Gå til innhold

Fusso på båt


MBjoel

Recommended Posts

12.1.2017 - 20.25, trogha skrev:

845 og 925 er nøyaktig samme produkt med forskjellig innpakning/flaske. Det samme gjelder for 476 og 885. 

 

Mener du 476 og 885 er nøyaktig samme produkt?? Ja, for 885 er vel den båtvoksen (Fleetwax) vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Polish skrev:

 

Mener du 476 og 885 er nøyaktig samme produkt?? Ja, for 885 er vel den båtvoksen (Fleetwax) vel?

Jepp og jepp, dette har collinite bekreftet selv på mail for 6-7 år siden. De kan selvfølgelig ha endret noe på oppskrift/ingredienser siden da, men ganske sikker på at jeg har lest at det fortsatt var slik for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, trogha skrev:

Jepp og jepp, dette har collinite bekreftet selv på mail for 6-7 år siden. De kan selvfølgelig ha endret noe på oppskrift/ingredienser siden da, men ganske sikker på at jeg har lest at det fortsatt var slik for et par år siden.

 

Jeg måtte bare gå ut i garasjen å sjekke ut 476 og Fleetwax nå. Fleetwax er en liten aning gulere i fargen, tyngre å tørke av om man lar produktet tørke helt. Det står også på siden til Bilnerden at man skal "fjerne produktet før det får tørket helt inn på overflaten", mens det på 476 står at man skal tørke av etter 5-10min. Fleetwax føles litt "fetere" ut om man lar fingrene gli over etter buffet vekk. Er sikker på at disse ikke er samme produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsPetter
17.4.2017 - 19.35, Napoli skrev:

Løfter denne - har du begynt å pakke ut båten ennå? Og hvordan ble resultatet av vinterens herjnger?

Jeg har ikke det desverre. Blir et par uker til! Men min far har vært på marinaen og han er imponert over skroget enda hvertfall.. Sann ville han ha og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Polish skrev:

 

Jeg måtte bare gå ut i garasjen å sjekke ut 476 og Fleetwax nå. Fleetwax er en liten aning gulere i fargen, tyngre å tørke av om man lar produktet tørke helt. Det står også på siden til Bilnerden at man skal "fjerne produktet før det får tørket helt inn på overflaten", mens det på 476 står at man skal tørke av etter 5-10min. Fleetwax føles litt "fetere" ut om man lar fingrene gli over etter buffet vekk. Er sikker på at disse ikke er samme produkt.

Det vil alltids være små forskjeller som f.eks farge når de tar en "relabel" av et produkt. På hjemmesiden til collinite står det også at 845 og 476s er laget til bruk på gelcoat, glassfiber og stort sett alle lakkerte overflater, så store forskjeller er det nok ikke. Men mulig de har gjort noen endringer ila de siste årene, leser også at de har tilsatt mer carnauba i bla.845 for ikke så altfor lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, LarsPetter skrev:

Jeg har ikke det desverre. Blir et par uker til! Men min far har vært på marinaen og han er imponert over skroget enda hvertfall.. Sann ville han ha og :D

Må holde oss oppdatert da - er rimelig nysgjerrig på dette merker jeg. Ender vel opp med å legge hvert sitt produkt på hver sin side av båten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det Fusso på styrbord side (nederste bilde), og Collinite på babord (øverste bilde). Skal bli spennende å se resultatet til høsten :)

IMG_20170424_095512502.jpg

IMG_20170424_095504231_HDR.jpg

Endret av Napoli
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Napoli skrev:

Da ble det Fusso på styrbord side (nederste bilde), og Collinite på babord (øverste bilde). Skal bli spennende å se resultatet til høsten :)

IMG_20170424_095512502.jpg

IMG_20170424_095504231_HDR.jpg

 

Hadde det ikke vært bedre å testet begge produkter på samme side? Hva hvis den ene siden f.eks vender mot mer mot sola når den ligger fortøyd? En båt jeg hadde for en del år siden ble matt på babord side, men ikke styrbord fordi babord side vendte mot syd når den lå fortøyd (og det gjorde den sikkert 95% av tiden).

 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - helt sikkert, men er redd for at det vil bli seende dust ut hvis det er stor forskjell. Hva hvis bare fronten blir oksidert, mens bakparten er like fin, og skillet er en helt rett strek? :) Tenker det er lettere å leve med dersom den ene siden er dårligere enn den andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
LarsPetter
18.4.2017 - 21.06, Napoli skrev:

Må holde oss oppdatert da - er rimelig nysgjerrig på dette merker jeg. Ender vel opp med å legge hvert sitt produkt på hver sin side av båten :)

 

Da har jeg gått over å sjekket skroget og er mildt sagt imponert over Collonite 925..

det er nå ca et år siden den ble lagt. Kjørte da over en middels runde med en medium pad og en aio polish fra Chemical guys.. hoppa så rett på 925.. uten noe form for wipedown eller noe. La for hånd ca 2m2 om gangen og buffa. 

 

Og nå et år etter ser den nesten uforandret ut! Vannskrekk lik dag 1. Mulig den har dabba litt av helt nede langs vannlinjen den første meteren foran grunnet saltvann.. skal prøve å vasket den skikkelig der for å se om den kommer tilbake.

Har kun vasket med shampo 3 ganger i løpet av fjor sommer.. skylt over skroget stort sett hver gang etter jeg var ute i helgene.Fikk også ukentlige kommentarer hvor blant og fint skroget var..

 

nå har båten stått rolig på vannet i hele vinter ikke vasket siden september. Og møkkarennene rundt kan jeg bare ta en tørr finger å dra over så blir det som bildene under.. veldig fornøyd! 

 

 

Har også filmklipp om noen ønsker av vannskrekken.. prøvde å legge ut film men ble så dårlig kvalitet..

 

IMG_5636.JPG

IMG_5637.JPG

  • DCN Poeng 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt! Kanskje man endelig har begynt å finne noe som faktisk virker på gelcoat da! Jeg mener, det finnes haugevis av produkter der ute som får gelcoat til å se bra ut med en gang. Men det som skiller bra fra dårlig er jo gjerne hvordan det ser ut etter en sesong - og enda mer hvordan det ser ut etter vinteropplag. Tror dette er første gang noensinne at jeg har gledet meg til høsten - for å se forskjellen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Larsenius

Feide over skjærgårdsjeepen her i fjord med rupes blå mf og blå polish etterfulgt av Fusso. Den holdt hele sesongen i fjor på store deler av båten, men var flekkvis borte ved vårklargjøring i år. Nå går min båt på Mjøsa og sliter nok mindre på lsp enn saltvann gjør:)

Bilpleielogg

 

 - 07 Bmw E60 LCI 525D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
19.6.2017 - 10.25, Teknor skrev:

Noen foreløpige erfaringer med Fusso på gelcoat?

Båten har nå vært på vannet siden begynnelsen av mai - og foreløpig holder begge deler helt fint. Kan ikke se at det har oksidert noe på noen av sidene og beadingen er akkurat "som ny". Båten er foreløpig ikke vasket, men har spylt av den med jevne mellomrom. Bildene er helt ræ**a - men de gir kanskje en ide. Styrbord er Fusso og babord er collnite 845.

IMG_20170616_161453404.jpg

JPEG_20170616_192211_1869023184.jpg

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da tar jeg raskt opp igjen denne - det kommer bilder om en uke eller to. Men båten har nå vært på sjøen en hel sesong. Begge sidene er uvaskede - men spylt av med ferskvann etter hver tur. Colliiten holder foreløpig like godt som da den var ny, mens Fusso begynner å få små døde flekker. Uansett - dette imponerer stort! Dette er første sesong noensinne jeg ikke har hatt behov for å vaske båtskroget på utsiden, og det er heller ingen som helst antydning til oksidering. Anbefaler begge to videre - men kommer nok selv til å bruke Collinite #845 på egen båt fremover. Den var relativt rimelig, enkel å legge på, gav grei glans og rett og slett fantastisk UV beskyttelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Kristoffer Grødal Breivik

Har kommet til samme konklusjon som deg Napoli. Jeg hadde tenkt å lage en liten sammenligningstest med  Autoglym HD wax, Fusso, Meguiars Boat/RV Pure wax og Collinite 845 - men så ble det plutselig litt hastverk med å få ut båten da jeg eier båten sammen med min bror. Det ble da lagt på Fusso på panser og Collinite 845 på resten av båten. Båten lå ute fra juni til midten av oktober og ble ikke vasket annet  enn av regnet under denne perioden. Når jeg da tok opp båten og fikk vasket den var Fusso nesten slitt vekk men Collinite 845 beadet enda.

 

Tidligere har jeg hatt Autoglym HD wax på båten og denne var minst like bra som Collinite 845. Men siden Collinite 845 er billigere og lettere å legge på/ta av så blir dette vinneren :)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kristoffer Grødal Breivik skrev:

Har kommet til samme konklusjon som deg Napoli. Jeg hadde tenkt å lage en liten sammenligningstest med  Autoglym HD wax, Fusso, Meguiars Boat/RV Pure wax og Collinite 845 - men så ble det plutselig litt hastverk med å få ut båten da jeg eier båten sammen med min bror. Det ble da lagt på Fusso på panser og Collinite 845 på resten av båten. Båten lå ute fra juni til midten av oktober og ble ikke vasket annet  enn av regnet under denne perioden. Når jeg da tok opp båten og fikk vasket den var Fusso nesten slitt vekk men Collinite 845 beadet enda.

 

Tidligere har jeg hatt Autoglym HD wax på båten og denne var minst like bra som Collinite 845. Men siden Collinite 845 er billigere og lettere å legge på/ta av så blir dette vinneren :)  

TIPS:

Sett et sprayhode ned i 845 flasken og legg flasken i varmt vann og rist før bruk.

Nå kan du enkelt spraye den på påføringsputen eller direkte på båten! 

  • Liker 2

Bilparken:  

1996 BMW E36 318is Sedan

1999 BMW E46 328ci Coupe

1972 Opel Manta A 1900SR

2001 BMW E46 316i Sedan

 

Martins Opel Manta A

Martins BMW E46 328CI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...