Gå til innhold

Hvilken polish til båt?


fredsjo

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt meg en åpen glassfiberbåt på 16 fot, hvit av farge. Merke Øien.. Har lyst å få den til å skinne litt mer, i god DCN-tråd ;) Jeg tenker å vaske den først med saltsyre/oksalsyre for å fjerne gulning. For så å vaske over med noe vanlig bilvask. For så å polere opp med maskin før jeg legger collinite 845. Spørsmålet er hvilken polish jeg skal bruke? Har skjønt det slik at gelcoat ikke er som billakk, den er mye hardere. Så vanlig bilpolish blir for puslete..? 


Er det noen av de rimelige produktene som biltema/jula osv som kan brukes tro? Hadde lyst å få gjort dette i morgen eller dagen etter, og da rekker jeg ikke bestille spesialprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Gulningen tar du fint med polish. Å vaske en båt med saltsyre klinger ikke mye godt i mine ører. Sist jeg tok en båt kjørte jeg roterende med medium pute og grov polish. Null stress.

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig å bruke syre på båter, ikke hørt om å bruke det for å ta gulning, men for å spise opp skjæl som setter seg fast i gelcoaten, da det kan være ekstremt vanskelig å få av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne på Baatplassen er det opplest og vedtatt at å bruke 30% saltsyre er svært effektivt. Men det matter gelcoaten, og må følgelig poleres opp før den forsegles. Denne fremgangsmåten er det svært mange som benytter på det forumet. :)

 

Det er klart polish vil ta det, men det er mer tidkrevende :)

 

Fått anbefalt felgrens bio fra Biltema. Denne inneholder noen prosent oksalsyre som tar gulningen godt. Så skal teste det i morgen.

 

Spørsmålet er mer hvilken polish jeg skal bruke med maskinen for å polere opp herligheten igjen før jeg legger forseglingen. Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megs Ultimate Compound kan brukes på DA (oscillerende) maskin og får hånd ja, sikkert ikke noe dumt valg hvis du vil ha noe enkelt. 

Jeg hadde nok godt for et proffprodukt hvis det er tilgjengelig, MG UC er et forbrukerprodukt som er simplere oppbygd med litt mere begrensninger. Men for all del det kan godt hende den holder i massevis, dette blir jo bare synsing siden vi ikke vet hva du har og jobbe med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har DA maskin ja...

 

Skal ikke bli noe glansbilde dette. Er en 9 år gammel båt. Jeg vil bare polere den litt opp for å legge på 845, slik at den blir lett å holde ren. :) Er noen riper og hakk her og der som jeg ikke gidder å gjøre noe med i år i allefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta gulning kan du bruke Hempel Gelcoat cleaner i pulverform, blandes ut med vann til en grøt som så smøres på med pensel eller svamp. Skal stå en stund før det spyles av og må holdes fuktig hele tiden mens det virker.

Den bedre og litt sikrere metoden jeg selv foretrekker er terrasserens fra Jotun som bare pensles på de gule områdene, fortsett å påføre til gulningen er vekk. Nesten litt magisk å se hvordan den bare forsvinner for hvert strøk. Spyles av med rikelige vannmengder.

Polering går lett med en Rupes LHR 21 med blå rupes pute og produkt evt. grønn hvis det ikke er så matt.

Husk å bruke gummihansker og vernebriller ved bruk av blekeproduktene da de er etsende begge to.

Det du er ute etter er Oxalsyre som finnes i både Hempel sitt produkt og terrasserensen :) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte rett og slett felgrens fra Biltema ettersom denne har oksalsyre. Det er som du sier - magisk. Forsvant med en gang omtrent! Og utgangspunktet så ikke ut! 

 

Fikk ikke tatt bilder dessverre ettersom iPhonen min er på verksted.. Så får heller komme med noen avsluttende bilder når jeg er ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med LSP på båt, hva anbefales? Kjøpte først Collinite #925, fikk den og tenkte kanskje en fast voks kunne være enklere å legge så endte opp med å kjøpe #885 også. Etter hva jeg har klart å lese meg til er 885 det samme som 476 bare på litt større boks så man får mer for pengene. Etter irriterende mye lovord om Fusso her inne endte jeg med å bestille det også på Ebay, ble sendt i dag. 

 

Så, bør jeg legge 925, 885 eller Fusso på båt? Kan man bruke det på overbygg og badeplattform(gelcoat begge deler) også? Blir det veldig glatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, SimenMS skrev:

Hvordan er det med LSP på båt, hva anbefales? Kjøpte først Collinite #925, fikk den og tenkte kanskje en fast voks kunne være enklere å legge så endte opp med å kjøpe #885 også. Etter hva jeg har klart å lese meg til er 885 det samme som 476 bare på litt større boks så man får mer for pengene. Etter irriterende mye lovord om Fusso her inne endte jeg med å bestille det også på Ebay, ble sendt i dag. 

 

Så, bør jeg legge 925, 885 eller Fusso på båt? Kan man bruke det på overbygg og badeplattform(gelcoat begge deler) også? Blir det veldig glatt? 

Jeg lukter en test jeg ;) 

 

De fleste båter har jo graverte felter der man går, jeg pleier ikke å vokse de stedene. 

Har gått på ett dekk uten graverte felter, med voks, og litt rå luft, blir som en akesklie! Kilte ekstra godt i magen når "kapteinen" smeller den i bakk for å tulle, og man har null grep :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stor tro på Fusso, hvis du allerede har bestilt:) Jeg legger LSP på alt, utenom de områder som er ment å gå på. Har du sklisikkring på deler av overbygg og på sidene av båten? der legger ikke jeg LSP (ru overflate) glatt blir det.. 

Gtechniq certified detailer

Drop Off certified detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Fusso er bestilt, tenkte å bruke den litt i dørkarmer og slikt på bilen også. Blir Swissvax Shield utvendig, men kjekt å ha litt å velge mellom ;) 

 

Det er deler med ru overflate på båten ja, da unngår jeg å legge der. 

 

Vask av båt før polering, vil Surfex f.eks. 1:10 fungere bra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SimenMS skrev:

Takk for svar! 

Fusso er bestilt, tenkte å bruke den litt i dørkarmer og slikt på bilen også. Blir Swissvax Shield utvendig, men kjekt å ha litt å velge mellom ;) 

 

Det er deler med ru overflate på båten ja, da unngår jeg å legge der. 

 

Vask av båt før polering, vil Surfex f.eks. 1:10 fungere bra? 

Er veldig deilig å få litt forandring :) 

 

Pass på at surfex tørker fort, og de fleste polerer vell båten ute.

Jeg pleier å gå over med typ. surfex 1:5 - 1:10, spyle, deretter håndvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, overlay skrev:

Er veldig deilig å få litt forandring :) 

 

Pass på at surfex tørker fort, og de fleste polerer vell båten ute.

Jeg pleier å gå over med typ. surfex 1:5 - 1:10, spyle, deretter håndvask.

 

Takk for tips! Tenker å ta litt av gangen og spyle av, gjerne på en overskyet dag, så tror det skal gå bra! Er ikke helt sommertemperatur enda heller :) 

 

Båtvask ja, da kan jeg endelig få brukt litt av bilpleieutstyret jeg kjøpte før jeg oppdaget DCN! Blandt annet Turtle Wax svamp og waterblade :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28.4.2016 - 23.15, SimenMS skrev:

 

Takk for tips! Tenker å ta litt av gangen og spyle av, gjerne på en overskyet dag, så tror det skal gå bra! Er ikke helt sommertemperatur enda heller :) 

 

Båtvask ja, da kan jeg endelig få brukt litt av bilpleieutstyret jeg kjøpte før jeg oppdaget DCN! Blandt annet Turtle Wax svamp og waterblade :D

Waterblade har ikke noe i bilpleie å gjøre men bruk det gjerne på båten ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var båten vasket, polert og beskyttet. Fussoen rakk ikke frem i tide så det ble Collinite #885, synes denne var lett å legge og så bra ut! Så får vi se hvor lenge det varer. Må også si Surfex 1:10 gjorde vasken før polering til en lek! :) 

 

Brukte blå grov Rupes polish og orange Uber pute til poleringen, båten har aldri vært så blank så lenge vi har eid den hvert fall! Synes polishen støvet en del så lurer på å prøve Menzerna til neste år, hva tilsvarer blå Rupes? 400 eller 300? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjimmern

Jeg ville personlig prøvd enten swissvax eller chemical guys sine marine produkter, mener å huske at det er litt mere kjøre tid på dem også mere grov polish . Så går det ikke så fort tørt :)  Tror 400 er grovere en rupes blå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...