØHN! :)

Blir klokere av dette enn timesvis med research på nett.

 

Ser du er Nanolex Approved Detailer...

Har du noen gode råd til legging av SI3D?

Tenker da spesielt på hvordan dele opp paneler og stykker som er for store til å ta i en jafs.

Har sett det som er på Youtube av videoer, ikke mange som var bra.

Bestilt 50ml sett og tenker å bruke mest mulig av flaska på 1 lag for å få så tykk coating som mulig uten skjolder.

 

"(We Are) The Road Crew"


Nanolex anbefalte selv og legge hele paneler med en pad de ettersendte til folk etter det ble en del klager om skjolder. 
Med maskin altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN
30 minutter siden, Motörhead skrev:

Supre svar ØHN! :)

Blir klokere av dette enn timesvis med research på nett.

 

Ser du er Nanolex Approved Detailer...

Har du noen gode råd til legging av SI3D?

Tenker da spesielt på hvordan dele opp paneler og stykker som er for store til å ta i en jafs.

Har sett det som er på Youtube av videoer, ikke mange som var bra.

Bestilt 50ml sett og tenker å bruke mest mulig av flaska på 1 lag for å få så tykk coating som mulig uten skjolder.

 

"(We Are) The Road Crew"

Denne videoen er ganske informativ.

 

http://www.nanolexbutikken.no/produkt/lakk/nanolex-si3d

 

Prøv på mindre paneler først for å få en følelse med produktet. Du har bedre tid til å spre og jevne ut hvis det ikke jobbes i for varme omgivelser.

 

"Bomber"

 

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...