Tiger

Årets første tordnevær.

Jaja folkens, nå lyner og tordner det her i Fredrikstad for første gang i år...

Et godt tegn på at sommeren er rett rund hjørnet :)

Hvordan går det med dere i nord, har snøen smeltet:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sett mere snø enn det jeg så på tv rundt juletider.

Greit vær som vanlig her oppe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

merka det buldra bra ute nå for litt siden ,"cæbben" stod ute når det regna som værst:(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som får til å ta bilder av det?

Hvordan er det å ta bilder av lyn egentlig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyn er visst jævli vanskelig og ta bilder av sier dem, har ikke prøvd selv. Men det går jo ganske fort da:P Får jo ikke noe forvarsel på når det kommer heller :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tatt masse bilder av lyn tidligere. Ja, det er vanskelig, men jeg fant ut en metode som fungerte for meg.

Bruk speilrefleks

Sett kamera på stativ

Sett retning på kamera i nærheten av hvor forrige lyn kom. Ta med mer himmel enn "land"

Sett kamera på blender f8-f16.

Sett lukkertid til 8-15 sek

Bruk fjernutløser og tid til B (bulb). Hold inne knappen så lenge du ønsker. Hvis mer enn 30sek bruk minst blender f16.

Lykke til!

Her er lyn på dagtid. Dette er et lykketreff (gammelt - måtte skanne inn i fra papirbilde)

post-384-1240872342_thumb.gif

Endret av Arne Å
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant noen tips:

Lang lukkertid (10-30 sek) og stativ, eksponer for bakgrunnen, men undereksponer et hakk eller to. Lynet er så sterkt lys at det vil bli hvitt uansett. Og lynet vil lyse opp bakgrunnen noe, og kompensere noe for undereksponeringen. (Edit: eller vil det det, hvis lynet er lenger bak? Kanskje ikke undereksponere alikevel... )

Knips, kryss fingre og vent. Gjenta til du dør, eller bildebrikka er full, whatever comes first.

Et tips til som jeg fant litt mer forståelig:

Poenget er jo at du tar bilde akkurat når det lyner, og du skal ha grådig flaks om du får til det ved bare å ta et vanlig bilde. Derfor må du ha kameraet stående (helst på stativ) og ha maks lukkertid. Jo lengre lukkertid du har, jo større er sjansen for å treffe et lyn under eksponeringen. På mer avanserte kameraer er det mulighet for å holde blenderen åpen så lenge du vil, og da kan du ha den oppe helt til det kommer et lyn (dog ikke så lenge at alle andre små lys blir helt overeksponerte). Blenderåpningen må vel helst være ganske stor, for selv om lynet er kraftig varer det jo ikke spesielt lenge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har tatt masse bilder av lyn tidligere. Ja, det er vanskelig, men jeg fant ut en metode som fungerte for meg.

Bruk speilrefleks

Sett kamera på stativ

Sett retning på kamera i nærheten av hvor forrige lyn kom. Ta med mer himmel enn "land"

Sett kamera på blender f8-f16.

Sett lukkertid til 8-15 sek

Bruk fjernutløser og tid til B (bulb). Hold inne knappen så lenge du ønsker. Hvis mer enn 30sek bruk minst blender f16.

Lykke til!

Her er lyn på dagtid. Dette er et lykketreff (gammelt - måtte skanne inn i fra papirbilde)

post-384-1240872342_thumb.gif

oi, den var fint.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive