Gå til innhold

Øystein's Saab 99 1977mod


Kontorpult (Øystein)

Recommended Posts

Kult!

 

Har taktelt av typen Eezi Awn. Kostet endel mer enn det du linker til, men er egentlig skremmende likt :lol: Noe skikkelig drit å få på bilen, spesielt når jeg hadde det på den høye Land Roveren min. Ganske deilig å ligge i, pluss at det ser skikkelig tøft ut. Vil ikke anbefale deg å oppbevare det bak garasjen, men heller inni. Blir fort muse- og/eller mugg-fest i det om du har det utendørs. Mitt hang opp under taket i garasjen. Tanken var at det skulle være mulig å henge det der og bare rygge bilen under når jeg skulle ha det på taket, men ble for lavt gitt..

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)
28 minutter siden, sandera skrev:

Kult!

 

Har taktelt av typen Eezi Awn. Kostet endel mer enn det du linker til, men er egentlig skremmende likt :lol: Noe skikkelig drit å få på bilen, spesielt når jeg hadde det på den høye Land Roveren min. Ganske deilig å ligge i, pluss at det ser skikkelig tøft ut. Vil ikke anbefale deg å oppbevare det bak garasjen, men heller inni. Blir fort muse- og/eller mugg-fest i det om du har det utendørs. Mitt hang opp under taket i garasjen. Tanken var at det skulle være mulig å henge det der og bare rygge bilen under når jeg skulle ha det på taket, men ble for lavt gitt..

Liker veldig godt simpel og basic camping, uten noe mer dilldall enn man trenger, deilig og avslappende. :)  Blir nok i den prisklassa isåfall, må uansett bruke det for å få en brukbar combicamp. Godt mulig den bare blir sittende på taket også, satser på å få tak i meg en vinterbil iløpet av sommeren/høsten, så jeg kan sette denne til vinterlagring. To fluer i en smekk :) 

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Fikk montert skvettlapper idag, og fikk dratt igang motoren også. :)
ZkVongX.jpg

 

Skrudde ut alle fire plugger, blåste de reine, da de var våte av bensin, skrudde de inn og vridde om tenninga. Bingo! Kjørte forsiktig ut, 2000RPM i 1 minutt ca, litt ettertenning og smelling i eksosen, så var den god som gull! Gikk akkurat som den skulle :D
ybXKgOC.jpg

 

Y7eHmNX.jpg
DVpFcWD.jpg
3g32FKM.jpg

 

Måtte skjære av litt på skvettlappene foran etter at bilder ble tatt, og tror jeg nesten må ta enda litt til :)
670hZl9.jpg
FDGQhWU.jpg

 

Ganske fornøyd med utseende nå, litt fler klistremerker, så kommer det seg. Syntes den kledde røde skvettlapper bra, skiller seg godt ut fra resten av den nitriste og kjedelige bilparken ellers i landet vårt. Har planlagt langtur til Sverige 4.mars, men clutchen blir bare værre og værre, så det veit jeg ikke om jeg tørr uten å bytte. Får se det litt ann :)
Neste på lista er ekstremt mye småting, som å flytte radio fra hanskerom til midtkonsoll, for en mer modifisert look, skal ha inn noen instrumenter etterhvert. Må koble ledningsnett til horn og ledninger til sigarettenneruttak, feste bakseteryggen skikkelig, tette en lekkasje i bakrutepakninga, samt handle inn og montere egne panserlåser. Må nok skaffe noe gummi til å lime fast mellom panser og skjerm/stål, da panseret vibrerer og lager ulyd når pansermekanismen ikke er der :)

  • DCN Poeng 1

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Kontorpult (Øystein)

Hepp! Nå går den perfekt, igjen :D Fikk bytta bunnpluggen på forgasser etter en lekkasje der, så nå går den reint og fint. Gjenstår å se om den vil starte uten problemer etter noen dager ute i kulda nå :)
lhQLiaD.jpg

 

Bunnpluggen til girkassa har begynt å lekke olje, hvordan skal jeg få denne potte-tett? Får jo ikke plassert noe kobberring på den. Tips?

 

Fikk montert opp mobilholder, måtte skru den fast til slutt, da sugekoppen ikke holdt. Kjekt å ha :)
S1smfrg.jpg

 

Har begynt å få problemer med clutch/girskift, utløserlageret hyler noe ekstremt nå, og har begynt å sliti med å få den i gir, må ofte clutche to ganger for å få den i gir. Frykter det er iferd med å ryke. Her må jeg nok bestille nytt og nedprioritere andre ting :)
p0DAWCM.jpg

 

Det blir nok også en tur over Hardangervidda ila sommeren, for å få vurdert og sveisa opp all rust, det trengs å få tatt det lille som er, så blir det nok en overgang av lakken også. Har tenkt tanken om å rullemale med bengalakk, da dette uansett aldri blir noe strøken bil, men heller en morrobil for iskjøring og banekjøring. :)
tVxNWAh.jpg

 

Har også en plan om å sette inn forseter fra enten 9-5 eller NG9-3, for å få skikkelig seter med el.justering, minne, varmeseter, osv. :)

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Lappen i boks, og kjørt 230km med den nå, uten feilslag. :)
FN0iVTu.jpg

 

Peila olja, den hadde brukt litt, så måtte fylle på. Kjølevæske var slik det skulle være :)
LBX5tna.jpg

 

Sykkel måtte jeg få henta på bussbua også, kjekt :)
DUckq5m.jpg
UfOoc34.jpg

  • DCN Poeng 3

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders MK

Gratulerer med lappen! Grøss og gru, det er søren meg et år og tre måneder eller noe siden jeg fikk den selv :o Men jeg husker det som en av de mest fantastiske, og nesten den rareste følelsen... ever :P For det var litt rart å sette seg inn og kjøre helt alene for første gang, ikke sant?

 

Savner faktisk det å være helt fersk sjåfør litt. Den følelsen av at hver gang man setter seg i bilen er et skikkelig høydepunkt ;) Enjoy it! 

Endret av Anders MK

The more you clean, the more you’ll notice it's dirty. If you’re not careful you’ll end up polishing the inside of the tyre valves and then not wanting to use your car if it’s raining. This behaviour is called “being a concours enthusiast” and it’s very dangerous. Many “concours enthusiasts” go on to be murderers.
- Jeremy Clarkson
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Gratulerer så mye med lappen mister! Husker den første kjøreturen for snart to år siden (to uker til 20 årsdagen). Det er noe spesielt og eget med den turen :) 

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)
10 timer siden, Freakshow skrev:

gratulerer med lappen :D

Tusen takk :)

 

10 timer siden, Anders MK skrev:

Gratulerer med lappen! Grøss og gru, det er søren meg et år og tre måneder eller noe siden jeg fikk den selv :o Men jeg husker det som en av de mest fantastiske, og nesten den rareste følelsen... ever :P For det var litt rart å sette seg inn og kjøre helt alene for første gang, ikke sant?

 

Savner faktisk det å være helt fersk sjåfør litt. Den følelsen av at hver gang man setter seg i bilen er et skikkelig høydepunkt ;) Enjoy it! 

Tusen takk :) Hehe, akkurat, spesielt i den kjærra her, makan å uvandt å kjøre iforhold til nyere biler :) Kjørte med en kompis første turen, blei noen mil da. Og lav fart... 4. Giret har utveksling som 4. Giret på ei 5-trinns kasse, dvs 80km/t er 3000omdr konstant. Uten noe form for lyddemping i karosseri... Herlig :P Ikke noe fare for fartsbot i denna ;)

 

8 timer siden, alexanderst skrev:

Gratulerer så mye med lappen mister! Husker den første kjøreturen for snart to år siden (to uker til 20 årsdagen). Det er noe spesielt og eget med den turen :) 

Tusen takk :) Gøy på første kjøretur ja, spesielt i denna her. :) Har allerede erfart hva virkelig glatt føre er, og hvor det er en dårlig idee å ta turen... Kjørte ned en liten sideveg til en parkeringsplass, og sklei ut på tur opp igjen den bratte og ustrødde bakken, kom ikke opp og sklei sakte og elegant ned i grøfta... Verdens værste følelse... Heldigvis hverken skader på meg eller bil, og fikk trukket den opp av en kompis med traktor. Har iallefall lært at det er smart å tenke seg om to ganger før man begir seg ut på noe og heller ta det sakte :)

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med førerkort, med de lampene & skvettlappene burde vi kunne forvente et bilde av en flygende 77 på guppet vel [emoji6]
Google guppet nummedalsrally de som ikke vet hva denne "fella" er.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)
12 timer siden, RS73 skrev:

Gratulerer med førerkort, med de lampene & skvettlappene burde vi kunne forvente et bilde av en flygende 77 på guppet vel emoji6.png
Google guppet nummedalsrally de som ikke vet hva denne "fella" er.

Tusen takk :) Hehe, men eksploderte dempere bak holder jeg meg til andre ting enn rally nok ;) Gynger som en hest for tida, så trengs vel nye etterhvert, når lønna åpner for det :)

 

4 timer siden, sandera skrev:

Gratulerer med lappen! Førstebilen min var og SAAB!

Tusen takk :) Nå er jo dette den femte bilen min... Men første jeg kjører med lappen ja, tredje Saab'n. Bedre og mer oversiktlige biler skal man slite med å finne :)

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Kontorpult (Øystein)

Ei stund sia sist, ikke fått gjort så fryktelig mye, men litt har skjedd :)

 

Gikk til innkjøp av kupevarmer, da jeg fant ut at den ikke går så fort varm i bytrafikk, så da ble det rett og slett en nødvendighet :) 200kr på Jula, +en 10m skjøteledning til 100kr :)
HotetG1.jpg

 

Spylevæskepumpe er byttet ut, men en uoriginal fra Biltema, nye slanger også. Har en plan om å få til spyledyse til lykter også, samt to ekstra på panseret. Rikelig med sikt er viktig :)
D3EJCoV.jpg

 

Har kjørt totalt 1100km med den nå, det går unna :)
AuhpL8n.jpg
I2T2JGr.jpg
00dW2yr.jpg
LBQdJDf.jpg
Km1RE53.jpg
tjvEMll.jpg
Jeg fant ut at dørpakninga på førersida ikke bare lakk litt, men veldig mye når jeg skulle vaske bilen... Hele buksa blei gjennomblaut og jeg måtte øse vann fra gulvet etterpå... Herlig... 

 

Måtte jo ha utsikt til den fra soverommet der jeg sov ;)
7YJw1JG.jpg

 

Var utplassert hos Volvo forrige uke faktisk, så klarte ikke å dy meg med dette bildet :)
Kr8XPSD.jpg

 

Volvo vs Saab? ;)
5HlCTWh.jpg

 

Fikk desverre problemer med dynamo på turen, så nå står den på skoleverkstedet i påvente av at ny dynamo skal ankomme i posten. Funker ganske dårlig med lite strøm :)

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)

Dagens prosjekt var bytte av dynamo, måtte ta i bruk sykkel da 99'n sto på skoleverkstedet med havarert dynamo :)
GC5rwbb.jpg

 

Skulle vise seg å bli noget plundrete... 
AjbmqCp.jpg

 

Heldigvis var allerede bolten slipt til, så med litt plunder fikk jeg den ut :)
BolJwJO.jpg

 

Et-par timer med plunder og bannskap senere... Enda ikke inne igjen.. 
3U0RAw0.jpg

 

Et-par timer til og mot slutten av dagen, fant ut en egen teknikk for dette til slutt :)
znWdp7L.jpg

 

Måtte ha hjelp nedenfra for å holde på plass reima på hjulet i bunn :)
KQdBHCh.jpg

 

Ganske ålreit å gå fra 55A til 70A, blir nok en oppgradering av batteriet, samt å flytte det baki bilen. Kjekt når jeg skal hive ut baksetet og bygge bilstereo :)
KTGznp7.jpg
kwW44aG.jpg

 

Måtte jo lære noe av dette også, så da blei det å strippe den gamle i deler og titte litt på patenten :)
yIUL4QR.jpg
dfm0ZEV.jpg
bR4YHwS.jpg

 

Hmmm. Her har vi nok problemet. Hadde nok ikke vært nødvendig å bytte hele dynamoen, men skit au. Kjekt med splitter ny dynamo, mindre ting som kan gå galt :)
OLk4V2f.jpg

 

Reima lager en hylelyd ved turtall og i høyere fart, finner ikke ut hva det kan være. Strammet godt nok. Kan det være forskjell på B-motor og H-motor på reimhjula? Tror nemlig denne er til H-motor, siden den er større. :)

 

På tur hjem igjen fikk jeg problemer... Speedometer hang seg opp på 40km/t, foreløbig fungerer det nå igjen. Varmeapparatvifta kutta ut, samme med vifta til radiator. Merka det ikke før jeg hadde dratt den skikkelig ut og den nesten kokte... Så blei stående i en halvtimes tid for å kjøle den ned. Fant ut at releet hadde løsna, smatt det på plass, vifta på radiator gikk i ca. 4-5 sek, og så kutta det ut igjen. Etter det har jeg ikke sett noe mer på det :) Må vel gå ann å få det igang igjen, i værste fall bytte releet. :)

 

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Kontorpult (Øystein)

Heisann, har skjedd litt her og der siden sist, mest problemer egentlig... :)

Hadde en brutal tur i autovernet her om dagen, forskjermen fikk en trøkk, samt litt på bakskjermen og riper over hele sida... Føltes fin ut å kjøre, og var kjørbar fra stedet. Traff i 60km/t med forskjermen først, og baken smalt etter. Underkjølt regn er skummelt!! Rimelig satt ut og nærvøs, men det gikk heldigvis bra med meg, og det er det viktigste. Glad jeg satt i en SAAB, autovernet var forresten mer bulka enn bilen ;)
QHlhx2Y.jpg
wwwD32e.jpg
X6uHAT1.jpg
srZCwqA.jpg

 

Tok en hjulstillingskontroll, som viste litt ugler i mosen... Den trekker svakt, men bestemt mot venstre når jeg slipper rattet. 
KabYCfS.jpg

 

Øvre bærearm er bøyd, og ser ut som både bærekule og styrekule har fått seg en liten trøkk. :)
VDaQOpb.jpg
zwVnHqA.jpg
UDocHHJ.jpg
HvbTcYq.jpg

 

Bulken fikk jeg retta ut idag, og smurte inn hele skjermen i Owatrol Olje. Lar dette tørke inn, så kjører jeg den i vaskemaskin en tur for å fjerne all skjit og overflødig olje :)
NAY4MqE.jpg
NGtCKjR.jpg
ysVIQe0.jpg

 

De siste ukene har det dukket opp litt av hvert av problemer, kjapt ramser opp en To-Do liste:
Bytte øvre bærearm h., bærekule og begge styrekuler
Skaffe blinklys til h.side
Overhale/bytte forgasser da den sluker altfor mye bensin
Fikse oljelekkasje fra motor eller girkasse, blaut av olje under, så det lekker ganske kraftig
Bytte defekte bakdempere
Bytte utløserlager og slavesylinder i clutchen, kanskje plate også
Bytte speedometer, da det går altfor tregt.
Fikse lekkasje av bensin, finne ut hvor det kommer fra. Antagelig forgasser?
Få den på EU-kontroll og fikse evt feil
Også har vi alle de irriterende småtingene... Knirkende og løent interiør, fosslekkende vinduspakninger, mistet tanklokket, støynivået, slitne og dårlige vinterdekk, skulle vært understellsbehandlet, all rusta overalt, speil som flagrer i alle retninger og er ubrukelige, osv. Kan vel fortsette i hele dag... For tiden er jeg blakk, og tjener ikke stort før til sommeren, så dette blir nok en lang liste å komme seg gjennom, kjenner jeg. :) Men men. En bedre bil å ha finnes ikke! Aldri hatt en så underholdende og god bil å kjøre :)

  • DCN Poeng 2

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Kontorpult (Øystein)

Har valgt å sende stafettpinnen videre. Løp og kjøp! :)

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86688211

 

Blir nyere bruksbil på meg nå :)

  • DCN Poeng 1

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders MK

Lykke til med salg! Har jo selv gitt opp gammel bil (25 år nyere, men likevel), for når lista over ting man vil gjøre før man er fornøyd føles uoverkommelig, og småproblemene hoper seg opp i tillegg er det ikke like moro lenger ;) 

The more you clean, the more you’ll notice it's dirty. If you’re not careful you’ll end up polishing the inside of the tyre valves and then not wanting to use your car if it’s raining. This behaviour is called “being a concours enthusiast” and it’s very dangerous. Many “concours enthusiasts” go on to be murderers.
- Jeremy Clarkson
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorpult (Øystein)
37 minutter siden, Anders MK skrev:

Lykke til med salg! Har jo selv gitt opp gammel bil (25 år nyere, men likevel), for når lista over ting man vil gjøre før man er fornøyd føles uoverkommelig, og småproblemene hoper seg opp i tillegg er det ikke like moro lenger ;) 

Lista er ikke problemet, heller økonomien. Har stå-på-vilje til å få dette i havn, men økonomien er et helt annet sted, så da blir det salg. Diesel-rakkel neste, trenger noe med snillt forbruk, på tross av at jeg hater dieselbiler :) Blir nok enten en Saab 9-5 2,2TiD med automat eller en Citroen C5 2,2HDi med automat, ikke helt sikker på hva jeg ender opp med, men noe i den duren iallefall :) 

Mvh. Øystein

Bilene mine:   Citroen ZX 98'   Saab 9-3 98'   Saab 900 88'
                     Mercedes-Benz E-Klasse 91'   Saab 99 77'

                      Peugeot 406 SW 03'   Peugeot 406 SW 00'

                    Citroen Xantia 99'   VW Transporter 04'

                     Citroen Xsara 00'   Citroen C5 04'

                    Ford Transit 02'   Mazda B2500 4x4 97'

                    Saab 900 87'   Ford Transit 19'

S&S
#1: Citroen ZX   #2: Ford Focus   #3: Saab 9-3   #4: Pontiac Trans Am   #5: Mercedes-Benz E-Klasse   #6: Cadillac De Ville   #7: Toyota Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...
19.1.2017 - 0.23, Kontorpult (Øystein) skrev:

Hepp! Nå går den perfekt, igjen :D Fikk bytta bunnpluggen på forgasser etter en lekkasje der, så nå går den reint og fint. Gjenstår å se om den vil starte uten problemer etter noen dager ute i kulda nå :)
lhQLiaD.jpg

 

Bunnpluggen til girkassa har begynt å lekke olje, hvordan skal jeg få denne potte-tett? Får jo ikke plassert noe kobberring på den. Tips?

 

Fikk montert opp mobilholder, måtte skru den fast til slutt, da sugekoppen ikke holdt. Kjekt å ha :)
S1smfrg.jpg

 

Har begynt å få problemer med clutch/girskift, utløserlageret hyler noe ekstremt nå, og har begynt å sliti med å få den i gir, må ofte clutche to ganger for å få den i gir. Frykter det er iferd med å ryke. Her må jeg nok bestille nytt og nedprioritere andre ting :)
p0DAWCM.jpg

 

Det blir nok også en tur over Hardangervidda ila sommeren, for å få vurdert og sveisa opp all rust, det trengs å få tatt det lille som er, så blir det nok en overgang av lakken også. Har tenkt tanken om å rullemale med bengalakk, da dette uansett aldri blir noe strøken bil, men heller en morrobil for iskjøring og banekjøring. :)
tVxNWAh.jpg

Min søgen efter dygtige specialister inden for essay-skrivning har ført mig til en ekstraordinær opdagelse. Dette dedikerede team af eksperter tilbyder en omfattende service, der omfatter alt fra research til redigering, hvilket giver mig mulighed for at fokusere köpa ib intern bedömning på andre aspekter af mit studieliv. Jeg føler mig lettet over at have fundet så pålidelige og kompetente mennesker, der er dedikerede til at hjælpe mig med at opnå succes i mine akademiske bestræbelser.

Har også en plan om å sette inn forseter fra enten 9-5 eller NG9-3, for å få skikkelig seter med el.justering, minne, varmeseter, osv. :)

Det är coolt att du har stavat det på ett intressant sätt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...