Gå til innhold

Hjortland sin 190e 2.3-16v


Hjort201

Recommended Posts

Her går det fremover! Dere er dyktige med maskineri gen, det er morsomt å se. 
Handlet meg nytt prosjekt jeg også og driver å prupper litt sveis der det er behov. Skal ikke bli noe utstillingsbil, men vil ha det tett og rustfritt i alle fall.[emoji3526]
Fremover og fremover, det skjer nå ihvertfall litt små plukk med jevne og ujevne mellomrom. Takker for komplimentet, er stort sett broderen som tar seg av maskineringen [emoji14] blir nok neppe noe showbil dette her og blir vel mer en type bruksbil/kjørende prosjekt tenker jeg. Men er artig med et prosjekt som du har litt å gjøre på, lære noe nytt og få litt utfordringer underveis.

Biler

  • Mercedes-Benz W201 190E1.8 
  • Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16v 
  • Mercedes-Benz W124  300D
  • Mercedes-Benz S211 320CDI 4MATIC

Logg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Hjort201

04.04.2020

 

Liten oppdatering på denne også, skjer nå litt innimellom alt det andre som foregår

 

Fikk omsider kjørt delebilen på bosset også, stripet det meste jeg hadde bruk for.

bG6ycB.jpg

zGqq7A.jpg

 

ellers har jeg fått byttet begge stabstag på bilen. Her gikk vi for overkill stag..

E500 ifra w124 fremme(28mm), og bak ble det 19mm custom stag

 

Stag fremme

4MAgtl.jpg

 

Solide fester

hk5ncf.jpg

 

Gammelt vs nytt

wykxqZ.jpg

 

Litt forskjell på tjukkelsen

cgvUu8.jpg

 

For å få e500 staget til å passe ble det frest av litt på festene i karosseriet for å få riktig plassering. Måtte også kappe en liten stube på endene for å få klaring til svingen.

 

Fresing av fester

0bhHkE.jpg

2bZ1lq.jpg

 

Liten sliping av kanter for "oem" look

2idXec.jpg

 

Montert opp fremme

9YdK71.jpg

 

Mens vi holdt på fremme fikk vi også hengt opp oljekjøleren. Fant en solid stang som ble bøyd til et passelig feste

4el5lA.jpg

 

Ferdig, skal pulverlakkes ilag med noen andre deler

o53x2X.jpg

 

Borret inn og gjenget opp til skruer som holder oljekjøleren

BjXpGF.jpg

 

Oljekjøler hengt opp

yMnha2.jpg

 

stabstag bak, nytt vs gammelt. Gikk for litt mer avstivning her enn de plast stagene som stod der før, så her ble det handlet inn stag ifra 300TE, som må byttes nede foring på. Men brukte opp de som stod på plast stagene. 

Sif3Cs.jpg

 

Nytt stag vs gammelt

ANrYWa.jpg

W7nPdN.jpg

 

Nye foringer til stabstaget, her ble det brukt foringer ifra Mb 210

g1PUJU.jpg

 

Arbor presse er fin til å presse ut og sette inn nye

Zkh5ra.jpg

 

Byttet til den smale foringen

aMpD6V.jpg

 

Begge 2 ferdig til montering

icSHpn.jpg

 

Fått på plass, tror dette blir stivt nok

LeNKY2.jpg

 

Har også fått borret 2 av 4 hull i bakluken for Evo 1 spoileren

sOvgQC.jpg

 

Montert med 2 av 4 skruer

sOvgQC.jpg

8Svm3c.jpg

 

Ellers begynte jeg med et prosjekt om å få kjølekanal i fangeren til oljekjøleren, men ble ikke helt slik jeg så for meg.. så gikk vekk fra den ideen. og lagde heller et stort hull, støper en trakt i glassfiber som blir forent med fangeren og noe sort gitter er på vei. Så får vi se om dette kan bli tøft eller om det blir helt på bærtur

Vvvtyf.jpg

AEEZk4.jpg

 

Fått malt hjulbrønnen

TO9Bfp.jpg

 

lakket oppå med noe Wurth gummi/understellsmasse

351UEs.jpg

 

Fikk også sendt Futuraene med @Runey til sandblåsing så disse ble meget bra. Gjenstår å finne farge som jeg kan leve me

V3hilA.jpg

 

Etter en tur til den lokale dekksjappen så var dekkene fjernet, 2 av dekkene var "nye" så disse tok jeg med hjem igjen

PSLxoq.jpg

VoTjob.jpg

 

Her er det nok original søm ifra Oz, synd å måtte ødelegge den 

OxQJ1G.jpg

 

Etter mye om og men fikk vi til slutt delt felgene ifra hverandre og de var klar for sandblåsing

mBcVT6.jpg

 

Kommer til å prøve å polere kantene for å se om de lar seg redde eller om det rett og slett blir nye

3eyGJH.jpg

 

Har ingen bilder av ferdig blåste senter.. det får komme på neste oppdatering

 

Begynt litt å rydde opp i bagasjerommet med ny innredning

Ny plate over reservehjulet, trekt opp i noe mikropolyester minner litt om alcantara

YQl20Y.jpg

 

Henglset luken, hengslene vil på sikt bli lakket sort

qWcg8F.jpg

 

Prøve montert i sammen med veggen som forsterkerne er montert på

MfPMnd.jpg

qWcg8F.jpg

 

Montert Stjerne i bakveggen også

FtEqI7.jpg

 

Har ellers noen pakker på vei med noen gromme deler til bilen, så det er vi meget spent på

Diverse stag som er på vei ifra Hedgehog

Ntk2Oi.jpg

 

Ellers er det også på vei et Evo 1 sett

0knfuO.jpg

 

Er også på vei et sett med kalippere som kan være en smule overkill.. men når vi først skal lage gateracer så hvorfor ikke gjøre det skikkelig, så fant de største som er "bolt on" med 334mm fremme og 300mm bak

2sfTYd.jpg

 

Det er vel som har skjedd siden forrige oppdatering, men ser ut til at vi må raska på litt å få gjort "ferdig" dette prosjektet så det kan nytes litt også.

 

Endret av Hjort201
  • Liker 8
  • DCN Poeng 1

Biler

  • Mercedes-Benz W201 190E1.8 
  • Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16v 
  • Mercedes-Benz W124  300D
  • Mercedes-Benz S211 320CDI 4MATIC

Logg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo meget oppegående, så får vi se på lakken snart da ;)  

  • Liker 1

Max Protect Certified Detailer.

 

Tidligere: Opel Astra H GTC 1.7CDTI, Suzuki GSX-R600 K8

Nå: BMW F20 116i Estoril blå II

Biltråd

Instagram: rune_w_h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Alfaduden

Kult. Selv har jeg 30mm stab. stag fremme med uniball lenkarmer... Har et 28mm justerbart bak liggende også, men vet ikke helt om jeg skal montere det. 
Hjelper godt på krengingen :) 

  • Liker 1

"Alfa Romeo is for nice people" -J. Clarkson

 

Magnus Skjølsvik Svendsen


1986 Alfa Romeo 75 QV 2,5 6V Iniezione
2017 Mercedes B250e 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjort201
15 minutter siden, Alfaduden skrev:

Kult. Selv har jeg 30mm stab. stag fremme med uniball lenkarmer... Har et 28mm justerbart bak liggende også, men vet ikke helt om jeg skal montere det. 
Hjelper godt på krengingen :) 

Hehe ja er fryktelig spent på hvordan den blir på veien.. Frykter det er gått litt vel langt med alle de avstiverene og at den blir mer eller mindre ubrukelig til vanlig kjøring. 28mm bak er jo passelig størrelse det vel🙂

Biler

  • Mercedes-Benz W201 190E1.8 
  • Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16v 
  • Mercedes-Benz W124  300D
  • Mercedes-Benz S211 320CDI 4MATIC

Logg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Hjort201

24.05.2020

 

Pakken med det rare i ankomme for en stund siden. Etter å ha sett så mye på alle disse bilprogrammene om hvordan de bygger å herjer på så kan ikke vi være noe verre..

JFRugp.jpg

 

En av grunnen for at jeg kjøpte stylingen :P tøff splitter

EhJslI.jpg

 

bredding til skjermer og fangere

x0mSYg.jpg

 

Fått lakket et senter på futuraene, men ble ikke helt fornøyd med fargen.. så blir nok gjort opp igjen når bilen er ferdig lakkert.

våtsliper pulverlakket grunning

jF9vWY.jpg

 

Prøvd OEM felgsølv med klarlakk på

uIGiv6.jpg

g9IAFD.jpg

 

Men syntes den ble litt lys, så har vært på mekonomen å kjøpt inn vanlig lakk, så blir nok lakket opp igjen.
Farge valget ble noe "Ferrari Blade silver" så er spent på hvordan den blir i forhold. Er nok litt på den lys siden den og

 

Pulverlakket tønnen blank svart

Pynr5Z.jpg

 

En leppe er polert og prøve montert for å se

1p1lFA.jpg

 

Er en smule redd for at de ikke er brei nok til å fylle ut hjulbuen etter det er kappet ut og montert bredding.. 8,5x17 fremme og 9,5x17 bak

AeUPFT.jpg

 

Fått montert avstiverene og, skal ut igjen å pulverlakkes på sikt. Må bare bestemme meg for hvilken farge.

7db4U3.jpg

Sp0CAl.jpg

 

Ellers har det blitt kappet i alle hjørner på bilen for å montere stylingen

Tegnet og halveis kappet buen, er  betydelig større bue nå enn originalt

aWC3ai.jpg

 

Ut og vekk med buen

ONbnF9.jpg

 

Slipt reint og klar for å sveise inn ny bue

uWaC87.jpg

 

Punktet på ny bue, bygget ca 2.5cm i topp lengre ut

2q3Iaa.jpg

 

Sveist inn og klar for sandblåsing og litt grunning

urM3dh.jpg

 

Rundet kanten bak litt

IlMQRK.jpg

 

Prøvde først å valse litt finere knekk på den med en håndholdt rulle men det var ikke noe suksess egentlig

vQnpeN.jpg

 

Gikk til innkjøp av en hjulbuevals fra biltema, gjorde det litt enklere

ef2iAm.jpg

 

Rette ut noen bulker

dd7ss6.jpg

 

Liten bulk ved døren som ble dratt ut med pinpuller

GYgUVS.jpg

 

Samme fremgangsmåte på andre siden

Før

OcAZUX.jpg

 

Kappet ut

uk5PQL.jpg

 

Etter, breddet også her 2,5cm i topp

1SiafD.jpg

JBBPCH.jpg


Noen bulker her også som måtte rettes etter sveising

uXJ6gl.jpg

 

For å få kappet buene fremme måtte vi først få på breddingen av fangeren så det var bare å finne vinkelkutteren å begynne å skjære

V946ey.jpg

bAwa4J.jpg

 

Da gikk den fint på

PLrqwD.jpg

 

Måtte ha nytt feste til klipset som holder fangeren i hjørnet, blir dreid noen hylser i pom/plastikk til å ha i mellom for å få den rett

wfuUnr.jpg

zFx0PB.jpg

 

Måtte rette feste til fangeren også, var litt skjevt

EnYkgh.jpg

 

Fanger montert, klar for å merke opp på skjermer

347nyJ.jpg

 

Litt ivrig med vinkelkutteren så ble litt mye i toppen på skjermen, men vi greide nå å løse det på en vis

GqO3wR.jpg

 

Ble breddet omtrent 6cm i topp

txfR5L.jpg

 

sveist inn

2cinTT.jpg

 

Ble litt stort mellomrom i skjerm og hjulhus, men siden det bare er plastikk var det bare å lunke det litt og sette press på den så formet den seg ganske så bra

oKbJxd.jpg

 

Ble slik

HDD4wA.jpg

 

Også her ble det noen bulker så var bare å finne pinpulleren igjen å begynne å dra

wqqKYw.jpg

 

Sparklet og teipet opp for å finne hullene til skjermbuen

uIczyK.jpg

 

Andre siden var vi litt mindre hissig med vinkelkutteren

0QHO8D.jpg

 

Kuttet ut

3nVcIJ.jpg

sZ4Wo3.jpg

 

Sveist inn ny kant

NaiUrj.jpg

 

Borret hull til skjermbuen, settskrue med tusj på

8NFWnz.jpg

KSsjmF.jpg

 

Ser ut til at det blir grei passform også

PIs2oc.jpg

tv5D2D.jpg

 

Har stor tro på at dette blir meget bra, bare få fangeren litt lengre opp så det ikke blir så stor glipe mellom bue og fanger

Dy1bNm.jpg

 

Samme metode bak

PtuZdM.jpg

 

Montert

vidFPm.jpg

as23J5.jpg

 

Blir endel breiere enn en vanlig 190

rcojBY.jpg

 

Lakket feste til oljekjøleren

yAhPM2.jpg

 

Ellers går det i litt sparkling for å få den klar til lakking

lbTtdC.jpg

h2XIBB.jpg

WEvVFv.jpg

 

Heldigvis så er denne ganske rett å fin i karosseriet så var lite bulker og rust som måtte utbedres.

Gjenstår endel men det går riktig retning i hvert fall, ble satt tilbake en god del når vi fant ut det var en god ide

å kjøpe bredding som krevde endel mer arbeid enn vanlig 16v bredding ..

Gjenstår å få sandblåst sveisene og grunnet de, pusse ferdig og demontere diverse vinduer, dører, panser og bakluke så er det mer eller mindre klar for lakking. Styling blir nok lakket for seg selv og deretter montert på bilen


Det var alt for denne gang, har skjedd mye siste måneden så får vi se om det kanskje kan fortsette i dette tempoet

 

 

 

 

 

Endret av Hjort201
  • Liker 7

Biler

  • Mercedes-Benz W201 190E1.8 
  • Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16v 
  • Mercedes-Benz W124  300D
  • Mercedes-Benz S211 320CDI 4MATIC

Logg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riccird1

Blir bra dette! Skal litt til å bare bestemme seg for å kappe opp bilen sin :unsure: Godt det ser ut til å komme ut i riktig ende.

Var bulkene du måtte rette der fra før, eller slo det seg ved sveis som du så måtte rette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjort201
Blir bra dette! Skal litt til å bare bestemme seg for å kappe opp bilen sin :unsure: Godt det ser ut til å komme ut i riktig ende.

Var bulkene du måtte rette der fra før, eller slo det seg ved sveis som du så måtte rette? 
Var faktisk overraskende tilfredsstillende å skjære i stykker buene [emoji23]

Bulkene kom etter det ble sveist, måtte slå kanten litt inn for å få sveist den sammen med innerskjermen igjen så tipper det ikke har vært helt beint når det ble sveist i sammen [emoji14]

Biler

  • Mercedes-Benz W201 190E1.8 
  • Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16v 
  • Mercedes-Benz W124  300D
  • Mercedes-Benz S211 320CDI 4MATIC

Logg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfaduden

Det går fint å kappe i bilen når en vet at det er store plastikkbiter som dekker over uansett. Dette blir kult å følge videre!

  • Liker 1

"Alfa Romeo is for nice people" -J. Clarkson

 

Magnus Skjølsvik Svendsen


1986 Alfa Romeo 75 QV 2,5 6V Iniezione
2017 Mercedes B250e 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Hvordan går det med prosjektet?
Nei, hva skal vi si.. Det går på frem men motivasjon til å oppdatere har vært litt fraværende. Bilen er ferdig lakkert og mer eller mindre komplett mangler å montere dørhåndtak og noen pakninger på takluken. Og justere alle dørene, panser, bakluke og skjermene. Og fått gjort ferdig Oz felgene.

Lagd endel nye problemer med større bremser.. Siden da passet ikke felgene uten 20mm spacer så

Legger ved noen bilder av bilen og hva som skjer. IMG_20201214_164531_BURST004.jpegIMG_20201130_180621.jpegIMG_20201201_192325.jpegIMG_20201028_180556.jpegIMG_20201201_192210.jpeg
  • Liker 2

Biler

  • Mercedes-Benz W201 190E1.8 
  • Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16v 
  • Mercedes-Benz W124  300D
  • Mercedes-Benz S211 320CDI 4MATIC

Logg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja hvordan syns det ser ut? Er det kamera som er ute av fokus eller dårlig lakk på døren? Skal noe felg og dekk tll for å fylle opp i slike hjulbuer.
Er endel støv på bilen og sikkert litt møkk på kamera linsen også siden den er i et deksel..Men er litt appelsinhud i lakken men det er ikke til å komme unna, så blir nok våtslipt å polert opp igjen.

Men er vel ikke mulig å fylle disse hjulbuene helt med felg/dekk da det vil ta i innerskjerm når det er "flush" og kommer til å subbe som et uvær. Så blir nok ikke noe lavere for min del da den skal brukes også.

Biler

  • Mercedes-Benz W201 190E1.8 
  • Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16v 
  • Mercedes-Benz W124  300D
  • Mercedes-Benz S211 320CDI 4MATIC

Logg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hjort201 skrev:

Er endel støv på bilen og sikkert litt møkk på kamera linsen også siden den er i et deksel..Men er litt appelsinhud i lakken men det er ikke til å komme unna, så blir nok våtslipt å polert opp igjen.

Men er vel ikke mulig å fylle disse hjulbuene helt med felg/dekk da det vil ta i innerskjerm når det er "flush" og kommer til å subbe som et uvær. Så blir nok ikke noe lavere for min del da den skal brukes også.

Ok, hva fikk du betale for lakkeringen? Men er du fornøyd selv med prosjektet så langt, hva gikk du for av interiør? Hvordan har det blitt høydeforskjell fra forskjerm til dør, falsen flukter ikke lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hva fikk du betale for lakkeringen? Men er du fornøyd selv med prosjektet så langt, hva gikk du for av interiør? Hvordan har det blitt høydeforskjell fra forskjerm til dør, falsen flukter ikke lenger?
Lakket den selv så er helt greit fornøyd med lakken. Våtslipt litt av sakko platene så det ser nå ut til å bli meget bra. Litt små ting rundt om i lakken som skulle vært gjort om igjen men det blir vel bra til slutt. Interiøret er full skinn 2+2 med El.styring fremme. Endel ting jeg ser i ettertid som burde vært gjort annerledes men gjort er gjort. Blir egentlig bare å få den så ferdig at jeg kan få skilter på den til våren også heller fikse opp litt etter på igjen. Skjerm/dør flukter ikke lengre siden skjermen må justeres og skrues fast. Men når den står på bukken nå så får jeg ikke åpnet døren nok til å skru den fast. Så det er litt plukk igjen enda. IMG_20201120_194404.jpegIMG_20201120_201320.jpeg

Biler

  • Mercedes-Benz W201 190E1.8 
  • Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16v 
  • Mercedes-Benz W124  300D
  • Mercedes-Benz S211 320CDI 4MATIC

Logg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hjort201 skrev:

Lakket den selv så er helt greit fornøyd med lakken. Våtslipt litt av sakko platene så det ser nå ut til å bli meget bra. Litt små ting rundt om i lakken som skulle vært gjort om igjen men det blir vel bra til slutt. Interiøret er full skinn 2+2 med El.styring fremme. Endel ting jeg ser i ettertid som burde vært gjort annerledes men gjort er gjort. Blir egentlig bare å få den så ferdig at jeg kan få skilter på den til våren også heller fikse opp litt etter på igjen. Skjerm/dør flukter ikke lengre siden skjermen må justeres og skrues fast. Men når den står på bukken nå så får jeg ikke åpnet døren nok til å skru den fast. Så det er litt plukk igjen enda. IMG_20201120_194404.jpegIMG_20201120_201320.jpeg

Ser meget bra ut! Har du lakkboks da eller jobber som lakkerer? Dette er vel ikke 199?040 du har valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser meget bra ut! Har du lakkboks da eller jobber som lakkerer? Dette er vel ikke 199?040 du har valgt?
Langt ifra perfekt, men har tro på at med full våtslip og polering så skal jeg få det mer en godt nok for meg. Er bare en glad amatør som liker å gjøre alt selv på godt å vondt. Har en oppblåsbar lakketelt som jeg bruker som fungerer forsåvidt greit nok men langt ifra noe lakkboks kvalitet. Er ikke lakkerer nei. Og fargen er 040 så jeg slapp å lakke opp motorrom og alt det andre.
  • Liker 1

Biler

  • Mercedes-Benz W201 190E1.8 
  • Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16v 
  • Mercedes-Benz W124  300D
  • Mercedes-Benz S211 320CDI 4MATIC

Logg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hjort201 skrev:
5 timer siden, MB190E skrev:
Ser meget bra ut! Har du lakkboks da eller jobber som lakkerer? Dette er vel ikke 199?040 du har valgt?

Langt ifra perfekt, men har tro på at med full våtslip og polering så skal jeg få det mer en godt nok for meg. Er bare en glad amatør som liker å gjøre alt selv på godt å vondt. Har en oppblåsbar lakketelt som jeg bruker som fungerer forsåvidt greit nok men langt ifra noe lakkboks kvalitet. Er ikke lakkerer nei. Og fargen er 040 så jeg slapp å lakke opp motorrom og alt det andre.

Viktigste er at du blir fornøyd selv etter å ha lagt ned så mange timer, showroom kvalitet koster skjorta i disse dager. Lykke til videre med prosjektet, så får vi vel se ferdig bil til våren her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Alfaduden

Jeg satte bort lakkering av 75en min nå. Det blir nok dyrt ja.. Men jeg tenkte skitt au. Gjør det en gang, og bilen fortjener det. Ellers er jeg egentlig en type som også liker å gjøre alt selv og sikkert kunne funnet på å lakkere bilen selv hvis jeg hadde hatt utstyr til det :)

Ser frem til flere ordentlige bilder etterhvert. Ikke lett å få helt riktig perspektiv på de siste du postet her ;) 

Stå på! Så får vi kjørt bil til våren begge to!

  • Liker 1

"Alfa Romeo is for nice people" -J. Clarkson

 

Magnus Skjølsvik Svendsen


1986 Alfa Romeo 75 QV 2,5 6V Iniezione
2017 Mercedes B250e 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...