Gå til innhold

Quick detailer, stor forskjell?


kris1986

Recommended Posts

kris1986

Testa tre forskjellige QD'er på en Opel Corsa som er kledd med LSP, men som har blitt litt fillete. Den fikk ett lag med MG#16 for en god stund siden, juli i fjor tror jeg, så er ikke så mye igjen av den. Da tenkte jeg at jeg kunne teste ut mine tre, men kjære quick detailere. Disse tre har jeg testet:

Fra venstre på dataskjerm;

Scholl SW20

Sonax Hurtigvoks

Meguiars Ultimate Qucik Detailer

Påføring og herdetid;

Vasket bilen godt med CG CW+G med Cobra "the bone", dermed ble den tørket i to omganger, dette var sist lørdag. Når panseret var helt tørt for dugg/vann ble QD'er sprayet direkte på panel, men ikke blandet, og de ble wipet bort med hvert sitt handkle av lik type. Alle produktene fikk jo da lik herdetid, som ble fra 09.00 på morgenen og til kvelden, været var strålende så ikke noe å si på herdetid o.l.

Utseende:

Bilen er sort uten klarlakk (og metallic...), prøvde å se forskjell når jeg lå på QDene, men i full fart så jeg ikke noe forskjell, kansje jeg kunne sett litt forskjell i skumring, men det tror jeg er så lite så det ikke er noe å bry seg om.

Brukervennlighet:

Sonax er fin å bruke når bilen er våt, så når jeg la den på når bilen var tørr, måtte jeg "buffe" litt ekstra for å fjerne "oljestripene", men ikke noe problem i det hele tatt. Meguiars og Scholl sin er like enkle begge to, lukter godt gjør de også, veldig godt :D

Testet det brått idag siden en HT spyler lå klar ;) Stakk inn å hentet GG bøtten med Meguiars Soft Wash og en washmitt. Er en to korte snutter for dere som vil se :) Sorry for hestemaset i bakgrunnen, barnehagetreff på kvelden eller noe.. skummelt! ;)

Min lille konklusjon er at vannet oppfører seg raskest på høyre side nå, altså Ultimate Qucik detailer, men skal bli moro å vaske den om en uke å se hvordan ting er da ;)

Kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at noen tar tak i dette, men jeg mener det er veldig viktig å skille Quick Detailer's fra Quick Wax's.. ellers blir det som å sammenligne epler og appelsiner ;)

For eksempel Meguiar's.

To "gamle" typer i den røde serien:

Quick Detailer og Quick Wax

NXT:

Speed Detailer og Spray Wax

Nye Ultimate:

Ultimate Quik Detailer og Ultimate Quik Wax

Dette er seks veldig forskjellige produkter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Bra jobba... ja er nok noe forskjell på noen av disse, men uansett er UQD fra meguiars hinsides mht beading, SW20 ser bra ut på lakken, litt mer wet look syntes jeg... men mht beading er det UQD som er sjef.. ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Tror Dennis syntes den døde fort på bilen sin, men nå holder jo det meste 1-2 dager på den bilen da, må være noe i lufte der han bor ;) he he

Har glemt å sjekke hvor lenge den holder på bilene her, men er ofte vrient å si da det ikke er lett å skille mellom beadinga på sealer/voks eller QDern du legger over, men at den ser bra ut er ikke å fornekte, fin fin sak over en voks, da den ikke fjerner utseende på voksen som en syntestisk sealer kan gjøre.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er holdbarhet som er viktigst ville jeg valgt en QuickWax i stedet for en QD (er spent på hvordan UQW er.. den kommer vel snart til .no) men til oss som har et meget bra grunnlag og bruker QD ofte er det vel ikke noe poeng..?

Jeg pleier å anbefale en Quick Wax til de som polerer max to ganger i året, slik at de får ekstra beskyttelse.. og så anbefaler jeg Quick Detailer til detailere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986
Toppen 4 uker tenker jeg. Selv om tommy mente den holdt fint 2 mnd.

Vet du om vi snakker flere lag da, eller ett? Og vet du hvor lang herdetid den bør ha?

Hvis det er holdbarhet som er viktigst ville jeg valgt en QuickWax i stedet for en QD (er spent på hvordan UQW er.. den kommer vel snart til .no) men til oss som har et meget bra grunnlag og bruker QD ofte er det vel ikke noe poeng..?

Jeg pleier å anbefale en Quick Wax til de som polerer max to ganger i året, slik at de får ekstra beskyttelse.. og så anbefaler jeg Quick Detailer til detailere ;)

Jeg er også spent på den, trenger er god sprayvoks jeg kan legge på bilen på vinteren, da har jeg ikke mulighet til å la den herde.. Tenkte jeg skulle prøve den og Speed Wipe fra CG neste gang

Endret av kris1986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper Sonax'en kommer best ut mht "holdbarhet" (les: vannperling). Må være noen syke silikoner i denne. Jeg la et tykt strøk med denne 15/3 og den perler som en galing enda (Har Brightguard + div Collinite under da). Ga den bort til en kompis etterpå pga den gjør min hvite bil mørkere, samt synes den er litt ekkel å bruke (må ha mye vann på bilen + bruke syntetisk pusseskinn) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte NXT QuickWax i vinter. Bilen var kun behandlet med NXT Generation Tech Wax 2.0 i utgangspunktet og begynte å bli vanskelig å holde ren i bakkant av hjulbuer. Håndvasket bilen og tørket. La på Quickvaxen med en Megs skumpad og tørket av med et MF håndkle. Ingen herdetid. Kjørte rett av gårde på sølete vinterveier (salt). Dette holdt fint en uke før jeg gikk i gang med full behandling av lakken. Var innom en vaskehall daglig å spylte av. Holdt da stort sett med kun rent vann for å få få av skitten.

Endret av gjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986
Tipper Sonax'en kommer best ut mht "holdbarhet" (les: vannperling). Må være noen syke silikoner i denne. Jeg la et tykt strøk med denne 15/3 og den perler som en galing enda (Har Brightguard + div Collinite under da). Ga den bort til en kompis etterpå pga den gjør min hvite bil mørkere, samt synes den er litt ekkel å bruke (må ha mye vann på bilen + bruke syntetisk pusseskinn) ;)

Er "gjerrig" når jeg bruker den, og hvis du legger den på bilen når den er våt, da funker det fint med tørkehåndkle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

QuickWax til Megs er den største dritten jeg har vært borti.... Det var en rent helvete å fjerne masse små hvite prikker etter spraytåken fra flaska! Legger seg på lister og gummi. Kun QD på meg heretter ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øivind
QuickWax til Megs er den største dritten jeg har vært borti.... Det var en rent helvete å fjerne masse små hvite prikker etter spraytåken fra flaska! Legger seg på lister og gummi. Kun QD på meg heretter ja!

Liker ikke den jeg heller.. duger kun på våt bil, og som du sier; den legger igjen prikker på ubehandlet vinyl osv. NXT'n er adskillig bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QuickWax til Megs er den største dritten jeg har vært borti.... Det var en rent helvete å fjerne masse små hvite prikker etter spraytåken fra flaska! Legger seg på lister og gummi. Kun QD på meg heretter ja!

Amen !

Brukte dette på en del av ei campingvogn med ruglete overflate - fikk det aldri bort igjen....Har delvis ødelagt et par plastlister på bilen min med voksrester av denne. Har likeså opplevd å måtte fukte paneler på bilen for å få fjernet produktet...... Megs Quick wax er Turtlewax på anabole mht fjerning av produkt.

Jeg har vanligvis noe godt å si om det meste, og man trenger sjelden lete lenge for å la seg glede av Meguiars produkter, men akkurat denne sliter jeg med......flaska er god å holde i, og det lukter greit, men stopp der - hold i flaska og lukt, sett den deretter tilbake i hylla.

ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...