Hjort201 456 Rapporter innlegg Skrevet 24 August, 2016 Dæven så pen matt finish det ble på grenrøret Kommer seg dette her altså Ja, ble ganske fin finish så ut til å bli litt for blank når den nettopp var lagt på men likte faktisk den matte finishen mye bedre 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Hjort201 456 Rapporter innlegg Skrevet 25 August, 2016 (endret) 25.August.2016 Har endelig fått de etterlengtet delene.. Men til den store skuffelsen av å finne ut av at den delene som jeg allerede hadde ikkje passet allikevel.. så da ble det en litt dyr tur til Mercedes-benz og kjøpte nytt hele dritten, så jeg slipper det med at det ihvertfall ikkje passer som det skal.. (dette gjelder forøvrig beltestrammeren til drivreimen) så ny del blir levert om ca 1 uke.. Så får vel bare gjøre klart alt det andre så det er bare å skru på denne når den kommer:) Men uansett så ble det no gjort litt når jeg først begynte, sammen med de andre delene som ble bestilt sammen med den brakketen var blant annet oljefilter, ny skrue til bunnpannen, strammeskrue til belte fikk også levert ny lcd skjerm til laptimeren som er i midtkonsollen. Flott pose som jeg fikk av mercedes Oljefilteret (vanlig innsatsfilter) Bunnpluggen med kobberskive Brakket beltestrammer (som jeg trodde skulle være nok til at motoren ble ferdig å satt inn i bilen iløpet av helgen) Strammeskrue + skive Pakning til oljefilteret Så over til den lille men meget artige saken som er i midtkonsollen (laptimeren) Ny skjerm Gammel skjerm, ser ut til å ha lekket ut Delt instrumentet Bakside skjerm Alt i 1000 biter Ny skjerm Ny vs gammel Fikk seg også et lite lag med lakk da kanten var litt rusten å stygg Tid for montering Etter litt tid (kom vi tilslutt så langt) Så får vi ta en liten titt på hva som har skjedd med motoren, alltid litt å ta tak i så vi gikk likså godt i gang med å montere sammen girkassen og motoren Først så heiste vi motoren løs fra motorbukken Løsnet fra bukken Motoren ble plutselig enorm.. Trykkplaten Litt dårlig bilde av dekselet i bakant av motoren Midlertidig stativ Det svære svinghjulet Ble trekt til med 30nm og deretter 90 grader 30nm Skrudd fast Kulelager Sentreringesverktøy Sentrering av clutch første forsøk (brukte vel 3 forsøk på å få girkassen sammen med motoren, viste seg at tappen i girkassen var litt ødelagt på kanten med en liten kant som skapte endel problemer...) Clutchen ble skrudd til med 25nm. Letter forbannet når det tok 3 forsøk på å få skrudd sammen dette så ble litt lite med bilder.. men hva gjør vel det.. Liten rengjøring inni girhuset før montering Så var vi endelig kommet til høyde punktet for denne tråden, nemlig et bilde av motoren skrudd sammen med girkassen! Milepæl når jeg ha kommet så langt som dette, føler meg snart ferdig med prosjektet ( Men hvem blir vel det?!) Fikk også skrudd i bunnpluggen Endret 27 Juni, 2017 av Hjort201 13 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Lysholm 431 Rapporter innlegg Skrevet 2 September, 2016 Fantastisk mye bra arbeid. Morsomt å følge med. Keep up the good work 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Hjort201 456 Rapporter innlegg Skrevet 2 September, 2016 Fantastisk mye bra arbeid. Morsomt å følge med. Keep up the good work:thumbs: Tusen takk for det Ekstremt mye arbeid igjen og snart ferdig med motoren får vi håpe! Så da er det enda en liten ting og krysse av listen Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Hjort201 456 Rapporter innlegg Skrevet 8 September, 2016 (endret) 8.September.2016 fortsettelse med mercen og tror jeg har funnet ut hva som er feil. Så vi gambler med det å bestilte ny del så er vel bare å smøre seg litt med tålmodighet, og mens ny del er på vei tenkte jeg at det kunne bli en liten oppgradering på hvor langt jeg har kommet Er litt som har skjedd siden siste oppdatering så litt usikker på om alt kommer i riktig rekkefølge men skal prøve mitt ytterste for å få det noe lunde rett siden alt blir jo baklengs i photobucket Oljekjøleren måtte få seg litt lakk ilag med diverse andre løpehjul til Vannpumpe, servo og veivakslingen Oljekjøler før Oljekjøler etter, fant ut at klarlakk funker jo meget bra for å få frem glans samtidig som den beskytter litt ekstra mot vann Løpehjul vannpumpe var allerede lakkert svart av forje eier så mattet bare ned med 1200-2000grid og la på litt klarlakk Ellers så kom omsider den nye strammeren til drivreimen.. måtte jo bestilles fra Tyskland og kostet en liten formue men no er det no ihvertfall nytt... Kom levert som et lite minibyggesett(som at jeg ikkje har nok byggesett ) men var fort gjort å bygge sammen Montering (litt ufokusert bilde) Ingenting e bedre enn når ting faktisk passer ihop Så var det reimen sin tur, strammet opp reimen Montering av veivsensor(mulig denne er litt dårlig får litt dårlig utlesning av volt når vi feilsøkte) Startemotoren Legger ledningen hvor den skal gå Oljelyset følger samme ledningsnett som Startemotoren Nytt termostathus Montering av fordeler (måtte se at den var slik den skulle være med innsug på topp på sylinder 1) Pluggledninger (må ha noen nye da disse ikkje helt passer når lokket kommer oppå) Så det store øyeblikket når motoren endelig skal gjenforenes med bilen. Motoren skulle ha 45graders helning på seg når den gikk inn (lite tekst her men bildene taler litt for seg selv ) Montering av beholdere (vann og spylerveske.. Burde nesten vært spandert på nye) Måtte lodde på kontakten til Luftfilterboksen Ledninger går på kryss og tvers Hjernen montert Ryddet opp i de fleste ledninger Må jorde motoren som blir gjort på girkassen Fylte på olje 5.5L som skal på Fylte 20L med bensin på bilen og! Lekkasje på termostathuset (litt dårlig bilde til å se at det lekker ut i bunnen) Var bare masse dritt nedi kanten som gjorde at det var en liten lekkasje Var vel her omtrent vi begynte med feilsøking, Startemotoren slo ikkje inn når eg vrei om tenningen Viste seg å være en liten plugg som ikkje var koblet til som står med bremsekraftforsterkeren. Manglet gnist så etter omtrent 25timer med frem og tilbake så fant jeg ut at tenningsmodulen var kaputt (lånte den fra min andre) men etter å ha bytte lånt noen deler fra den andre 190n'en fant jeg ut at tenningsmodulen var gåen så da fikk vi ihvertfall gnist. Neste på listen var å sjekke om det kom bensin.. Sjokkerende nok så kom det ingen bensin Så da var det bare å bytte Bensinpumpe og bensinfilter med det samme Nytt filter Nytt filter å "ny" bensinpumpe så kom det bensin Så nå venter vi bare i spenning på den nye tenningsmodulen så får vi se om det er denne som er grunnen for at den ikkje går:) Må også sjekke dysene for å se om dysene levere lik mengde bensin også må jeg sjekke bensintrykket siden disse bilene er litt kranglete på dette så er litt å gjøre mens vi venter på ny del:) Endret 27 Juni, 2017 av Hjort201 13 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
dj john 163 Rapporter innlegg Skrevet 9 September, 2016 For en logg og pågangsmot :-) Blir mega bra dette altså ;-) 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Hjort201 456 Rapporter innlegg Skrevet 9 September, 2016 For en logg og pågangsmot :-) Blir mega bra dette altså ;-) Tusen takk for det:) prøver å holde pågangsmotet opp litt kjedelig til tider når ting ikkje passer/funger men er jo litt av sjarmen 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Diesel 26 Rapporter innlegg Skrevet 10 September, 2016 Dæven for en logg, du får virkelig tatt med alt 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Hjort201 456 Rapporter innlegg Skrevet 10 September, 2016 Dæven for en logg, du får virkelig tatt med alt Takk for det prøver stortsett å få med alt som skjer 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Hjort201 456 Rapporter innlegg Skrevet 25 September, 2016 (endret) 25.September 2016 Har vært lovlig stille her i det siste.. Har ikkje skjedd så mye med 16v'en uten at ny tenningsmodul er ankommet og fått teste kompen så dette ser no bra ut:) men litt for høy om vi skal ha turbo så må nok senke den endel dersom det blir turbo men tenker og ta det på sikt Nye delen Ingen synlige skader, men sikkert noe innvendig Sylinder 1: Sylinder 2: Sylinder 3: Sylinder 4: Gjennomsnittlig bra komp 11,8 og akkurat innenfor grensen på 1,5bar originalt e kompen på motoren 10.5:1 men grunnen til at nr 4 er så mye lavere enn de andre er nok etter motoren hadde et lite havari hvor kjedet røk.. For 15 år siden elns Så gjenstår og sjekke bensintrykket og bensinmengde også lurer jeg på om startemotoren er litt for liten til å dra rundt motoren da den møter endel motstand.. Så får vel bestille en på 2.2kw istedenfor den som står på nå på 1.5kw Endret 1 Juli, 2017 av Hjort201 3 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Hjort201 456 Rapporter innlegg Skrevet 15 Oktober, 2016 (endret) 15.Oktober.2016 På tide å fortsette med 16v'en blitt litt liten tid til å jobbe med prosjektet grunnet skole og diverse andre uforutsette ting som på en av bruksbilene.. Og en uke i Syden etter alt slitet men nå er vi tilbake i business og klar for å få start på bilen. Noe som se ut til å være nærmere enn ventet etter en liten skru razzia idag etter jeg kom hjem fra Syden. Begynte med å trekke frem bilen blitt så tung å trille no med motor så er bare å slepe den rundt med arbeidshesten Inne og klar for å få gang på den forhåpentligvis Har også fått handlet inn en stor jumpstarter for å få litt hjelp til å dra rundt motoren Tenkte å sjekke hvor mye dysene leverte men det var jo lik 0 så.. Begynte med å løsne diverse slanger for å se hvor langt bensinen kom, og den stoppet i blandekammeret🤔 Mistenker at det er denne som ikke slipper bensinen igjennom og frem til dysene (burde vært sjekket når den ble gått over...)så får vi sjekke igjen med dysetest og bensinmengde når dette er fikset Bare å finne frem reserven for å se hvordan den virker , Plukket av blandekammeret Kløyvde den masse stilige ting som kom ut Så var det bare å plukke ut den skikkelige å se på hvorfor den ikke slipper bensin igjennom Det viste seg at de 3 små delene (filter som skal filtrer bensinen før den kommer til dysene) skal være 4 som har grodd fast/tett og kun 3 av de løsnet og den 4 sitter fremdeles fast, men forhåpentligvis kommer den ut iløpet av søndagen 🙂 så får prøve å blåse litt luft igjennom å se om de åpner seg etter 15år med gammel dritt Så tenker det at når dette er fikset å funker som det skal vil den nok starte så er bare å håpe det blir iløpet av helgen ikke rare oppdatering idag men er nå ihvertfall litt for å vise en hvis fremgang 🤓 Endret 1 Juli, 2017 av Hjort201 9 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Hjort201 456 Rapporter innlegg Skrevet 20 Oktober, 2016 (endret) 20.Oktober.2016 Å planglegge noe med denne bilen er helt håpløst siden er det ikke det ene som er feil så er det jaggu det andre og sånn fortsetter det stortsett hele tiden... Så har feilsøkt litt videre og tror jeg har funnet den "nye" feilen på hvorfor bilen ikke starter så blir en liten oppdatering på hva som har blitt sjekket i det siste så er ikkje veldig mange bilder i denne posten men litt mer informasjon. Angående hvorfor bilen ikke starter trodde jeg først var dysene som ikke holdt tett, men selv med bytte av 3 dyser var problemet fremdeles det samme. Så byttet jeg dysen som virker over på en av de andre og samme problemet oppstod på den også. Så konkluderte med at det sannsynligvis ikke er dysene, men heller noe som er feil inni bensin fordeleren.. Og ny denne koster jo 20k+ så det viste seg at det var noen o-ringer som står på "fordeleren" som ikke var helt gode.. Byttet disse til noen nye fra et sett som er kjøpt på biltema, men problemet forble det samme.. Så demonterte jeg den for tredje gang og det viste seg at når du setter den sammen igjen så bøyer o-ringene seg litt ut og blir ovale, så det lekker bensin inn og sprøyter ut dysene. Så har bestilt nytt reparasjon sett til bensin fordeleren samt nye plugger til høykomp motor så får vi håpe at dette skal løse problemet. Siden slik den er nå så blir det rett og slett for mye bensin til sylinderen så de drukner i bensin. "fordeleren" Måtte kjøpe uoriginalt repsett til bensinfordeleren siden mercedes bare selger hele delen.. Og systemet er omtrent 30år.. Så er vel ikke så rart. Men fikk kjøpt et uoriginalt sett på ebay fra usa, men sikkert 2uker levering på greiene🙁..samtid så koster repsettet omtrent 1/20del av prisen på ny del Men tror ihvertfall vi er på rett vei med feilsøking men det er jo ikke sikkert .. siden den kan kanskje finne på at det er noe annet som ikke er rett heller Endret 28 Oktober, 2016 av Hjort201 7 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Alfaduden 366 Rapporter innlegg Skrevet 31 Oktober, 2016 Stå på! Jeg heier på deg! 2 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Hjort201 456 Rapporter innlegg Skrevet 31 Oktober, 2016 37 minutter siden, Alfaduden skrev: Stå på! Jeg heier på deg! Tusen takk for det ja:) Godt noen som heier på dette pengeslukende prosjektet Men har virkelig tro på at det blir bra til slutt jeg og (innerst inne .. ) Bare å smøre seg med litt tålmodighet da nye delene til bensinfordeleren er videresendt fra Oslo 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Hjort201 456 Rapporter innlegg Skrevet 2 November, 2016 (endret) 2.November.2016 Da godtfolk endelig en hyggelig overraskelse og enda godt ting funker som det skal men litt feilsøking gjenstår da bilen ikke går skikkelig på tomgang men den startet nå ihvertfall noe som er jo utrolig bare det Men før vi kommer så langt litt oppdatering på hva som er byttet ut Nye plugger fra England (super plugger fra bosch H5DC) Etterlengtet pakningsettet fra USA O-ringene som var dårlig (disse er nye) Påbegynt demontering av pakninger Gamle vs ny Nye på vei inn O-ringene litt frem og tilbake med å få de til å henge på.. Var ikke så vanskelig allikevel Fått på plass de keramiske ventilfjørene Kunne trekke ut de metall stykkene gjorde jo jobben jævla mye enklere... Ferdig, mangler bare lokket Ta-da! ferdig og dem virker utrolig nok Oppdaget også noe litt mindre hyggelig olje lekkasje ut ved kammen, men tror det er bare ny pakning som må til Også til det som er egentlig høydepunktet med hele oppdatering. Obs obs! Bilen høres ut som en VW boble... (grunnet dårlig mobil mikrofon og en horribel oppløsning!!) får ty til gopro neste gang Motoren i seg selv er litt tungt startet og går ikkje skikkelig på tomgang mistenker noe med fordeleren da denne egentlig hører til 2.0L forgasser så tipper det har noe med denne å gjøre. Har vurdert å kjøpe nytt svinghjul som hører til bilen siden det som står på har ikke disse tennpunktene på seg. Endret 2 November, 2016 av Hjort201 Fiksing av bildene 8 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Hjort201 456 Rapporter innlegg Skrevet 26 November, 2016 (endret) 26.November.2016 Holder fremdeles på å feilsøker på bilen, da den ikke vil starte uten å kinne i evigheter og ikke går den på tomgang så driver stortsett bare å måler og dobbelt sjekker alt for å se om det er noe som kan være feil.. Men så langt ikke funnet noe særlig urovekkende. (begynner mildt sakt å bli litt lei av at den ikkje vil funke som jeg vil) Fancy multimeter som ble brukt til å måle Feilsøking rundt om i motorrommet Måler på hjernen om det er noe gale med innspurten, men fant ikke noe særlig der utenom at air flow sensoren ga litt merkelige utslag på ohm iforhold til hva den skal ha Målte på solenoiden som står på bensinmengdefordeler, men ingenting her heller som kan skape problemer utifra det jeg fikk målt ut Testet kaldstartdysen, så litt dårlig ut men ga ut bensin, så tviler på problemet ligger her Sånn går no dagene med drøssevis av timer lagt ned i feilsøking uten å se ut som vi kommer noe nærmere slutten Ellers så skal dette her på (forferdelig høy lyd med bare manifolden så får ta litt vare på hørselen ) blir midlertidig montert så den blir(OM den noengang blir) eu godkjent Endret 8 Juli, 2017 av Hjort201 3 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Runey 768 Rapporter innlegg Skrevet 26 November, 2016 Liker det jeg ser her, og blir vel enda mer fremgang når juleferien begynner 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Hjort201 456 Rapporter innlegg Skrevet 26 November, 2016 Liker det jeg ser her, og blir vel enda mer fremgang når juleferien begynner Håper på det så lenge ikke du kommer med noe spennende da 1 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Runey 768 Rapporter innlegg Skrevet 26 November, 2016 Håper på det så lenge ikke du kommer med noe spennende da Har alltids noe planer på lur for julen 2 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider
Hjort201 456 Rapporter innlegg Skrevet 5 Desember, 2016 (endret) 05.Desember.2016 Har fått diverse "nye" brukt deler til 16v'en for å se om det er noe som ikke henger med slik som det skal ellers blir det enkelt å greit å begynne å plukke deler fra den hvite for å se hva som kan være feilen (Veldig greit med samme type bil som funker) Har blant annet fått nytt svinghjul, med magneter på som gjør at jeg kan pensjonere den fordeleren fra 1800 pil og bue (Kommer ifra en 2.0L forgasser motor), heldigvis hadde min fetter et liggende som ser ut til å passe over. Så blir å demontere girkassen igjen i nærmeste fremtid og montere nytt svinghul. Ny fordeler da den andre skal pensjoneres, trenger litt pleie da begge skruene som skal holde lokket er knekt, så må prøve å borre ut å skru i en grispikk for å se om de vil komme ut. Ellers blir det å kjøpe nytt Skruene som må borres ut Tomgangsregulator, men den som står på ser ut til å virke som den skal, når du kjører 12v på den. Sjekker at tomgangsregulatoren får strøm som den skal. Har også fått lånt en bensinmengdefordeler for å se om det er problemer med denne, selv etter den jeg hadde ble overhalt. (Da disse aldri pleier å bli noe særlig fornøyd etter du åpner de ) Kaldstartsdysen, men denne også var det virket Ligger også noen trykk regulatorer til bensinen i bakgrunnen. Fått skrudd på eksosen også, men ikke det heller var en rett frem jobb Måtte gå over med gjengetapp .. Sitter ellers å venter på en dysetester fra England for å sjekke at dysene virkelig åpner når de skal, og ikke bare kjøre de i bilen som e blitt gjort før. Sliter litt med at sylinder nr.1 får alt for mye bensin og pluggen blir dermed søkk våt .. mens 2 og 3 er relativt tørr og nr.4 er litt fuktig..Så vil tro problemet ligget en plass fra bensinmengdefordeleren og inn i dysene. Så skal bli spennende å få sjekket ut dette når dysetesteren kommer Endret 5 Desember, 2016 av Hjort201 5 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider